Sylwester w Filharmonii
Sylwestrowy wieczór zabrzmi dźwiękami operetkowych przebojów, porywających walców, tanecznych polek i niezapomnianych arii, tworząc barwną i stylową oprawę dla pożegnania starego roku. Sylwester w Filharmonii to podniosłe wydarzenie, które jak co roku łączy w sobie elegancję koncertu galowego z lekkością, wdziękiem i humorem muzyki wokalno-instrumentalnej, inspirowanej duchem wiedeńskiej tradycji. Program wieczoru wypełnią pełne blasku utwory ze świata opery, operetki i muzyki rozrywkowej, m.in. uwertura z "Barona cygańskiego" Johanna Straussa, „La donna è mobile” z opery „Rigoletto” Giuseppe Verdi'ego czy „Przetańczyć całą noc” z musicalu „My Fair Lady” autorstwa Fredericka Loewe.
W centrum repertuaru pojawią się utwory Johanna Straussa, którego twórczość - pełna rytmicznej swobody, tanecznego wdzięku i wiedeńskiego uroku - od dziesięcioleci stanowi nieodłączny element noworocznych koncertów na całym świecie. Wśród kompozytorów obecnych tego wieczoru znajdą się również Verdi, Kálmán, Offenbach, Puccini, Loewe i Villa-Lobos.
Koncert zakończy się w radosnym nastroju tradycyjnym „Marszem Radetzky’ego”, wykonywanym wspólnie z publicznością, w rytmie owacji i uśmiechu. Sylwester w Filharmonii to doskonała propozycja na wyjątkowy wieczór - z muzyką, która łączy elegancję klasyki z lekkością świętowania.
Program:
Johann Strauss – „Baron cygański” – uwertura
Johann Strauss – „Kto ślub nam dał” z operetki „Baron cygański” (Wer uns getraut)
Johann Strauss – „Unter Donner und Blitz” – Polka op. 324
Emmerich Kálmán – Aria Maricy „Gdy cygańska piosenka płacze” z operetki „Hrabina Marica”
Emmerich Kálmán – Aria Tassilo „Graj Cyganie” z operetki „Hrabina Marica”
Johann Strauss – „Annen-Polka” op. 117
Johann Strauss – „Wielka sława to żart” z operetki „Baron cygański”
Johann Strauss – Walc „Mein Lebenslauf ist Lieb und Lust” op. 263 lub „Nad pięknym modrym Dunajem” op. 314
Jacques Offenbach – uwertura do operetki „Życie paryskie”
Giuseppe Verdi – aria „La donna è mobile” z opery „Rigoletto”
Giacomo Puccini – Aria Magdy „Chi il bel sogno di Doretta” z opery „La Rondine”
Franz von Suppé – uwertura do operetki „Lekka kawaleria”
Frederick Loewe – „Przetańczyć całą noc” z „My Fair Lady”
Johann Strauss – duet „Wiedeńska krew” z operetki „Wiedeńska krew”
Heitor Villa-Lobos – Bachianas Brasileiras nr 2 – IV. Toccata „O trenzinho do caipira”
Giuseppe Verdi – „Libiamo” – duet z opery „Traviata”
Johann Strauss – „Marsz Radetzky'ego” op. 228
Wystąpią:
Magdalena Czerwińska - sopran
Dionizy Wincenty Płaczkowski - tenor
Michał Krężlewski - dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii "Sinfonia Baltica" im. Wojciecha Kilara
Magdalena Czerwińska - Absolwentka Śpiewu Solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Laureatka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Hariclei Darclee w Braili w Rumunii - nagroda dla Najlepszego Młodego Artysty, finalistka Międzynarodowego Konkursu Belcanto im. Vincenzo Belliniego w Catanii na Sycylii, laureatka Festiwalu Włoskiej Muzyki Operowej „Belcanto per sempre” we Włocławku. Półfinalistka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Otto Edelmanna w Wiedniu i uczestniczka rund finałowych prestiżowego Francisco Viñas International Singing Competition w Barcelonie. Do najnowszych sukcesów konkursowych śpiewaczki należy dołączyć także występ na II Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Bogdana Paprockiego w Bydgoszczy, którego została finalistką. Sopranistka pracuje pod okiem Kaludiego Kaludova. Brała także udział w kursach mistrzowskich i seminariach prowadzonych przez takich artystów jak Helena Łazarska, Irena Sylya, Teresa Żylis-Gara, Izabela Kłosińska, Bogdan Makal, Paul Esswood, Claudio Desderi czy Emilio Pons. W ramach programu „Scena Młodych”, realizowanego przez Operę Kameralną w Warszawie, wystąpiła na tejże scenie w partii Lauretty w operze Gianni Schicchi Pucciniego. Na scenie warszawskiej Opery Kameralnej wcieliła się później w Papagenę w Czarodziejskim Flecie Mozarta. Kreowała także tytułową partię we Francesce da Rimini Rachmaninowa. W Filharmonii Kaszubskiej wcieliła się w tytułową postać w operze Rebeka Dobrzyńskiego, będącą prapremierą pierwszej opery w języku kaszubskim. W 2015 roku rozpoczęła współpracę z Operą Bałtycką w Gdańsku, debiutując partią Hanny w operze Eros i Psyche Różyckiego. Rozwinęłą współpracę z rodzimą operą, kreując postać Musetty w La Boheme Pucciniego, Leili w Poławiaczach pereł Bizeta, Eurydyki i Wenus w Orfeuszu w piekle Offenbacha, Anniny w Traviacie Verdiego, Archanioła w Sądzie Ostatecznym Knittla. Można ją także często zobaczyć w spektaklach Jerzego Snakowskiego Opera? Si!.
Na scenie bydgoskiej Opery Nova sopranistkę można aktualnie usłyszeć w partii Paminy w Czarodziejskim Flecie Mozarta, w partii Hanny w Strasznym Dworze Moniuszki, w partii Fiordiligi w Cosi fan tutte Mozarta oraz w partii Małgorzaty w Fauście Gounoda, najnowszej produkcji bydgoskiej sceny. Współpracuje z fundacją Kultura.Teraz!, z którą realizuje operetkę Księżniczka Czardasza Kalmana oraz spektakl z melodiami z lat 20 i 30, Powróćmy jak za dawnych lat. Mimo operowych korzeni, sopranistka świetnie czuje się także w repertuarze jazzowym i rozrywkowym. Swoją pasję do lżejszego repertuaru artystka spełnia w projektach solowych, współpracując z uznanymi polskimi instrumentalistami. Operę i rozrywkę natomiast ma okazję łączyć podczas koncertów z Szymonem Morusem i jego Orkiestrą Kameralną Progress.
Michał Krężlewski - ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku otrzymując tytuł magistra w dwóch dziedzinach: w zakresie gry na fortepianie w klasie prof. Waldemara Wojtala oraz w zakresie dyrygentury symfoniczno-operowej, studiując w klasach prof. Zygmunta Rycherta oraz prof. Kaia Bumanna. W 2016 roku, jeszcze podczas studiów dyrygenckich, otrzymał angaż w Operze Bałtyckiej w Gdańsku jako korepetytor solistów. Pół roku później uzyskał stanowisko asystenta artystycznego dyrygenta. Od sierpnia 2021 r. do czerwca 2023 r. pełnił funkcję kierownika orkiestry Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Podczas swojej działalności artystycznej w Operze Bałtyckiej dyrygował wieloma spektaklami operowymi i baletowymi. Posiada bogaty repertuar operowy i symfoniczny, który obejmuje dzieła od baroku do muzyki najnowszej. Michał Krężlewski współpracował z takimi orkiestrami jak:
- NOSPR w Katowicach
- Filharmonia Narodowa w Warszawie
- Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku
- Filharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie
- Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie
- Capella Bydgostiensis
- Elbląska Orkiestra Kameralna Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Maestro Gabriela Chmurę, Maestro Jerzego Salwarowskiego oraz Maestro José Maria Florêncio. 12 marca 2022 roku z zespołem Opery Bałtyckiej w Gdańsku towarzyszył Tomaszowi Koniecznemu w orkiestrowej premierze spektaklu "Apokalipsa", na który składają się dzieła takie jak "Kindertotenlieder" G. Mahlera oraz “3 pieśni do słów Baczyńskiego” A. Nowaka. Było to również prawykonanie wersji orkiestrowej utworu A. Nowaka wydanego przez PWM. W kwietniu 2023 r. dokonał prawykonania II symfonii Krzysztofa Pendereckiego w Ameryce Południowej wraz z Orquesta Sinfónica de Entre Rios w Parana (Argentyna). W listopadzie 2023 r. został zaproszony do dyrygowania finałem 5. International Baltic Piano Competition w Gdańsku. W kwietniu 2024 r. wraz z orkiestrą i chórem Filharmonii Narodowej w Warszawie dokonał prawykonania utworu Stefana Wesołowskiego “Męczeństwo Joanny d’Arc”, który stanowi ilustrację muzyczną do filmu niemego Carla Theodora Dreyera z 1928 r. Ma na swoim koncie nagrania muzyki filmowej, wśród których należy wymienić muzykę autorstwa Reinhardta Wagnera, nagraną wraz z Polską Filharmonia Bałtycką w Gdańsku do wielokrotnie nagradzanego na festiwalach filmu Edwarda Porembnego “Życie i śmierć Maxa Lindera”.
Michał Krężlewski jest również wykładowcą Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.