W kręgu Astora Piazzolli

Koncert karnawałowy

19 stycznia 2024 r. godz. 19:00
Sala koncertowa, ul. Jana Pawła II 3, 76-200 Słupsk
Wydarzenia PFSB
Bilety 45/40/35 zł
KUP BILET

 

Astor Piazzolla był pochodzącym z Argentyny wirtuozem bandoneonu, który rozsławił nowy, oryginalny styl „nuevo tango”. Nuevo tango, w przeciwieństwie do zwykłego tanga przeznaczonego do tańca, jest kunsztownie stylizowaną muzyką do słuchania z wyraźnie zachowaną rytmiką tanga, lecz posiadającą bogatą harmonię (często korzystającą też z rozwiązań stosowanych w jazzie, m.in. improwizacji), zaś w opracowaniach Astora Piazzolli z charakterystycznymi nawiązaniami do epoki baroku. Podczas koncertu w słupskiej Sali Koncertowej Filharmonii z kompozycjami Piazzolli zmierzy się wybitny akordeonista Klaudiusz Baran, który zabierze publiczność w podróż do świata argentyńskiego temperamentu i niezwykłej wrażliwości, wykonując takie utwory jak Libertango czy Oblivion. Orkiestrę Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara poprowadzi Michał Szymanowski.


Wystąpią:

Klaudiusz Baran - bandoneon

Michał Szymanowski - dyrygent

Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara

 

Program:

Astor Piazzolla - Allegro Tangabile

Astor Piazzolla - Adios Nonino

Astor Piazzolla -  Libertango

Astor Piazzolla - Oblivion

Astor Piazzolla - Fuga y Misterio

Astor Piazzolla - Milonga del Angel

Astor Piazzolla - Five Tango Sensations

Astor Piazzolla - Chiquilin de Bachin

 

 

 

KLAUDIUSZ BARAN

Artysta wszechstronny, obdarzony wyjątkową wrażliwością muzyczną. Jego dokonania artystyczne zmieniły w Polsce postrzeganie akordeonu, wynosząc go do pozycji pełnoprawnego instrumentu kształtującego realny świat muzyczny. W swoich interpretacjach potrafi splatać pokorę wobec dzieła muzycznego, z bogactwem inwencji, osobistym pojmowaniem czasu w muzyce, wyjątkową sceniczną charyzmą, naturalnością ekspresji. Wartość jego muzycznych kreacji była wielokrotnie doceniana w entuzjastycznych recenzjach, nagrodach na konkursach instrumentalnych, nominacjach i nagrodach artystycznych. W roku 2003 jako pierwszy akordeonista otrzymał nagrodę FRYDERYKA w kategorii  Album Roku Muzyka Kameralna, za album „Astor Piazzolla –Tango” nagrany dla wytwórni SonyClassical, a w 2020 roku kolejne dwie statuetki w kategoriach: Album Roku Muzyka Symfoniczna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej, za album „100 na 100. Muzyczne Dekady Wolności”.

Maestria wykonawcza, sugestywna interpretacja, szczerość wypowiedzi!”
Monika Partyk, Ruch Muzyczny

Ze swobodą porusza się w różnorodnym repertuarze wielu epok, największe jednak uznanie wzbudzają jego interpretacje muzyki najnowszej, w tym 50 prawykonań dzieł solowych, kameralnych i z towarzyszeniem orkiestr, z których większość była mu dedykowana albo powstała z jego inspiracji. Jego wielką namiętnością jest argentyńskie tango, w szczególności związane z Astorem Piazzollą tango nuevo, wirtuozowsko wykonywane na bandoneonie, który jako pierwszy polski instrumentalista wprowadził na sale koncertowe, a odzwierciedlające jego temperament, młodzieńczą energię, a zarazem muzyczną dojrzałość i potrzebę twórczego formowania scenicznej prezentacji. Współtworzył i był liderem najsłynniejszych formacji tangowych takich jak Tangata Quintet czy Machina del Tango,kreujących polską kulturę tanga.

Utwory w szlachetnych interpretacjach Klaudiusza Barana, prawdziwie zajaśniały pełnym blaskiem”
Anna Woźniakowska, Dziennik Polski

Jako pierwszy akordeonista wystąpił jako solista z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Narodowej, jak i większością najważniejszych polskich orkiestr. Wśród jego licznych partnerów w rozmaitych projektach muzyki kameralnej, znajdziemy takich mistrzów jak: Ivan Monighetti, Roby Lakatos, Julius Berger, Konstanty Andrzej Kulka i wielu innych. Jako muzyczny kameleon, odnajduje i czerpie inspirację z innych muzycznych światów; tworzy grupę world music, jako muzyk sesyjny nagrywa muzykę filmową i rozrywkową, towarzyszy piosence aktorskiej.

Muszę podkreślić mój zachwyt talentem Klaudiusza Barana”
Adam Suprynowicz, Ruch Muzyczny

W sobie tylko wiadomy sposób, potrafi połączyć aktywność artystyczną z działalnością pedagogiczną i organizacyjną. Jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, ponad 200-letniej, najbardziej rozpoznawalnej polskiej uczelni. W 2016 roku został wybrany jej Rektorem, a w czerwcu 2020 ponownie na kadencję 2020-2024.

 

MICHAŁ SZYMANOWSKI

 

Pianista, kameralista i dyrygent. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu Katarzyny Popowej-Zydroń oraz dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie Zygmunta Rycherta. Doskonalił swoje umiejętności także w berlińskiej Hochschule für Musik Hanns Eisler, w klasie fortepianu Eldara Nebolsina. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta, prowadząc klasę fortepianu w macierzystej Uczelni. Jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych, m. in.: im. S. Moniuszki w Rzeszowie (2021), im. F. Chopina w Darmstadt (2017), MozARTe w Akwizgranie (2016), im. F. Chopina w Daegu w Korei (2015), im. J. Zarębskiego w Warszawie (2012), Yamaha Music Foundation of Europe w Katowicach (2011), im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2010), im. V. Horowitza w Kijowie (2007) czy Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie (2015, 2008). W 2015 reprezentował Polskę w 17. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie. Michał Szymanowski koncertował w Pałacu Narodów ONZ w Genewie, w Auli Pawła VI w Watykanie (koncert dla Benedykta XVI), w Belwederze dla prezydenta Polski oraz w wielu filharmoniach na całym świecie, m. in. w USA, Brazylii, Argentynie, Wenezueli, Japonii czy Korei. Gościł na festiwalach w Polsce i za granicą, w tym: Oficina de Música w Kurytybie, Chopiniana w Buenos Aires, Festival Europeo de Solistas w Caracas, Festival Pianistico w Rzymie, Long Lake Festival w Lugano, a także czterokrotnie na Festiwalu „Chopin i Jego Europaˮ w Warszawie, gdzie brawurowo wykonał m. in.
koncerty fortepianowe Ignacego Jana Paderewskiego, Józefa Wieniawskiego czy Zygmunta Stojowskiego. Współpracował ze znakomitymi dyrygentami, takimi jak Alfredo Rugeles, Juri Gilbo, Jacek Kaspszyk, Grzegorz Nowak, Antoni Wit, José Maria Florêncio czy Marek Pijarowski. Oprócz repertuaru solowego Michał Szymanowski często wykonuje również muzykę kameralną, koncertując z Kwartetem Śląskim, Szymanowski Quartet, Erzhanem Kulibaevem, Romainem Garioudem, Benedictem Kloecknerem, Maciejem Kułakowskim, Anną Marią Staśkiewicz, Marią Machowską i innymi artystami. Michał Szymanowski nagrał trzy płyty z utworami polskich kompozytorów. W 2011 i 2015 roku dla wytwórni CD Accord (Naxos) z utworami Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego i Józefa Wieniawskiego. Albumy pod nazwą Michał Szymanowski Piano Recital zostały bardzo wysoko ocenione przez krytykę. W jednej z recenzji napisano: „Zachwycający dysk, z doskonale ułożonym i znakomicie wykonanym programem. To szczere tworzenie muzyki, kojarzone z takimi luminarzami jak Uchida, Schiff i Brendel”. W 2022 roku artysta nagrał monograficzną płytę z wczesnymi utworami fortepianowymi Ignacego Jana Paderewskiego dla wytwórni Sagittaria.