Muzyka Polska XX wieku - "Wielcy Kompozytorzy Polscy"

5 listopada 2021 r. godz. 19:00
Sala koncertowa, ul. Jana Pawła II 3, 76-200 Słupsk
Wydarzenia PFSB im. Wojciecha Kilara
Bilety 30/25/20(S) zł
KUP BILET

Początek listopada, kojarzony zazwyczaj ze złoto – rudym kolorem jesiennych liści, w filharmonii zaprezentuje się w biało – czerwonych barwach. Wszystko za sprawą projektu „Muzyka polska XX wieku”, w ramach którego odbędą się dwa koncerty, mające na celu przybliżenie słupskiej publiczności dorobku naszych współczesnych kompozytorów. XX wiek charakteryzował się jednoczesnym sprzeciwem wobec tradycji, jak i jej kontynuacją. Twórcy poszukiwali nowych środków ekspresji, często łamiąc obowiązujące zasady harmoniczne. Rozwijano również gatunki znane z poprzednich epok, choć ich forma i konstrukcja były poddawane przedefiniowaniu, zaś inspiracje czerpano z różnych źródeł. To wszystko sprawia, że projekt „Muzyka polska XX wieku” zapewnia odbiorcy więcej, niż wyłącznie doświadczenie estetyczne; pozwala na zrozumienie ewolucji zapoczątkowanej w poprzednim stuleciu i trwającej do dziś.

Podczas pierwszego z koncertów Muzyka Polska XX wieku, zatytułowanego „Wielcy Kompozytorzy Polscy”, usłyszeć będzie można  wybitne kompozycje najznamienitszych polskich twórców XX wieku. W bogatej ofercie repertuarowej wieczoru znalazły się dzieła Krzysztofa Pendereckiego, Józefa Wieniawskiego i Piotra Mossa. Style kompozytorów są różnorodne, dzięki czemu trafiają w każdy gust. Wystąpi orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara pod batutą naszego dyrygenta gościnnego – Szymona Morusa, zaś na fortepianie zagra solistka – Beata Bilińska.

„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego”, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”

Beata BILIŃSKA /fortepian/

Szymon MORUS /dyrygent/

Orkiestra Polskiej Filharmonii "Sinfonia Baltica" im. Wojciecha Kilara

W programie koncertu:

K. Penderecki – „Trzy utwory w stylu barokowym na orkiestrę smyczkową” 

J. Wieniawski – koncert fortepianowy g-moll op.20  

***

K. Penderecki – „Agnus Dei”  w opracowaniu na orkiestra smyczkową

Piotr Moss - „Intrada” 

 

Beata BILIŃSKA

Koncertująca pianistka, kameralistka, pedagog. Doktor habilitowana sztuk muzycznych, profesor Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Od ponad 20 lat prowadzi intensywną działalność artystyczną, występując z koncertami symfonicznymi, recitalami solowymi i kameralnymi w Polsce oraz za granicą. Prowadzi również liczne kursy mistrzowskie w kraju i za granicą oraz zasiada w jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych (m.in. XVII International Chopin Piano Competition in Asia, 2015- 2018; "Arthur Rubinstein in Memoriam" w Bydgoszczy). Ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Andrzeja Jasińskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem w 1996 roku. Swoje umiejętności doskonaliła również w Hochschule der Kunste w Berlinie, studiując w klasie prof. Klausa Hellwiga. Brała udział w kursach mistrzowskich, pracując pod kierunkiem wybitnych artystów, m.in. Lee Kum Sing, John Perry, Krystian Zimerman. Jest laureatką II Nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów "Arthur Rubinstein in Memoriam" w Bydgoszczy w 1993 roku, finalistką 46. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Feruccio Busoniego w Bolzano (Włochy) w 1994 roku, w 2002 roku została laureatką I Nagrody oraz Nagrody Publiczności na XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym "Rina Sala Gallo" w Monzy we Włoszech. Beata Bilińska była dwukrotnie nominowana do „Paszportu Polityki” oraz pięciokrotnie do nagrody „Fryderyk". Statuetkę otrzymała w 2015 roku za płytę z II Koncertem fortepianowym Wojciecha Kilara (Aukso / Moś / 2014). Za swoje pozostałe płyty otrzymała liczne nagrody fonograficzne, m.in.: dwukrotnie "Pizzicato Supersonic Award" w Luxemburgu, "Joker Award" przyznawaną przez belgijskie "Les Crescendo", "Scherzo Award" w Madrycie, "Musica Award" w Rzymie oraz najbardziej prestiżowe wyróżnienie fonograficzne MIDEM Classical Award 2008 (w Cannes).

Występowała na wielu prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą oraz koncertowała m.in. w Austrii, Argentynie, Bułgarii, Chinach, Czechach, Danii, Finlandii, Francji, Irlandii, Japonii, Litwie, Łotwie, Mołdawii, Niemczech, Norwegii, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainie, USA oraz we Włoszech. Współpracowała z większością polskich dyrygentów oraz z zagranicznymi mistrzami batuty, m.in.: Massimiliano Caldi, Antal Matyas, Wolfgang Michel, Jiri Mikula, Dainius Pavilionis, Kriss Russmann, Brian Schembri, Christian Schumann, Lothar Seyfarth, Eugene Tzigane, Takao Ukigaya. Brała udział w projektach kameralnych, m.in. wielokrotnie z Kwartetem Śląskim, Krakowskim Kwintetem Dętym oraz z instrumentalistami takimi jak: Konstanty Andrzej Kulka, Tomasz Strahl, Jakub Jakowicz, Agata Szymczewska, Rafał Kwiatkowski czy Marcin Zdunik. W 2003 roku zadebiutowała w Carnegie Hall, w "Isaac Stern Auditorium" w Nowym Jorku. Dokonała polskiego prawykonania Koncertu fortepianowego „Zmartwychwstanie” Krzysztofa Pendereckiego (NOSPR - 2005 rok), jak również prawykonania światowego II Koncertu Fortepianowego Wojciecha Kilara (NOSPR - 2011 rok). W swoim dorobku fonograficznym posiada 12 płyt CD, na których znalazły się nagrania muzyki L. v. Beethovena, F. Chopina, S. Rachmaninowa, M. Musorgskiego, S. Prokofiewa, W. Kilara, K. Pendereckiego, ponadto kompozycje na skrzypce i fortepian polskich kompozytorów XX wieku (K. Szymanowski, G. Bacewicz, W. Lutosławski) oraz utwory kameralne W. A. Mozarta, F. Poulenca, A. Tansmana i M. Góreckiego. Poza pracą na macierzystej uczelni, Beata Bilińska od 2014 roku prowadzi klasę fortepianu w PSM I i II st. im. M. Karłowicza w Katowicach oraz od 2017 roku w OSM I i II st. im. F. Chopina w Bytomiu. Jej wychowankowie zdobyli od tego czasu ponad 20 czołowych nagród na ogólnopolskich i zagranicznych konkursach pianistycznych.

 

Szymon MORUS

Dyrygent młodego pokolenia. Dał się poznać z tego, że nie obawia się prowadzić nawet najtrudniejszych dzieł. Doskonale odnajduje się w każdym rodzaju muzyki. Założyciel i dyrektor artystyczny Orkiestry Kameralnej Progress, z którą od 2009 roku regularnie koncertuje, zapraszając do współpracy wykonawców o szerokich perspektywach artystycznych. Zespół ten specjalizuje się w wykonywaniu muzyki współczesnej; ma na swoim koncie 8 płyt CD. Szymon Morus propaguje zainteresowanie muzyką najnowszą poprzez liczne prawykonania, współpracując z polskimi kompozytorami młodego pokolenia. Realizuje również innowacyjne projekty edukacyjne dla najmłodszych odbiorców muzyki poważnej. Na scenie Filharmonii Narodowej zadebiutował, występując podczas Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego z okazji 85. rocznicy urodzin kompozytora w 2018 roku. W marcu 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad premierą Czarnej Maski Krzysztofa Pendereckiego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku i z wielkim powodzeniem zaprezentował dzieło trójmiejskiej widowni. Warszawska publiczność Teatru Wielkiego Opery Narodowej (kwiecień 2016) doceniła je tym bardziej. Szymon Morus z Operą Bałtycką związał się na dłużej, kierując kolejnymi produkcjami: Sąd Ostateczny Krzysztofa Knittla, Straszny dwór Stanisława Moniuszki, Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego. Współpracuje m.in. z: Polską Operą Królewską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Polską Orkiestrą Sinfonia Juventus, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Koszalińską, Polską Filharmonią Kameralną, Śląską Orkiestrą Kameralną czy Radomską Orkiestrą Kameralną. Pod jego batutą występowali wybitni soliści, wśród nich: Pierre Génisson, Massimo Mercelli, Miroslava Yordanova, Alexander Krichel, Olga Pasiecznik czy Robert Gierlach.

Za swoje osiągnięcia został uhonorowany Pomorską Nagrodą Artystyczną w roku 2016. Jest prezesem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, którego celem jest współpraca z instytucjami kultury, zespołami i indywidualnymi artystami w celu tworzenia wspólnych przedsięwzięć, łączących muzykę z poezją, teatrem i obrazem. Studiował w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (klasa dyrygentury symfoniczno-operowej Wojciecha Rajskiego oraz klasa skrzypiec Andrzeja Kacprzaka) tam też uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych w dziedzinie dyrygentura. Od października 2013 roku związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki.