"Piosenka dobra na wszystko" - symfonicznie

10 maja 2024 r. godz. 19:00
Sala koncertowa, ul. Jana Pawła II 3, 76-200 Słupsk
Wydarzenia PFSB
Bilety 80/70/65 zł
KUP BILET

 

Wystąpią:

Olga Bończyk - śpiew

Piotr Wrombel - fortepian

Andrzej Święs - kontrabas

Krzysztof Szmańda - perkusja

Alina Ratkowska - dyrygent

Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara

 

Program:

1. Piosenka jest dobra na wszystko - J. Wasowski / J. Przybora
2. Na pierwszy znak - H. Wars / J. Tuwim
3. Wymyśliłam Cię - M. Zacharewicz / J. Zalewski
4. Te same noce i dni - M. Zacharewicz / J. Kondratowicz
5. Ktoś mnie pokochał - A. Zieliński / W. Młynarski
6. Tyle słońca w całym mieście - J. Kukulski / J. Kondratowicz
7. Jeszcze poczekajmy - J. Wasowski / B. Brok
8. Kasztany - Z. Korepta / K. Wodnicka
9. Przedostatni walc - J. Sent / W. Młynarski
10. Byłeś słońcem moich dni - P. Figiel / M. Dutkiewicz
11. Walc z nocy i dni - W. Kazanecki / A. Osiecka
12. Gdy mi ciebie zabraknie - J. Abramowski / K. Winkler
13. W moim magicznym domku - J. Strobel / M. Czapińska
14. Remedium - S. Krajewski / M. Czapińska
15. Jeszcze w zielone gramy - J. ”Duduś” Matuszkiewicz / W. Młynarski
16. Wystarczy być - W. Cisło / M. Czapińska

 

 

OLGA BOŃCZYK

aktorka, wokalistka

Absolwentka Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Swoją karierę rozpoczynała w zespole Spirituals Singers Band,  który wówczas był jednym z najbardziej liczących się zespołów gospelowych w Polsce:) Jednak to w Warszawie artystka zbudowała swoją pozycje i markę artystyczną. Obecnie publiczność telewizyjna kojarzy  ją z roli doktor Edyty granej w serialu „Na dobre i na złe”, Izabeli Nowaczyk z  „Pierwszej Miłości”, Sylwii Paszkowskiej w „Barwach Szczęścia, oraz licznych programów telewizyjnych. Artystka współpracuje z licznymi warszawskimi teatrami realizując swoje aktorskie zawodowe pasje. Gra w takich spektaklach jak :, „O co biega”, „Abonament na Szczęście”, „Kochane Pieniążki”,  „Kwartet” oraz „Planeta 5.0”

Aktorstwo to jednak nie jedyna pasja zawodowa artystki. Od wielu lat w towarzystwie najlepszych polskich muzyków jazzowych koncertuje z recitalami, które cieszą się wielkim uznaniem słuchaczy. 

Nagrała 5 solowych albumów:

„Olga Bończyk - Kolędy”- 2003, Piosenki z Klasą” - 2005, „Listy z daleka” - 2011, „Piąta Rano”  - 2013, „Ślady Miłości” - 2021

W 2014 roku wydała również album wspólnie z Alicją Majewską, Włodzimierzem Korczem i Zbigniewem Wodeckim pt „Oni Kolędują”. Regularnie wydaje single: „ W jednej chwili” „Obiecaj”, „Oczarowanie”, Wigilijna dobroć”,, Pocztylion wiatr”, „Uwierz w anioły”, „Byłeś słońcem moich dni”, „Bawi się życiem”

Obecnie pracuje nad absolutnie wyjątkowym szóstym solowym albumem. Powstaje płyta  na której nagrywa  a’capella,  (używając wyłącznie własnego głosu ) jazzowe aranżacje znanych coverów na 6 głosów. Premiera albumu przewidziana jest na koniec 2023 roku.

Nieprzerwanie koncertuje  od 37 lat.

 

 

PIOTR WROMBEL

pianista, kompozytor, aranżer

Absolwent Wydziału Jazzowego Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie profesora Wojciecha Niedzieli.
Od początku kariery zaliczany do czołowych muzyków polskiej sceny jazzowej. Laureat festiwali i konkursów jazzowych takich jak „Jazz Juniors”, „Jazz nad Odrą” czy Konkurs Improwizacji Jazzowej w Katowicach. Jego instrumentarium oprócz fortepianu obejmuje także elektroniczne instrumenty klawiszowe.  Bierze udział w wielu projektach jazzowych o zróżnicowanym charakterze.

Jest autorem aranżacji na orkiestrę Projektu Śpiewnik wykonywanego z Januszem Szromem, Zbigniewem Wromblem, Krzysztofem Szmańdą i Jackiem Kotlarskim. A także współautorem aranżacji utworów znajdujących się na albumie.

Jako aranżer pracuje dla wielu artystów w tym na potrzeby programów telewizyjnych (Taniec z gwiazdami, Must be the Music, Jaka to melodia, The voice of Poland), programów radiowych (RMF Classic) i na festiwale (Krajowy Festiwal Piosenki w Opolu, Międzynarodowe Festiwale Piosenki w Sopocie).

 Jest chętnie zapraszany do różnych projektów jako muzyk sesyjny a także pracuje jako lider własnych formacji.

Jest pianistą uniwersalnym poruszającym się ze swobodą po różnych obszarach stylistycznych jazzu. Zauważalna jest także jego aktywność na scenie muzyki gospel, soul i pop. Współpracuje między innymi z takimi artystkami i artystami jak: Edyta Górniak, Hanna Banaszak, Dorota Miśkiewicz, Ewa Uryga, Natalia Niemen, Marysia Sadowska, Kasia Cerekwicka, Krzesimir Dębski, Rafał Sarnecki, Wojtek Mrozek, Zbigniew Lewandowski, Jarek Wist, Artur Andrus, Kuba Badach, Paweł Domagała, Łukasz Borowiecki.
Grał także w big-bandach i orkiestrach rozrywkowych, takich jak Kukla Band, Alex Band, Orkiestra Tomka Szymusia czy Orkiestra Krzysztofa Herdzina. Koncertował w różnych krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Brazylii i Indiach. Występował także z takimi artystami, jak Rick Margitza, Dean Brown, Mike Russell, Melanie Goerlitz, Garou i UB40.

Wiele lat brał udział w Międzynarodowych Warsztatach Jazzowych w Chodzieży kierując sekcją rytmiczną akompaniującą wokalistom jazzowym w klasach wokalu prowadzonych przez Naomi Isaacs, Janusza Szroma i Krystynę Prońko.

 

ALINA RATKOWSKA, dyrygent

Laureatka I nagrody Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. Paoli Bernardii w Bolonii w 2005 roku, ponadto w 2003 roku uzyskała III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej Van Vlaanderen w Brugii (Belgia), z kierowanym przez siebie zespołem Esperanto.

Wyróżniona nagrodą Akademii Fonograficznej "Fryderyk" 2020, za dwupłytowy album z kompletem solowych klawesynowych utworów Johanna Goldberga i prestiżową nagrodą kulturalną miasta Gdańska "Splendor Gedanensis" za rok 2019. Profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadzi klasę klawesynu.

W 1999 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie (obecnie UMFC), w klasie prof. Leszka Kędrackiego. W 2002 roku uzyskała dyplom Scholi Cantorum Basiliensis – Wyższej Szkoły Muzyki Dawnej w Bazylei w klasie prof. Andrei Marcona. Kształciła się także pod kierunkiem Jörga Andreasa Böttichera, Jespera B. Christensena (Generalbass) i Johanna Sonnleitnera (gra na pianoforte/kameralistyka). Ponadto w 2020 roku ukończyła studia z zakresu dyrygentury symfoniczno-operowej, w klasie prof. Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku, jest także absolwentką studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej na Wydziale Zarządzania i Ekonomii.

W roku 2009 otrzymała stopień doktora sztuki muzycznej przyznany przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, w roku 2014 stopień doktora habilitowanego przyznany przez Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach, zaś w 2020 otrzymała tytuł profesora.

W 2009 i 2013 roku została wyróżniona przez czytelników Gazety Wyborczej nagrodą Sztorm Roku. W 2008 otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury. Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury i wielu innych zagranicznych fundacji. Współpracowała z Goldberg Baroque Ensemble, specjalizującym się w wykonawstwie muzyki zachowanej w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN, dokumentując muzykalia w serii Muzyczne dziedzictwo Miasta Gdańska (DUX, Sarton, MDG). Dużą część działalności poświęca również wykonawstwu współczesnej muzyki pisanej na klawesyn. Brała udział w prawykonaniach utworów kameralnych i solowych Krzysztofa Baculewskiego, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Pawła Łukaszewskiego, Edwarda Sielickiego, Tadeusza Dixy, Bartosza Kowalskiego, Marcina Łukaszewskiego, Dariusza Przybylskiego. Owocem działalności na polu muzyki współczesnej były m.in. płyta Le Clavecin Moderne, Le Clavecin Moderne plus Percussion nominowane kolejno do nagród Fryderyk 2017 i 2022W 2019 Alina Ratkowska dyrygowała prawykonaniem kantaty Zygmunta Krauzego „Francesco”.

 W 2010 roku ukazała się jej debiutancka solowa płyta z Wariacjami Goldbergowskimi J. S. Bacha (Sarton), która w 2011 otrzymała dwie nominacje do nagrody fonograficznej „Fryderyk”. W 2012 ukazała się jej płyta z trzema koncertami klawesynowymi Johanna Jeremiasa du Graina, zmarłego w 1756 roku gdańskiego kompozytora i organisty, a rok później poświęcona im książka wydana przez UMFC w Warszawie. W 2018 artystka nagrała koncerty klawesynowe Johanna Gottlieba Goldberga dla renomowanej wytwórni MDG Musikproduktion Dabringhaus und Grimm. Płyta uzyskała cztery nominacje do prestiżowej niemieckiej nagrody "Opus Klassik" 2019. Ratkowska jest autorką publikacji „Śladami Goldberga“, pierwszej monografii poświęconej gdańskiemu klawesyniście i kompozytorowi, za którą została uhonorowana nagrodą kulturalną miasta Gdańska Splendor Gedanensis w 2020 roku.

Jest redaktorem naukowym wydawnictw z najnowszą muzyką polską pisaną na klawesyn, a także krytycznego wydania dwóch koncertów klawesynowych J.G. Goldberga, opublikowanych w Chopin University Press. Prowadzi kursy mistrzowskie i jest zapraszana na wykłady w Polsce i za granicą. W 2006 roku z jej inicjatywy powstał Festiwal Goldbergowski w Gdańsku, który stał się jednym z najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Polsce.

Od 1.09.2022 r. Dyrektor Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara.