Wieczór kolędowy
Trudno jest opracować znane kolędy w sposób nowy i oryginalny, jednocześnie zachowując ich naturalność i szlachetną prostotę. Tego zadania podjęła się Anna Rocławska-Musiałczyk, kompozytorka młodego pokolenia, absolwentka i pedagog Gdańskiej Akademii Muzycznej. Opracowała ona aranżacje najpiękniejszych polskich kolęd i pastorałek, które zachwycają niebanalnym podejściem do tematu tradycyjnej muzyki świątecznej. Można odnaleźć w tych kompozycjach inspiracje dziełami Kilara, Debussy`ego czy Chopina. Znane kolędy zabrzmią raz klasycznie, raz jazzowo, w stylu muzyki filmowej, czy też „na ludowo” - każdy słuchacz znajdzie coś dla siebie. Wszystkie posiadają wyjątkowy charakter, lecz wyobraźnia i kreatywność Anny Rocławskiej-Musiałczyk łączy je w harmonijną całość. Usłyszymy orkiestrę smyczkową, chór, obój, fortepian i sopran solo. Żonglując różnymi zestawieniami aparatu wykonawczego udało się wydobyć z pięknych polskich kolęd całą paletę barw i nastrojów. Wykonawcami programu „Wieczoru kolędowego” w opracowania Anny Rocławskiej-Musiałczyk będą: Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara oraz Chór Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, natomiast partie solowe wykonają Maria Malinowska (śpiew) oraz Aleksandra Szymczewska (fortepian). Całość od pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Błażej Połom.
Wystąpią:
Aleksandra Szymczewska - fortepian
Maria Malinowska - śpiew
Błażej Połom - dyrygent
Chór Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego
Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara
Program:
Wśród nocnej ciszy
Z narodzenia Pana
Lulajże, Jezuniu
Przybieżeli do Betlejem
W żłobie leży
A cóż z tą Dzieciną
Jam jest dudka...
Mizerna, cicha
Dzisiaj w Betlejem
Cicha noc
Bóg się rodzi
Koncert dofinansowany przez Wodociągi Słupsk.
ALEKSANDRA SZYMCZEWSKA
Aleksandra Szymczewska – gdańska pianistka, absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie fortepianu dra Kordiana Góry oraz kameralistyki prof. Anny Prabuckiej Firlej i dr hab. Bogny Czerwińskiej-Szymula. Ukończyła również drugie studia magisterskie specjalności duet fortepianowy na Universität Mozarteum w Salzburgu u światowej sławy duetu fortepianowego Yaara Tal & Andreas Groethuysen, uzyskując tytuł Master of Arts.
Dodatkowo w 2018 roku ukończyła podyplomowe studia menedżer muzyki na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jej działalność artystyczna skupia się głównie wokół muzyki kameralnej. Od 2010 roku wraz z Pauliną Kuchniak współtworzy jeden z najbardziej utytułowanych polskich duetów fortepianowych młodego pokolenia mogący poszczycić się szeregiem prestiżowych nagród na międzynarodowych konkursach, m.in. : I nagrodą na 3rd International Piano 4 Hands Competition w Monako, III nagrodą na VI Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych w Białymstoku, czy II nagrodą na 5th International San Marino Piano Competition. Pianistka w tej formacji występowała wielokrotnie na polskich scenach koncertowych, takich jak: Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Filharmonia Bałtycka w ramach koncertu Pomorskie nadzieje artystyczne PROMS w Gdańsku – wspólnie z orkiestrą Filharmonii, Filharmonia Podlaska w Białymstoku oraz za granicą, między innymi w Auditorium Rainier III w Monte Carlo z towarzyszeniem Orchestre Philharmonique de Monte Carlo (wykonując bardzo rzadko grywany Koncert C-dur op. 153 na 4 ręce C. Czernego) czy Nichols Concert Hall w Chicago. Artystki otrzymały wielokrotnie zaproszenia na Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych w Gdańsku. Występowały z recitalami podczas festiwalów: Gdańscy Pianiści Miastu oraz Festiwalu Muzyki Kameralnej. Aleksandra Szymczewska jest laureatką Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz nagrody Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wielokrotnie otrzymała Stypendium Prezydenta Miasta Gdańska, Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska „Młody Gdańszczanin”, Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska „Fundusz mobilności” oraz Stypendium Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od roku 2009 śpiewa w Chórze Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. W latach 2017-2019 pełniła funkcję wiceprezesa zespołu, a od roku 2019 była prezesem Stowarzyszenia Przyjaciele Chóru Akademii Medycznej w Gdańsku im. Tadeusza Tylewskiego. Na co dzień zajmuje się pracą pedagogiczną – zajmuje stanowisko pianisty akompaniatora w Zespole Szkół Muzycznych w Gdańsku-Wrzeszczu oraz pianisty-korepetytora na wydziale wokalno-aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Autor zdjęcia Aleksandry Szymczewskiej: Paulina Haak
MARIA MALINOWSKA - sopran liryczny.
Z muzyką związana jest od 7 roku życia. W 2004 roku ukończyła z wyróżnieniem szkołę muzyczną I stopnia w klasie fortepianu w Państwowej Szkole Muzycznej im. Tadeusza Bairda w Iławie. Edukacje muzyczną kontynuowała w Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Olsztynie - już jako uczennica klasy śpiewu. W 2010 roku podjęła studia na wydziale wokalno-aktorskim gdańskiej Akademii Muzycznej. Studia magisterskie w 2016 roku ukończyła z wyróżnieniem.
Dotychczasowo laureatka konkursów wokalnych im. Marii Stankowej w Olsztynie. 2008 rok (3 miejsce), 2010 (1 miejsce), oraz Półfinalistka Międzynarodowego Festiwalu i Konkursy Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w 2020 roku.
W 2016 roku wystąpiła wraz z Filharmonia Bałtycką w koncercie „Pomorskie talenty” jako najlepsza studentka roku akademickiego 2015/2106.
W 2018 roku zadebiutowała na deskach gdańskiej Opery Bałtyckiej w operetce „ Orfeusz w piekle” J. Offenbacha wcielając się w postać Minerwy oraz Junony.
W swoim repertuarze posiada zarówno pieśni, jak i arie koncertowe z okresu XIX i XX wieku. Wykonuje m.in. partię Paminy z opery „Czarodziejski Flet” oraz Armindy z opery „ La finta giardiniera” W. A. Mozarta i wiele innych.
Bliski jest jej repertuar związany z wykonawstwem artystycznej pieśni polskiej, niemieckiej oraz kaszubskiej a także muzyka z okresu 20 lecia międzywojennego.
W 2020 roku wydana została z jej udziałem płyta pt. ,,Odnowa" do twórczości Mariana Hemara we współpracy z Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.
Członkini zespołu trzech sopranów ,, Bellcanti". Obecnie współpracuje z gdańska Operą Bałtycką.
Pedagog śpiewu oraz fortepianu.
BŁAŻEJ POŁOM
Urodził się 11 czerwca 1983 roku w Chojnicach. Edukację muzyczną rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Chojnicach, a następnie w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Szczecinku w klasie gitary. W 2007 roku ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki, zdobywając tytuł magistra sztuki w dwóch specjalnościach: dyrygentura chóralna i edukacja muzyczna. W roku 2012 ukończył z wyróżnieniem studia licencjackie na Wydziale Instrumentalnym, kierunek Pedagogika Instrumentalna, specjalność Gitara. Od roku 2007 jest związany z Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie na stanowisku adiunkta prowadzi zajęcia z dyrygowania i czytania partytur.
W swojej karierze prowadził różnorodne zespoły chóralne: Chór Cantabile z parafii MB Fatimskiej w Chojnicach, Chór Społecznej Szkoły Muzycznej w Kolbudach, Chór Szkoły Muzycznej I stopnia w Chojnicach, Chór Uczelniany oraz Chór Kameralny Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku. Od 2018 roku jest dyrygentem i kierownikiem artystycznym Chóru Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
Jako dyrygent odnosi sukcesy na konkursach i festiwalach krajowych i międzynarodowych. Do najważniejszych należą:
-
2012 Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu MUNDUS CANTAT w Sopocie
-
2013 I miejsce na Ogólnopolskim Turnieju Chórów LEGNICA CANTAT w Legnicy
-
2015 I miejsce w kategorii chórów kameralnych, nagroda za najlepiej wykonany utwór współczesny o charakterze klasycznym oraz nagroda dla najlepszego dyrygenta festiwalu na II Ogólnopolskim Festiwalu Współczesnej Muzyki Chóralnej "Music Everywhere" w Gdańsku
-
2016 I miejsce oraz nagroda dla najlepszego dyrygenta festiwalu na II Ogólnopolskim Festiwalu Pater Noster w Strzepczu
-
2019 Złote Pasmo, nagroda za najlepiej wykonany utwór pasyjny oraz nagroda dla najlepszego dyrygenta podczas Międzynarodowego Festiwalu Pieśni Pasyjnej w Szczecinie
-
2019 Złote Pasmo na Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym w Ołomuńcu (Czechy)
-
2022 IV miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym w Prowansji (Francja)
-
2023 Złoty Dyplom na Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie
Przygotowywał prowadzone przez siebie zespoły do wykonania wielkich dzieł wokalno-instrumentalnych, takich jak Msza Koronacyjna W.A. Mozarta, Missa Miseri Cordis L. Kułakowskiego, Carmina Burana Carla Orffa czy VIII symfonia G. Mahlera. Z Chórem Kameralnym Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku nagrał płytę z muzyką chóralną Mortena Lauridsena, a w roku 2020 wydał pierwszą płytę z Chórem Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego „Wśród ciszy” – najpiękniejsze kolędy i pastorałki w nowych aranżacjach Anny Rocławskiej Musiałczyk na Chór, sopran solo, orkiestrę smyczkową, obój i fortepian. Jesienią tego roku ukazała się kolejna płyta nagrana z Chórem Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego oraz wybitnymi muzykami jazzowymi: Mikołajem Trzaską, Olo Walickim i Jackiem Prościńskim – Tam i Tu, kompozycja Anny Rocławskiej-Musiałczyk, poezja Bogdana Jaremin.
CHÓR GDAŃSKIEGO UNIWERSYTETU MEDYCZNEGO IM. TADEUSZA TYLEWSKIEGO jest jednym z najstarszych i najbardziej utytułowanych akademickich chórów w Polsce. Zainicjowany w roku 1946 przez Pawła Kuklińskiego. W 1947 roku kierownictwo artystyczne objął Tadeusz Tylewski. Obecnym kierownikiem i dyrektorem artystycznym zespołu jest Błażej Połom. Wcześniej tę funkcję, nieprzerwanie przez 30 lat, pełnił Jerzy Szarafiński.
W okresie swojej długoletniej działalności Chór był wielokrotnie laureatem czołowych nagród na licznych polskich i zagranicznych konkursach oraz festiwalach chóralnych. Ostatnie sukcesy zespołu to: Złoty Dyplom oraz Dyplom za najlepsze wykonanie kompozycji współczesnej na XXII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie (2023), Złoty Dyplom na XI Gdańskim Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym (2023), Srebrny Dyplom na XXXIII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Religijnej w Rumii (2021), Złoty Dyplom na Międzynarodowym Szczecińskim Festiwalu Muzyki Pasyjnej (2019), Złoty Medal na 47. Festiwalu Mundi Cantat (Czechy, 2019).
Nieprzerwanie od ponad 75 lat, Chór Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego reprezentuje swoją Alma Mater oraz gdańskie środowisko muzyczne. Oprócz wykonywania programów muzyki a cappella, reprezentujących różne style muzyczne i epoki, zespół współpracuje z instytucjami kulturalnymi regionu pomorskiego, m. in. z Orkiestrą Kameralną Progress czy Bałtycką Filharmonią Młodych.
W 2020 roku Chór nawiązał współpracę z wybitną trójmiejską kompozytorką Anną Rocławską-Musiałczyk, co zaowocowało wydaniem płyty “Wśród ciszy” z nowymi, zaskakującymi aranżacjami najpiękniejszych polskich kolęd będących połączeniem muzyki filmowej, ludowej i jazzu. Kolejna kompozycja - “Tam i tu” - napisana na specjalne zamówienie zespołu z okazji jubileuszu 75-lecia istnienia - znalazła się na płycie o tym samym tytule (2022). "Tam i tu" to zderzenie dwóch światów - muzyki chóralnej zamkniętej w partyturze oraz, nieubranej w żadne sztywne ramy, improwizacji instrumentalnej. Wraz z Chórem GUMed wystąpił Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego, Anna Rocławska-Musiałczyk na fortepianie oraz trio: Mikołaj Trzaska - saksofon, Olo Walicki - kontrabas/elektronika, Jacek Prościński - perkusja/elektronika.
Chór GUMed konsekwentnie od kilku lat prezentuje pomorskiej publiczności utwory współczesnych kompozytorów. Zestawiając repertuar koncertowy przełamuje schematy, pokazuje nieszablonowe podejście do muzyki, wybierając dzieła oryginalne w treści i muzyce, nieznane szerokiej publiczności. Próbuje innowacyjnych oraz zaskakujących połączeń obsad wykonawczych, łącząc pozornie bardzo odległe światy muzyczne, takie jak chór mieszany i improwizujące trio jazzowe.