Muzyka Stefana Wesołowskiego w filmie "Męczeństwo Joanny d'Arc"

V Festiwal im. Wojciecha Kilara

28 listopada 2025 r. godz. 19:00
Sala koncertowa, ul. Jana Pawła II 3, 76-200 Słupsk
Wydarzenia PFSB
Bilety 70/60/55 zł
KUP BILET

 

Koncert w ramach V Festiwalu im. Wojciecha Kilara połączy muzykę współczesną z obrazem filmowym. Tego wieczoru zabrzmi muzyka Stefana Wesołowskiego, polskiego kompozytora młodszego pokolenia, znanego z wyjątkowego stylu, łączącego klasyczną wrażliwość z minimalizmem i muzyką ambientową.

Program koncertu obejmuje jego kompozycję stworzoną do legendarnego niemego filmu „Męczeństwo Joanny d’Arc” w reżyserii Carla Theodora Dreyera z 1928 roku. Film ten uchodzi za jedno z najwybitniejszych osiągnięć w historii kina, a Wesołowski, tworząc do niego nową warstwę dźwiękową, podjął się niezwykle wymagającego zadania - uchwycenia emocjonalnej intensywności i duchowego wymiaru opowieści o ostatnich godzinach życia Joanny d’Arc. Jego muzyka, głęboko poruszająca i pełna dramatyzmu, nie ilustruje obrazu w sposób dosłowny, lecz współtworzy z nim dialog, pogłębiając psychologiczną wymowę filmu.

Do wykonania tego poruszającego dzieła zaproszono Michała Krężlewskiego - dyrygenta, który konsekwentnie buduje swoją pozycję zarówno w repertuarze klasycznym, jak i współczesnym. Ważnym elementem koncertu będą także trzy głosy żeńskie, stanowiące integralną część struktury muzycznej, symbolicznie odnoszące się do postaci Joanny d’Arc i duchowej przestrzeni jej przeżyć.

Wieczór ten będzie okazją do doświadczenia filmu niemego w zupełnie nowej odsłonie - z muzyką wykonywaną na żywo, w symfonicznym opracowaniu, w którym tradycja spotyka się z nowoczesną wrażliwością dźwiękową. To wydarzenie wpisuje się w ideę festiwalu jako przestrzeni dialogu - nie tylko pomiędzy epokami, ale również między obrazem a muzyką, sacrum a sztuką.

 

Wystąpią:

Michał Krężlewski - dyrygent

Orkiestra Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” im. Wojciecha Kilara

 

Michał Krężlewski - ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku otrzymując tytuł magistra w dwóch dziedzinach: w zakresie gry na fortepianie w klasie prof. Waldemara Wojtala oraz w zakresie dyrygentury symfoniczno-operowej, studiując w klasach prof. Zygmunta Rycherta oraz prof. Kaia Bumanna. W 2016 roku, jeszcze podczas studiów dyrygenckich, otrzymał angaż w Operze Bałtyckiej w Gdańsku jako korepetytor solistów. Pół roku później uzyskał stanowisko asystenta artystycznego dyrygenta. Od sierpnia 2021 r. do czerwca 2023 r. pełnił funkcję kierownika orkiestry Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Podczas swojej działalności artystycznej w Operze Bałtyckiej dyrygował wieloma spektaklami operowymi i baletowymi. Posiada bogaty repertuar operowy i symfoniczny, który obejmuje dzieła od baroku do muzyki najnowszej. Michał Krężlewski współpracował z takimi orkiestrami jak:
- NOSPR w Katowicach
- Filharmonia Narodowa w Warszawie
- Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku
- Filharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie
- Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie
- Capella Bydgostiensis
- Elbląska Orkiestra Kameralna Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Maestro Gabriela Chmurę, Maestro Jerzego Salwarowskiego oraz Maestro José Maria Florêncio. 12 marca 2022 roku z zespołem Opery Bałtyckiej w Gdańsku towarzyszył Tomaszowi Koniecznemu w orkiestrowej premierze spektaklu "Apokalipsa", na który składają się dzieła takie jak "Kindertotenlieder" G. Mahlera oraz “3 pieśni do słów Baczyńskiego” A. Nowaka. Było to również prawykonanie wersji orkiestrowej utworu A. Nowaka wydanego przez PWM. W kwietniu 2023 r. dokonał prawykonania II symfonii Krzysztofa Pendereckiego w Ameryce Południowej wraz z Orquesta Sinfónica de Entre Rios w Parana (Argentyna). W listopadzie 2023 r. został zaproszony do dyrygowania finałem 5. International Baltic Piano Competition w Gdańsku. W kwietniu 2024 r. wraz z orkiestrą i chórem Filharmonii Narodowej w Warszawie dokonał prawykonania utworu Stefana Wesołowskiego “Męczeństwo Joanny d’Arc”, który stanowi ilustrację muzyczną do filmu niemego Carla Theodora Dreyera z 1928 r. Ma na swoim koncie nagrania muzyki filmowej, wśród których należy wymienić muzykę autorstwa Reinhardta Wagnera, nagraną wraz z Polską Filharmonia Bałtycką w Gdańsku do wielokrotnie nagradzanego na festiwalach filmu Edwarda Porembnego “Życie i śmierć Maxa Lindera”.
Michał Krężlewski jest również wykładowcą Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.