Sinfonia Baltica
Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara

Cykl „Opera Viva” P. Czajkowski „Eugeniusz Oniegin”

Piątek, 7 grudnia 2018 godz. 19:00

Nieśmiertelna opera powraca do Słupska w wersji koncertowej. Stęsknionych słuchaczy zapraszamy na spotkanie z rosyjskim geniuszem muzyki romantycznej, Piotrem Czajkowskim oraz jego znanym i lubianym dziełem Eugeniusz Oniegin. Życiowe rozterki bohaterów przedstawią wspaniali operowi soliści: Michał Janicki (Oniegin), Marta Wyłomańską (Tatiana), Sławomir Naborczyk (Lenski), Monika Ledzion-Porczyńska (Olga), Dariusz Górski (Gremin), Agnieszka Lipska (niania). Orkiestrę poprowadzi Ruben Silva.

---

MICHAŁ JANICKI. Baryton urodzony Łodzi, ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie dr R. Gierlacha.

Zadebiutował w ubiegłym roku w Operze Wrocławskiej jako student Bardos w "Cudzie mniemanym czyli Krakowiacy i Górale” W. Bogusławskiego z muzyką J. Stefaniego w reżyserii B. Wiśniewskiej. Kilka miesięcy później na Scenie Kameralnej Opery Narodowej zagrał Oniegina w operze P. Czajkowskiego „Eugeniusz Oniegin” w reżyserii R. Cieśli. W swoim emploi ma także role mozartowskie: Don Giovanniego i Hrabiego, które wykonuje na deskach Polskiej Opery Królewskiej w reżyserii R. Peryta.

Umiejętności wokalne szlifował na kursach mistrzowskich m.in. maestro Siergieja Leiferkusa, damy Felicity Lott, maestro Ryszarda Karczykowskiego, Pierangelo Pelucchiego.

Jest finalistą i laureatem kilkunastu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów wokalnych, m.in. I miejsce na XII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Złote głosy”w Warszawie (2017). Zdobył również szereg pierwszych nagród na konkursach ogólnopolskich. Jest stypendystą Ministra Kultury i Edukacji za wybitne osiągnięcia artystyczne.

---

MARTA WYŁOMAŃSKA. Działalność koncertową rozpoczęła już w czasie studiów, śpiewała m. in. w koncertach sylwestrowych w filharmonii bydgoskiej (1995). Po raz pierwszy na profesjonalnej scenie teatralnej wystąpiła w maju 1998 r., w Teatrze Narodowym w Warszawie, jako „Fiordiligi” w studenckim przedstawieniu "Cosi Fan Tutte” W. A. Mozarta.,

Bezpośrednio po ukończeniu studiów została zaangażowana jako śpiewak solista w Warszawskiej Operze Kameralnej (WOK). Jej debiutem scenicznym otwierającym karierę w zawodzie, było wykonanie w 2002 r., w Warszawskiej Operze Kameralnej (w oryginalnej wersji językowej) partii „Tatiany” w operze „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego w reżyserii Ryszarda Peryta i pod kierownictwem Muzycznym Siergieja Stadlera, za którą otrzymała nagrodę Ogólnopolskiego Klubu Miłośników Opery „Trubadur” im Andrzeja Hiolskiego, w kategorii debiut operowy w sezonie artystycznym 2001/2002.

W okresie lipiec 2000 – sierpień 2017 w Warszawskiej Operze Kameralnej aktywnie uczestniczyła w realizowanych przez operę festiwalach: mozartowskim, oper barokowych i staropolskich, a także innych przedsięwzięciach artystycznych opery. Z Warszawską Operą Kameralną odbyła liczne tournée po salach operowych Belgii, Francji, Hiszpanii, Japonii, Niemiec, Szwajcarii, Ukrainy, występowała w St. Petersburgu i Bejrucie. We wrześniu 2017 roku podjęła pracę jako solista w nowo utworzonej Polskiej Operze Królewskiej, z którą aktualnie realizuje jej przedsięwzięcia artystyczne

---

MONIKA LEDZION-PORCZYŃSKA. Mezzosopran. Edukację muzyczną rozpoczęła od nauki gry na skrzypcach. Ukończyła studia wokalne w warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Haliny Słonickiej (2000). Uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Rusko Ruskova i Stefanię Toczyską. Jeszcze jako studentka zadebiutowała w partii Opinii Publicznej w Orfeuszu w piekle Offenbacha w Teatrze Muzycznym „Roma”. Po ukończeniu studiów została solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie wykonuje następujące partie Mozartowskie: Geniusza Trzeciego i Trzeciej Damy w Czarodziejskim flecie, Dorabelli w Cosí fan tutte i Carmi w Betulia liberata, Sesto w Łaskawości Tytusa. Występuje tam także w partii Giulietty Kelbar w Dniu panowania Verdiego, Olgi w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego i Karolki w Jenůfie Janáčka. 

Od kilku lat z powodzeniem kreuje rolę Carmen w Operze Krakowskiej, Operze Bydgoskiej, Operze Bałtyckiej, Teatrze Wielkim w Łodzi, Teatrze Wielkim w Poznaniu i Operze Podlaskiej. Od 2017 roku jest solistką Polskiej Opery Królewskiej. Występuje również w repertuarze oratoryjno-kantatowym i pieśniarskim. 

W 2018 roku dokonała dwóch nagrań dla Instytutu Fryderyka Chopina: Halki w wersji włoskojęzycznej (dyr. Fabio Biondi, orkiestra Europa Galante) oraz Strasznego dworu Stanisława Moniuszki (dyr. Grzegorz Nowak, Orkiestra XVIII wieku). (fot. K. Karpati)

---

SŁAWOMIR NABORCZYK. Absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie dr.hab Marka Moździerza i mgr Tadeusza Szlenkiera. Swoje umiejętności doskonalił podczas kursów u Neila Shicoffa, Eytana Pessena, Matiasa Rexrotha, Izabeli Kłosińskiej, Heleny Łazarskiej, Katarzyny Rymarczyk, Adama Kruszewskiego, Leszka Świdzińskiego, Matiasa Robvasa. oraz Tomasza Koniecznego.

Laureat m. in. Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Operetkowej i Musicalowej w Krakowie w (III Nagroda, 2016), III Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Krystyny Jamróz w Busko Zdroju (III Nagroda) oraz Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej Ars et Gloria w Katowicach (Nagroda Specjalna, 2017), XII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Złote Głosy w Warszawie (II Nagroda, 2017), oraz VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Jana Kiepury (I miejsce, 2018).

Debiutował w 2011 rolą Basilia w Weselu Figara Mozarta podczas Operowego Forum Młodych w Operze Nova w Bydgoszczy.  Od stycznia 2018 r etatowy solista Opery Śląskiej. Wspópracuje z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie oraz Warszawska Operą Kameralną.

Współpracuje z Sinfonią Varsovia, Filharmonia Śląską i Filharmonią Zabrzańską oraz zespołem Musica Viva (występy m. in. w Bremen, Lilenthal i Schwerin). W 2017 r. śpiewał Abdalla w koncertowym wykonaniu Nabucca Verdiego w Bremen. W 2017 r brał udział wraz z Sinfonią Varsovia pierwszym nagraniu Opery ,,Legenda Bałtyku" Feliksa Nowowiejskiego śpiewając partię Domana. Absolwent Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademii Operowej przy Teatrze Narodowym w Warszawie.

---

DARIUSZ GÓRSKIUkończył studia teologiczne w Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej oraz śpiew w Szkole Muzycznej II st. im .F. Chopina w Warszawie. Bas – solista. Od ponad 30 lat związany z Warszawską Operą Kameralnej. Wykonuje czołowe partie basowe w operach: W.A. Mozarta (Czarodziejski flet, Don Giovanni, Uprowadzenie z Seraju, Łaskawość Tytusa), G. Rossiniego (Cyrulik Sewilski, Kopciuszek, Semiramida ), K.M. Webera (Wolny strzelec), G. Verdiego (Falstaff), P. Czajkowskiego (Eugeniusz Oniegin),S. Moniuszki (Halka, Verbum Nobile),L. Janacka (Jenufa), I. Strawińskiego (Żywot rozpustnika) oraz współczesnych kompozytorów.

Występował  wielokrotnie na scenach Japonii, Francji, Hiszpanii, Niemiec i Szwajcarii.  Współpracuje z wybitnymi dyrygentami  takimi jak:  K. Bumann, J.M.Florencio,L. Friend, M.Sompoliński T. Srugała, R. Silva, A. Witt oraz reżyserami  - J.Aleksandrow, J. Lavelli, R. Peryt, I. Stokalska, K. Warner M. Weiss.

---

AGNIESZKA LIPSKA. Mezzosporan. Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie na Wydziale Wokalno-Aktorskim oraz Wydziale Instrumentalnym (skrzypce). Solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. Brała udział w cyklu przedstawień podczas Festiwali Mozartowskich (Dorabella w „Cosi fan tutte”, Sekstus w „La clemenza di Tito”, Ramiro w „La finta giardiniera”, Cecilio w „Lucio Silla”, Ascanio w „Ascanio in Alba”), oraz w koncertach oratoryjnych (Msza c-moll, Msza „Koronacyjna”, „Requiem” Wolfganga Amadeusza Mozarta). Występowała także w operach Goacchino Rossiniego, Giuseppe Verdiego , Piotra Czajkowskiego, Leoša Janačka oraz w cyklu oper barokowych, przygotowanych pod kierunkiem Władysława Kłosiewicza i Jean-Claude Malgoire’a. Współpracowała w teatrami operowymi w Polsce (Opera Bałtycka w Gdańsku, Opera Nova w Bydgoszczy, Teatr Wielki w Łodzi) oraz za granicą, a także brała udział w licznych festiwalach (Al Bustan w Bejrucie, Branderburgische Sommerkonzerte, Festiwal Operowy w Bydgoszczy, Festiwal Wielkanocny L. van Beethovena, Festiwal Warszawska Jesień, Festiwal Pasyjny „Crucifixus Est”). Za dokonania artystyczne otrzymała w 2010 roku Brązowy Krzyż Zasługi.

Obecnie pracuje także jako wykładowca wokalistyki na Wydziale Wokalno-Estradowym w Zespole Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie.

W roku 2014 uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych w specjalności wokalistyka.

 

 

---

Ceny biletów: 60 zł