Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara
  •  

     

Wojciech Kilar Przestrzenie. Muzyka oratoryjna

Sobota, 30 listopada 2019 godz. 20:00

Wojciech Kilar Przestrzenie. Muzyka oratoryjna

- Koncert odbędzie się w Kościele NMP w Słupsku

Krystyna Danilecka - Wojewódzka, Prezydent Miasta Słupska objęła Honorowym Patronatem Koncerty pn. Wojciech Kilar Przestrzenie.  

 

Małgorzta KNEĆ-AJDUKIEWICZ / sopran / 

Ruben SILVA / dyrygent/

Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej / przygotowanie chóru Mariusz Mróz /

Program:

Wojciech Kilar : Exodus, Angelus, Victoria

 

Małgorzata KNEĆ-AJDUKIEWICZ

Jest absolwentką warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego (Wydział Wokalno-Aktorski). Ukończyła wiele kursów mistrzowskich zarówno w kraju, jak i za granicą prowadzonych przez wybitnych artystów i pedagogów, takich jak: Helena Łazarska (Wiedeń), Grace Bumbry (Salzburg, Warszawa), Kaludi Kaludow (Bułgaria), Andre Orlovitz (Kopenhaga), Maria Fołtyn (Warszawa). Dwukrotnie brała udział w letnich zajęciach Sommerakademie Mozarteum w Salzburgu, gdzie uczestniczyła również w koncertach.

Artystka jest laureatką III Nagrody na Konkursie E. Griega w Gdańsku, Nagrody specjalnej na Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju oraz laureatką Kursu Mistrzowskiego prowadzonego przez Grace Bumbry w Warszawie. W roku 2009 artystka wzięła udział w konkursie wokalnym, organizowanym przez Stowarzyszenie Arena di Verona przy współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Pedagogów Śpiewu na główne partie w operze Turandot G. Pucciniego, gdzie wygrała polskie eliminacje wykonując partię Turandot.

Przez wiele lat współpracowała z Operą Śląską w Bytomiu, gdzie wielokrotnie występowała w roli Abigaille (Nabucco G. Verdiego), Aidy (Aida G. Verdiego) w Polsce, Szwajcarii, Francji, Niemczech, a także z Operą Krakowską, Operą na Zamku w Szczecinie, Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Narodową w Warszawie, Operą Nova w Bydgoszczy, występując w takich przedstawieniach operowych, jak: G. Verdi Aida – Aida, G. Verdi Nabucco – Abigaille, Pietro Mascagni Rycerskość wieśniacza – Santuzza, S. Moniuszko Halka – Halka, B. Britten Gwałt na Lukrecji – Chór Żeński, Lehar Kraina Uśmiechu – Liza. Prowadzi działalność koncertową w kraju i za granicą.

Artystka uczestniczyła w międzynarodowych festiwalach (Wratislavia Cantans, Gaude Mater, Viva il Canto, m. A. Didura w Sanoku, Pieśni Europejskiej, Polish Festiwal na Jersey), oraz koncertach oratoryjnych, galach operowych w kraju i za granicą. Z powodzeniem prowadzi również działalność pedagogiczną. W 2006 roku była asystentką w klasie Marii Fołtyn podczas Kursu Interpretacji dla kandydatów na VI Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. S. Moniuszki zorganizowanym w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. W 2016 w Teatrze Powszechnym sprawowała opiekę wokalną przy przedstawieniu Wściekłość w reż. M. Kleczewskiej oraz w Teatrze Syrena w Warszawie przy Spaghetti Poloneze.

Małgorzata Ajdukiewicz jest także społecznie zaangażowanym animatorem kultury. W maju 2010 roku artystka otrzymała Dyplom Uznania przyznany przez Związek Artystów Scen Polskich za całokształt pracy artystycznej. Odtwarzała też role śpiewaczek w takich filmach, jak Papusza (2013), Bodo (2015), Piłsudski (2019).

 

Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej

AChPG powstał w 1965 r. Członkami zespołu od zawsze są studenci Politechniki Gdańskiej których łączy wspólna pasja śpiewu chóralnego. Kierownictwo artystyczne Akademickiego Chóru Politechniki Gdańskiej sprawowali kolejno Dyrygenci: Andrzej Lewandowski (1965-1980), Jan Łukaszewski (1980-1992), oraz obecnie Mariusz Mróz (od 1992). W latach 1992-2017 Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej sięga po najwyższe laury na rozmaitych konkursach krajowych w Rumii, Szczecinie, Hajnówce, Łodzi, Bydgoszczy, Białymstoku, Legnicy, Bielsku-Białej, Barczewie, Rimini. Politechnika Gdańska chwaliła się swoim zespołem za granicą – chórzyści mieli okazję występować podczas festiwali i konkursów chóralnych w Niemczech, Hiszpanii, Belgii, Austrii, Danii, Estonii, Czechach, na Litwie i na Węgrzech, we Włoszech, Francji, Szwajcarii oraz w Meksyku.

 

Najważniejszymi osiągnięciami zespołu w ostatnich latach były:

  • Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Rimini – srebrny medal w kategorii chórów mieszanych oraz brązowy medal w kategorii muzyki sakralnej, 2018

  • Ogólnopolski Turniej Chórów „Legnica Cantat 48” w Legnicy – drugie miejsce, 2017

  • XXIII Ogólnopolski Festiwal Pieśni o Morzu – złoty dyplom i 3 miejsce, Wejherowo 2017

  • Ogólnopolski Turniej Chórów „Legnica Cantat 47” w Legnicy – złoty dyplom, 2016

  • Jubileuszowy XXXV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2016” w Białymstoku – 1 miejsce w kat. chórów amatorskich świeckich, 2016

  • 27 Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Chóralny im. Ks. Ormińskiego w Rumii – 1 miejsce w kat. chórów mieszanych, złoty dyplom, 2015

  • 2 Ogólnopolski Przegląd Chórów Akademickich „Święty Krzyż” w Kielcach – Grand Prix przeglądu, nagroda specjalna rektora Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, 2015

  • 6 Festiwal i Konkurs Chóralny Ars Liturgica w Gnieźnie – złoty dyplom i nagroda specjalna Marszałka Województwa Wielkopolskiego, 2014

  • 53’ Festiwal i Konkurs Chóralnym “Seghizzi” w Gorizii (Włochy) – złoty dyplom w kat. muzyki współczesnej, 2014

  • 13 Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Chóralny im. Felixa Nowowiejskiego w Barczewie – złoty dyplom, 2014

  • 25 Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Chóralny im. Ks. Ormińskiego w Rumii – 1 miejsce w kat. chórów mieszanych, złoty dyplom, 2013

  • Festiwal i Konkurs Chóralnym “Canco Meditterania” w Lloret de Mar i Barcelonie – grand prix i złote medale we wszystkich kategoriach (muzyka współczesna, folklor i muzyka katalońska), 2013.

 

Poza startami w konkursach Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej koncertuje z repertuarem a cappella oraz angażuje się w rozmaite projekty dotyczące wykonań większych dzieł muzycznych wraz z orkiestrami i solistami z całego Pomorza. Do wykonań takich należą między innymi ‘Missa Pro Pace’ Wojciecha Kilara, ‘Nieszpory’ Józefa Zeidlera, ‘Msza Koronacyjna’ oraz ‘Requiem d­moll’ Wolfganga Amadeusza Mozarta, ‘Oratorium Christus’ F. Liszta, "Magnificat" Johna Ruttera czy "Quo Vadis" Feliksa Nowowiejskiego. Chór współpracował m. innymi. z takimi zespołami jak Orkiestra Filharmonii Słupskiej “Sinfonia Baltica”, Orkiestra Filharmonii Bałtyckiej, Gdyńska Orkiestra Barokowa “Sinfonia Nordica”. O rozwój umiejętności wokalnych zespołu dba profesjonalny nauczyciel śpiewu i solistka operowa – Magdalena Lewandowska. Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej wydał w 2014 r. płytę o tytule: „Misica Sacra” Prezentuje ona przekrojowy repertuar muzyki sakralnej a cappella zarówno polskich jak i zagranicznych kompozytorów. Między innymi: Wacław z Szamotuł, Feliks Nowowiejski, B. Kaczorowski, G.D. Bardos, M. Lauridsen, Szymon Godziemba­Trytek. W styczniu 2017 r. Chór nagrał nową płytę we współpracy z kompozytorem Markiem Kuczyńskim, saksofonistą Adamem Wendtem oraz wiolonczelistą Janem Lewandowskim, która obejmuje trzyczęściowy utwór „Canticum Canticorum” autorstwa M. Kuczyńskiego.

Wszelkie informacje zawsze na:

www.chor.pg.gda.pl

www.facebook.com/achpg

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.