Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara
  •  

     

Egzotyczna podróż muzyczna

Egzotyczna podróż muzyczna

 40/35/30/(S) zł.

"Egzotyczna podróż muzyczna"

Kamil RADZIMOWSKI /duduk/

Ewa BUDNY-ORŁOWSKA /taniec/

Zbigniew GRACA /dyrygent/

Andrzej ZBOROWSKI /słowo o muzyce/

Program koncertu:

W.A.Mozart: uwertura z opery „Uprowadzenie z Seraju”

K.Radzimowski: "Odgłosy zanikającego Świata" - Cisza, Stwórca Świata, Narodziny życia, Przeznaczenie, Słońce, Tęsknota, Wszechświat

A. Chaczaturian – 1 Suita z baletu „Gajane”

oraz kompozycje A.W.Ketelbeya, J.StraussaP. Czajkowskiego, A.Marko.  

Kamil RADZIMOWSKI
Duduk, oud, wokal, kompozytor, multiinstrumentalista, producent muzyczny. Pomysłodawca projektu i kompozytor wszystkich utworów zawartych w "Odgłosach zanikającego świata". Prowadzi studio nagrań „Pasja" w Warszawie. W 2010 roku zaczął rozwijać swoją pasję ucząc się gry na trzech instrumentach etnicznych, tj. Oud, Zurna i Duduk ormiański. Wydał 5 płyt solowych: Armenian Duduk część 1 i 2 o charakterze muzyki filmowej z mocnymi wpływami brzmień klasycznych, bałkańskich,  arabskich i ormiańskich oraz Stwórca Świata Made in Heaven 1 i 2 cz. Koncertował z czołowymi polskimi dyrygentami: Tadeusz Wicherek, Bohdan Jarmolowicz, Krzesimir Dębski, Adam Sztaba oraz gwiazdami muzyki: Mieczysław Szcześniak, Kuba Badach.  Obecnie współpracuje z Krzesimirem Dębskim.  
 

Ewa BUDNY-ORŁOWSKA

Tancerka, choreograf, pedagog tańca. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w  Warszawie już w szkole wielokrotnie występowała na deskach Teatru Wielkiego -Opery Narodowej m.in. w baletach „Dziadek do Orzechów, „Śpiąca Królewna”, „Trzej Muszkieterowie”. Absolwentka Wydziału Tańca na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie na kierunku Pedagogika Baletu. Od 7 lat z powodzeniem prowadzi autorską szkołę tańca oraz warsztaty taneczne. Jest autorką 5 spektakli baletowo edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Przez wiele lat solistka w balecie Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, wspólpracuje także z Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku, Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Teatrem Muzycznym czy Operą Kameralną w Warszawie. Koncertuje w Polsce i za granicą jako uczestniczka i choreografka projektów baletowych, współczesnych, etnicznych, musicalowych, ludowych i operetkowych.

 
Zbigniew GRACA
Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 6 lat w Szkole Muzycznej w Ełku. Studiował w warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie skrzypiec u prof. Tadeusza Wrońskiego oraz dyrygentury symfoniczno - operowej u prof. Stanisława Wisłockiego. Swoje umiejętności doskonalił u mistrzów: Franco Ferrary w Sienie (Włochy), oraz u Rafaela Kubelika w Lucernie (Szwajcaria). Jest laureatem głównych nagród w konkursach dyrygenckich: w Kopenhadze (Konkurs im. N. Malko- III.), w Katowicach (Konkurs im. G. Fitelberga- V.), w Wiedniu (Konkurs im. H. Swarowskiego- III.). W latach 1975-80 współpracował z Orkiestrą Radiową w Warszawie, a następnie – jako koncertmistrz i dyrygent – z Orkiestrą Symfoniczno- Operową w Akwizgranie (Niemcy). W latach 1985-88 był etatowym dyrygentem Opery Królewskiej w Kopenhadze. W sezonie 1989/90 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Państwowej Opery we Wrocławiu. W latach 1992-95 był regularnym gościnnym dyrygentem Opery Poznańskiej, gdzie przygotował i prowadził premiery m.in. „Aidy” Verdiego, „Cyganerii” Pucciniego, „Święta wiosny” Strawińskiego, czy „Cudownego Mandaryna” Bartoka. Od 1989 – do r. 2017 był etatowym dyrygentem Warszawskiej Opery Kameralnej. Tu przygotował i pełnił kierownictwo muzyczne wielu oper Mozarta, Rossiniego, czy Donizettiego. Współtworzył muzycznie coroczny Festiwal Mozartowski w Warszawie od chwili jego powstania w roku 1991. Obecnie, od 1. października 2017 r. pełni funkcję dyrygenta nowo powstałej Polskiej Opery Królewskiej z siedzibą w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Występuje niemal we wszystkich krajach Europy (regularnie w Skandynawii, Francji Niemczech, Hiszpanii, Włoszech, na Litwie i Łotwie), w Japonii i USA. Od 1995 r. był wielokrotnie zapraszany na występy do Izraela. W latach 2008 i 2009 prowadził premiery oper mozartowskich w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Od 1998 r. występuje w Turcji z Prezydencką Orkiestrą Symfoniczną, oraz w Operze Narodowej w Ankarze. Rok 1999 zaowocował współpracą z Łotewskim Narodowym Teatrem Operowym, która trwa do dziś. W LNO w Rydze kierował muzycznie premierami oper Mozarta: „Don Giovanni”, ”Cosi fan tutte”, ”Wesele Figara”, oraz „Czarodziejski Flet”. Od 2012 roku ponownie współpracuje z Teatrem Wielkim w Poznaniu, gdzie dyryguje operami: „Wesele Figara”, „Cyrulik sewilski, ”Don Giovanni” i „Toska”. W Polsce koncertuje z zespołami niemal wszystkich orkiestr: Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej w Warszawie, filharmoniami w Poznaniu, Łodzi, Krakowie, Gdańsku, Białymstoku, Lublinie, Bydgoszczy, Szczecinie, Rzeszowie, Opolu, z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, czy z Polską Orkiestrą Kameralną – Sinfonią Varsovią. W swoim dorobku posiada liczne nagrania archiwalne oraz płytowe.

 

 

więcej Piątek, 27 września 2019 godz. 19:00
Żniwa

Żniwa

 30/15 zł.

ŻNIWA 

Premiera: 21 stycznia 2017 r. w Poznaniu, Centrum Kultury Zamek

Dramaturgia i reżyseria:  Igor Gorzkowski

Muzyka:  Eugeniusz Rudnik i Adam Strug

Choreografia:  Iwona Pasińska oraz artyści Polskiego Teatru Tańca

Kostiumy:  Adriana Cygankiewicz

Realizacja świateł:  Przemysław Gapczyński, Mariusz Porada

Projekt dźwięku:  Michał Garstecki (Free Flay Music)

Asystent spektaklu:  Katarzyna Rzetelska

Artyści (obsada premierowa):  Urszula Bernat-Jałocha, Fabian Fejdasz, Julia Hałka, Paulina Jaksim, Zbigniew Kocięba, Jerzy Kaźmierczak, Katarzyna Kulmińska, Kornelia Lech, Paweł Malicki, Marcin Motyl, Michał Przybyła, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Dominik Więcek, Emily Wong oraz gościnie Maciej Cymorek i Adam Strug

 

Artyści (obsada aktualna): Amy Basley, Evelyn Blue, Julia Hałka, Paulina Jaksim, Katarzyna Kulmińska, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Emily Wong, Kacper Bożek, Jerzy Kaźmierczak, Zbigniew Kocięba, Dominik Kupka, Paweł Malicki, Daniel Michna, Michał Przybyła, Adrian Radwański.

Czas trwania: 60 min

 

(...) Idziesz przez świat i światu dajesz kształt przez twoje czyny.

Spójrz w świat, we świata kształt, a ujrzysz twoje winy.

(...) Za tobą goni jęk i klątwa goni, ściga;

tyś mocen jest jak Bóg, co świat na barkach dźwiga.

[Recytatyw: Stanisław Wyspiański: Powrót Odysa, akt III]

 

Spektakl nawiązuje do obrzędów towarzyszących żniwom oraz cyklu prac rolnych, natury i życia człowieka - zarówno w planie etnograficznym (inspirowanym m.in. pracami Oskara Kolberga oraz "Rokiem Polskim" Zofii Kossak), jak i w szerszym ujęciu antropologicznym i filozoficznym. Fabularną oś spektaklu wyznacza motyw powrotu Odysa, na podstawie eposu Homera, oraz "Powrotu Odysa" Stanisława Wyspiańskiego.

 

Wykonawcy - tancerze Polskiego Teatru Tańca, oraz aktor, wcielą się w role protagonistów, eksplorując różne warianty wydarzeń w przestrzeni ruchu i słowa. Fizyczna i psychologiczna intensywność działań wkomponowana została w ascetyczną oprawę wizualną spektaklu. W warstwie muzycznej wykorzystano kompozycje Eugeniusza Rudnika,pioniera polskiej muzyki elektronicznej. Partie wokalne, w oparciu o motywy polskiej muzyki tradycyjnej, stworzy i wykona Adam Strug.

 

Spektakl współorganizowany jest przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2019. 

Prezentacja wpisuje się w projekt „Brzmienie tańca”, który zakłada pokazy dwóch tytułów Polskiego Teatru Tańca - „Żniw” i „Polki”  w reżyserii Igora Gorzkowskiego i choreografii Iwony Pasińskiej - powstałych do muzyki znaczących polskich kompozytorów współczesnych. Spektakle współorganizowane są w partnerstwie z filharmoniami, aby z gatunkiem teatru tańca dotrzeć do nowego grona odbiorców - melomanów. „Polkę” można było zobaczyć w Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie (15 maja) oraz w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie (10 czerwca), natomiast „Żniwa” - w Filharmonii Gorzowskiej - Centrum Edukacji Artystycznej w Gorzowie Wielkopolskim.  

Przypomnijmy, że „Scena dla tańca” jest programem własnym Instytutu Muzyki i Tańca, w ramach którego dofinansowywane są projekty pozwalające na regularną obecność spektakli tanecznych na scenach teatralnych i w innych instytucjach prezentujących sztukę w całej Polsce.

 

 

więcej Sobota, 28 września 2019 godz. 18:00
Słupska Sinfonietta. James Bond 007

Słupska Sinfonietta. James Bond 007

 20/15 zł.

Orkiestra Słupska Sinfonietta na rozpoczęcie nowego sezonu artystycznego przygotowała dla Państwa zupełnie nowy program. Już 29 września 2019 r. o godz. 17.00 w Sali Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara usłyszą Państwo koncert pt. „James Bond 007”, podczas którego orkiestra wykona utwory z filmów o Jamesie Bondzie. Towarzyszyć im będą wspaniałe wokalistki: Katarzyna Dacków oraz Katarzyna Wołoszyn, które podczas swojej drogi artystycznej miały okazje koncertować między innymi z orkiestrami słupskich i bydgoskich filharmoników . Orkiestrę poprowadzi jej założyciel, Maciej Banachowski, który również jest autorem wszystkich aranżacji.

Bilety w cenie 20/15zl do nabycia w kasie filharmonii. Zapraszamy!   

więcej Niedziela, 29 września 2019 godz. 17:00
Zaczarowane Flety

Zaczarowane Flety

 40/35/30/(S)

"Zaczarowane flety"

 

Agata KIELAR - DŁUGOSZ /flet/

Łukasz DŁUGOSZ /flet/

Ruben SILVA /dyrygent/

Andrzej ZBOROWSKI /słowo o muzyce/

 

Program koncertu:

 

Edward Grieg - fragmenty z I i II suity Peer Gynt

Adam Wesołowski - Encore nr 1 i nr 5

Franz Doppler - koncert d-moll na dwa flety i orkiestrę

Maurice Ravel - BOLERO

 

 

Agata Kielar- Długosz 

 

Uznana polska flecistka, propagatorka muzyki polskiej, absolwentka studiów solistycznych w Hochschule für Musik und Theater w Monachium oraz studiów podyplomowych w Hochschule für Musik w Weimarze oraz Yale University w New Haven. W ramach stypendium Erasmus doskonaliła również swoje umiejętności Hochschule für Musik und Theater w Lipsku oraz na wielu mistrzowskich kursach fletowych. Jest laureatką ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów fletowych m.in.: w Uelzen, w Padwie, w Ovadzie, w Timisoarze oraz Viggiano. 

 

Jako solistka i kameralistka czynnie koncertuje w kraju i za granicą. Była pierwszą flecistką Bayerisches Symphonieorchester München. Współpracowała również z Münchener Kammerorchester i Bach Collegium München. Grała pod batutą takich dyrygentów jak: Zubin Mehta, Mariss Jansons, Sir Colin Davis, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, Agnieszka Duczmal, Helmuth Rilling.Była wieloletnią stypendystką fundacji Yehudi Menuhina Live Music Now.

 

Do tej pory nagrała 5 albumów płytowych. Jest to głównie twórczość współczesna, ale także muzyka kompozytorów XIX wieku, która warta jest popularyzowania. Najnowszy album wydany przez firmę fonograficzną DUX "For you, Anne-Lill" został przez krytyków muzycznych uznany jednym z najciekawszych albumów z muzyką kameralną ostatnich miesięcy.

 

W 2017 roku Artystka otrzymała nominację do prestiżowej nagrody fonograficznej ICMA (International Classical Music Award) w kategorii koncert solowy za płytę Flute Reflections.

 

Artystka jest propagatorem również muzyki najnowszej, do tej pory powstało 53 utwory dedykowane jej oraz mężowi. Wielokrotnie prawykonywała koncerty jej dedykowane przez polskich i zagranicznych kompozytorów m.in.: Pawła Mykietyna, Toshio Hosokawa, Mendi Mengjiqi, Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Piotra Mossa, Pawła Łukaszewskiego, Jerzego Kornowicza, Wojciecha Widłaka, Macieja Błażewicza, Macieja Żółtowski, Justynę Kowalską-Lasoń, Grzegorza Wierzbę, Macieja Negreya, Adama Sławińskiego, Jarosława Siwińskiego, które transmitowane były przez czołowe rozgłośnie radiowe. Dokonała szeregu nagrań archiwalnych, radiowych oraz fonograficznych.

 

Niebawem powstaną kolejne utwory skomponowane dla Agaty Kielar-Długosz m.in Martę Ptaszyńską, Mikołaja Góreckiego, Elżbietę Sikorę, Joannę Bruzdowicz, Macieja Zielińskiego, Wojciecha Widłaka, Wojciecha Zycha, Artura Zagajewskiego, Olgę Hans, Pawła Hendricha, Tomasza Opałkę, Ignacego Zalewskiego, Cezarego Duchnowskiego, Władysława Słowińskiego.

 

Wieloletnia współpraca Artystki z Programem 2 Polskiego Radia zaowocowała szeregiem nagrań archiwalnych utworów kompozytorów polskich m.in Serenady Romana Palestra na dwa flety i orkiestrę z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod batutą Maestrini Agnieszki Duczmal.  W zeszłym roku wraz z mężem i Polską Orkiestra Radiową w Warszawie pod batutą Michała Klauzy, Artystka wykonała w studio koncertowym Polskiego Radia S1 koncert na dwa flety i orkiestrę Pawła Mykietyna oraz Franciszka Dopplera – koncert d-moll na dwa flety i orkiestrę. Oba koncerty były transmitowane w Programie 2 Polskiego Radia.

 

Artystka wystąpiła w roli solistki ze wszystkimi orkiestrami w Polsce.  Jest regularnie zapraszana do współpracy z renomowanymi orkiestrami w Europie. Występowała w prestiżowych salach m.in  Gasteig Carl Orff Saal oraz Herkulessaal w Monachium, Xinghai Concert Hall w Guangzhou, Sala koncertowa im.Piotra Czajkowskiego w Moskwie, Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej w Warszawie, Sala Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach oraz Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu oraz  wystąpiła na wielu festiwalach m.in Festival de Sully (Francja), Shanghai Concert Hall (Chiny), International Festival Jeunesses Musicales w Bukareszcie (Rumunia), International Festival Leonardo de Lorenzo w Viggiano (Włochy), MFMW Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, Festiwal Jeszcze Polska Muzyka, Poznańska Wiosna, Festiwal Muzyki Współczesnej Nowe Fale, Laboratorium Muzyki Współczesnej, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Muzyka w Starym Lwowie (Ukraina).

 

Za wybitne osiągnięcia otrzymała wiele nagród i stypendiów m.in.: jest laureatką nagrody Komisji Fulbrighta oraz programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska, DAAD, KAAD, All Flutes Plus, Jeunesses Musicales, Top Wind oraz Stiftung für Musik Zürich. Otrzymała Nagrodę Marszałka Województwa Podkarpackiego za szczególne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechnianie i ochronę kultury.

 

Prowadzi liczne kursy mistrzowskie. W 2019 roku uzyskała stopień naukowy doktora habilitowanego sztuk muzycznych w zakresie dyscypliny artystycznej instrumentalistyka. Prowadzi klasę fletu w Akademii Muzycznej w Gdańsku.

 

Więcej informacji na: www.agatadlugosz.pl 

Łukasz DŁUGOSZ

 

Uznany przez krytyków za jednego z najwybitniejszych flecistów. Jest również najliczniej uhonorowanym w historii polskim flecistą. Absolwent studiów solistycznych w Hochschule für Musik und Theater w Monachium oraz studiów mistrzowskich w Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu oraz w Yale University w New Haven. Jest zwycięzcą kilkunastu konkursów międzynarodowych w tym tak prestiżowych jak w Paryżu, Odense, Monachium oraz Viggiano. Koncertuje jako solista i kameralista w kraju i za granicą. Współpracuje z wieloma renomowanymi orkiestrami. Jako solista występował m.in.: w Musikverein Goldener Saal oraz Konzerthaus we Wiedniu, Konzerthaus w Berlinie, Gasteig Carl Orff Saal oraz Herkulessaal w Monachium. Poly Theatre w Pekinie, Xinghai Concert Hall w Guangzhou, Shanghai Concert Hall, Opera House w Katarze, Shin Kobe Oriental Hall w Kobe, Sala koncertowa im.Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Grał pod batutą takich gwiazd jak Zubin Mehta, James Levine, Mariss Jansons, Jesús López Cobos, Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk, Gabriel Chmura czy Agnieszka Duczmal Jest wielokrotnie zapraszany do wykonania koncertu fletowego Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora. Koncert wykonywał m.in. w Pekinie, Doha, Berlinie, Paryżu, Rydze, Koblenz, Helsinkach, Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Gdańsku.

 

W 2010 roku Łukasz Długosz miał swój debiut fonograficzny z London Symphony Orchestra z którą nagrał płytę z koncertem fletowym Michaela Colina. Artysta dokonał wielu nagrań archiwalnych, radiowych i telewizyjnych w kraju i za granicą. Artysta nagrał ponad 20 albumów płytowych zawierających w przeważającej części muzykę polską, za które zostały bardzo wysoko ocenione przez krytykę polską i europejską i za które otrzymał wiele prestiżowych międzynarodowych nagród fonograficznych, w tym nagrodę International Classical Music Award (ICMA). Jego koncerty były wielokrotnie transmitowane przez najważniejsze rozgłośnie radiowe takie jak: BBC Radio 3, NDR, SWR, BR4, Deutschland Radio Kultur, Polskie Radio 2, Radio France, RMF Classic.

 

Na swoim koncie ma szereg prawykonań kompozycji polskich i zagranicznych twórców m.in.: Enjott Schneider, Pawła Mykietyna, Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Piotra Mossa, Michaela Colina, Pawła Łukaszewskiego, Jerzego Kornowicza, Macieja Błażewicza, Justyna Kowalska-Lasoń, Marcel Chyrzyński i wielu innych.

 

Artysta jest również propagatorem muzyki najnowszej, do tej pory powstało 72 utwory dedykowane jemu oraz Agacie Kielar-Długosz. Mottem przewodnim działań Łukasza Długosza stało się więc poszerzanie i wzbogacanie polskiej literatury fletowej. Wiekszość powstałych dzieł są to dzieła symfoniczne, które po prawykonaniu nadal są promowane i uwieczniane fonograficznie.

 

Jest jurorem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów fletowych. Prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie. Reprezentuje Polskę na licznych międzynarodowych konwencjach fletowych. Reprezentował Polskie Radio na Międzynarodowym Forum Młodych wykonawców organizowanym przez EBU.

 

Łukasz Długosz był dwukrotnie nominowany do Paszportów Polityki oraz nagrody Fryderyki i Gwarancje Kultury TVP Kultura. Za swoje osiągnięcia artystyczne otrzymał szereg prestiżowych nagród i stypendiów m.in.: Gasteig Musikpreis, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Zeit-Preis, Deutsche Stiftung Musikleben, Laureat Młodej Polski.

W sezonie 2017/18 Łukasz Długosz dokonał prawykonania po 80 latach odnalezionego Concertina Pawła Kleckiego wraz z orkiestrą Sinfonia Varsowia pod batutą Jerzego Maksymiuka.

 

Artysta w 2018 roku otrzymał szereg nominacji m.in.. do Fryderyki 2018 za album z koncertem fletowym Pawła Mykietyna, do tytułu Człowiek Roku 2018 w kategorii kulturatygodnika Echo Dnia oraz do nagrody środowiska muzycznego Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku.

 

Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków, przyznał artyście statuetkę Orfeusz 2016 za wybitne osiągnięcia artystyczne w dziedzinie  wykonawstwa muzyki fletowej, w tym dzieł kompozytorów polskich.

Za wybitną działalność kulturalną i promocję kultury polskiej Łukasz Długosz został odznaczony medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

 

 

Więcej informacji na: www.lukaszdlugosz.pl

więcej Piątek, 11 października 2019 godz. 19:00
Stanisław Moniuszko w Słupsku - Śpiewnik domowy "pierwszy"

Stanisław Moniuszko w Słupsku - Śpiewnik domowy "pierwszy"

 20/15 zł.

Stanisław Moniuszk w Słupsku - Śpiewnik domowy "pierwszy"

Katarzyna MARCZEWSKA /sopran/

Piotr GRYNIEWICKI /tenor/

Anna MIKOLON /fortepian/

Andrzej ZBOROWSKI /słowo o muzyce/

Program:
Stanisław Moniuszko - 
wybrane pieśni ze "Śpiewników domowych", m.in.:
Dumka, Polna różyczka, Kwiatek, Kotek, Dalibógże, Pieśń wieczorna, Zosia, Prząśniczka, Hulaka, Swaty, Znaszli ten kraj, Grajek, Aniołek, Morel.  

 

Katarzyna MARCZEWSKA /sopran/

Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Płocku na wydziale wokalnym w klasie śpiewu u mgr Izabeli Denst-Szydłowskiej (2014). Studentka drugiego roku studiów magisterskich na wydziale wokalno-aktorskim w klasie śpiewu solowego prof. Bożeny Harasimowicz w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie ukończyła także trzyletnie studia licencjackie (2017). Otrzymuje stypendium rektorskie dla najwybitniejszych studentów. Umiejętności aktorskie w Alma Mater rozwijała pod okiem aktorów takich jak: Dorota Kolak, Marta Jankowska, Cezary Morawski, Dariusz Szymaniak.  Uczestniczyła w wokalnych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: Charlotte Lehman, Ewę Iżykowską, Olgę Pasiecznik. Jako solistka brała udział w wielu koncertach. Śpiewała m.in. podczas Gal Operowo- Operetkowych z Gdyńska Orkiestrą Symfoniczną pod batutą Piotra Jędrzejczyka. W ramach operowych projektów uczelnianych kreowała postać Beliny w operze Dydona i Eneasz H. Purcell’a (kwiecień 2018). Spektakl był wystawiony na deskach macierzystej uczelni. Wystąpiła także jako Melia w operze Apollo i Hiacynt W.A. Mozarta na scenie Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku (marzec 2019). Obie produkcje wykonane były pod kierownictwem muzycznym Przemysława Stanisławskiego i w reżyserii Dariusza Paradowskiego. Sopranistka czynnie uczestniczy w akcjach charytatywnych. Wielokrotnie śpiewała w domach pomocy społecznej na terenie Trójmiasta. Brała udział w koncertach organizowanych przez Lions Club Gedania. Była zapraszana jako gość specjalny do tego typu koncertów, jak np. Festiwal 3City Piano Days (2019). Ponadto śpiewała na różnych scenach. Słupskiej publiczności dała się poznać podczas Koncertu Pasyjnego wykonując partię solowego sopranu w Requiem J. Ruttera w towarzystwie Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara oraz chóru Iuventus Cantans pod batutą Maestro Rubena Silvy (kwiecień 2019). Z orkiestrą słupskiej filharmonii w okrojonym składzie wystąpiła także podczas II edycji Columbus Festiwalu Wiatru w Ustce (lipiec 2019).

 

Piotr GRYNIEWICKI /tenor/

Ukończył studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Białymstoku na kierunku Edukacja Artystyczna w zakresie sztuki muzycznej I stopnia. Jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Białymstoku w klasie śpiewu solowego Przemysława Kummera. Brał udział w licznych warsztatach wokalnych prowadzonych m. in. przez Bogdana Makala, Urszulę Kryger, Ewę Vesin, Marka Rzepkę. W 2016 roku zdobył wyróżnienie na V Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Profesor Haliny Słonickiej w Suwałkach. Aktualnie jest studentem śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Piotra Kusiewicza. Będąc na pierwszym roku studiów wziął udział w studenckiej premierze opery Henry Purcella Dydona i Eneasz (rola Marynarza). Wraz z zespołem Octava ensemble wystąpił w scenicznej produkcji Nabucco Giuseppe Verdiego w czerwcu 2018 roku oraz w Cyruliku Sewilskim Gioacchina Rossiniego w czerwcu 2019 roku w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. W grudniu 2018 roku jako chórzysta wziął udział w koncertach świątecznych w Bremen (Niemcy) pod batutą Nicolasa Hrudnika. Wraz z chórem Opery Bałtyckiej w Gdańsku wziął udział w wykonaniu Stabat Mater Karola Szymanowskiego. W maju 2019 roku wraz z Cappellą Gedanensis zaśpiewał solową partię tenorową w Kantacie na uroczysty dzień urodzin Króla Polski Augusta III. W swoim dorobku artystycznym posiada nagrania dla firmy fonograficznej Acte Préalable – wziął udział w nagraniu dwóch płyt CD z pieśniami Ottona Mieczysława Żukowskiego oraz Jerzego Gablenza.

 

Anna MIKOLON /fortepian/

Stypendystka Towarzystwa im. Fryderyka Chopina oraz Fundacji Sztuki Dziecka, laureatka I nagrody w Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku. Odbyła staż artystyczny w zakresie kameralistyki fortepianowej w UMFC w Warszawie. W 2016 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej - instrumentalistyka. Pedagog Akademii Muzycznej i nauczyciel dyplomowany SM II st. w Gdańsku. Pianista podczas wielu kursów mistrzowskich, często nagradzana jako akompaniator na konkursach. Autorka monografii: Język muzyczny Dymitra Szostakowicza jako forma osobistej wypowiedzi (dysertacja doktorska 2011) oraz Specyfika pracy pianisty-korepetytora wokalistów. Ma w swoim dorobku liczne publikacje i nagrania, m.in. twórczość fortepianową Z. Noskowskiego, J. Gablenza czy II sonatę fortepianową D. Szostakowicza. Prowadzi różnorodną działalność koncertową - kameralną i solową - współpracując zarówno z wokalistami, jak i z instrumentalistami (ponad 1000 koncertów w Polsce, Austrii, Danii, Rosji i Białorusi). Uczestniczy w sesjach artystyczno-naukowych i festiwalach muzycznych, takich jak: Gdańskie Lato Muzyczne - Chopin nad wodami Motławy, Gdański Festiwal Muzyczny, Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych, Gdynia Classica Nova, Sopockie Dni Sztuki Wokalnej, Sonosfera, Dobrodzień Classic Festival, Letnie Spotkania Kameralne w Drezdenku i Krzyżu Wlkp., Festiwal Muzyki Współczesnej Nowe Fale, Gdańskie Dni Wokalistyki, Muzyczne Dni Drozdowo-Łomża, Kalejdoskop Form Muzycznych i Festiwal Muzyki Sakralnej w Sopocie. Przez 11 lat była pianistą-korepetytorem solistów w Operze Bałtyckiej. W 2017 otrzymała Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska.

 

Andrzej ZBOROWSKI /słowo o muzyce/

Urodzony w Łęgu Tarnowskim przeniósł się z rodzicami na Śląsk, gdzie odbył całą swą edukację: matura w Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Smolenia w Bytomiu, następnie Średnia Szkoła Muzyczna Braci Szafranków w Rybniku (w klasie śpiewu prof. Magdaleny Kosko). Studia na Wydziale Wokalnym w klasie prof. Ireny Lewińskiej w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach (dyplom w 1966 r.). Już w czasie studiów zaczął aktywnie uczestniczyć w życiu muzycznym, występując jako solista-śpiewak, a nieco później także jako prelegent. Bezpośrednio po ukończeniu studiów przez dwa lata był solistą Zespołu Madrygalistów Capellae Bydgostiensis Pro Musica Antiqua Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Brał udział w licznych festiwalach, m.in. w takich jak: Musica Antiqua Europae Orientalis w Bydgoszczy, Wratislavia Cantans, dwukrotnie Internazionales Jugend-Festspieltreffen w Bayreuth, Dni Kultury Polskiej w Kolonii, Festiwal Moniuszkowski w Kudowie-Zdroju Kołobrzeskie Wieczory Kameralne, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Międzynarodowy Festiwal Organowy w Koszalinie. W roku 1974 związał się z Filharmonią Koszalińską i nadal z nią stale współpracuje, jednocześnie gościnnie prowadzi koncerty w wielu instytucjach muzycznych kraju. W latach 1980-90 prowadził cykl radiowych audycji umuzykalniających w programie ogólnopolskim. Od przejścia na śpiewaczą emeryturę zajmuje się już wyłącznie słowem mówionym na koncertach, komentując ich repertuar, a przede wszystkim wprowadza w świat muzyki coraz to nowe roczniki młodzieży szkolnej w cyklach programowanych przez siebie koncertów umuzykalniających. Chętnie wykonuje partię narratora w bajce muzycznej „Piotruś i wilk” Sergiusza Prokofiewa. Jest miłośnikiem opery i jej propagatorem. Z licznych otrzymanych nagród i wyróżnień najwyżej ceni sobie Złotą Odznakę SPAM oraz Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Moniuszko 2019 - Promesa", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

więcej Niedziela, 13 października 2019 godz. 12:00
Stanisław Moniuszko w Słupsku - Moniuszko Symfonicznie

Stanisław Moniuszko w Słupsku - Moniuszko Symfonicznie

 40/35/30/(S)

Stanisław Moniuszko w Słupsku - Moniuszko Symfonicznie

 

Gabriela KAMIŃSKA /sopran/

Sławomir NABORCZYK /tenor/

Ruben SILVA /dyrygent/

Andrzej ZBOROWSKI /słowo o muzyce/

Program:

Stanisław Moniuszko:

 Uwertury: Bajka, Halka.

Opera Straszny Dwór: Aria Stefana z kurantem, Aria Hanny, Duet Hanny i Stefana, Chór dziewcząt „Spod igiełki kwiaty rosną”, Mazur.

Opera Halka: Aria Halki „Gdybym rannym słonkiem”, „...Dzieciątko nam umiera...”, Jontek „Szumią jodły”, Tańce góralskie, Mazur.

 

Gabriela KAMIŃSKA

Absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie, w klasie prof. J. Skalik. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich, min. pod kierunkiem Wilmy Lipp, Elisabeth Schwarzkopf, Dietricha Fischer- Dieskau, Jerzego Artysza.

Zadebiutowała na scenie w 2006 r. w partii Donny Bettiny w operze G. Bizeta Don Procopio pod batutą Didier Talpain w Warszawskiej Operze Kameralnej. Na scenie WOK zrealizowała wiele znaczących ról, min. w operach W.A. Mozarta, w reżyserii Ryszarda Peryta: Geniusz, Dama i Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie pod dyrekcją Rubena Silvy (2006 r.), Contessa w Weselu Figara pod dyrekcją Zbigniewa Gracy (2008 r.), Donna Anna w Don Giovanni pod dyrekcją Kaia Bumanna (2009 r.), Electra w Idomeneo pod dyrekcja Kaia Bumanna (2009 r.). Ponadto w 2008 r. Amenaide w Tancredi G. Rossiniego, pod dyrekcja Pawła Kotli, w reżyserii Macieja Prusa, w 2009 r. tytułową rolę w operze Jenufa L.Janacka w reżyserii Jitki Stokalskiej, a w 2010 r. zaśpiewała Halkę we wznowieniu wileńskiej wersji opery Halka S. Moniuszki, w rezyserii Kazimierza Dejmka, pod kierownictwem Rubena Silvy. Z Warszawską Operą Kameralną odbyła liczne zagraniczne tournee. Śpiewała w wielu teatrach operowych Japonii, Niemiec, Francji, Hiszpanii, Holandii, Austrii. Do szczególnie ważnych osiągnięć należy zaliczyć występy na deskach Bunka Kaikan Tokyo (Donna Anna w Don Giovanni) i w Tokyo City Opera (Contessa w Weselu Figara).

W 2013 r. zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi jako Abigaille w Nabucco G. Verdiego pod dyrekcjąTadeusza Kozłowskiego.

W 2013 r. zaśpiewała także wileńską wersje opery Halka S. Moniuszki w Operze we Lwowie.

Od 2014 r. związana jest z Opera Nova w Bydgoszczy, gdzie wykonuje główne partie w takich operach jak: Halka, Nabucco (Abigaille), Baron cygański (Saffi), Zemsta nietoperza (Rosalinde). W 2016 r. wystąpiła w Bydgoszczy, jako Elisabetta di Valois w premierze Don Carlosa G. Verdiego, w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego, pod batutą Piotra Wajraka. Rok 2017 to kolejna bydgoska premiera i rola Contessy w Weselu Figara pod dyrekcją Marcina Sompolińskiego, w reżyserii Wojciecha Adamczyka.

W 2017 r. zadebiutowała w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w premierze Nabucco w reżyserii Krzysztofa Babickiego, pod dyrekcją Warcisława Kunca.

Od 2017 r. związana jest z nowo powstałą Polską Operą Królewską w Warszawie. Na jej deskach przygotowała premiery Wesela Figara (2017 r.), Don Giovanni (2018 r.) i Straszny dwór S. Moniuszki (rola Hanny - 2018 r.), wszystkie w reżyserii Ryszarda Peryta.

Działalność koncertowa Gabrieli Kamińskiej w głównej mierze obejmuje koncerty oratoryjne. W swoim repertuarze ma kilkadziesiąt pozycji min. W.A. Mozart – Requiem, J. Haydn - Stworzenie świata, C. Orff – Carmina Burana, J. Elsner – Passio Domini Nostri Jesu Christi, W. Kilar – Missa Pro Pace. Z wielkim zaangażowaniem śpiewa zarówno pieśni, jak i arie operowe, oratoryjne, czy operetkowe, które prezentuje na recitalach i koncertach w kraju i za granicą. Od lat bierze udział w licznych projektach kompozytorskich oraz nagraniach fonograficznych, min. Don Procopio (Dynamic Italia). Obecnie zaangażowana jest także, w projekt La Voce di Soprano, z którym na wesoło promuje operową muzykę wokalną na deskach polskich filharmonii.

Artystka w swym repertuarze posiada główne partie sopranowe w następujących dziełach: Nabucco (Abigaille), Aida (Aida), Don Carlos (Elisabetta di Valois) G.Verdiego, Madama Butterfly (Cio-Cio-san) G.Pucciniego, Don Giovanni (Donna Anna), Wesele Figara (Hrabina), Idomeneo (Electra), Czarodziejski Flet ( Dama I, Dama II), W.A.Mozarta, Tancredi (Amenaide) G.Rossiniego, Jenufa (Jenufa) L.Janacka, Halka (Halka), Straszny Dwór (Hanna) S.Moniuszki, Zemsta nietoperza (Rozalinda), Baron cygański (Saffi) J.Straussa.

Współpracowała z takimi dyrygentami i reżyserami jak: Tadeusz Kozłowski, Tadeusz Wicherek, Andrzej Knapp, Mieczysław Nowakowski, Maciej Figas, Piotr Wajrak, Warcisław Kunc, Marcin Sompoliński, Dawid Runtz, Szymon Morus, Didier Talpain, Ruben Silva, Tadeusz Karolak, Zbigniew Graca, Paweł Kotla, Jose Maria Florencio, Ryszard Peryt, Maciej Prus, Włodzimierz Nurkowski, Wojciech Adamczyk, Waldemar Zawodziński, Jitka Stokalska, Natalia Babińska, Krzysztof Babicki.

 

Sławomir NABORCZYK

Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie dra hab. M. Moździerza i mgra T. Szlenkiera. Swoje umiejętności doskonalił podczas kursów u N. Shicoffa, E. Pessena, M. Rexrotha, I. Kłosińskiej, H. Łazarskiej, K. Rymarczyk, A. Kruszewskiego, L. Świdzińskiego, M. Robavsa oraz T. Koniecznego. Debiutował w 2011 r. rolą Basilia w „Weselu Figara” W.A. Mozarta podczas Operowego Forum Młodych w Operze Nova w Bydgoszczy. Na tej scenie kreował także postaci Kowala w „Krótkim życiu” M. de Falli i tytułowego „Studenta żebraka” K. Millöckera. Laureat VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. J. Kiepury w Krynicy-Zdroju (I nagroda i dwie specjalne), Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Operetkowej i Musicalowej w Krakowie (III nagroda, 2016), III Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. K. Jamróz w Busku-Zdroju (III nagroda), Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej „Ars et Gloria” w Katowicach (nagroda specjalna, 2017) czy XII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Złote Głosy” w Warszawie (II nagroda, 2017). Absolwent Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Występuje w Operze Śląskiej, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, w Warszawskiej Operze Kameralnej oraz w Teatrze Muzycznym w Lublinie. Współpracuje z Sinfonią Varsovią, Filharmonia Śląską i Filharmonią Zabrzańską oraz zespołem Musica Viva (koncerty m.in. w Bremen, Lilienthal i Schwerin). W 2017 r. śpiewał partię Abdalla w koncertowym wykonaniu „Nabucca” G. Verdiego w Bremen. Współpracował z takimi dyrygentami, jak M.J. Błaszczyk, V. Kiradjiev, M. Figas, P. Wajrak, P. Sułkowski, S. Chrzanowski, M. Kluczyńska, A. Nagórka, Z. Rychert, W. Kunc, J. Wołosiuk, G. Chmura, M.M. Sompoliński czy M. Klauza.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Moniuszko 2019 - Promesa", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

więcej Piątek, 8 listopada 2019 godz. 19:00
Stanisław Moniuszko w Słupsku - Śpiewnik domowy "drugi"

Stanisław Moniuszko w Słupsku - Śpiewnik domowy "drugi"

 20/15 zł.

Stanisław Moniuszk w Słupsku - Śpiewnik domowy "drugi"

Katarzyna MARCZEWSKA /sopran/

Piotr GRYNIEWICKI /tenor/

Anna MIKOLON /fortepian/

Andrzej ZBOROWSKI /słowo o muzyce/

Program:
Stanisław Moniuszko
 - wybrane pieśni ze "Śpiewników domowych", m.in.:
Modlitwa - O Mario bądź pozdrowiona, Triolet, Jaskółeczka, Złota rybka, Prząśniczka, Pieśń Naj, Krakowiaczek, Wezwanie do mazura, Grajek, Znaszli ten kraj, Szumi gaj, Pożegnanie, Sen, Stary Hulaka.

 

Katarzyna MARCZEWSKA /sopran/

Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Płocku na wydziale wokalnym w klasie śpiewu u mgr Izabeli Denst-Szydłowskiej (2014). Studentka drugiego roku studiów magisterskich na wydziale wokalno-aktorskim w klasie śpiewu solowego prof. Bożeny Harasimowicz w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie ukończyła także trzyletnie studia licencjackie (2017). Otrzymuje stypendium rektorskie dla najwybitniejszych studentów. Umiejętności aktorskie w Alma Mater rozwijała pod okiem aktorów takich jak: Dorota Kolak, Marta Jankowska, Cezary Morawski, Dariusz Szymaniak.  Uczestniczyła w wokalnych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: Charlotte Lehman, Ewę Iżykowską, Olgę Pasiecznik. Jako solistka brała udział w wielu koncertach. Śpiewała m.in. podczas Gal Operowo- Operetkowych z Gdyńska Orkiestrą Symfoniczną pod batutą Piotra Jędrzejczyka. W ramach operowych projektów uczelnianych kreowała postać Beliny w operze Dydona i Eneasz H. Purcell’a (kwiecień 2018). Spektakl był wystawiony na deskach macierzystej uczelni. Wystąpiła także jako Melia w operze Apollo i Hiacynt W.A. Mozarta na scenie Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku (marzec 2019). Obie produkcje wykonane były pod kierownictwem muzycznym Przemysława Stanisławskiego i w reżyserii Dariusza Paradowskiego. Sopranistka czynnie uczestniczy w akcjach charytatywnych. Wielokrotnie śpiewała w domach pomocy społecznej na terenie Trójmiasta. Brała udział w koncertach organizowanych przez Lions Club Gedania. Była zapraszana jako gość specjalny do tego typu koncertów, jak np. Festiwal 3City Piano Days (2019). Ponadto śpiewała na różnych scenach. Słupskiej publiczności dała się poznać podczas Koncertu Pasyjnego wykonując partię solowego sopranu w Requiem J. Ruttera w towarzystwie Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara oraz chóru Iuventus Cantans pod batutą Maestro Rubena Silvy (kwiecień 2019). Z orkiestrą słupskiej filharmonii w okrojonym składzie wystąpiła także podczas II edycji Columbus Festiwalu Wiatru w Ustce (lipiec 2019).

 

Piotr GRYNIEWICKI /tenor/

Ukończył studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Białymstoku na kierunku Edukacja Artystyczna w zakresie sztuki muzycznej I stopnia. Jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Białymstoku w klasie śpiewu solowego Przemysława Kummera. Brał udział w licznych warsztatach wokalnych prowadzonych m. in. przez Bogdana Makala, Urszulę Kryger, Ewę Vesin, Marka Rzepkę. W 2016 roku zdobył wyróżnienie na V Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Profesor Haliny Słonickiej w Suwałkach. Aktualnie jest studentem śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Piotra Kusiewicza. Będąc na pierwszym roku studiów wziął udział w studenckiej premierze opery Henry Purcella Dydona i Eneasz (rola Marynarza). Wraz z zespołem Octava ensemble wystąpił w scenicznej produkcji Nabucco Giuseppe Verdiego w czerwcu 2018 roku oraz w Cyruliku Sewilskim Gioacchina Rossiniego w czerwcu 2019 roku w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. W grudniu 2018 roku jako chórzysta wziął udział w koncertach świątecznych w Bremen (Niemcy) pod batutą Nicolasa Hrudnika. Wraz z chórem Opery Bałtyckiej w Gdańsku wziął udział w wykonaniu Stabat Mater Karola Szymanowskiego. W maju 2019 roku wraz z Cappellą Gedanensis zaśpiewał solową partię tenorową w Kantacie na uroczysty dzień urodzin Króla Polski Augusta III. W swoim dorobku artystycznym posiada nagrania dla firmy fonograficznej Acte Préalable – wziął udział w nagraniu dwóch płyt CD z pieśniami Ottona Mieczysława Żukowskiego oraz Jerzego Gablenza.

 

Anna MIKOLON /fortepian/

Stypendystka Towarzystwa im. Fryderyka Chopina oraz Fundacji Sztuki Dziecka, laureatka I nagrody w Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku. Odbyła staż artystyczny w zakresie kameralistyki fortepianowej w UMFC w Warszawie. W 2016 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej - instrumentalistyka. Pedagog Akademii Muzycznej i nauczyciel dyplomowany SM II st. w Gdańsku. Pianista podczas wielu kursów mistrzowskich, często nagradzana jako akompaniator na konkursach. Autorka monografii: Język muzyczny Dymitra Szostakowicza jako forma osobistej wypowiedzi (dysertacja doktorska 2011) oraz Specyfika pracy pianisty-korepetytora wokalistów. Ma w swoim dorobku liczne publikacje i nagrania, m.in. twórczość fortepianową Z. Noskowskiego, J. Gablenza czy II sonatę fortepianową D. Szostakowicza. Prowadzi różnorodną działalność koncertową - kameralną i solową - współpracując zarówno z wokalistami, jak i z instrumentalistami (ponad 1000 koncertów w Polsce, Austrii, Danii, Rosji i Białorusi). Uczestniczy w sesjach artystyczno-naukowych i festiwalach muzycznych, takich jak: Gdańskie Lato Muzyczne - Chopin nad wodami Motławy, Gdański Festiwal Muzyczny, Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych, Gdynia Classica Nova, Sopockie Dni Sztuki Wokalnej, Sonosfera, Dobrodzień Classic Festival, Letnie Spotkania Kameralne w Drezdenku i Krzyżu Wlkp., Festiwal Muzyki Współczesnej Nowe Fale, Gdańskie Dni Wokalistyki, Muzyczne Dni Drozdowo-Łomża, Kalejdoskop Form Muzycznych i Festiwal Muzyki Sakralnej w Sopocie. Przez 11 lat była pianistą-korepetytorem solistów w Operze Bałtyckiej. W 2017 otrzymała Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska.

 

Andrzej ZBOROWSKI /słowo o muzyce/

Urodzony w Łęgu Tarnowskim przeniósł się z rodzicami na Śląsk, gdzie odbył całą swą edukację: matura w Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Smolenia w Bytomiu, następnie Średnia Szkoła Muzyczna Braci Szafranków w Rybniku (w klasie śpiewu prof. Magdaleny Kosko). Studia na Wydziale Wokalnym w klasie prof. Ireny Lewińskiej w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach (dyplom w 1966 r.). Już w czasie studiów zaczął aktywnie uczestniczyć w życiu muzycznym, występując jako solista-śpiewak, a nieco później także jako prelegent. Bezpośrednio po ukończeniu studiów przez dwa lata był solistą Zespołu Madrygalistów Capellae Bydgostiensis Pro Musica Antiqua Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Brał udział w licznych festiwalach, m.in. w takich jak: Musica Antiqua Europae Orientalis w Bydgoszczy, Wratislavia Cantans, dwukrotnie Internazionales Jugend-Festspieltreffen w Bayreuth, Dni Kultury Polskiej w Kolonii, Festiwal Moniuszkowski w Kudowie-Zdroju Kołobrzeskie Wieczory Kameralne, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Międzynarodowy Festiwal Organowy w Koszalinie. W roku 1974 związał się z Filharmonią Koszalińską i nadal z nią stale współpracuje, jednocześnie gościnnie prowadzi koncerty w wielu instytucjach muzycznych kraju. W latach 1980-90 prowadził cykl radiowych audycji umuzykalniających w programie ogólnopolskim. Od przejścia na śpiewaczą emeryturę zajmuje się już wyłącznie słowem mówionym na koncertach, komentując ich repertuar, a przede wszystkim wprowadza w świat muzyki coraz to nowe roczniki młodzieży szkolnej w cyklach programowanych przez siebie koncertów umuzykalniających. Chętnie wykonuje partię narratora w bajce muzycznej „Piotruś i wilk” Sergiusza Prokofiewa. Jest miłośnikiem opery i jej propagatorem. Z licznych otrzymanych nagród i wyróżnień najwyżej ceni sobie Złotą Odznakę SPAM oraz Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Moniuszko 2019 - Promesa", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

 

 

więcej Niedziela, 10 listopada 2019 godz. 12:00
Prelekcja pt. "Znaczenie muzyki Stanisława Moniuszki w kontekście Opery Narodowej w Europie"

Prelekcja pt. "Znaczenie muzyki Stanisława Moniuszki w kontekście Opery Narodowej w Europie"

10 zł.
Prelekcja pt. "Znaczenie muzyki Stanisława Moniuszki w kontekście Opery Narodowej w Europie"
 
dr Ignacy ZALEWSKI / prelegent/
 
Stanisław Moniuszko jest, obok Fryderyka Chopina, najbardziej znanym polskim kompozytorem - przynajmniej w świadomości statystycznego Polaka. Jest też kompozytorem znanym z dwóch oper i najwyżej kilku pieśni. Mimo że oper i operetek napisał kilkanaście, a pieśni prawie trzysta. Większość z nich jest zapomniana, a krytyczna opinia znacznej części polskiego środowiska muzycznego na temat muzyki i samej osoby Moniuszki (m. in. jego wykształcenia) nie pomagała w docenieniu jego dorobku. Na przestrzeni dziesięcioleci zarzucano autorowi Halki zacofanie, braki w edukacji, wąskie horyzonty czy "łzawy sentymenalizm". W 2019 roku, w 200. rocznicę urodzin kompozytora wspólnie zastanowimy się, kim tak naprawdę był Stanisław Moniuszko, jaka naprawdę jest jego muzyka i jej znaczenie w historii muzyki polskiej i europejskiej. Dlaczego warto go docenić, a jego muzykę (i to nie tylko fragmenty Halki, Strasznego Dworu czy uwerturę Bajka) - wykonywać znacznie częściej niż do tej pory. 

dr. Ignacy ZALEWSKI (ur. 21.09.1990), kompozytor, dyrygent, popularyzator wiedzy o polskiej muzyce poważnej. Laureat kilkunastu nagród na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach kompozytorskich. Autor kilkunastu utworów symfonicznych, kilkudziesięciu kameralnych oraz wielu solowych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (2009-2014) w klasie kompozycji Marcina Błażewicza, obecnie wykładowca (adiunkt) macierzystej uczelni. Doktor sztuki muzycznej (2015). Warsztat kompozytorski rozwijał podczas indywidualnych lekcji mistrzowskich u prof. Krzysztofa Pendereckiego (2014) oraz podczas licznych kursów kompozytorskich prowadzonych m.in. przez prof. Wolfganga Rihma czy prof. Lowella Liebermanna.

Muzyka Ignacego Zalewskiego wykonywana była przez liczne orkiestry m.in. Trondheim Symphony Orchestra, Orkiestrę Symfoniczną Radia i Telewizji Słowenii, Orkiestrę Kameralną Filharmonii Lwowskiej, Polską Orkiestrę Radiową, Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus, czy orkiestry symfoniczne Filharmonii Łódzkiej, Lubelskiej, Opolskiej, Świętokrzyskiej pod batutą takich dyrygentów jak Jessica Cottis, Marzena Diakun, Jacek Kaspszyk, Wojciech Michniewski, Janusz Przybylski, Paweł Przytocki, Jacek Rogala, Dawid Runtz czy Piotr Sułkowski.

Muzyka Ignacego Zalewskiego została dotychczas zarejestrowana na 12 płytach CD. Jego kompozycje były wykonywane w najważniejszych polskich salach koncertowych oraz za granicą, m.in. w Niemczech, Rosji, Norwegii, Szwajcarii, Estonii, na Węgrzech, na Słowenii, na Ukrainie, a także w Japonii, Singapurze i Wietnamie.

Ignacy Zalewski pisał na zamówienie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, Festiwalu „Nowe Epifanie” w Warszawie, Międzynarodowego Festiwalu Tradycji i Awangardy „Kody” w Lublinie, Związku Kompozytorów Polskich, TVP Kultura i wielu innych. Jest także autorem muzyki do kilkunastu spektakli teatralnych słuchowisk radiowych.

Od 2010 roku Ignacy Zalewski zajmuje się dyrygenturą, specjalizując się w repertuarze najnowszym. W latach 2013-2018 był dyrygentem zespołu muzyki współczesnej Hashtag Ensemble, z którym występował na najważniejszych polskich festiwalach muzyki nowej.

Od 2018 roku jest dyrygentem zespołu Chopin University Modern Ensemble, który – tylko w pierwszym roku działalności – dokonał prawykonań 10 utworów.
Obecnie przygotowywana jest debiutancka płyta zespołu.

Ignacy Zalewski zajmuje się także działalnością popularyzatorską, w Polskim Radiu RDC prowadzi od 2018 roku autorską audycję „Nie tylko Chopin”, poświęconą polskiej muzyce poważnej, prowadzi także poświęcone jej wykłady. Regularnie czynnie uczestniczy w konferencjach naukowych poświęconych muzyce klasycznej. Jest autorem szeregu publikacji z zakresu historii i estetyki muzyki.

Od 2018 roku zasiada w Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz jest członkiem Rady Młodych Naukowców – organu doradczego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Moniuszko 2019 - Promesa", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

 

 

więcej Wtorek, 26 listopada 2019 godz. 18:00
Wojciech Kilar Przestrzenie. Muzyka Filmowa.

Wojciech Kilar Przestrzenie. Muzyka Filmowa.

 40/35/karnet80 zł.

Festiwal Wojciech Kilar Przestrzenie. Muzyka filmowa.

Krystyna Danilecka - Wojewódzka, Prezydent Miasta Słupska objęła Honorowym Patronatem Festiwal Wojciech Kilar Przestrzenie.  

Małgorzta KNEĆ-AJDUKIEWICZ / sopran / 

Piotr SUŁKOWSKI / dyrygent/

Program:

Wojciech Kilar :

między innymi muzyka z filmów "Pan Tadeusz", "Pianista", "Trędowata", "Zazdrość i medycyna", "Dziewiąte wrota".

Małgorzata KNEĆ-AJDUKIEWICZ

Jest absolwentką warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego (Wydział Wokalno-Aktorski). Ukończyła wiele kursów mistrzowskich zarówno w kraju, jak i za granicą prowadzonych przez wybitnych artystów i pedagogów, takich jak: Helena Łazarska (Wiedeń), Grace Bumbry (Salzburg, Warszawa), Kaludi Kaludow (Bułgaria), Andre Orlovitz (Kopenhaga), Maria Fołtyn (Warszawa). Dwukrotnie brała udział w letnich zajęciach Sommerakademie Mozarteum w Salzburgu, gdzie uczestniczyła również w koncertach.

Artystka jest laureatką III Nagrody na Konkursie E. Griega w Gdańsku, Nagrody specjalnej na Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju oraz laureatką Kursu Mistrzowskiego prowadzonego przez Grace Bumbry w Warszawie. W roku 2009 artystka wzięła udział w konkursie wokalnym, organizowanym przez Stowarzyszenie Arena di Verona przy współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Pedagogów Śpiewu na główne partie w operze Turandot G. Pucciniego, gdzie wygrała polskie eliminacje wykonując partię Turandot.

Przez wiele lat współpracowała z Operą Śląską w Bytomiu, gdzie wielokrotnie występowała w roli Abigaille (Nabucco G. Verdiego), Aidy (Aida G. Verdiego) w Polsce, Szwajcarii, Francji, Niemczech, a także z Operą Krakowską, Operą na Zamku w Szczecinie, Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Narodową w Warszawie, Operą Nova w Bydgoszczy, występując w takich przedstawieniach operowych, jak: G. Verdi Aida – Aida, G. Verdi Nabucco – Abigaille, Pietro Mascagni Rycerskość wieśniacza – Santuzza, S. Moniuszko Halka – Halka, B. Britten Gwałt na Lukrecji – Chór Żeński, Lehar Kraina Uśmiechu – Liza. Prowadzi działalność koncertową w kraju i za granicą.

Artystka uczestniczyła w międzynarodowych festiwalach (Wratislavia Cantans, Gaude Mater, Viva il Canto, m. A. Didura w Sanoku, Pieśni Europejskiej, Polish Festiwal na Jersey), oraz koncertach oratoryjnych, galach operowych w kraju i za granicą. Z powodzeniem prowadzi również działalność pedagogiczną. W 2006 roku była asystentką w klasie Marii Fołtyn podczas Kursu Interpretacji dla kandydatów na VI Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. S. Moniuszki zorganizowanym w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. W 2016 w Teatrze Powszechnym sprawowała opiekę wokalną przy przedstawieniu Wściekłość w reż. M. Kleczewskiej oraz w Teatrze Syrena w Warszawie przy Spaghetti Poloneze.

Małgorzata Ajdukiewicz jest także społecznie zaangażowanym animatorem kultury. W maju 2010 roku artystka otrzymała Dyplom Uznania przyznany przez Związek Artystów Scen Polskich za całokształt pracy artystycznej. Odtwarzała też role śpiewaczek w takich filmach, jak Papusza (2013), Bodo (2015), Piłsudski (2019).

 

Piotr SUŁKOWSKI

Dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko - Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie. Posiada ogromne doświadczenie operowe, zdobyte w czasie wieloletniej pracy dyrygenta, a potem dyrektora artystycznego w Operze Krakowskiej oraz w Wildwood Festival Opera Orchestra AR (USA), którego był dyrektorem muzycznym. Przygotował wiele premier operowych, w tym kilka prawykonań. Między innymi w 2007 r. podczas Festiwalu Muzyki Polskiej, w ramach obchodów Roku Szymanowskiego we współpracy z PWM dokonał światowego prawykonania nieznanej operetki K. Szymanowskiego Loteria na mężów czyli narzeczony nr 69. Zrealizowany przez P. Sułkowskiego w 2004 r. w Krakowie Gwałt na Lukrecji B. Brittena został uznany na Bydgoskim Festiwalu Operowym za najlepszy spektakl roku. Współtwórca Krakowskiej Opery Kameralnej, z którą zrealizował kilka produkcji. W latach 2008-09 pracował jako zastępca dyrektora Chóru Polskiego Radia w Krakowie, był kierownikiem muzycznym Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej (2009 - 2011), a także pierwszym gościnnym dyrygentem Signature Symphony Orchestra (2008 - 2014) w Tulsa (USA).

Współpracuje z wieloma orkiestrami w kraju i zagranicą. W 2018 poprowadził specjalny, poświęcony muzyce polskiej koncert z Buffalo Philharmonic Orchestra, a także jeden z koncertów Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego z okazji 85. urodzin kompozytora. Zajmuje się również pracą dydaktyczną na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie prowadzi klasę dyrygentury. Od 1993 do 2016 roku dyrygent orkiestry POSM im. F. Chopina w Krakowie, z którą we Francji realizował programy edukacyjne dla francuskiej młodzieży. Pomysłodawca i dyrektor artystyczny Festiwalu Barbakan, odbywającego się w okresie letnim w Krakowie. W 2008 roku, w ramach Festiwalu Rozstaje poprowadził jubileuszowy koncert na Rynku Głównym w Krakowie z G. Zamfirem. W 2010 r. koncertem w kościele św. Piotra i Pawła w Krakowie zainaugurował działalność Fundacji Panteon Narodowy. Zrealizował nagranie z muzyką B. Chajdeckiego do serialu historycznego Czas Honoru.

W 2010 roku, w Pampelunie (Hiszpania), na zaproszenie Coro Premier Ensamble De La A.G.A.O, przygotował premierę Carmen G.Bizeta wraz z Orquesta Sinfonica de Navarra. W 2010 wraz z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej zrealizował międzynarodowy projekt operowy Fidelio - ofiarom holokaustu - L.v. Beethovena, a przedstawione w kilku miastach w Polsce spektakle uzyskały bardzo dobre recenzje m.in. w prestiżowym, angielskim czasopismie Opera. W 2011 roku z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej odbył podróż koncertową do Hiszpanii, gdzie w Bilbao i w Pampelunie pod jego kierownictwem przygotowano spektakle Tosca G. Pucciniego. Rok później z tą samą orkiestrą oraz solistą E. Kunzem zainaugurował w Filharmonii Narodowej w Warszawie cykl „Wielkie koncerty fortepianowe”. W 2011 uzyskał tytuł doktora, w 2015 doktora habilitowanego sztuki muzycznej, a w 2017 profesora nadzwyczajnego. W 2016 roku poprowadził koncerty ze zwycięzcami Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Olsztynie, Łodzi, Warszawie oraz podczas Międzynarodowego Festiwalu Skrzypcowego w St. Petersburgu wraz z M. Vengerovem. Podejmuje wiele działań propagujących twórczość Feliksa Nowowiejskiego. W ramach obchodu Roku Feliksa Nowowiejskiego 2016 wykonał z Orkiestrą Filharmonii Warmińsko – Mazurskiej, Górecki Chamber Choir koncerty z oratorium "Quo Vadis" w Krakowie, Barczewie, a taże w Warszawie. W Filharmonii Narodowej w w/w projekcie wystąpili wybitni soliści: Aleksandra Kurzak, Artur Ruciński oraz Rafał Siwek, z którymi dokonano pierwszego, studyjnego nagrania fonograficznego.

Od 2012 - 2016 roku członek Rady Programowej Radia Olsztyn. Członek Kapituły Nagrody im. Biskupa Ignacego Krasickiego. Otrzymał wraz z orkiestrą Warmińsko – Mazurskiej Filharmonii Statuetkę św. Jakuba w dziedzinie kultura za rok 2012 za widowisko taneczno – muzyczne Dziadek do orzechów P. Czajkowskiego. W 2013 roku Warmińsko-Mazurski Klub Biznesu, za działalność artystyczną i popularyzowanie muzyki klasycznej wśród mieszkańców regionu Warmii i Mazur, przyznał mu tytuł i statuetkę Osobowość Warmii i Mazur w kategorii kultura. Od 2014 wiceprzewodniczący Zarządu Zrzeszenia Filharmonii Polskich. W 2014 roku prowadzona przez P. Sułkowskiego Filharmonia Warmińsko – Mazurska otrzymała statuetkę Laur „Najlepszym z Najlepszych” za sukcesy i osiągnięcia na skalę ogólnopolską i międzynarodową za promocję Warmii i Mazur w 2013 roku. Uhonorowany Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2014), statuetką Pegaza za" twórcze osiągnięcia w dziedzinie kultury Warmii i Mazur"(2015), a także Srebrnym Krzyżem Zasługi (2016). W 2017 roku otrzymał Nagrodę imienia F. Nowowiejskiego w kategorii kultura. Członek Rady Artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus. Koordynator Regionalny Regionu Warmii i Mazur do spraw organizacji obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

więcej Piątek, 29 listopada 2019 godz. 19:00