Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara
  •  

     

Prelekcja pt. "Znaczenie muzyki Stanisława Moniuszki w kontekście Opery Narodowej w Europie"

Prelekcja pt. "Znaczenie muzyki Stanisława Moniuszki w kontekście Opery Narodowej w Europie"

Wstęp wolny
Prelekcja pt. "Znaczenie muzyki Stanisława Moniuszki w kontekście Opery Narodowej w Europie"
 
dr Ignacy ZALEWSKI / prelegent/
 
Stanisław Moniuszko jest, obok Fryderyka Chopina, najbardziej znanym polskim kompozytorem - przynajmniej w świadomości statystycznego Polaka. Jest też kompozytorem znanym z dwóch oper i najwyżej kilku pieśni. Mimo że oper i operetek napisał kilkanaście, a pieśni prawie trzysta. Większość z nich jest zapomniana, a krytyczna opinia znacznej części polskiego środowiska muzycznego na temat muzyki i samej osoby Moniuszki (m. in. jego wykształcenia) nie pomagała w docenieniu jego dorobku. Na przestrzeni dziesięcioleci zarzucano autorowi Halki zacofanie, braki w edukacji, wąskie horyzonty czy "łzawy sentymenalizm". W 2019 roku, w 200. rocznicę urodzin kompozytora wspólnie zastanowimy się, kim tak naprawdę był Stanisław Moniuszko, jaka naprawdę jest jego muzyka i jej znaczenie w historii muzyki polskiej i europejskiej. Dlaczego warto go docenić, a jego muzykę (i to nie tylko fragmenty Halki, Strasznego Dworu czy uwerturę Bajka) - wykonywać znacznie częściej niż do tej pory. 

dr. Ignacy ZALEWSKI (ur. 21.09.1990), kompozytor, dyrygent, popularyzator wiedzy o polskiej muzyce poważnej. Laureat kilkunastu nagród na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach kompozytorskich. Autor kilkunastu utworów symfonicznych, kilkudziesięciu kameralnych oraz wielu solowych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (2009-2014) w klasie kompozycji Marcina Błażewicza, obecnie wykładowca (adiunkt) macierzystej uczelni. Doktor sztuki muzycznej (2015). Warsztat kompozytorski rozwijał podczas indywidualnych lekcji mistrzowskich u prof. Krzysztofa Pendereckiego (2014) oraz podczas licznych kursów kompozytorskich prowadzonych m.in. przez prof. Wolfganga Rihma czy prof. Lowella Liebermanna.

Muzyka Ignacego Zalewskiego wykonywana była przez liczne orkiestry m.in. Trondheim Symphony Orchestra, Orkiestrę Symfoniczną Radia i Telewizji Słowenii, Orkiestrę Kameralną Filharmonii Lwowskiej, Polską Orkiestrę Radiową, Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus, czy orkiestry symfoniczne Filharmonii Łódzkiej, Lubelskiej, Opolskiej, Świętokrzyskiej pod batutą takich dyrygentów jak Jessica Cottis, Marzena Diakun, Jacek Kaspszyk, Wojciech Michniewski, Janusz Przybylski, Paweł Przytocki, Jacek Rogala, Dawid Runtz czy Piotr Sułkowski.

Muzyka Ignacego Zalewskiego została dotychczas zarejestrowana na 12 płytach CD. Jego kompozycje były wykonywane w najważniejszych polskich salach koncertowych oraz za granicą, m.in. w Niemczech, Rosji, Norwegii, Szwajcarii, Estonii, na Węgrzech, na Słowenii, na Ukrainie, a także w Japonii, Singapurze i Wietnamie.

Ignacy Zalewski pisał na zamówienie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, Festiwalu „Nowe Epifanie” w Warszawie, Międzynarodowego Festiwalu Tradycji i Awangardy „Kody” w Lublinie, Związku Kompozytorów Polskich, TVP Kultura i wielu innych. Jest także autorem muzyki do kilkunastu spektakli teatralnych słuchowisk radiowych.

Od 2010 roku Ignacy Zalewski zajmuje się dyrygenturą, specjalizując się w repertuarze najnowszym. W latach 2013-2018 był dyrygentem zespołu muzyki współczesnej Hashtag Ensemble, z którym występował na najważniejszych polskich festiwalach muzyki nowej.

Od 2018 roku jest dyrygentem zespołu Chopin University Modern Ensemble, który – tylko w pierwszym roku działalności – dokonał prawykonań 10 utworów.
Obecnie przygotowywana jest debiutancka płyta zespołu.

Ignacy Zalewski zajmuje się także działalnością popularyzatorską, w Polskim Radiu RDC prowadzi od 2018 roku autorską audycję „Nie tylko Chopin”, poświęconą polskiej muzyce poważnej, prowadzi także poświęcone jej wykłady. Regularnie czynnie uczestniczy w konferencjach naukowych poświęconych muzyce klasycznej. Jest autorem szeregu publikacji z zakresu historii i estetyki muzyki.

Od 2018 roku zasiada w Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz jest członkiem Rady Młodych Naukowców – organu doradczego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Moniuszko 2019 - Promesa", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

 

 

więcej Wtorek, 26 listopada 2019 godz. 18:00
Wojciech Kilar Przestrzenie. Muzyka Filmowa.

Wojciech Kilar Przestrzenie. Muzyka Filmowa.

 40/35/karnet80 zł.

Wojciech Kilar Przestrzenie. Muzyka filmowa.

Krystyna Danilecka - Wojewódzka, Prezydent Miasta Słupska objęła Honorowym Patronatem Koncerty pn. Wojciech Kilar Przestrzenie.  

Małgorzta KNEĆ-AJDUKIEWICZ / sopran / 

Piotr SUŁKOWSKI / dyrygent/

Program:

Wojciech Kilar :

między innymi muzyka z filmów "Pan Tadeusz", "Pianista", "Trędowata", "Zazdrość i medycyna", "Dziewiąte wrota".

Małgorzata KNEĆ-AJDUKIEWICZ

Jest absolwentką warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego (Wydział Wokalno-Aktorski). Ukończyła wiele kursów mistrzowskich zarówno w kraju, jak i za granicą prowadzonych przez wybitnych artystów i pedagogów, takich jak: Helena Łazarska (Wiedeń), Grace Bumbry (Salzburg, Warszawa), Kaludi Kaludow (Bułgaria), Andre Orlovitz (Kopenhaga), Maria Fołtyn (Warszawa). Dwukrotnie brała udział w letnich zajęciach Sommerakademie Mozarteum w Salzburgu, gdzie uczestniczyła również w koncertach.

Artystka jest laureatką III Nagrody na Konkursie E. Griega w Gdańsku, Nagrody specjalnej na Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju oraz laureatką Kursu Mistrzowskiego prowadzonego przez Grace Bumbry w Warszawie. W roku 2009 artystka wzięła udział w konkursie wokalnym, organizowanym przez Stowarzyszenie Arena di Verona przy współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Pedagogów Śpiewu na główne partie w operze Turandot G. Pucciniego, gdzie wygrała polskie eliminacje wykonując partię Turandot.

Przez wiele lat współpracowała z Operą Śląską w Bytomiu, gdzie wielokrotnie występowała w roli Abigaille (Nabucco G. Verdiego), Aidy (Aida G. Verdiego) w Polsce, Szwajcarii, Francji, Niemczech, a także z Operą Krakowską, Operą na Zamku w Szczecinie, Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Narodową w Warszawie, Operą Nova w Bydgoszczy, występując w takich przedstawieniach operowych, jak: G. Verdi Aida – Aida, G. Verdi Nabucco – Abigaille, Pietro Mascagni Rycerskość wieśniacza – Santuzza, S. Moniuszko Halka – Halka, B. Britten Gwałt na Lukrecji – Chór Żeński, Lehar Kraina Uśmiechu – Liza. Prowadzi działalność koncertową w kraju i za granicą.

Artystka uczestniczyła w międzynarodowych festiwalach (Wratislavia Cantans, Gaude Mater, Viva il Canto, m. A. Didura w Sanoku, Pieśni Europejskiej, Polish Festiwal na Jersey), oraz koncertach oratoryjnych, galach operowych w kraju i za granicą. Z powodzeniem prowadzi również działalność pedagogiczną. W 2006 roku była asystentką w klasie Marii Fołtyn podczas Kursu Interpretacji dla kandydatów na VI Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. S. Moniuszki zorganizowanym w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. W 2016 w Teatrze Powszechnym sprawowała opiekę wokalną przy przedstawieniu Wściekłość w reż. M. Kleczewskiej oraz w Teatrze Syrena w Warszawie przy Spaghetti Poloneze.

Małgorzata Ajdukiewicz jest także społecznie zaangażowanym animatorem kultury. W maju 2010 roku artystka otrzymała Dyplom Uznania przyznany przez Związek Artystów Scen Polskich za całokształt pracy artystycznej. Odtwarzała też role śpiewaczek w takich filmach, jak Papusza (2013), Bodo (2015), Piłsudski (2019).

 

Piotr SUŁKOWSKI

Dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko - Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie. Posiada ogromne doświadczenie operowe, zdobyte w czasie wieloletniej pracy dyrygenta, a potem dyrektora artystycznego w Operze Krakowskiej oraz w Wildwood Festival Opera Orchestra AR (USA), którego był dyrektorem muzycznym. Przygotował wiele premier operowych, w tym kilka prawykonań. Między innymi w 2007 r. podczas Festiwalu Muzyki Polskiej, w ramach obchodów Roku Szymanowskiego we współpracy z PWM dokonał światowego prawykonania nieznanej operetki K. Szymanowskiego Loteria na mężów czyli narzeczony nr 69. Zrealizowany przez P. Sułkowskiego w 2004 r. w Krakowie Gwałt na Lukrecji B. Brittena został uznany na Bydgoskim Festiwalu Operowym za najlepszy spektakl roku. Współtwórca Krakowskiej Opery Kameralnej, z którą zrealizował kilka produkcji. W latach 2008-09 pracował jako zastępca dyrektora Chóru Polskiego Radia w Krakowie, był kierownikiem muzycznym Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej (2009 - 2011), a także pierwszym gościnnym dyrygentem Signature Symphony Orchestra (2008 - 2014) w Tulsa (USA).

Współpracuje z wieloma orkiestrami w kraju i zagranicą. W 2018 poprowadził specjalny, poświęcony muzyce polskiej koncert z Buffalo Philharmonic Orchestra, a także jeden z koncertów Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego z okazji 85. urodzin kompozytora. Zajmuje się również pracą dydaktyczną na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie prowadzi klasę dyrygentury. Od 1993 do 2016 roku dyrygent orkiestry POSM im. F. Chopina w Krakowie, z którą we Francji realizował programy edukacyjne dla francuskiej młodzieży. Pomysłodawca i dyrektor artystyczny Festiwalu Barbakan, odbywającego się w okresie letnim w Krakowie. W 2008 roku, w ramach Festiwalu Rozstaje poprowadził jubileuszowy koncert na Rynku Głównym w Krakowie z G. Zamfirem. W 2010 r. koncertem w kościele św. Piotra i Pawła w Krakowie zainaugurował działalność Fundacji Panteon Narodowy. Zrealizował nagranie z muzyką B. Chajdeckiego do serialu historycznego Czas Honoru.

W 2010 roku, w Pampelunie (Hiszpania), na zaproszenie Coro Premier Ensamble De La A.G.A.O, przygotował premierę Carmen G.Bizeta wraz z Orquesta Sinfonica de Navarra. W 2010 wraz z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej zrealizował międzynarodowy projekt operowy Fidelio - ofiarom holokaustu - L.v. Beethovena, a przedstawione w kilku miastach w Polsce spektakle uzyskały bardzo dobre recenzje m.in. w prestiżowym, angielskim czasopismie Opera. W 2011 roku z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej odbył podróż koncertową do Hiszpanii, gdzie w Bilbao i w Pampelunie pod jego kierownictwem przygotowano spektakle Tosca G. Pucciniego. Rok później z tą samą orkiestrą oraz solistą E. Kunzem zainaugurował w Filharmonii Narodowej w Warszawie cykl „Wielkie koncerty fortepianowe”. W 2011 uzyskał tytuł doktora, w 2015 doktora habilitowanego sztuki muzycznej, a w 2017 profesora nadzwyczajnego. W 2016 roku poprowadził koncerty ze zwycięzcami Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Olsztynie, Łodzi, Warszawie oraz podczas Międzynarodowego Festiwalu Skrzypcowego w St. Petersburgu wraz z M. Vengerovem. Podejmuje wiele działań propagujących twórczość Feliksa Nowowiejskiego. W ramach obchodu Roku Feliksa Nowowiejskiego 2016 wykonał z Orkiestrą Filharmonii Warmińsko – Mazurskiej, Górecki Chamber Choir koncerty z oratorium "Quo Vadis" w Krakowie, Barczewie, a taże w Warszawie. W Filharmonii Narodowej w w/w projekcie wystąpili wybitni soliści: Aleksandra Kurzak, Artur Ruciński oraz Rafał Siwek, z którymi dokonano pierwszego, studyjnego nagrania fonograficznego.

Od 2012 - 2016 roku członek Rady Programowej Radia Olsztyn. Członek Kapituły Nagrody im. Biskupa Ignacego Krasickiego. Otrzymał wraz z orkiestrą Warmińsko – Mazurskiej Filharmonii Statuetkę św. Jakuba w dziedzinie kultura za rok 2012 za widowisko taneczno – muzyczne Dziadek do orzechów P. Czajkowskiego. W 2013 roku Warmińsko-Mazurski Klub Biznesu, za działalność artystyczną i popularyzowanie muzyki klasycznej wśród mieszkańców regionu Warmii i Mazur, przyznał mu tytuł i statuetkę Osobowość Warmii i Mazur w kategorii kultura. Od 2014 wiceprzewodniczący Zarządu Zrzeszenia Filharmonii Polskich. W 2014 roku prowadzona przez P. Sułkowskiego Filharmonia Warmińsko – Mazurska otrzymała statuetkę Laur „Najlepszym z Najlepszych” za sukcesy i osiągnięcia na skalę ogólnopolską i międzynarodową za promocję Warmii i Mazur w 2013 roku. Uhonorowany Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2014), statuetką Pegaza za" twórcze osiągnięcia w dziedzinie kultury Warmii i Mazur"(2015), a także Srebrnym Krzyżem Zasługi (2016). W 2017 roku otrzymał Nagrodę imienia F. Nowowiejskiego w kategorii kultura. Członek Rady Artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus. Koordynator Regionalny Regionu Warmii i Mazur do spraw organizacji obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

więcej Piątek, 29 listopada 2019 godz. 19:00
Wojciech Kilar Przestrzenie. Muzyka oratoryjna.

Wojciech Kilar Przestrzenie. Muzyka oratoryjna.

30/25/karnet80 zł.

Wojciech Kilar Przestrzenie. Muzyka oratoryjna

- Koncert odbędzie się w Kościele NMP w Słupsku

Krystyna Danilecka - Wojewódzka, Prezydent Miasta Słupska objęła Honorowym Patronatem Koncerty pn. Wojciech Kilar Przestrzenie.  

 

Małgorzta KNEĆ-AJDUKIEWICZ / sopran / 

Ruben SILVA / dyrygent/

Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej / przygotowanie chóru Mariusz Mróz /

Program:

Wojciech Kilar : Exodus, Angelus, Victoria

 

Małgorzata KNEĆ-AJDUKIEWICZ 

Jest absolwentką warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego (Wydział Wokalno-Aktorski). Ukończyła wiele kursów mistrzowskich zarówno w kraju, jak i za granicą prowadzonych przez wybitnych artystów i pedagogów, takich jak: Helena Łazarska (Wiedeń), Grace Bumbry (Salzburg, Warszawa), Kaludi Kaludow (Bułgaria), Andre Orlovitz (Kopenhaga), Maria Fołtyn (Warszawa). Dwukrotnie brała udział w letnich zajęciach Sommerakademie Mozarteum w Salzburgu, gdzie uczestniczyła również w koncertach.

Artystka jest laureatką III Nagrody na Konkursie E. Griega w Gdańsku, Nagrody specjalnej na Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju oraz laureatką Kursu Mistrzowskiego prowadzonego przez Grace Bumbry w Warszawie. W roku 2009 artystka wzięła udział w konkursie wokalnym, organizowanym przez Stowarzyszenie Arena di Verona przy współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Pedagogów Śpiewu na główne partie w operze Turandot G. Pucciniego, gdzie wygrała polskie eliminacje wykonując partię Turandot.

Przez wiele lat współpracowała z Operą Śląską w Bytomiu, gdzie wielokrotnie występowała w roli Abigaille (Nabucco G. Verdiego), Aidy (Aida G. Verdiego) w Polsce, Szwajcarii, Francji, Niemczech, a także z Operą Krakowską, Operą na Zamku w Szczecinie, Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Narodową w Warszawie, Operą Nova w Bydgoszczy, występując w takich przedstawieniach operowych, jak: G. Verdi Aida – Aida, G. Verdi Nabucco – Abigaille, Pietro Mascagni Rycerskość wieśniacza – Santuzza, S. Moniuszko Halka – Halka, B. Britten Gwałt na Lukrecji – Chór Żeński, Lehar Kraina Uśmiechu – Liza. Prowadzi działalność koncertową w kraju i za granicą.

Artystka uczestniczyła w międzynarodowych festiwalach (Wratislavia Cantans, Gaude Mater, Viva il Canto, m. A. Didura w Sanoku, Pieśni Europejskiej, Polish Festiwal na Jersey), oraz koncertach oratoryjnych, galach operowych w kraju i za granicą. Z powodzeniem prowadzi również działalność pedagogiczną. W 2006 roku była asystentką w klasie Marii Fołtyn podczas Kursu Interpretacji dla kandydatów na VI Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. S. Moniuszki zorganizowanym w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. W 2016 w Teatrze Powszechnym sprawowała opiekę wokalną przy przedstawieniu Wściekłość w reż. M. Kleczewskiej oraz w Teatrze Syrena w Warszawie przy Spaghetti Poloneze.

Małgorzata Ajdukiewicz jest także społecznie zaangażowanym animatorem kultury. W maju 2010 roku artystka otrzymała Dyplom Uznania przyznany przez Związek Artystów Scen Polskich za całokształt pracy artystycznej. Odtwarzała też role śpiewaczek w takich filmach, jak Papusza (2013), Bodo (2015), Piłsudski (2019).

 

Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej

 

AChPG powstał w 1965 r. Członkami zespołu od zawsze są studenci Politechniki Gdańskiej których łączy wspólna pasja śpiewu chóralnego. Kierownictwo artystyczne Akademickiego Chóru Politechniki Gdańskiej sprawowali kolejno Dyrygenci: Andrzej Lewandowski (1965-1980), Jan Łukaszewski (1980-1992), oraz obecnie Mariusz Mróz (od 1992). W latach 1992-2017 Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej sięga po najwyższe laury na rozmaitych konkursach krajowych w Rumii, Szczecinie, Hajnówce, Łodzi, Bydgoszczy, Białymstoku, Legnicy, Bielsku-Białej, Barczewie, Rimini. Politechnika Gdańska chwaliła się swoim zespołem za granicą – chórzyści mieli okazję występować podczas festiwali i konkursów chóralnych w Niemczech, Hiszpanii, Belgii, Austrii, Danii, Estonii, Czechach, na Litwie i na Węgrzech, we Włoszech, Francji, Szwajcarii oraz w Meksyku.

 

Najważniejszymi osiągnięciami zespołu w ostatnich latach były:

  • Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Rimini – srebrny medal w kategorii chórów mieszanych oraz brązowy medal w kategorii muzyki sakralnej, 2018

  • Ogólnopolski Turniej Chórów „Legnica Cantat 48” w Legnicy – drugie miejsce, 2017

  • XXIII Ogólnopolski Festiwal Pieśni o Morzu – złoty dyplom i 3 miejsce, Wejherowo 2017

  • Ogólnopolski Turniej Chórów „Legnica Cantat 47” w Legnicy – złoty dyplom, 2016

  • Jubileuszowy XXXV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2016” w Białymstoku – 1 miejsce w kat. chórów amatorskich świeckich, 2016

  • 27 Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Chóralny im. Ks. Ormińskiego w Rumii – 1 miejsce w kat. chórów mieszanych, złoty dyplom, 2015

  • 2 Ogólnopolski Przegląd Chórów Akademickich „Święty Krzyż” w Kielcach – Grand Prix przeglądu, nagroda specjalna rektora Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, 2015

  • 6 Festiwal i Konkurs Chóralny Ars Liturgica w Gnieźnie – złoty dyplom i nagroda specjalna Marszałka Województwa Wielkopolskiego, 2014

  • 53’ Festiwal i Konkurs Chóralnym “Seghizzi” w Gorizii (Włochy) – złoty dyplom w kat. muzyki współczesnej, 2014

  • 13 Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Chóralny im. Felixa Nowowiejskiego w Barczewie – złoty dyplom, 2014

  • 25 Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Chóralny im. Ks. Ormińskiego w Rumii – 1 miejsce w kat. chórów mieszanych, złoty dyplom, 2013

  • Festiwal i Konkurs Chóralnym “Canco Meditterania” w Lloret de Mar i Barcelonie – grand prix i złote medale we wszystkich kategoriach (muzyka współczesna, folklor i muzyka katalońska), 2013.

 

Poza startami w konkursach Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej koncertuje z repertuarem a cappella oraz angażuje się w rozmaite projekty dotyczące wykonań większych dzieł muzycznych wraz z orkiestrami i solistami z całego Pomorza. Do wykonań takich należą między innymi ‘Missa Pro Pace’ Wojciecha Kilara, ‘Nieszpory’ Józefa Zeidlera, ‘Msza Koronacyjna’ oraz ‘Requiem d­moll’ Wolfganga Amadeusza Mozarta, ‘Oratorium Christus’ F. Liszta, "Magnificat" Johna Ruttera czy "Quo Vadis" Feliksa Nowowiejskiego. Chór współpracował m. innymi. z takimi zespołami jak Orkiestra Filharmonii Słupskiej “Sinfonia Baltica”, Orkiestra Filharmonii Bałtyckiej, Gdyńska Orkiestra Barokowa “Sinfonia Nordica”. O rozwój umiejętności wokalnych zespołu dba profesjonalny nauczyciel śpiewu i solistka operowa – Magdalena Lewandowska. Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej wydał w 2014 r. płytę o tytule: „Misica Sacra” Prezentuje ona przekrojowy repertuar muzyki sakralnej a cappella zarówno polskich jak i zagranicznych kompozytorów. Między innymi: Wacław z Szamotuł, Feliks Nowowiejski, B. Kaczorowski, G.D. Bardos, M. Lauridsen, Szymon Godziemba­Trytek. W styczniu 2017 r. Chór nagrał nową płytę we współpracy z kompozytorem Markiem Kuczyńskim, saksofonistą Adamem Wendtem oraz wiolonczelistą Janem Lewandowskim, która obejmuje trzyczęściowy utwór „Canticum Canticorum” autorstwa M. Kuczyńskiego.

Wszelkie informacje zawsze na:

www.chor.pg.gda.pl

www.facebook.com/achpg

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

więcej Sobota, 30 listopada 2019 godz. 20:00
Wojciech Kilar Przestrzenie. Muzyka symfoniczna.

Wojciech Kilar Przestrzenie. Muzyka symfoniczna.

 40/35/karnet80 zł.

Wojciech Kilar Przestrzenie. Muzyka symfoniczna.

Krystyna Danilecka - Wojewódzka, Prezydent Miasta Słupska objęła Honorowym Patronatem Koncerty pn. Wojciech Kilar Przestrzenie.  

 

Marek SZLEZER / fortepian / 

Ruben SILVA / dyrygent/

 

Program:

Wojciech Kilar : Uwertura uroczysta, I Koncert fortepianowy , September Symphony

 

Marek SZLEZER 

Urodził się w 1981 roku w Krakowie, naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku lat pięciu. Następnie kontynuował ją w szkołach muzycznych I i II stopnia u Krystyny Adamskiej, Jerzego Łukowicza i Stefana Wojtasa. W latach 1994-2000 pobierał naukę w „Ecole Normale de Musique de Paris „A.Cortot”” we Francji w klasie fortepianu prof. Marcelli Crudeli zakończoną otrzymaniem „Diplome Superieure de Concertiste”. W roku 2004 ukończył studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Ewy Bukojemskiej uzyskując dyplom z odznaczeniem. W tym samym roku otrzymał stypendium królewskie na studia podyplomowe w Chapelle Musicale Reine Elizabeth w Brukseli w klasie A. Rahmana El-Bachy, które ukończył czerwcu 2005 roku z wyróżnieniem otrzymując tytuł „Master after Master”. W roku 2015 otrzymał tytuł doktora habilitowanego. Obecnie prowadzi własną klasę fortepianu na Akademii Muzycznej w Krakowie.

 

Jego karierę pianistyczną zainicjowało zdobycie w wieku lat 12 grand prix na IV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Rzymie w 1993. Od tego czasu artysta prowadzi aktywne życie koncertowe w kraju i zagranicą. Był wielokrotnym stypendystą Ministerstwa Kultury, fundacji „A.Roussel” i "Amical" we Francji,  “Fundacji Promocji Talentu” oraz Fundacji YAMAHA. Uczestniczył w kursach mistrzowskich m.in.: D. Bashkirova, A.Ciccoliniego, E.Mogilevskiego, V.Banfielda, M.Presslera, D.Merlet, J.Vanden-Eydena i H.Czerny-Stefańskiej. Występował pod batutą dyrygentów takich jak: P.Borkowski, Ł.Borowicz, T.Bugaj, W.Czepiel, J.M.Florencio, P.Kotla, M.Nałęcz-Niesiołowski, M.Pijarowski, Z.Rychert, A.Wit, T.Wojciechowski. Ceniony za swoje interpretacje dzieł Fryderyka Chopina otrzymał m.in I miejsce w konkursie stypendialnym Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie, III na Międzynarodowym Konkursie chopinowskim w Mariańskich Łaźniach, nagrodę specjalną Wydania Narodowego Dzieł Wszystkich Fryderyka Chopina a także wiele innych nagród na renomowanych międzynarodowych konkursach pianistycznych. Jego recital otwierał 56. festiwal chopinowski w Dusznikach Zdroju. Miał także zaszczyt wykonywać recital na oryginalnym fortepianie Chopina w muzeum Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego w noc wejścia Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku. W marcu 2015 roku z okazji 205. rocznicy urodzin kompozytora wystąpił z koncertem w nowojorskiej Carnegie Hall.

 

Ma na swoim koncie liczne światowe i polskie prawykonania utworów współczesnych (m.in. kwartetu Marka Stachowskiego „Mirroir du Temps” oraz dedykowanych mu utworów: Z.Bujarskiego, M.Chyrzyńskiego, M.Jabłońskiego, K.Meyera, M. Negreya, T.J. Opałki, A.Walacińskiego i W.Widłaka). W trakcie swoich studiów brał udział w klasie interpretacji dzieł kameralnych prof. Krzysztofa Pendereckiego, przygotowując utwory pod kierunkiem kompozytora w Akademii Muzycznej w Krakowie. Występował w takich salach jak: Carnegie Hall, Concertgebouw, Palais des Beaux-Arts, Wigmore Hall, St.Martin-in-the-fields, Salle Cortot, Seoul Arts Center, NCPA w Mumbaju i Palacio de Bellas Artes w Meksyku. W 2005 roku na koncercie inaugurującym powstanie fundacji im. Królowej Elżbiety wykonywał koncert Mozarta z English Chamber Orchestra. Nagrywał dla Radia i Telewizji wielu krajów europejskich. Jest aktywnie zaangażowany w promocję muzyki polskiej w kraju i zagranicą dokonując licznych odkryć i prawykonań utworów kompozytorów polskich XIX i XX wieku. Dzięki jego inicjatywie doszło m.in. do wydania i prawykonania Koncertu fortepianowego na lewą rękę Aleksandra Tansmana oraz dzieł Jadwigi Sarneckiej. Współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Od roku 2013 jest również redaktorem edycji dzieł fortepianowych kompozytorów polskich dla wydawnictwa Eufonium, gdzie był autorem pierwszych wydań zbiorowych utworów m.in. Aleksandra Zarzyckiego, Juliusza Wertheima i Eugeniusza Pankiewicza.

 

Prowadził wykłady oraz występował z koncertami na wielu prestiżowych uczelniach m.in. Cambridge University, Indiana University Bloomington, University of Chicago, University of Southern California, UNAM, UNICAMP, Uniwersytecie Sao Paulo, Konserwatorium Królewskim w Brukseli. Wydał wiele płyt kompaktowych, m.in. dla firm Warner, DUX, EMI, Amadeus i Moderato Classics z muzyką solową i kameralną zbierając przychylne recenzje w prestiżowych magazynach i czasopismach (m.in. Gramophone, Diapason, Kulturspiegel, Klassik, The Strad, Pizzicato, Fanfare, American Record’s Guide). Otrzymał za nie wiele prestiżowych nagród m.in.: dwukrotnie nagrodę francuskiej krytyki muzycznej „La Clef de ResMusica” za płyty z twórczością Tansmana i Chopina, 5 du Diapason za płytę z młodzieńczymi utworami Karola Szymanowskiego, Gramophone Editor’s Choice za nagranie utworów kameralnych Krzysztofa Pendereckiego, Prix de la SACD przyznaną za najlepszą interpretację muzyki współczesnej oraz wyróżnienie „Płyta roku 2017” magazynu Hi-fi za nagrania utworów Beethovena i Szostakowicza. Był wielokrotnie nominowany do Polskich Nagród Fonograficznych FRYDERYK. Jest członkiem Polskiej Akademii Fonograficznej oraz Towarzystwa im. Ferenca Liszta.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

więcej Niedziela, 1 grudnia 2019 godz. 18:00
Koncert bożonarodzeniowy

Koncert bożonarodzeniowy

 40/35/30/(S)

Koncert bożonarodzeniowy

Maciej KUŁAKOWSKI /wiolonczela/

Ruben SILVA /dyrygent/

Chór IUVENTUS CANTANS /przygotowanie chóru dr Tadeusz Formela/

 

W programie:

Arcangelo Corelli - Concerto grosso na Boże Narodzenie

Edward Elgar  - Koncert wiolonczelowy op.85

Kolędy Świata 

 

Maciej KUŁAKOWSKI

Urodzony w 1996 roku w Gdańsku. Grę na wiolonczeli rozpoczął w wieku sześciu lat w klasie wiolonczeli prof. Jadwigi Ewald. Obecnie jest studentem Kronberg Academy w klasie prof. Wolfganga Emanuela Schmidta oraz studentem Akademii Muzycznej im. S Moniuszki w Gdańsku w klasie dr Marcina Zdunika. W latach 2009-2012 kształcił się pod kierunkiem prof. Michaela Flaksmana w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Mannheim.

 

Jest laureatem Konkursu Królowej Elżbiety w Brukseli oraz zdobywcą I nagrody oraz nagrody specjalnej na X Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W 2014 na Festiwalu Wiolonczelowym w Kronbergu zdobył prestiżową nagrodę "Landgraf von Hessen Preis" dla najlepiej zapowiadającego się wiolonczelisty oraz Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Interpretacji Muzyki XX i XXI wieku w Radziejowicach. W roku 2010, 2012 i 2013 otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz został laureatem konkursu Narodowego Centrum Kultury – Młoda Polska.

 

Koncertował w wielu krajach Europy i świata jako kameralista i solista pod batutą takich dyrygentów jak: Frank Brailey, Eivind Gullberg Jensen, Stéphane Denève, Marek Pijarowski czy Marek Moś. 1 października 2011 roku miał zaszczyt wystąpić na koncercie inaugurującym działalność Europejskiego Centrum Muzyki w Lusławicach pod batutą Maestro Krzysztofa Pendereckiego. Brał udział w wielu kursach muzycznych, gdzie kształcił się m.in. pod kierunkiem takich pedagogów jak Frans Helmerson, Mischa Maisky, Gidon Kremer, Truls Mørk, Gary Hoffman, Philippe Müller, Jens Peter Maintz czy Ivan Monighetti.

W lipcu 2010, 2011 oraz 2014 r. uczestniczył w wielkim międzynarodowym przedsięwzięciu – Morningside Music Bridge w Calgary, gdzie pracował pod kierunkiem wybitnych pedagogów. W 2011 roku w ramach tego kursu wystąpił wraz z Calgary Symphony Orchestra, wykonując Koncert wiolonczelowy h-moll A. Dworzaka i zdobywając drugą nagrodę na konkursie solistów. Zdobył też pierwsze miejsce w konkursie zespołów kameralnych wraz z młodymi artystami z Chin.

 

Maciej aktywnie zajmuje się także muzyką kameralną. Miał przyjemność pracować i występować jako kameralista z takimi muzykami jak: Alfred Brendel, Arnold Steinhardt czy Charles Neidich. W 2015 roku wraz z Triem Klarnetowym z Gdańska zdobył I nagrodę na VII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku a od 2015 roku jest członkiem Tria im. Wiłkomirskich z którym wspólnie nagrał płytę z utworami Antona Arensky'ego dla wytwórni DUX.

 

Gra na wiolonczeli Charlesa Gaillarda z 1867 roku wypożyczanej przez fundację Deutsche Stiftung Musikleben.

więcej Piątek, 20 grudnia 2019 godz. 19:00
Gala SYLWESTROWA 2019

Gala SYLWESTROWA 2019

 150 zł.

Gala SYLWESTROWA 2019

 

Alejandrina VAZQUEZ /sopran/

Oleg LANOVYI /tenor/

Konstantin MAYOROV /taniec/

Tisato ISIKAWA /taniec/

Bartosz OLEJNIK /dyrygent/

Emilia CZEKAŁA /prowadzenie koncertu/

 
Zapraszamy Państwa do spędzenia wieczoru sylwestrowego z naszą Orkiestrą oraz Solistam: Alejandrina Vazquez (sopran) i Oleg Lanovyi (tenor),  którzy wykonają dla Państwa najpiękniejsze piosenki, pieśni, duety, przeboje musicalowe i operetkowe. Dodatkową atrakcją wieczoru będzie występ pary tanecznej: Konstantin Mayorov oraz Tisato Isikawa. Orkiestrę Polskiej Filharmonii "Sinfonia Baltica" im. Wojciecha Kilara poprowadzi Bartosz Olejnik a o szampański humor zadba Emilia Czekała.

 

Alejandrina VAZQUEZ /sopran/

Studiowała na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, na wydziale wokalno - aktorskim, w klasie prof. dr hab. Ewy Iżykowskiej. W 2018r ukończyła uczelnię, otrzymując dyplom magistra sztuki z wyróżnieniem. Tytuł licencjata muzyki z wyróżnieniem otrzymała na Uniwersytecie Baja California w Meksyku (UABC). Była uczestnikiem licznych kursów muzycznych, prowadzonych przez znakomitych pedagogów i artystów takich jak np. Ignacio Clapés'a, Dianna Ruggiero, Halina Nadi, Patricia Craig, Olivera Miljaković, Ewa Iżykowskiej-Lipińskiej i Octavio Aréval'a. Koncertowała we Francji, Hiszpanii, na Kubie, w Rumunii, w Polsce, USA, Austrii i w Meksyku.

Jej repertuar jest bardzo bogaty, obejmując pieśni artystyczne, dzieła muzyki kameralnej, jak również utwory muzyki współczesnej. Śpiewaczka posiada w swoim repertuarze także następujące partie operowe: Bastian w "Bastián i Bastiana", Serpina w "La Serva Padrona", Siostra Genovieva i Siostra Dolcina w "Sour Angelica", Lauretta w "Gianni Schichi" , Anita "Anicie", Fiordiligi w "Cosí fan tutte", Violetta Valery w “La Traviata”, Rosario w “Goyescas” i Lucia w Lucia di Lammermoor. Koncerty z jej udziałem były transmitowane m.in. przez Radio UNAM 95.9FM (Radio Narodowego Uniwersytetu Meksyku) oraz Radio Meksykańskiego Instytutu Opus 94FM. Artystka pracowała z takimi dyrygentami i orkiestrami, jak np.: Francisco Savín (Orkiestra Symfoniczna Narodowego Konserwatorium Muzycznego), Srba Dinic (Orkiestra Symfoniczna Ministerstwa Marynarki Wojennej), David Rodríguez De La Peña (Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Autonomicznego Baja California), Kurt Sprenger (Fort Worth Symphony Orchestra), Marco Balderi (Orchestra Festivalului Darclée), Adam Klocek, Hermann Breuer (Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej), Bartosz Żurakowski (Orkiestra Kameralna Filharmonii Sudeckiej), Marek Wroniszewski (Orkiestra Symfoniczna UMFC), Jan Miłosz Zarzycki i Ruben Silva (Filharmonia Kameralna i.m. Witolda Lutosławskiego w Łomży).

Alejandrina Vázquez wielokrotnie brała udział jako solistka w prapremierach dzieł współczesnej muzyki meksykańskiej takich kompozytorów jak: Santos Cota, Félix Mora, David Rodríguez, Enrique González Medina, Venus Rey Jr i Bryan Banks. Obsadzona w partii tytułowej śpiewała w światowej prapremierze opery "Anita" Melesio Morales'a, tłumaczonej na język hiszpański (oryginalnie dzieło zostało napisane w języku włoskim). Producentem tego wykonania był Narodowy Instytut Sztuk Pięknych, a partię instrumentalną wykonała Orkiestra Ministerstwa Marynarki Wojennej Meksyku.

Śpiewaczka dokonała także szeregu nagrań. Należą do nich płyty CD "Las Divas" (2011), "Las Divas Sinfónico" (2015) z oryginalnymi dziełami David'a Rodríguez'a De La Peña oraz "Bachianas Mexicanas 1 y 2" (2016) Venus Rey Jr, dostępne na głównych muzycznych platformach cyfrowych jako Spotify oraz iTunes.

Artystka została także uhonorowana licznymi nagrodami na konkursach wokalnych: finalistka na Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Wokalnym w Hariclea Darclée w Braila w Rumunii (2017), I Wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Viva Calisia, w Kaliszu (2018) oraz Nagroda Secjalna – Zaproszenie na koncert w ramach XII- go Międzynarowego Festiwalu Muzyki Organowej w Kaliszu w 2019.

Obecnie Alejandrina Vázquez mieszka w Warszawie, występuje w Polsce i innych krajach regionu. Obecnie artystka robi doktorat w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

 

Oleg LANOVYI /tenor/

W 2007 r. ukończył Wyższą Szkołę Kultury im. Terebowlińskiego (klasa M. Mechnik). W 2009 roku ukończył Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny w Tarnopolu im. Wołodymyra Hnatiuka (klasa B. Iwanokiewa). W 2013 roku ukończył Lwowską Narodową Akademię Muzyczną im. M. Lysenko (klasa V. Ignatenko).

Laureat wielu konkursów muzycznych i festiwali, m. in.:

I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Solistów - Wokaliści „Sztuka XXI wieku” (Vorzel, 2011), I nagroda na III Otwartym Ogólnoukraińskim Konkursie dla młodych wokalistów im. Teodora Teren-Juszczywa (Lwów, 2010), Stypendium Wagnera 2015

Śpiewak posiada w swoim repertuarze także następujące partie operowe: Nemorino - G. Donizetti „Love Drink”, Tamino - V.-A. Mozart „Czarodziejski flet”, Ottawa - V.A.Mozart „Don Juan”, Hrabia Almaviva - D. Rossini, „Cyrulik sewilski”, Alfred J. Strauss „Zemsta Nietoperza”, Brios - F. Lehard „Merry Widow”, Ottokar - J. Strauss „Baron cygański”, Andrew - S. Gulak-Artemovsky "Zaporozets the Danube", Vera Tetervakovsky - M. Lysenko „Natalka Poltavka”, Parpinhoel - D. Puccini „Bohemia”, Beppo - R. Leokavallo „Pajace”, Selich-Agha - S. Gulak-Artemovsky „Zaporozhetsy po Dunaju”, Spoleta - D. Puccini „Tosca”, Remendado - Jean Bizet „Carmen” Gaston - D. Verdi „Traviata”, Prince - A. Spadavecchia „Kopciuszek”, Goro - D.Puchchini „Madame Butterfly”.

 

Więcej o artyście :

https://www.youtube.com/watch?v=q4n-mwkGV78

 

https://opera.lviv.ua/pl/personel/oleg-lanovyj/

 

Konstantin MAYOROV /taniec/

Zasłużony artysta ukrainy: solista w Narodowym Teatrze Opery i Baletu we Lwowie, Odessie, Kijowie.

 

Tisato ISIKAWA /taniec/

Japonia, artystka Narodowego Teatru Opery i Baletu w Tokio, Odessie i Kijowie.

 

Bartosz OLEJNIK /dyrygent/

Urodzony w rodzinie pokoleniowo związanej z muzyką. W trakcie swojego kształcenia artystycznego wielokrotnie wyróżniany i nagradzany. Swój warsztat dyrygencki kształcił w kraju jak i za granicą. Czerpał wiedzę między innymi od Zygmunta Rycherta, Piotra Wajraka, Vladimira Kiradjieva, Warcisława Kunca, Rubena Silvy, Marcello Roty i Donato Renzettiego. W dziedzinie dyrygentury współpracuje z Operą Na Zamku w Szczecinie, Operą Bałtycką w Gdańsku, Capella Bydgostiensis, Polską Filharmonią Sinfonia Baltica w Słupsku, Polską Orkiestrą Muzyki Filmowej, którą w 2017 roku przygotował do koncertu z Andrea Bocellim oraz Ogólnopolską Orkiestrą Lekarzy. W listopadzie 2019 r. obejmie kierownictwo muzyczne nad operą Flis Stanisława Moniuszki w reżyserii Michała Znanieckiego, która zostanie wystawiona podczas festiwalu Opera Tigre w Argentynie.

 

 

Emilia CZEKAŁA /prowadzenie koncertu/

Wokalistka, konferansjer, flecistka. O jej wszechstronnych zainteresowaniach może świadczyć fakt, że z wyróżnieniem ukończyła filmoznawstwo oraz język niemiecki na brytyjskiej uczelni The University of Hull. Po powrocie do kraju to muzyka stała się najważniejsza: podjęła studia na kierunku wokalistyka jazzowa na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod kierunkiem prof. Joanny Zagdańskiej. Odnosi także sukcesy jako konferansjer – od wielu lat prowadzi koncerty Orkiestry im. Johanna Straussa (Orkiestry Symfoników Bydgoskich), której obecnie jest dyrektorem. Konferansjerkę prowadzi nie tylko po polsku, ale także po angielsku, współpracowała w tym zakresie z Filharmonią Pomorską, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną czy Filharmonią Sudecką zyskując znakomite recenzje  i opinie słuchaczy. Jesienią 2016 roku stworzyła swój video-blog osobisty „Ema mówi”, gdzie realizuje swoje pasje mówiąc o muzyce. Tworzy własne projekty muzyczne, daje recitale, jest autorką projektu Cafe Bodo, w którym wciela się w Hankę Ordonównę. Występowała u boku takich artystów jak Mateusz Ziółko, Tadeusz Seibert, Michał Grobelny, Krzysztof Iwaneczko, Irena Santor, Zbigniew Górny czy Jacek Wójcicki, a także śpiewała w zespole Singin’ Birds.

 

więcej Wtorek, 31 grudnia 2019 godz. 20:00
Koncert Karnawałowy. AMERICAN POPS

Koncert Karnawałowy. AMERICAN POPS

 55 zł.

AMERICAN POPS CONCERTS

 -“Z Nowego Jorku do Texasu”-

 

Formuła artystyczna “Pops Concert” została wypracowana i spopularyzowana kilka dekad temu głównie przez orkiestrę symfoniczną w Bostonie pod dyrekcją Artura Fiedlera. Słynną dziś tradycję “Boston Pops” kontynuują niemal wszystkie profesjonalne orkiestry symfoniczne w Stanach Zjednoczonych prezentując tego typu koncerty w każdym sezonie. Na repertuar typowego “Pops Concert” składa się najczęściej wybór:

- “lżejszych” dzieł tradycyjnej symfoniki,

- utworów “jazzujących” (często w stylu swingujących big-bandów),

- utworów z teatrów muzycznych na Broadway’u,

- muzyka oparta o bogate korzenie folkowo-etniczne Ameryki, (Dixieland, Bluegrass, Nigro-Spiritual, Cajun, etc.),

- muzyka filmowa,

- muzyka popularna,

- utwory i aranżacje pisane specjalnie na potrzeby stylu “symfoniczny pops.”

 

 

Zapraszamy na koncert pt. “Z Nowego Jorku do Texasu”

Popularny koncert symfoniczny odpowiedni na każdą część sezonu, a szczególnie na porę karnawału. Zawiera elementy niemal wszystkich powyższych stylów: fragment muzyki baletowej A.Coplanda, aranżacje przebojów z Broadwayu (m.in. L. Bernstein, C. Porter, G. Gershwin, L. Webber), symfoniczne aranżacje jazzowe (D. Ellington, T. Dorsie, G. Miller), muzykę filmową (m.in. J. Williams, H. Mancini), styl dixieland, folk, bluegrass i wiele więcej…

Koncert zjawiskowo ukazuje jednocześnie zróżnicowane tradycje muzyczne wybranych stanów USA.

 

 

Mariusz SMOLIJ /Dyrygent/

Jest jednym z najwybitniejszych dyrygentów swojego pokolenia prowadzących orkiestry w Stanach Zjednoczonych i Europie. Dyrygował ponad 130 orkiestrami w 28 krajach, na czterech kontynentach występując na najbardziej prestiżowych estradach koncertowych świata, m. in. Carnegie Hall i Lincoln Center w Nowym Jorku, Kimmel Center w Filadelfii, ABC Hall w Johannesburgu, Narodowym Centrum Kultury w Pekinie, Sali Concertgebauw w Amsterdamie, Tonehalle w Zurichu, Salle Gaveau w Paryżu oraz narodowych centrach kulturalnych Polski, Czech, Słowacji, Bułgarii, Serbii, Cypru, Niemiec, Austrii, Węgier, Włoch, Meksyku, Kolumbii, Boliwii, Chin oraz Korei Płdn.

 

Na liście prowadzonych przez niego orkiestr znajdują się między innymi: Atlanta Symphony Orchestra, Detroit Symphony Orchestra, Houston Symphony, Rochester Philharmonic, New Jersey Symphony Orchestra, Indianapolis Symphony, Indianapolis Chamber Orchestra, Orchestra of the Lyric Opera Chicago, Omaha Symphony Orchestra, Missouri Symphony, St. Louis Philharmonic, Symphony of Nova Scotia (Kanada), Johannesburg Philharmonic Orchestra (RPA), Jerusalem Symphony, Israel Symphony Orchestra, Israel Chamber Orchestra, Rotterdam Chamber Orchestra, Orchestra da Camera Fiorentina, Orchestra Teatro Olimpico Vicenza, Orchestra di San Remo, Orchestra Sinfonica Lecce (Włochy), Orchestre Lamoureux Paris (Francja), Bern Sinfonieorchester, Sinfonieorchester Basel (Szwajcaria), Bergishe Symphoniker, Gottingen Symphonie, Kiel Philharmonie (Niemcy), Staatsorchester Frankfurt, Budapest Symphony Orchestra, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Sinfonia Varsovia, Bułgarska Filharmonia Narodowa w Sofii, Serbska Filharmonia Narodowa w Belgradzie, Narodowa Filharmonia Boliwii, Kolumbii, Meksyku i wiele innych.

 

Artysta nagrywał dla firm płytowych Hungaroton, Universal Poland oraz Narodowego Radia USA (NPR). Od 2004 roku regularnie współpracuje z międzynarodową wytwórnią NAXOS wydając 12 płyt, często prezentujących światowe premiery nagraniowe. Wydane przez tą firmę CD z muzyką Andrzeja Panufnika, a nagrane wspólnie z Polską Orkiestrą Kameralną, było wyróżnione w Londynie przez prestiżową „London Evening Standard” a nagranie muzyki Grażyny Bacewicz z Capella Bydgostiensis otrzymało w 2015 roku nagrodę ”Fryderyka” i doskonałe recenzje międzynarodowych krytyków.

 

W Polsce dyrygent często współpracuje z Sinfonia Varsovia, z którą dokonał szeregu nagrań (Naxos, CDAccord) i którą prowadził podczas tourne koncertowych w Japoni, Francji oraz USA. Artysta dyrygował gościnnie większością polskich zespołów filharmonicznych i radiowych, m.in. Filharmonią Narodową w Warszawie podczas festiwalu Forum Lutosławskiego. W latach 2002 – 2004 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Wrocławskiej oraz Festiwalu Wratislavia Cantans, a w okresie 2016 – 2019 dyrektora artystycznego Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Jest obecnie dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Skrzypcowego im. K. Lipińskiego w Toruniu.

 

W Stanach Zjednoczonych pełni funkcję Dyrektora Artystycznego Riverside Symphonia w New Jersey oraz Acadiana Symphony Orchestra w Louizjanie. Wcześniej był stałym dyrygentem New Jersey Symphony Orchestra oraz Houston Symphony Orchestra. Pomiędzy 1996 – 2000 zajmował pozycję profesora dyrygentury na Northwestern University w Chicago – Evanston, będąc w tym czasie najmłodszym wykładowcą dyrygentury pośród wszystkich czołowych uczelni amerykańskich. Jest wysoce poszukiwanym pedagogiem i prowadził międzynarodowe kursy m.in. w Czechach, Słowacji, Stanach Zjednoczonych, Chinach, Korei Płdn. Polsce oraz dla Konserwatorium w Zurichu. Od 2009 roku artysta jest również gościnnym profesorem uniwerytetu muzycznego w Tianjin (Chiny).

 

Mariusz Smolij jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie skrzypiec. Wraz z założonym przez siebie Kwartetem Smyczkowym im. K. Pendereckiego, wyjechał do USA. Kontynuował tam studia m.in. w prestiżowej Eastman School of Music w Rochester, w stanie Nowy Jork. W 1998 roku z ramienia tej instytucji otrzymał stopień doktorski. W 2019 roku odznaczony został Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi RP za wybitne osiągnięcia artystyczne i promocję polskiej kultury za granicą.

 

 

więcej Piątek, 10 stycznia 2020 godz. 19:00
Koncert Karnawałowy. CZAR OPERETKI

Koncert Karnawałowy. CZAR OPERETKI

 65 zł.

CZAR OPERETKI”

Hity operetkowe ale i niezwykle piękne arie, duety i sceny grupowe z mniej znanych operetek. Fragmenty z takich utworów scenicznych jak m.in. Bajadera i Księżniczka cyrkówka Kalmana, Bal w Sawoyu Abrahama, Dama od Maxima Sielickiego, czy Miłość Szejka Mariana Lidy i wiele, wiele innych.

„Ten wybór i znakomite wykonanie spowodowały, że publiczność nie chciała wypuścić artystów ze sceny. Owacja na stojąco zmusiła występujących do wielu bisów. Był to piękny wieczór, pełen doskonałej muzyki i wspaniałej zabawy” (redaktor: Agnieszka Malatyńska)

 

Udział biorą:

Bogumiła DZIEL-WAWROWSKA /sopran/

Katarzyna LASKOWSKA /sopran/

Piotr RAFAŁKO /tenor/

Robert SZPRĘGIEL /baryton/

Rubena SILVA /dyrygent/ 

więcej Piątek, 24 stycznia 2020 godz. 19:00
Koncert Karnawałowy. BO TO SIĘ ZWYKLE TAK ZACZYNA CZYLI OD PIOSENKI DO MUSICALU

Koncert Karnawałowy. BO TO SIĘ ZWYKLE TAK ZACZYNA CZYLI OD PIOSENKI DO MUSICALU

 70 zł.

Bo to sie zwykle tak zaczyna... czyli od piosenki do musicalu”

„ Bo to sie zwykle tak zaczyna...” to koncert, w którym każdy znajdzie coś dla siebie. Popularne piosenki, jak Powróćmy jak za dawnych lat, Nigdy więcej, Dumka na dwa serca obok tak doskonale znanych tytułów musicalowych: My fair Lady, Chicago, West Side Story, Mamma mia, Upiór w operze tworzą malowniczą opowieść o rożnych odcieniach miłości tocząca się przy kawiarnianym stoliku, innym razem przy barze, a nawet w więzieniu.

Udział znakomitych artystów znanych z takich scen i estrad, jak m.in. Opera Wrocławska , Teatr Muzyczny ROMA , Teatr Muzyczny w Lublinie, Opera Narodowa w Warszawie, Teatr Wielki w Poznaniu, Teatr Wielki w Łodzi, Teatr Rampa w Warszawie a takze Filharmonia Dowcipu Waldemara Malickiego, którzy wystepują z towarzyszeniem chóru i orkiestry gwarantuje znakomitą zabawę, a jednocześnie wysoki poziom artystyczny.

Znakomitej muzyce towarzyszy oryginalna oprawa sceniczna, którą stanowią nie tylko elementy wystroju, lecz również pieczołowicie wkomponowane fragmenty filmów i animacje. Koncert ten, dzięki idealnie dobranemu repertuarowi, może być doskonałym mostem łączącym widzów wszystkich pokoleń.

Zapraszamy do spędzenia niezwykłego muzycznego wieczoru, wysłuchania najpiękniejszych melodii, które zna cały świat. 

Obsada :
Kamil PĘKAŁA, Elzbieta KACZMARCZYK, Tomasz JANCZAK, Julia IWASZKIEWICZ, Aga TYRAWSKA-KOPEĆ, Joanna HANZEL, Dariya LAHOTSKA, Joanna DEPCZYŃSKA, Julia BEDNARZ, Agnes ŁAZAROWICZ, Rafał WRÓBLEWSKIi, Tomasz MAZUR.

Ruben SILVA /dyrygent/

więcej Piątek, 7 lutego 2020 godz. 19:00