Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara
  •  

     

„Koncert na 100-lecie powrotu Pomorza w granice Rzeczypospolitej i zaślubin Polski z Bałtykiem”

„Koncert na 100-lecie powrotu Pomorza w granice Rzeczypospolitej i zaślubin Polski z Bałtykiem”

wstęp wolny na zaproszenia 
„Koncert na 100-lecie powrotu Pomorza w granice Rzeczypospolitej i zaślubin Polski z Bałtykiem”
 
Na koncert zaprasza Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk
 
UWAGA: Bezpłatne zaproszenia do odbioru w kasie Filharmonii od 10 II 2020 roku.
 
Wydarzenie rozpoczniemy uwerturą Feliksa Nowowiejskiego z opery Legenda Bałtyku - W zaklętym mieście Wineta. Instrumentem, który postanowiliśmy zaprosić na zaślubiny Polski z Bałtykiem jest Harfa, najczęściej kojarzona z tematyką wody. Solistą koncertu, który wprawi nas w stan zadumy i patosu będzie Carlos Roberto Peña Montoya, wykona dla Państwa Arię in the Classic Style Marcela Grandjany oraz Danse sacrée profane Claude’a Debussy’ego. Zwieńczeniem wieczoru będzie wykonanie La Mer Claude’a Debussy’ego. Kompozytor sam uważał, że piękna natury nie sposób naśladować dźwiękiem, można je jedynie zamknąć w nastroju, zachwycie nad nim. Całość programu poprowadzi od pulpitu dyrygenckiego Maestro Ruben Silva a towarzyszyć będzie Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara. 
 
Carlos PENA /harfa/
Ruben SILVA /dyrygent/
Andrzej ZBOROWSKI /słowo o muzyce/
 
W programie:
Feliks Nowowiejski - uwertura Legenda Bałtyku
Marcel Grandjana - Air in the Classic Style
Claude Debussy - Danse sacree i profane
Claude Debussy - La Mer
 

Carlos Roberto Peña Montoya naukę gry na harfie rozpoczął w wieku 11 lat pod kierunkiem pierwszej harfistki Narodowej Orkiestry Symfonicznej w Kostaryce, prof. Ruth Garita, a następnie pierwszej harfistki Orkiestry Symfonicznej Baltimore, prof. Eileen Mason. W 2011 roku z wyróżnieniem ukończył studia licencjackie na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Helgi Storck, u której kontynuował naukę w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie w 2014 roku ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie. Na przestrzeni edukacji muzycznej dwukrotnie otrzymał stypendium niemieckiej fundacji „Vössing-Stiftung”, a także stypendium „Hübel-Stipendium" za wybitne osiągnięcia artystyczne, ufundowane przez Uniwersytet Mozarteum w Salzburgu. Jako członek fundacji „Yehudi Menuhin Live Music Now" brał udział w licznych koncertach charytatywnych.

W początkowych latach działalności artystycznej zajmował stanowisko pierwszego harfisty w Zespole Symfonicznym Narodowego Instytutu Muzycznego w Kostaryce oraz w Młodzieżowej Orkiestrze Narodowej Kostaryki. Od 2007 roku przebywa w Europie, realizując się jako solista, kameralista, muzyk orkiestrowy i pedagog. Występował z recitalami m.in. w Gläseneer Saal w wiedeńskim Musikverein (2007) oraz w Gasteig Small Concert Hall w Monachium (2009). Współpracuje z orkiestrami i zespołami symfonicznymi w Niemczech i Austrii, z którymi odbył liczne tournée. W 2011 roku brał udział w akademii orkiestrowej Schleswig Holstein Music Festival, podczas której wystąpił pod batutą Ivana Fischera i Christopha Eschenbacha. W 2012 roku wygrał 6. edycję konkursu orkiestrowego Summa Cum Laude w Wiedniu, będąc członkiem Tajlandzkiej Orkiestry Symfonicznej, z którą pozostaje w stałym kontakcie artystycznym. 

Swoją działalność pedagogiczną rozpoczął w latach 2009-2010 jako nauczycielem Musikschule Teisendorf w Niemczech. Obecnie prowadzi klasę harfy w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku oraz w Szkole Muzycznej im. Zygmunta Noskowskiego w Gdyni.

Od 2012 roku jest I harfistą Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku. Aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym Trójmiasta jako solista i kameralista. Współpracuje z czołowymi orkiestrami polskimi pod batutą znamienitych dyrygentów, a także bierze udział w licznych nagraniach fonograficznych, radiowych i telewizyjnych.

więcej Piątek, 28 lutego 2020 godz. 19:00
Koncert charytatywny "Dar Serca w Tańcu i Piosence"

Koncert charytatywny "Dar Serca w Tańcu i Piosence"

 40/20 zł.

7 marca (sobota) w sali Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku odbędzie się koncert "Dar Serca w Tańcu i Piosence". Będzie to koncert charytatywny, z którego dochód zostanie przeznaczony na pomoc dla polskich sierot z Domu Dziecka w Wilnie.

 

 

Na apel organizatorów do koncertu zgłosiły się prawie wszystkie najbardziej znane zespoły Słupska i powiatu. Nie ma możliwości wszystkich zmieścić w jednym koncercie, więc być może drugi odbędzie się jesienią. Mamy już potwierdzenie, że 7 marca o godz. 17 w słupskiej filharmonii wystąpią znane i lubiane zespoły oraz soliści: Wojskowy Zespół Wokalny WIARUSY, Zespół Taneczny Młodzieżowego Domu Kultury PLĄS, bardzo lubiana Alina Poźlewicz zaśpiewa polskie i rosyjskie przeboje, a chór Gminnego Centrum Kultury i Promocji w Kobylnicy AleBabki zaprezentuje najważniejsze utwory ze swojego bogatego repertuaru. Wystąpi także Zespół Pieśni i Tańca "Pomorzacy" z gminy Ustka, laureat Festiwalu Pieśni Patriotycznej i Wojskowej i wielu innych nagród, którego członkowie dają gwarancję wysokiego poziomu tańca i piosenki. Na koniec publiczność zobaczy i usłyszy Kapelę z Gminy Damnica, która posiada już ugruntowaną pozycję na rynku muzycznym. W dorobku ma już dwie nagrane płyty i przygotowuje materiał na trzecią. Grzegorz Gurłacz i jego zespół to w pełni profesjonalna kapela. W przedsięwzięcie zaangażował się także Ruben Silva, dyrektor Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica. 

więcej Sobota, 7 marca 2020 godz. 17:00
Bajkowa Niedziela z okazji Dnia Kobiet

Bajkowa Niedziela z okazji Dnia Kobiet

 20/15 zł.

Dzień Kobiet z Filharmonią!

Serdecznie zapraszamy na drugi koncert familijny z cyklu "Bajkowe niedziele", podczas którego wspólnie uczcimy Dzień Kobiet. Repertuar dostosowaliśmy dla tej młodszej i tej dojrzałej Kobiety. Usłyszą Państwo takie hity jak My Girl The Tempations, A Natural Woman Arethy Franklin, czy największe dziecięce przeboje Majki Jeżowskiej w aranżacjach Jarosława Nyca przy akompaniamencie Filharmonic Band. Solistką koncertu będzie Anna Chodyna, utalentowana ustecka piosenkarka. Gościnnie wystąpią: muzykująca Rodzina Sochaczewskich; Ala Puchalik oraz Karolina Leszczyńska. Nie zabraknie wspólnej zabawy, animacji oraz konkursu z nagrodami w rytmie bajkowych hitów.

Zespół Filharmonic Band powstał z incjatywy klarnecisty Jarosława Nyca. Jego skład tworzą muzycy związani z Polską Flharmonią Sinfonia Baltica w Słupsku, których połączyła wspólna pasja do muzyki. Grupa wykonuje bardzo różnorodny repertuar. Składają się na niego utwory klasyczne, a także przeboje muzyki popularnej: filmowej, jazzowej, popowej i rockowej.

 

Anna Chodyna

Absolwentka Studium Piosenkarskiego w Poznaniu i Akademii Pomorskiej w Słupsku. Zdobywczyni Złotego Samowara w XXV Festiwalu Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze. Wystąpiła w Opolu w koncercie Debiuty’91. Z powodzeniem brała udział w popularnych programach radiowych i telewizyjnych: „Śpiewać każdy może”, „Szansa na sukces” oraz w finale konkursu programu I Polskiego Radia „Mikrofon dla wszystkich”. Laureatka programu telewizyjnego, prowadzonego przez Zbigniewa Wodeckiego „DROGA DO GWIAZD”. Przez lata reprezentowała region słupski w całej Polsce, współpracując z Orkiestrą Koncertową Wojska Polskiego im. Stanisława Moniuszki z Warszawy. W latach 2013 – 2018 współpracowała również jako aktorka i wokalistka ze słupskim kabaretem DKD. Od wielu lat występuje z zespołem, w którego skład wchodzą muzycy słupskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara.

 

Jarosław Nyc 

Klarnecista, saksofonista i aranżer. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Gdańsku, laureatem ogólnopolskich konkursów klarnetowych i zespołów kameralnych. Pracuje w Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku na stanowisku klarnecisty, w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. oraz w Katedrze Sztuki Muzycznej AP w Słupsku w charakterze nauczyciela gry na klarnecie i saksofonie. Współpracuje również z GCKiP w Kobylnicy, gdzie prowadzi założoną przez siebie zawodową orkiestrę i zespół Kobylnica. Jarosław Nyc wielokrotnie koncertował w słynnych salach koncertowych w Polsce i Europie. Brał udział w sesjach nagraniowych, których efektem były wydawane później płyty CD i DVD.

 

Artur Elert

Jest związany z muzyką od najmłodszych lat. Jego rodzice są muzykami grającymi w Państowej Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Skończył liceum muzyczne oraz Akademię Muzyczną z wynikiem bardzo dobrym. Jeszcze na studiach koncertował z największymi instytucjami muzycznymi Pomorza, również jako solista. W czasie nauki pozytywnie przeszedł egzaminy wstępne do Orkistry Sinfonia Iuventus w Warszawie, oraz Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku, w której pracuje do dziś.

 

Grzegorz Karaś

Ukończył studia na klarnecie w Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof.Andrzeja Pietrasa. Współpracował z Filharmonią Świętokrzyską i Polską Filharmonią „Sinfonia Baltica'', biorąc udział w koncertach i nagraniach płyt. Członek zespołu rozrywkowego „Pop Classic Trio” i orkiestry big – bandowej „Button Band” oraz współpracownik innych projektów muzycznych jako klarnecista i saksofonista. Pracuje jako nauczyciel klarnetu w Państwowej Szkole Muzycznej w Słupsku. Wraz z uczniami bierze czynny udział w koncertach edukacyjnych propagując muzykę klasyczną i rozrywkową w mieście i w regionie. Gra w orkiestrze rozrywkowej Centrum Kultury i Promocji w Kobylnicy, a także uczy dzieci, młodzież i dorosłych gry na saksofonie.

 

Wiesław Helinski

Jest muzykiem perkusistą z ponad czterdziestoletnim stażem zawodowym. Gra w orkiestrach, uprawia kameralistykę, występuje solo i jest nauczycielem gry na instrumentach perkusyjnych. Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu. Artystycznie związany z Orkiestrą Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara, Państwową Szkoła Muzyczną I i II st. im. J.I.Paderewskiego w Słupsku i Akademią Pomorską w Słupsku. Za osiągnięcia w pracy artystycznej i za działalność na rzecz upowszechniania kultury muzycznej odznaczony został Srebrnym Krzyżem Zasługi w 1997 r. i Złotym Krzyżem Zasługi w 2002 r.. W 2006 r. otrzymał Dyplom Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za pełną oddania pracę pedagogiczną. W 2012 r. odznaczony został Medalem Złotym za długoletnią służbę. Także w 2012 r. za długoletnią i wzorową pracę artystyczną na rzecz słupskiej filharmonii i Miasta Słupska otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Słupska. Za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania otrzymał w 2016 r. Medal Komisji Edukacji Narodowej.Otrzymał także Medal 25-lecia Słupskiego Towarzystwa Społeczno - Kulturalnego oraz Medal za zasługi dla upowszechniania kultury muzycznej w Słupsku.

 

Maciej Młóciński

Absolwent bydgoskiej Akademii Muzycznej w klasie kontrabasu. Jednocześnie jego pasją jest granie na gitarze basowej, której możliwości odnajduje w różnych stylach i gatunkach muzycznych. Występuje w licznych składach muzycznych - jazzowych, popowych, bluesowych, folkowych, rockowych, również jako muzyk sesyjny. Posiada umiejętności aranżacyjne, które wykorzystuje przy różnych projektach. Wiedza na temat możliwości instrumentów smyczkowych, bardzo dobra znajomość harmonii muzycznej oraz zmysł improwizacyjny pozwalają mu na aranżowanie muzyki na różne składy instrumentacyjne. Gościł na wielu scenach polskich, występował w licznych krajach Europy (m.in. Litwa, Finlandia, Hiszpania, Niemcy, Rosja, Turcja) oraz Brazylii, Peru i Stanach Zjednoczonych.

 

Zenon Terefenko

Akordeonista, tubista, pianista. Nauczyciel Państwowej Szkoły Muzycznej w Słupsku w klasie akordeonu i tuby. Grywa z zespołami muzyki rozrywkowej, klasycznej, orkiestrą Sinfonia Baltica. Współpracuje z bratem prof. Dariuszem Terefenko, wykładowcą jazzu i teorii muzyki w uczelni muzycznej Eastman School of Music w Rochester, USA. W 2018 roku wspólnie z nim oraz kompozytorem Marcelo Magalhães Pinto nagrali i wydali w Brazylii płytę „ Impressoes” 

więcej Niedziela, 8 marca 2020 godz. 12:00
Ludwig van Beethoven - 250 rocznica urodzin

Ludwig van Beethoven - 250 rocznica urodzin

40/35/30/(S) zł.

Ludwig van Beethoven - 250 rocznica urodzin

Edward WOLANIN /fortepian/

Ruben SILVA /dyrygent/ 

Program:

Ludwig van Beethoven - uwertura Ruiny Aten op. 113

Ludwig van Beethoven - V koncert fortepianowy Es-dur op.73

Ludwig van Beethoven - III Symfonia Es-dur op.55 Eroica

 

Edward Wolanin w wieku 5 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie u Urszuli Hop. Następnie, w Rzeszowie ukończył średnią szkołę muzyczną w klasie Krystyny Matheis-Domaszowskiej. Jako najmłodszy w historii uczelni student, w wieku 15 lat rozpoczął naukę w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Studiował pod kierunkiem prof. Jana Ekiera, prof. Bronisławy Kawalli, a w klasie kameralistyki u prof. Jerzego Marchwińskiego. Po uzyskaniu dyplomu kontynuował naukę na Studium Podyplomowym u prof. Jana Ekiera.
Edward Wolanin odniósł wiele sukcesów na konkursach krajowych i zagranicznych. Jeszcze w trakcie studiów został laureatem konkursów na stypendia artystyczne im. F. Chopina oraz Estrady Młodych na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (1984). W XI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie, jako członek polskiej ekipy, otrzymał nagrodę dla najlepszego polskiego pianisty, który nie przeszedł do III-go etapu. Trzy tygodnie po warszawskim konkursie zdobył II nagrodę na III Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim w Palma de Mallorca (1985). Kilka lat później (1989) został laureatem I nagrody na III Europejskim Konkursie Chopinowskim w Darmstadt, otrzymując także szereg nagród specjalnych za najlepsze wykonanie etiud, nokturnów, polonezów i mazurków.
Repertuar koncertowy pianisty obejmuje dzieła kompozytorów wszystkich epok – od Domenico Scarlattiego do twórców muzyki współczesnej – szczególnie Romualda Twardowskiego. Jako solista występował z wieloma orkiestrami, m.in. Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Concerto Avenna Andrzeja Mysińskiego, NOSPR w Katowicach, grając pod batutą wielu wybitnych dyrygentów, m.in. Bogusława Madeya, Jerzego Maksymiuka, Tadeusza Strugały, Antoniego Wita, Tadeusza Wojciechowskiego i Marka Pijarowskiego.
Pianista bardzo chętnie koncertuje także jako kameralista, współpracując z wybitnymi artystami, jak Jerzy Artysz, Tomasz Strahl, Krzysztof i Kuba Jakowiczowie, Koncertował w wielu krajach Europy, w takich ośrodkach kulturalnych, jak Paryż, Londyn, Wiedeń (Bösendorfer-Saal), Rotterdam, Berlin (Charlottenburg, Schauspielhaus), Praga, Moskwa, a także w Japonii, Chinach, Iraku, Jordanii, Tunezji, Kuwejcie, Nigerii, Meksyku i USA. Brał udział w renomowanych Festiwalach Muzycznych: w Dusznikach-Zdroju, Słupsku, Antoninie, Mariańskich Łaźniach, Nohant, a jako kameralista także w Szlezwiku-Holsztynie i Montpellier. W 2016 roku artysta otrzymał srebrny medal "Gloria artis".
Edward Wolanin dokonał wielu nagrań radiowych i telewizyjnych oraz płyt z muzyką solową i kameralną. W latach 2000-2001ukazały się dwie płyty firmy fonograficznej Dux z utworami F. Chopina. Znalazły się na nich Preludia op. 28, Mazurki op. 30 oraz transkrypcje utworów kameralnych i Allegro de concert op. 46 na fortepian i orkiestrę symfoniczną. W ostatnich latach ukazały się trzy płyty z muzyką Romualda Twardowskiego: Koncert na fortepian i orkiestrę, Mały koncert na fortepian i grupę instrumentów oraz Campane I z cyklu ,,Symfonie dzwonów” na fortepian (Acte Préalable). W 2006 roku ukazały się dwie płyty z muzyką kameralną wydane przez wytwórnię Dux: Sonata d-moll na skrzypce i fortepian op. 24 Józefa Wieniawskiego, nagrana z Patrycją Piekutowską (nominacja do nagrody Fryderyka 2006), oraz 2 cykle pieśni Karola Szymanowskiego Rymy dziecięce op. 49 do słów Kazimiery Iłłakowiczówny i Pieśni księżniczki z baśni op. 31 do słów Zofii Szymanowskiej, nagrane z Anną Mikołajczyk. W 2007 roku ukazały się w Meksyku Sonaty na skrzypce i fortepian Johannesa Brahmsa, nagrane z Eriką Dobosiewicz dla wytwórni fonograficznej Quindecim.
W lipcu 2016 roku ukazała się najnowsza płyta artysty " Rzeka EN" z utworami Chopina , Rachmaninowa i Mahlera (DUX).

 

 

więcej Piątek, 13 marca 2020 godz. 19:00
Powitanie wiosny - Ludwig van Beethoven - 250 rocznica urodzin

Powitanie wiosny - Ludwig van Beethoven - 250 rocznica urodzin

40/35/30/(S) zł.

Powitanie wiosny - Ludwig van Beethoven - 250 rocznica urodzin

Wojciech NIEDZIÓŁKA /skrzypce/

Antoni WRONA /wiolonczela/

Adam ZAKRZEWSKI /fortepian/

Jacek ROGALA /dyrygent/ 

Program:

Ludwig van Beethoven - uwertura Fidelio

Ludwig van Beethoven - Koncert potrójny na skrzypce, wiolonczelę i fortepian C-dur op.56

Ludwig van Beethoven -  VI Symfonia F-dur op.68 Pastoralna

 

Wojciech Niedziółka jest uczniem klasy skrzypiec prof. Łukasza Błaszczyka, OSM II stopnia Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Laureat wielu prestiżowych konkursów skrzypcowych organizowanych w kraju i zagranicą, m.in.: Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. G. P. Telemanna w Poznaniu, International Music Competition EUTERPE w Corato (Włochy), czy Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. Rodziny Grobliczów w Krakowie. Mimo młodego wieku (16 lat), Wojciech jest doświadczonym skrzypkiem. Jako solista - występował z towarzyszeniem takich orkiestr jak: Slovak Sinfonietta, Polish Camerata, Orkiestra Filharmonii Łódzkiej, Sinfonia Baltica. W charakterze muzyka orkiestrowego - dzielił scenę m.in. z Lusławicką Orkiestrą Talentów, a obecnie znalazł się w składzie „Penderecki Youth Orchestra” – młodzieżowej orkiestry kameralnej skupiającej wybitnych młodych muzyków z całej Polski, utworzonej i działającej przy Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. W 2018 roku otrzymał stypendium w postaci miesięcznego pobytu w międzynarodowym ośrodku muzycznym - „Luzerne Music Center” w USA. Natomiast w roku 2019 – uczestniczył w prestiżowych warsztatach mistrzowskich „Morningside Music Bridge” w Bostonie (USA), organizowanych corocznie dla najwybitniejszych młodych muzyków z całego świata. Jest stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci oraz laureatem programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego - „Młoda Polska”.

 

Antoni Wrona jest młodym i zdolnym wiolonczelista. Uczeń Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie w klasie wiolonczeli Anny Skibińskiej-Haponiuk. Stypendysta Nagrody stypendialnej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne. Koncertował w wielu znamienitych salach koncertowych takich jak sala koncertowa Narodowej Orkiestry Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonia Zielonogórska, Sala Kameralna NOSPR, sala Balowa w Zamku Królewskim w Warszawie, sala koncertowa Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego i w wielu innych miejscach. Laureat licznych nagród grand prix i pierwszych miejsc w wielu konkursach organizowanych w kraju i za granicą. Uczestnik licznych kursów mistrzowskich gdzie doskonalił warsztat i rozwijał umiejętności interpretacyjne pod okiem najlepszych polskich i światowych wiolonczelistów: prof. Tomasza Strahla (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie), Adama Krzeszowca, prof. Kirill Rodina (konserwatorium w Moskwie im. Czajkowskiego), prof. Gottharda Poppa (Hochschule für Musik „Franz Liszt” Weimar, Robert Schumann Hochschule Düsseldorf), prof. Arto Norasa.

 

Adam Zakrzewski urodził się 4 lipca 2004 r. w Warszawie. W wieku 6 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie. Od siódmego roku życia uczęszczał do Państwowej Szkoły Muzycznej im. H. Wieniawskiego w Warszawie, a od lutego 2015 r. kontynuował naukę gry na fortepianie w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. K. Szymanowskiego w Warszawie. Aktualnie pracuje pod kierunkiem prof. Bronisławy Kawalla. W latach od 2014 do 2019 był stypendystą Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. W roku 2019 został nagrodzony Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia muzyczne. Adam jest laureatem około 30 konkursów pianistycznych (w tym nagrody Grand Prix) o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej. Do jego znaczących sukcesów na arenie międzynarodowej należą; II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Usti Nad Labem w Czechach w 2016 roku oraz I miejsce i Nagrody Specjalne za najlepsze wykonanie utworów Fryderyka Chopina oraz Beli Bartoka podczas IX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Budapeszcie w 2019 roku. Adam prowadzi ponadto bogatą działalność koncertową. Miał przyjemność grać w takich miejscach jak: Filharmonia Narodowa w Warszawie, Pałac na Wyspie - Łazienki Królewskie, Studio Polskiego Radia S1, Żelazowa Wola, Zamek Królewski w Warszawie, oraz podczas Międzynarodowych Festiwali Pianistycznych - Floralia Muzyczne - Powsin w 2018 i 2019 roku.

 

Jacek Rogala

Jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej, w której z wyróżnieniem ukończył studia: kompozytorskie pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (1990) oraz dyrygenckie pod kierunkiem Marka Pijarowskiego (1992).

Od roku 2001 jest dyrektorem Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i festiwali Świętokrzyskie Dni Muzyki, Lato w Filharmonii, Festiwal Filmu i Muzyki. W styczniu 2012 zainaugurował działalność kieleckich filharmoników w nowej siedzibie, której budową był pochłonięty przez dekadę.

W latach dziewięćdziesiątych był asystentem dyrygenta we wrocławskiej Operze, a także współpracował jako stały gościnny dyrygent z Orkiestrą Capella Bydgostiensis. Następnie przebywał na stypendium dyrygenckim im. Artura Rodzińskiego w The Cleveland Symphony Orchestra. W tym okresie pracował w Redakcji Muzycznej Polskiego Radia we Wrocławiu, był pełnomocnikiem Ministra Kultury i Sztuki do spraw muzyki, a następnie kierował Redakcją Muzyki Współczesnej Programu II Polskiego Radia. W 1999 sprawował kierownictwo artystyczne Dni Grażyny Bacewicz – festiwalu PR i TVP. W latach 2000-2007 był prezesem, a do roku 2010 – wiceprezesem zarządu Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (ISCM), w którym kierował także Konkursem Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców. Udziela się jako juror konkursów wykonawczych i członek komisji programowych festiwali (m.in. Światowe Dni Muzyki Wrocław 2014, a od 2013 Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów w Bukareszcie). Jest autorem książki Muzyka polska XX wieku wydanej przez PWM (2000). Przez kilkanaście lat prowadził działalność dydaktyczną na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach, a od roku 2016 jest adiunktem w Akademii Muzycznej w Łodzi. Był członkiem Rady do spraw Instytucji Artystycznych pierwszej kadencji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2012 jest wiceprzewodniczącym Zrzeszenia Filharmonii Polskich. Od 2019 jest członkiem Rady Uczelni Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Dokonał wielu prawykonań i nagrań radiowych oraz filmowych. Jego nagrania kompozycji 3 dla 13 Pawła Mykietyna oraz Concerto á rebours Tadeusza Wieleckiego zwyciężyły na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995 i 1999), a płyta z nagraniem utworu 3 dla 13 w roku 2009 otrzymała nagrody Fryderyk w dwóch kategoriach: Album Roku Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej nagrał m.in. cykl czterech płyt Album Polski, płytę We Are From Here z muzyką Włodka Pawlika oraz płytę Muzyka na otwarcie z utworami zamówionymi u polskich kompozytorów na pierwszy koncert w nowej siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej.

W latach 2007-2011 poprowadził prapremiery pięciu baletów współczesnych wyprodukowanych przez Filharmonię Świętokrzyską i Kielecki Teatr Tańca, w tym: Zdarzyło się w Jeruzalem K. Dębskiego i Pinokio M. Weinberga (premiera polska). Od roku 2013 we współpracy Filharmonii Świętokrzyskiej z UMFC w Warszawie prowadzi doroczne spektakle w cyklu „Opera w Filharmonii” (W. A. Mozart, P. Czajkowski).

Na swym koncie ma koncerty na wielu renomowanych festiwalach i konkursach w Europie, Azji i obu Amerykach. Jest także kompozytorem muzyki symfonicznej, kameralnej, chóralnej i elektronicznej. Jego utwory, poza Polską, wykonywane były w wielu krajach Europy i w Ameryce Północnej.

Otrzymał brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a za propagowanie polskiej muzyki współczesnej – nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAIKS. 

więcej Piątek, 20 marca 2020 godz. 19:00
Koncert w 15. rocznicę śmierci Jana Pawła II

Koncert w 15. rocznicę śmierci Jana Pawła II

 25 zł.

Koncert w 15. rocznicę śmierci Jana Pawła II

- Koncert odbędzie się w Kościele NMP w Słupsku

Drugiego kwietnia 2020 roku upływa 15 rocznica śmierci Paieża Polaka, Honorowego obywatela Miasta Słupska – Jana Pawła II. W tym dniu zapraszamy Państwa o godzinie 20:00 na Koncert, który odbędzie się w Kościele Najświętszej Maryi Panny w Słupsku. Wykonamy słynne Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta. Dzieło powstało w 1791 roku. Jest jednym z największych utworów sakralnych Wolfganga Amadeusza Mozarta a zarazem jego ostatnią, niedokończoną kompozycją. Jest dziełem wyjątkowym, otoczonym legendą, w której dziś trudno już oddzielić wydarzenia autentyczne od mitu. Napisanie tego dzieła zlecono Mozartowi listownie i anonimowo. Mozart otrzymał z góry honorarium, w takiej wysokości, jakiej zażądał. Nie został określony termin ukończenia dzieła. Nie określono też nawet ramowej koncepcji utworu. Kompozytor nie zdołał ukończyć dzieła, choć zaprzątało go to do ostatnich chwil życia. Mozart prowadził wyścig z czasem, uważając, że pisze requiem na własną śmierć. Z takim przekonaniem zmarł. Solistami koncertu będą wybitni Artyści: Monika Buczkowska, Małgorzata Bartkowska, Tomasz Krzysica, Janusz Żak, którzy na co dzień koncertują z najlepszymi orkiestrami i na najlepszych scenach. Gościnnie wystąpi wspaniały Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej, który przygotuje Mariusz Mróz. Orkiestrę Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica poprowadzi Dyrektor Ruben Silva.

 

Monika BUCZKOWSKA /sopran

Małgorzata BARTKOWSKA /alt

Tomasz KRZYSICA /tenor

Janusz ŻAK /bas

Ruben SILVA /dyrygent

Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej /kierownik chóru Mariusz MRÓZ

 

Monika BUCZKOWSKA

Sopran. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Poznaniu. W 2016 roku ukończyła z wyróżnieniem tamtejszą Akademię Muzyczną im. Ignacego J. Paderewskiego w klasie śpiewu prof. AM dr hab. Barbary Mądrej-Bednarek. Brała udział w licznych projektach solowych i chóralnych oraz przedstawieniach studenckich, takich jak m.in.: Czarodziejski flet Mozarta, Acis i Galatea Haendla oraz Dziecko i czary Ravela (Księżniczka) w Teatrze Wielkim w Poznaniu. W maju 2016 roku zadebiutowała rolą Susanny w spektaklu studenckim Wesele Figara W. A. Mozarta na deskach Teatru Wielkiego w Poznaniu oraz w Filharmonii Opolskiej im. J. Elsnera, pod batutą Przemysława Neumanna. Również od 2016 roku jest uczestniczką Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademia Operowa, działającym w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, gdzie pracuje z wybitnymi pedagogami, jak Izabela Kłosińska, Matthias Rexroth, Eytan Pessen, Olga Pasiecznik. Dodatkowo doskonaliła swój warsztat na wielu kursach wokalnych prowadzonych przez pedagogów: Neil Shicoff, Eva Blahova, Tobias Truniger, Tomasz Konieczny, Hedwig Fassbender, Rene Massis, Helmut Deutsch, Whitney Reader. W 2017 roku zdobyła wyróżnienie na Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Wykonuje partie Paminy, Susanny, Zerliny, Eurydyki i wiele innych, na różnych scenach w Polsce. Od 2017 roku współpracuje z Polską Operą Królewską w Warszawie, gdzie wykonuje partie Susanny i Zerliny. W 2018 roku wraz z obsadą Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, wzięła udział w wystawieniu opery "Ognisty anioł", której premiera miała miejsce w Warszawie pod dyrekcją Kazushi Ono, a następnie na Festiwalu w Aix-en-Provence. W 2019 roku wzięła udział w japońskiej premierze dzieła Krzysztofa Pendereckiego "Credo" w Nagoi pod dyrekcją Michiyoshi Inoue. Również w tym roku została finalistką 10. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej oraz zdobyła Nagrodę im. Marty Egerth i Jana Kiepury dla najbardziej obiecującego polskiego głosu. W grudniu 2019 roku zadebiutowała na deskach Opery we Frankfurcie nad Menem, w jednej z premier sezonu "Pénélope" Gabriela Fauré w roli Lydie, a od sezonu 2020/2021 dołączy do zespołu solistów tej Opery.

Małgorzata BARTKOWSKA

Małgorzata Bartkowska ukończyła studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.Jest laureatką wielu konkursów wokalnych, m.in. I miejsce w VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach, I miejsce oraz nagroda dla najlepszego mezzosopranu w I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego w Ueckermünde, a także III miejsce w XIII Ogólnopolskim Konkursie Moniuszkowskim w Białymstoku. Jako studentka zadebiutowała rolą Dorabelli w operze „Cosi fan tutte” W. A. Mozarta, którą wielokrotnie wykonywała w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, Teatrze Lope de Vega w Sevilli, Filharmonii Gorzowskiej i Podkarpackiej oraz wielu innych teatrach. W swoim repertuarze posiada partię Księżnej z opery „Suor Angelica” G. Pucciniego, Ježibaby z opery „Rusałka” A. Dvořáka, Olgi z opery „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego, Łucji z opery „Zamek na Czorsztynie” K. Kurpińskiego, Bianci z opery „Gwałt na Lukrecji” B. Brittena, Marty z opery „Straszny dwór” S. Moniuszki oraz Czarownicy z opery „Dydona i Eneasz” H. Purcella. Występuje również w repertuarze oratoryjno-kantatowym. Obecnie współpracuje z Polską Operą Królewską oraz Filharmonią Narodową w Warszawie.

Tomasz KRZYSICA

Absolwent gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie H.Mickiewiczówny i A.Kucharskiej-Szefler. Jako student uczestniczył w krajowych i zagranicznych kursach mistrzowskich, m.in. u Fedory Barbieri, Rolanda Paneraia, Siegfrieda Lorentza i Ryszarda Karczykowskiego. Laureat Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (III nagroda i Nagroda Specjalna, 1999), Międzynarodowego Konkursu Głosów Operowych „Rosetum” w Mediolanie(I nagroda, 2001) i Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (II nagroda i nagrody specjalne, 2001). Otrzymał „Premio Basiola” - nagrodę włoskiej krytyki muzycznej dla najciekawszej osobowości artystycznej włoskich konkursów wokalnych w 2001 roku. Debiutował partią Leńskiego w „Eugeniuszu Onieginie” w Operze Bałtyckiej, potem spiewał w WOK m.in.: Tamina w „Czarodziejskim flecie”, Ferranda w „Cosi fan tutte", Ottavia " w „Don Giovannim" W. A. Mozarta (tournée tego zespołu po Szwajcarii, Holandii , Niemczech, Hiszpanii, a także w latach 2004 i 2006, 2008 i 2010 w Japonii), Leńskiego w „Eugeniuszu Onieginie” Czajkowskiego i Nemorina w „Napoju miłosnym"G. Donizettiego. W 2001 roku został zaproszony do udziału w premierze „Otella” Verdiego (Cassio) na scenie Opery w Tuluzie. W marcu 2003r w Paryżu w Theatre du Chatelet artysta wykonał u boku G.Grigoriana i D.Hvorostovskiego operę Jolanta P.Czajkowskiego pod batutą mistrza Yuri Termikanova. W Teatrze Wielkim w Warszawie zaśpiewał partię Pruniera w „La rondine" Pucciniego (czerwiec 2003), a w 2004 r. wykonał partię Narrabotha w „Salome" Straussa otrzymując entuzjastyczne recenzje. Wiele z wykonań artysty było zarejestrowane przez Polskie Radio i wydawnictwa fonograficzne, a płyta Musica Sacromontana z Mszą M. Koperskiego była nominowana do nagrody Fryderyki 2010. W roku 2012 wykonał operę „Faust „ do muzyki A. Radziwiłła w Pałacu Wojanów. Było to pierwsze pełne wykonanie tego dzieła w oryginalnej wersji językowej do libretta J.W. von Goethego. Tomasz Krzysica w 2014 roku rozpoczął działalność pedagogiczną w Akademii Sztuki w Szczecinie jako wykładowca śpiewu solowego. Artysta posiada także szeroki repertuar oratoryjno-kantatowy, wykonując m.in. utwory Bacha, Mozarta i innych kompozytorów. Mszę „In tempore belli” Haydna śpiewał w paryskim Théatre des Champs - Elysées i podczas Festiwalu w Nantes z towarzyszeniem Francuskiej Orkiestry Narodowej pod batutą Charlesa Dutoit, „Requiem" Mozarta w Festiwalu Saint-Denis z Filharmonikami Francuskimi pod dyrekcją Kurta Mazura. Artysta brał udział w prawykonaniu światowym „Magnificat" W.Kilara . Tomasz Krzysica występuje regularnie w ramach najsłynniejszych polskich festiwali muzycznych jak „Wratislavia Cantans" , „Festiwal Mozartowski" , „Muzyczna Praga", "Musica Sacromontana" współpracując z plejadą najwybitniejszych dyrygentów : A.Witem, K.Kordem, J.Katlewiczem, Yuri Termikanovem, Paulem Mccreschem, J.Maksymiukiem, R.Silvą, J.Kaspszykiem, Mirosławem Jackiem Błaszczykiem, Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim, T.Wojciechowskim, W.Rodkiem i śpiewakami : K.Ricciarelli , D.Hvorostowskim, C. Gallardo - Domas, V. Galouzinem, G.Grigorianem , U. Kryger, J.Woś , I. Kłosińską, I. Hossą, I.Sobotką, Jarosławem Brękiem.

Janusz ŻAK

Bas-Baryton. Urodził się w 1987 roku w Wejherowie. Od najmłodszych lat zdradzał zainteresowania muzyczne występując na estradzie oraz grając na fortepianie, gitarze i kontrabasie. Swoje pierwsze zawodowe doświadczenia sceniczne zdobywał na deskach Teatru Muzycznego im. D. Baduszkowej w Gdyni. W roku 2015 ukończył studia śpiewu solowego na wydziale wokalno-aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od roku 2016 jest solistą Opery Nova w Bydgoszczy, gdzie wykonuje m.in. partie: Figara w „Weselu Figara” W. A. Mozarta, Dulcamary w „Napoju miłosnym” G. Donizettiego, Colline w „Cyganerii” G. Pucciniego oraz Zbigniewa w "Strasznym Dworze" S. Moniuszki. Jako solista gościnny wystąpił na scenach Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie (Zbigniew w "Strasznym Dworze" S. Moniuszki), Opery na Zamku w Szczecinie (Guglielmo w "Così fan tutte" W. A. Mozarta) oraz Opery Bałtyckiej w Gdańsku (Colline w „Cyganerii” G. Pucciniego). Koncertuje w kraju i za granicą wykonując repertuar operowy, pieśniarski i oratoryjno-kantatowy. Jest laureatem III nagrody 53. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antonína Dvořáka w Karlovych Varach (2018).

 www.janusz-zak.com
 

Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej

Założony w 1965 roku, wykonuje przede wszystkim muzykę sakralną a cappella oraz oratoria różnych stylów i epok, począwszy od renesansu aż po muzykę współczesną. Chór jest wyjątkowo aktywny w kraju i za granicą, uczestniczy w dużej liczbie konkursów i festiwali chóralnych, osiągając bardzo dobre wyniki. Wśród osiągnięc ostatnich lat można wymienić: Grand Prix na II Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym „Canco Meditterrania” w Lloret de Mar i Barcelonie (2013), złoty medal na prestiżowym Festiwalu Chóralnym Seghizzi w Gorycji (2014), Grand Prix na Festiwalu Chóralnym w Kielcach (2015), pierwsze miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” (2016), drugie miejsce na konkursie Legnica Cantat (2017) oraz srebrny i brązowy medal na Międzynarodowym Konkursie Chóralnym w Rimini (2017). Poza działalnością festiwalową chór aktywnie promuje i wspiera rozwój kultury muzycznej, co w ostatnim czasie zaowocowało nagraniem płyty „Canticum Canticorum” z kompozycją o tymże tytule polskiego kompozytora Marka Kuczyńskiego.

Mariusz MRÓZ

Jest dyrygentem Akademickiego Chóru Politechniki Gdańskiej nieprzerwanie od 1992 roku. Jest absolwentem Wydziału Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej w Gdańsku. W ostatnich latach był wykładowcą na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy na Wydziale Muzycznym. W 2017 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego oraz rozpoczął pracę na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.


 

 

więcej Czwartek, 2 kwietnia 2020 godz. 20:00
Giuseppe Verdi "la Traviata"

Giuseppe Verdi "la Traviata"

 60/55/50 zł.

la Traviata 

Giuseppe VERDI

Opera la Traviata jest jedną z najpiękniejszych oper napisanych przez genialnego Giuseppe Verdiego. Jest to bardzo lubiane dzieło, nie tylko w Polsce, ale i na Świecie. W odpowiedzi na potrzeby naszej publiczności postanowiliśmy wystawić operę la Traviata na deskach naszej sceny z otwarciem kanału! Oznacza to, że Orkiestra będzie grała z orkiestronu, a cała akcja będzie się rozgrywała na scenie zupełnie jak w profesjonalnych teatrach operowych. Libretto do opery napisał Francesco Piave na podstawie powieści Aleksandra Dumas'a Dama kameliowa. Sam tytuł opery la Traviata znaczy „ta, która pobłądziła, zboczyła z drogi”. Jest to historia, dramat kurtyzany, pokazanej jako postaci szlachetnej, zdolnej w imię miłości do największego poświęcenia. Udział wezmą artyści śpiewający na najlepszych scenach operowych w Polsce jak i na Świecie: Edyta Piasecka, Łukasz Załęski oraz Leszek Skrla. Ponad to udział wezmą studenci Akademii Muzycznej w Gdańsku: Marta Jundziłł, Oskar Silva, Łukasz Górczyński, Piotr Gryniewicki oraz Chór Akademii Pomorskiej w Słupsku Iuventus Cantans przygotowany przez dr Tadeusza Formelę. Orkiestrę Filharmonii poprowadzi maestro Ruben Silva.

 

Partnerami wydarzenia są : ENGIE, WODOCIĄGI SŁUPSK i LAMINOPOL 

 

Edyta PIASECKA / Violetta

Łukasz ZAŁĘSKI / Alfredo

Leszek SKRLA / Germont

Marta JUNDZIŁŁ / Flora, Annina

Oskar SILVA / Baron Douphol

Łukasz GÓRCZYŃSKI / Markiz, Doktor

Piotr GRYNIEWICKI / Gaston, Posłaniec

Ruben SILVA / dyrygent

Chór Iuventus Cantans / Tadeusz FORMELA Kierownik Chóru

Andrzej ZBOROWSKI / słowo o muzyce

 

Edyta PIASECKA

Dramatyczny sopran koloraturowy, specjalizująca się w partiach belcantowych, wykonująca także repertuar oratoryjny i pieśniarski. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich, m.in. Bachakademie u prof. Anny Reynols, a także u Antoniny Kaweckiej, Christiana Elsnera, Alison Pears, Ryszarda Karczykowskiego i Izabeli Kłosińskiej. Zdobyła wiele nagród, m. in.: I miejsce na Kursie Mistrzowskim dla Śpiewaków Operowych organizowanym przez prof. Ryszarda Karczykowskiego (1997); Nagrodę specjalną dla najlepszego głosu żeńskiego (udział w koncertach z cyklu Promocja Polskich Talentów w Austrii (1998); nominację do Paszportu „Polityki” w kategorii „Muzyka poważna” (2004), Nagrodę „Gwiazda wokalistyki” na 47. Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy. Już podczas studiów zadebiutowała w Operze Krakowskiej partią Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie Mozarta pod dyr. Kaia Bumanna. W 1997 roku rozpoczęła współpracę z Operą Dolnośląską we Wrocławiu. W 1999 roku została solistką Opery Krakowskiej, gdzie oprócz Rozyny wykonywała partie: Neddy w Pajacach R. Leoncavalla, Hanny w Strasznym Dworze S. Moniuszki, Łucji w Łucji z Lammermoor G. Donizettiego, Koraliny w Torreadorze T. Adama, Violetty w Traviacie oraz Gildy w Rigoletcie G. Verdiego, Zofii w Halce S. Moniuszki, Fiordiligi w Cosi fan tutte oraz Królową Nocy w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta, Rozalindy w Zemście nietoperza J. Straussa. W 2003 roku po raz pierwszy zaśpiewała w Teatrze Wielkim w Warszawie (rola Hrabiny di Folleville w polskiej prapremierze Podróży do Reims G. Rossiniego (u boku m.in. Ewy Podleś i Rockwella Blake'a, w reżyserii Tomasza Koniny, pod dyrekcją Alberta Zeddy). Za tę kreację otrzymała Nagrodę im. A. Hiolskiego za najlepszy debiut operowy sezonu. Na scenie warszawskiej zaśpiewała również Zofię w Halce S. Moniuszki (2004, w reż. Marii Fołtyn), Rozynę w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego (2007, pod dyr. Willa Crutchfielda, Violettę w Traviacie G. Verdiego (wznowienie 2015 i 2017, w reż. Mariusza Trelińskiego), Hannę w Strasznym Dworze S. Moniuszki (2016, w reż. Davida Pountneya, pod dyr. Andreya Yurkevycha), tytułową partię Goplany w operze W. Żeleńskiego. W roku 2010 wykonała w Krakowie koncertowo tytułową partię Normy w operze V. Belliniego, w 2015 roku wystąpiła w Cyganerii G. Pucciniego w partii Mimi w Filharmonii Podkarpackiej. W roku 2011 po raz pierwszy wykonała partię sopranową w Messa da Requiem G. Verdiego (ze Stefanią Toczyską pod dyr. Kaia Bumanna) podczas inauguracji Gdańskiego Festiwalu Muzycznego w Katedrze Oliwskiej. Wzięła udział w internetowych transmisjach operowych dzieł polskich emitowanych z warszawskiego Teatru Wielkiego na Opera Platform: Straszny dwór (Hanna, 2015) oraz Goplana (partia tytułowa, 2016), przedstawienie zdobyło „Operowego Oscara” - International Opera Awards w kategorii Work Rediscovered (Dzieło odkryte na nowo). W marcu 2017 wystąpiła ponownie w Teatrze Wielkim w Warszawie jako Fiorilla w Turku we Włoszech G. Rossiniego, zyskując entuzjastyczne recenzje. W październiku 2017 uczestniczyła w obchodach 50-lecia pracy artystycznej Jitki Stokalskiej, w Warszawskiej Operze Kameralnej, wykonując partię Rozyny w Cyruliku sewilskim. W listopadzie 2017 wystąpiła podczas inauguracji X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, wykonując II Symfonię Kopernikowską H. M. Góreckiego. W czerwcu 2018 wzięła udział w premierze Rigoletta w łódzkim Teatrze Wielkim (dyr. T. Kozłowski, reż. P. Bosisio), kreując Gildę u boku Andrzeja Dobbera. W roku 2018 wystąpiła na Festiwalu Gloria w Białymstoku, Festiwalu Sopot Classic w Sopocie, Festiwal Muzyki Polskiej w Bielsku-Białej (pod dyr. M. Wroniszewski) i wzięła udział w premierze Cyrulika sewilskiego (Rozyna) w Operze Bałtyckiej (pod dyr. J. Florenzio). Wystąpiła także podczas koncertu sylwestrowego w Teatrze-Wielkim – Operze Narodowej. Zaśpiewała w 2019 gale karnawałowe w Filharmoníi Baltica (dyr. R. Silva) i Filharmonii Podlaskiej (dyr. M. J. Błaszczyk).

 

Łukasz ZAŁĘSKI

Urodzony w 1989 roku w Olsztynie. W 2013 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie śpiewu prof. Krzysztofa Bednarka. Uważany za jednego z najbardziej utalentowanych tenorów młodego pokolenia. Profesjonalną karierę sceniczną rozpoczął w 2010 roku występując w prapremierze opery “Kochankowie z klasztoru Valdemosa” Marty Ptaszyńskiej w Teatrze Wielkim w Łodzi. Laureat I Nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego (Jury: Stefania Toczyska, Ewa Podleś, Mariusz Kwiecień, Andrzej Dobber, Rafał Siwek), a także zdobywca nagrody specjalnej dla najlepszego tenora Konkursu, wyróżnienia za najlepsze wykonanie arii Stanisława Moniuszki oraz 7 nagród pozaregulaminowych (udział w spektaklach operowych). Jego najważniejsze role operowe to: Faust (H. Berlioz – La damnation de Faust), Książę (A. Dvořák – Rusalka), Nemorino (G. Donizetti – L’elisir damore), Edgardo (G. Donizetti – Lucia di Lammermoor), Alfred (G. Verdi – La Traviata), Książę Mantui (G. Verdi – Rigoletto), Fenton (G. Verdi – Falstaff), Stefan (S. Moniuszko – Straszny Dwór), Jontek (S. Moniuszko – Halka), Kazimierz (S. Moniuszko – Hrabina), Pinkerton (G. Puccini – Madama Butterfly) oraz Rudolfo (G. Puccini – La Bohème). Doskonale odnajduje się także w rolach operetkowych. W repertuarze posiada następujące partie: Tassilo (I. Kálmán – Gräfin Mariza), Barinkay (J. Strauss – Der Zigeunerbaron) oraz Sou-Chong (F. Lehar – Das Land des Lächelns). W sezonie 2018/2019 z przytupem świętował 200. urodziny Stanisława Moniuszki. W ramach obchodów wystąpił jako Stefan w premierze opery “Straszny Dwór” w Operze Nova w Bydgoszczy w reż. Natalii Babińskiej (spektakl zainaugurował XXVI Bydgoski Festiwal Operowy), jako Kazimierz w premierze opery “Hrabina” w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w reż. Krystyny Jandy oraz jako Max w ostatniej operze S. Moniuszki “Beata” w Operze Krakowskiej. Był także półfinalistą jubileuszowego X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. W ramach obchodów 100 lecia odzyskania przez Polskę niepodległości wziął udział w unikatowym na skalę światową projekcie “100 na 100. Muzyczne dekady wolności“, wykonując w sali koncertowej NOSPRu pod dyrekcją Michała Klauzy tenorową partię solową w “Te Deum” W. Kilara. Swój warsztat wokalny szlifował pod okiem tak znakomitych artystów, jak Izabela Kłosińska, Teresa Żylis-Gara, Kaludi Kaludov, Andrzej Dobber oraz Olga Peretyatko.

 

Leszek SKRLA

Należy dziś do czołówki polskich śpiewaków dysponujących głosem barytonowym. Ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie kształcił się pod kierunkiem Andrzeja Koseckiego i Piotra Kusiewicza. W 1987 wyróżniony na XXII Między­narodowym Konkursie Wokalnym im. A. Dworzaka w Karlovych Varach, a w roku 1988 na Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu. Debiutował na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku w roli Figara w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego. Od sezonu 1988/1989 jest solistą Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Występuje bardzo często jako solista koncertów oratoryj­nych w kraju i za granicą. Uczestniczył w Festiwalach Muzycz­nych: Warszawska Jesień, Vratislavia Cantans, Musica Polo­nia Nova. Viva il Canto, i wielokrotnie w Bydgoskim Festiwalu Operowym. W swoim dorobku artystycznym posiada ponad 50 partii operowych, głównie tych pierwszoplanowych. W lutym 2000 roku śpiewał spektakl premierowy Tannhäusera R.Wagnera w Operze Bałtyckiej. Rola Wolframa została uhonorowana Nagrodą Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego. W sezonie 2001/02 na scenie Opery Bałtyckiej odnosi kolejny wielki sukces, zdobywając uznanie za kreację Don Carlosa w operze G.Verdiego – Ernani. We wrześniu 2002 został zaproszony przez Teatr Wielki w Łodzi do estradowego wykonania opery Cyrulik Sewilski kreując tytułową postać pod dyrekcją Claudio Desderi. Znaczącym wydarzeniem w drodze artystycznej był udział w premierze opery Tosca G.Pucciniego (Scarpia), prezentowanej podczas festiwalu Viva il Canto’2005 w Cieszynie. W listopadzie 2005 został zaproszony przez Teatro Massimo w Palermo na Sycylii do zaśpiewania tytułowej roli w Królu Rogerze K.Szymanowskiego. W roku 2006 inaugurował sezon artystyczny w Operze Nova w Bydgoszczy śpiewając partię Uroka w operze Manru I.J.Paderewskiego. Dzieło to zostało nagrane i wydane przez firmę DUX na nośniku DVD . W maju 2007 na scenie Opery Bałtyckiej zaśpiewał tytułową rolę w operze G.Verdiego-Rigoletto w reżyserii M.Grzesińskiego.W październiku 2008 dokonuje premierowego, wydanego na nośniku CD, nagrania opery S.Moniuszko-Paria pod dyr.W.Kunca, gdzie śpiewa partię Dżaresa. W listopadzie w wielkiej scenerii Hali Globus w Lublinie bierze udział , u boku Joanny Woś, w spektakularnym przedstawieniu opery G.Verdiego Traviata w reżyserii W.Zawodzińskiego, wcielając się rolę ojca G.Germonta. W grudniu 2008 inauguruje otwarcie gmachu Opery Krakowskiej kreując role Grandiera w operze Diabły z Ludoun K.Pendereckiego, w inscenizacji Laco Adamika. W lutym 2009 bierze udział w spektaklach premierowych opery Wesela Figara W.A.Mozarta w reżyserii M.Weissa ,kreując rolę Hrabiego. W kwietniu 2009 na scenie Opery Narodowej w Warszawie śpiewa partię Marcina Pakuły w operze Verbum Nobile S.Moniuszko w reżyserii L.Adamika. Sezon 2009/10 rozpoczyna kolejnymi nagraniami oper S.Moniuszko Flis i Verbum Nobile pod dyr.W.Kunca i wydanymi przez firmę DUX. W kwietniu 2010 bierze udział w inauguracji Bydgoskiego Festiwalu Operowego, kreując postać Barnaby w operze Gioconda A.Ponchiellego w reżyserii K.Nazara. We wrześniu 2010 zaśpiewał po raz pierwszy-tytułową rolę w operze G.Verdiego Makbeth na scenie Opery Bałtyckej w reżyserii M.Weissa. Sezon artystyczny 2011/2012 to udział w premierze opery G.Verdiego La Traviata w reżyserii K. Sofulak. W listopadzie 2011 w Sali UNESCO w Paryżu odbywa sie światowa premiera opery E. Sikory Marie Curie w której kreuje rolę Einsteina. W czerwcu 2012 gościnnie śpiewa rolę G. Germonta w Staatstheater Nurnberg. 25 lecie pracy artystycznej świętuje w lutym 2013 śpiewając tytułową role Makbetha w operze G. Verdiego na scenie Opery Bałtyckiej. W czerwcu 2013 w uznaniu osiągnięć i osiągnięć znaczącego dorobku artystycznego otrzymuje z rąk Prezydenta Bronisława Komorowskiego tytuł profesora sztuk muzycznych. Rok 2014 to projekt i nagranie kolejnej płyty CD wydanej przez firmę DUX z dziełem K. Pendereckiego Powiało na mnie morze snów pod batutą Wojciecha Rajskiego. W październiku 2014 na scenie Opery Nova w Bydgoszczy śpiewa tytułową role w premierze opery G. Verdiego Rigoletto w inscenizacji N. Babińskiej. Kolejna wielka rola w repertuarze Leszka Skrla to rola Jago w operze Otello G. Verdiego, którą w maju 2015 z powodzeniem zaśpiewał w spektaklu na scenie Opery Bałtyckiej w reżyserii Marka Weissa i pod kierownictwem muzycznym Tadeusza Kozłowskiego. W kwietniu 2016 w Operze na Zamku w Szczecinie wystąpił w spektaklach premierowych opery G. Verdiego La Traviata w reżyserii Michała Znanieckiego. W czerwcu 2016 zaśpiewał rolę Conte di Luna w spektaklu opery G. Verdiego Il Trovatore w ramach projektu XX Festiwalu Opery Krakowskiej wykonany na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu. W maju 2017 na scenie Opery Bałtyckiej po raz pierwszy śpiewa tytułową role w operze Nabucco G. Verdiego w reżyserii Krzysztofa Babickiego. Kolejną tytułową rolą, którą wykreował na scenie Opery Nova w Bydgoszczy jest Falstaff G. Verdiego w reżyserii Macieja Prusa. W październiki 2017 brał udział w wystawieniu opery Straszny Dwór Stanisława Moniuszko w Copernicus Center w Chicago, gdzie kreował postać Miecznika. W marcu 2018 w Operze Krakowskiej zaśpiewał spektakle premierowe w dziełach G. Puccini Gianni Schicchi oraz Pajace R. Leoncavallo w reżyserii Włodzimierz Nurkowskiego i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka. W kwietniu 2018 na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej zaśpiewał rolę Don Alfonsa w dziele Mozarta Cosi fan tutte w reżyserii Marka Weissa i pod kierownictwem Friedricha Heidera. Leszek Skrla zajmuje się także pedagogiką wokalną, kształci studentów w klasie śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

 

Marta JUNDZIŁŁ

Mezzosopran. Z wyróżnieniem ukończyła szkołę muzyczną I stopnia w klasie fortepianu i szkołę muzyczną II stopnia w klasie śpiewu solowego. Obecnie studiuje na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, na wydziale Wokalno-Aktorskim, specjalność Śpiew Solowy oraz kontynuuje studia magisterskie na Edukacji Artystycznej w Zakresie Sztuki Muzycznej, specjalność Animacja Kultury z Elementami Arteterapii. Od roku 2014 współpracuje z trójmiejskimi zespołami wokalnymi (zespół muzyki dawnej Simultaneo, zespół wokalny Art’n’Voices, Cappella Gedanensis), a także z profesjonalnymi chórami (Chór Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, Chór Opery Bałtyckiej w Gdańsku), jako artysta chóru. W swoim doświadczeniu scenicznym występowała z Orkiestrą Symfoniczną PSM. II stopnia w Gdańsku-Wrzeszczu, a także zespołami kameralnymi Akademii Muzycznej im.Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Jej debiut operowy to partia Czarownicy/ Sorceress w operze pt. „Dydona i Eneasz” w reżyserii prof. Dariusza Paradowskiego na deskach Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Gdańsku. Uczestniczyła w licznych kursach wokalnych prowadzonych m.in. przez Bożenę Harasimowicz, Annę Lubańską, Ewę Marciniec, Barbarę Iglikowską, Roberta Nakonecznego i Tony Shekerdzieva-Nowak.

 

Oskar SILVA

Urodził się w Chorzowie w rodzinie zawodowych muzyków. W wieku 7 lat rozpoczął edukację muzyczną w szkole muzycznej we Wrocławiu ucząc się gry na wiolonczeli i klarnecie. Obecnie jest studentem Akademii Muzycznej w Gdańsku na wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie profesora Leszka Skrli. Od dwóch lat bierze udział w licznych koncertach. W 2019 roku wystąpił w Filharmonii w Zabrzu w towarzystwie znakomitych śpiewaków. W tym samym roku brał udział w koncercie charytatywnym dla dzieci niepełnosprawnych, oraz w cyklu „Koncerty Balkonowe na Teatralnej” w Katowicach.

 

Łukasz GÓRCZYŃSKI

Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej jest studentem czwartego roku wydziału Wokalno-Aktorskiego gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie prof.dr. hab. Piotra Kusiewicza. Na scenie operowej zadebiutował w studenckim przedstawieniu Willidy G. Pucciniego (Opera Bałtycka, 2012). Brał udział w operowych spektaklach Nabucco G. Verdiego (Opera Bałtycka, 2017-2018), Edward i Krystyna, Mahomet II, Aureliano w Palmirze G. Rossiniego (Rossini in Wildbad Festival, 2017), Fidelio L. van Beethovena (Festiwal Solidarity of Arts, 2017). W partii solowej debiutował jako Eneasz w operze Dydona i Eneasz H. Purcella (Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku, 2018), wystąpił również jako baron Weps w operetce Ptasznik z Tyrolu (tamże, 2019) i kapłan w operze Apollo i Hiacynt W.A. Mozarta (Warszawska Opera Kameralna, 2019). Wykonał partie solowe w Requiem G. Fauré, w prawykonaniu Missa de Lissieux F. Nowowiejskiego, w Litaniach Ostrobramskich S. Moniuszki oraz w Oratorio de Noel C. Saint-Saënsa. Jako chórzysta Łukasz Górczyński zdobywał nagrody na licznych konkursach chóralnych w kraju i za granicą. Współpracował z wieloma zespołami wokalnymi Trójmiasta. Uczestniczył w nagraniach płyt z muzyką dawną: Gdańskie Krolestwo Kantat - Kantaty na Wniebowstąpienie i Święto Zesłania Ducha Świętego oraz Baroque Cantatas from Gdańsk (z Goldberg Baroque Ensemble pod kierunkiem A.M. Szadejki). Z Chórem Kameralnym 441 Hz nagrał płyty Modern Choral Masterpieces oraz Song of the North z utworami XX i XXI wieku charakteryzującymi się nowatorskim językiem muzycznym.

 

Piotr GRYNIEWICKI 

Ukończył studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Białymstoku na kierunku Edukacja Artystyczna w zakresie sztuki muzycznej I stopnia. Jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Białymstoku w klasie śpiewu solowego Przemysława Kummera. Brał udział w licznych warsztatach wokalnych prowadzonych m. in. przez Bogdana Makala, Urszulę Kryger, Ewę Vesin, Marka Rzepkę. W 2016 roku zdobył wyróżnienie na V Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Profesor Haliny Słonickiej w Suwałkach. Aktualnie jest studentem śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Piotra Kusiewicza. Będąc na pierwszym roku studiów wziął udział w studenckiej premierze opery Henry Purcella Dydona i Eneasz (rola Marynarza). Wraz z zespołem Octava ensemble wystąpił w scenicznej produkcji Nabucco Giuseppe Verdiego w czerwcu 2018 roku oraz w Cyruliku Sewilskim Gioacchina Rossiniego w czerwcu 2019 roku w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. W grudniu 2018 roku jako chórzysta wziął udział w koncertach świątecznych w Bremen (Niemcy) pod batutą Nicolasa Hrudnika. W maju 2019 roku wraz z Cappellą Gedanensis zaśpiewał solową partię tenorową w Kantacie na uroczysty dzień urodzin Króla Polski Augusta III. W swoim dorobku artystycznym posiada nagrania dla firmy fonograficznej Acte Préalable – wziął udział w nagraniu dwóch płyt CD z pieśniami Ottona Mieczysława Żukowskiego oraz Jerzego Gablenza. W listopadzie 2019 roku został jednym z laureatów I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, zdobywając III nagrodę oraz dwa wyróżnienia.

 

Tadeusz FORMELA

Jest absolwentem Wydziału Muzycznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Słupsku (1993) oraz Wydziału Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej w Gdańsku (1994). W latach 1994-1997 założył i prowadził chór chłopięco – męski „Chorales Pueri”, który działał przy lęborskiej parafii św. Jakuba Apostoła. Tadeusz Formela pracując w Polskim Chórze Kameralnym Schola Cantorum Gedanensis pod kierunkiem Jana Łukaszewskiego, wziął udział w dziesiątkach koncertów w kraju i za granicą oraz w nagraniach płyt: Crusaders (z niemieckim zespołem „Estampie”), Une Cantate pour l’Europe (Francja 1995), Heinrich Poos - Magnificat (Niemcy 1996), Antiphonae per coro misto Pawła Łukaszewskiego (1999). W latach 1995 – 2001 współpracował z warszawskim zespołem wokalnym „Lord’s Singers”, z którym odbył dziewięć tournées po Europie (Francja, Luksemburg, Niemcy, Anglia). Od 1994 prowadzi założony przez siebie chór kameralny „Sensus Musicus”, z którym wykonał ponad sto koncertów. Zespół brał udział m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce (1994), II Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kościelnej w Bern (2001). Podczas Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego na wyspie Jersey (2000) chór „Sensus Musicus” zdobył II nagrodę. W 2010 roku Tadeusz Formela uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Obecnie pełni obowiązki kierownika Katedry Sztuki Muzycznej Akademii Pomorskiej w Słupsku i prowadzi chór Iuventus Cantans. 

 

 

więcej Piątek, 24 kwietnia 2020 godz. 19:00
Koncert Dyplomantów Akademii Muzycznej w Poznaniu

Koncert Dyplomantów Akademii Muzycznej w Poznaniu

40/35/30/(S) zł.

 Wkrótce więcej informacji

więcej Piątek, 15 maja 2020 godz. 19:00
Cafe Bodo

Cafe Bodo

 50/45/40 zł.

Café Bodo

Warszawska kawiarenka przy ulicy Foksal 17 była pomysłem legendarnego polskiego śpiewaka i doprawdy posiada wyjątkową atmosferę – przenosi w czasy wypełnione muzyką, dowcipem, elegancją. Bywają tam polskie znakomitości, gra orkiestra, a my jesteśmy świadkami spotkania samego Eugeniusza Bodo z Hanką Ordonówną. Nie tylko śpiewają swoje największe przeboje tamtego okresu, m.in. „Całuję twoją dłoń, madame”, „Miłość ci wszystko wybaczy”, „Umówiłem się z nią na dziewiątą” czy „Na pierwszy znak”, ale także rozmawiają, przekomarzają się, dowcipkują. Wszystko to przy zapachu kawy, wśród szali boa, kapeluszy i fraków.

W czarowną atmosferę międzywojennej Polski wprowadzą znakomici artyści, w rolach głównych wystąpią absolwenci wokalistyki jazzowej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy: finalista ostatniej edycji The Voice of Poland, Tadeusz Seibert, wcieli się w tytułowego Bodo, Emilia Czekała śpiewać będzie głosem Ordonki,  zaś sentymentalne dźwięki dostarczy Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica pod batutą Marka Czekały. 

więcej Piątek, 29 maja 2020 godz. 19:00