Muzyka Polska XX wieku - Janusz Stokłosa

11 listopada 2021 r. godz. 18:00
Sala koncertowa, ul. Jana Pawła II 3, 76-200 Słupsk
Wydarzenia PFSB
Bilety 50/45/40 zł
KUP BILET

Początek listopada, kojarzony zazwyczaj ze złoto – rudym kolorem jesiennych liści, w filharmonii zaprezentuje się w biało – czerwonych barwach. Wszystko za sprawą projektu „Muzyka polska XX wieku”, w ramach którego odbędą się dwa koncerty, mające na celu przybliżenie słupskiej publiczności dorobku naszych współczesnych kompozytorów. XX wiek charakteryzował się jednoczesnym sprzeciwem wobec tradycji, jak i jej kontynuacją. Twórcy poszukiwali nowych środków ekspresji, często łamiąc obowiązujące zasady harmoniczne. Rozwijano również gatunki znane z poprzednich epok, choć ich forma i konstrukcja były poddawane przedefiniowaniu, zaś inspiracje czerpano z różnych źródeł. To wszystko sprawia, że projekt „Muzyka polska XX wieku” zapewnia odbiorcy więcej, niż wyłącznie doświadczenie estetyczne; pozwala na zrozumienie ewolucji zapoczątkowanej w poprzednim stuleciu i trwającej do dziś.

Naszą propozycją w ramach projektu Muzyka Polska XX wieku Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara będzie koncert z muzyką filmową i teatralną autorstwa Janusza Stokłosy – znanego przede wszystkim ze swojej działalności w teatrze muzycznym Buffo. Na szczególną uwagę wśród planowanego repertuaru zasługuje projekt „Let’s Dance Chopin”, czyli sonata na orkiestrę symfoniczną, kwintet jazzowy i dwunastu tancerzy na motywach Sonaty h-moll op. 58 Fryderyka Chopina. Jako soliści zaprezentują się Marta Wyłomiańska (sopran) oraz Jerzy Grzechnik (tenor), zagra również orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara, zaś w roli dyrygenta będzie można zobaczyć samego kompozytora – Janusza Stokłosę. 

„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego”, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”

Wystąpią:

Janusz STOKŁOSA /dyrygent/

Marta WYŁOMAŃSKA /sopran/

Jerzy GRZECHNIK /wokalista/

Maria STOKŁOSA /choreograf, tancerka/

Weronika PELCZYŃSKA /tancerka/

Gieorgij PUCHALSKI /tancerz/

Trio jazzowe:

Mariusz “Fazi” MIELCZAREK /saksofony/

Tomasz FILIPCZAK /fortepian/

Mirosław WIŚNIEWSKI /kontrabas/

 

Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltic im. Wojciecha Kilara

 

Janusz STOKŁOSA

kompozytor, pianista, dyrygent, aranżer i producent muzyczny, prezes Studio Buffo sp. z oo.

Naukę muzyki rozpocząl w 5 roku życia. 1973-78 studiował w Katedrze Historii i Teorii Muzyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie; 1975-80 jako pianista prowadził zesp. muzyczny Teatru STU w Krakowie, w którym debiutował jako kompozytor (1976) muzyką do spektaklu „Pacjenci“ wg „Mistrza i Małgorzaty“ M.Bułhakowa. W 1979 napisał muzykę do spektaklu „De Blijde Intrede van Christus in Brussel“ wystawionego w Królewskim Teatrze Flamandzkim z okazji 1000-lecia Brukseli (wydana na płycie Ariola Benelux). 1980-81 był kier. muzycznym Teatru im. W. Bogusławskiego w Kaliszu a 1984-90 Teatru Ateneum w Warszawie. W 1992 założył Wydawnictwa Muzyczne i Nutowe Stokłosa Editions promujące polską muzykę współczesną (był wydawcą m.in Elżbiety Sikory czy Pawła Mykietyna). Również w 1992  został prezesem spółki Studio Buffo, właściciela m.in pierwszego prywatnego teatru w Polsce, który wspólnie z reżyserem i choreografem Januszem Józefowiczem prowadzą do dzisiaj. 1985-1990 jako pianista współpracował z M.Bajorem i W.Młynarskim koncertując zarówno w Polsce jak i w wielu krajach Europy, Kanadzie i USA. W latach 1994-2001 wraz z W.Mannem i K.Materną współtworzył telewizyjny talk-show MdM. Od 2006 jako dyrygent i dyr. artystyczny prowadzi coroczne koncerty Bożonarodzeniowe w Katedrze Cystersów w Pelplinie, w których biorą udział najwybitniejsze gwiazdy polskiej sceny operowej i estrady. W 2010 na zamówienie Instytutu F.Chopina wraz z córką Marią (reżyserka i choreografka) stworzyli spektakl „Let’s dance Chopin“ dla 11 tancerzy, kwintet jazzowy i ork. symfoniczną, który inaugurował dzień polski na Expo 2010 w Szanghaju.

Ma w swoim dorobku ponad 200 partytur do spektakli teatralnych, filmów fabularnych, telewizyjnych i dokumentalnych. Spektakle z muzyką JS wystawiane były na najbardziej prestiżowych scenach Europy: Burgtheater, Akademietheater (Wiedeń), Schaubuhne, Volksbuhne, Berliner Ensemble, Deutsches Theater (Berlin), Shauspielhaus (Zurich), Bremer Theater (Brema) a także w Rosji, USA, Japonii i Chinach. Jest pionierem polskiego musicalu: „Metro“ (1991), „Piotruś Pan“ (2000), „Romeo i Julia“ (2004), „Panna Tutli Putli“ (2004), „Polita“ (2011), „Mistrz i Małgorzata“ (2021) – wszystkie w reżyserii Janusza Józefowicza - „kompozytorem o dużej inwencji melodycznej, chętnie posługuje się cytatami, korzysta z różnorodnych gatunków i form muzycznych“ (Encyklopedia Muzyczna PWM). Nominowany do Tony Award za „Metro“ – najlepsza partytura w sezonie 1991/1992 (Broadway NY 1992), nominowany do Złotej Maski – najlepszy dyregent w sezonie 1999/2000 (Moskwa 2001), „Metro“ jako najlepszy spektakl muzyczny uhonorowane Złotą Maską – najwyższym wyróżnieniem teatralnym Rosji (Moskwa 2001), Emmy Award dla filmu „Nicolas Winton – Power of Good“ z muzyką Janusza Stokłosy (Los Angeles 2002),  wraz z Januszem Józefowiczem dwukrotnie otrzymali tytuł „Legendy Musicalu“ – prestiżowe wyróżnienie przyznawane przez środowisko teatralne w Rosji (Moskwa 2014 i 2018), Grand Prix dla musicalu „Polita“ na 11 Międzynarodowym Festiwalu Musicalowym w Korei Płd (Deagu 2017). Gloria Artis – 2012, tytuł Honorowego Obywatela miasta Nowy Targ – 2016. Ukazało się 10 płyt z muzyką JS. Posiada licencję pilota zawodowego i latanie jest jego wielką pasją.

Marta WYŁOMAŃSKA

Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 8 lat od nauki gry na wiolonczeli w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Karola Szymanowskiego w Toruniu,  którą następnie kontynuowała w Państwowej Szkole Muzycznej im. Witolda Lutosławskiego w Nysie - tam po raz pierwszy zwrócono uwagę na jej zdolności wokalne. W 1992 r podjęła naukę w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. J. Elsnera w Warszawie w klasie śpiewu  prof. Wiesławy Ćwiklińskiej, a w 1994 w po zdaniu egzaminów konkursowych, rozpoczęła studia w Warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie śpiewu prof. Zdzisławy Donat. Akademię muzyczną ukończyła w 2000 r., uzyskując tytuł magistra sztuki wokalnej, po obronie pracy dyplomowej pisanej pod kierownictwem prof. Jerzego Artysza zatytułowanej „Claude Debussy – Pelleas i Melizanda Działalność koncertową rozpoczęła już w czasie studiów, śpiewała m. in. w koncertach sylwestrowych w filharmonii bydgoskiej (1995); koncertach rocznicowych organizowanych przez filharmonię im R, Traugutta w Warszawie (1997,1998); olsztyńskich koncertach organowych (1999). Po raz  pierwszy na profesjonalnej scenie teatralnej wystąpiła w maju 1998 r., w Teatrze Narodowym w Warszawie, jako „Fiordiligi” w studenckim przedstawieniu "Cosi Fan Tutte” W. A. Mozarta., Bezpośrednio po ukończeniu studiów została zaangażowana jako śpiewak solista w Warszawskiej Operze Kameralnej (WOK). Jej debiutem scenicznym otwierającym karierę w zawodzie, było wykonanie w 2002 r., w Warszawskiej Operze Kameralnej (w oryginalnej wersji językowej) partii „Tatiany” w operze „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego w reżyserii Ryszarda Peryta i pod kierownictwem Muzycznym Siergieja Stadlera, za którą otrzymała nagrodę Ogólnopolskiego Klubu Miłośników Opery „Trubadur” im Andrzeja Hiolskiego, w kategorii debiut operowy w sezonie artystycznym 2001/2002. W okresie lipiec 2000 – sierpień 2017 w Warszawskiej Operze Kameralnej aktywnie uczestniczyła w realizowanych przez operę festiwalach: mozartowskim, oper barokowych i staropolskich, a także innych przedsięwzięciach artystycznych opery. Z Warszawską Operą Kameralną odbyła liczne tournée po salach operowych Belgii, Francji, Hiszpanii, Japonii, Niemiec, Szwajcarii, Ukrainy, występowała w St. Petersburgu i Bejrucie. We wrześniu 2017 roku podjęła pracę jako solista w nowo utworzonej Polskiej Operze Królewskiej, z którą aktualnie realizuje jej przedsięwzięcia artystyczne

Jej doświadczenie sceniczne obejmuje m.in. wykonanie około 30 partii operowych, operetkowych i musicalowych z dzieł scenicznych przede wszystkim W. A. Mozarta, a także: Gioacchino Albertiniego,  George Bizeta, Piotra Czajkowskiego, Claudie Debussiego, Gaetano Donizettiego, Leoša Janáčka, Imre  Kalmana, Hanny Kulenty,  Zygmunta Krauze, Karola Kurpińskiego, Franza Lehara,  Stanisława Moniuszki, Michela Montéclair, Jacquesa Offenbacha, Jakopo  Periego, Johna Straussa, Carla Mari von Webera,Giuseppe Verdiego. Swoje kreacje sceniczne tworzyła pod nadzorem reżyserskim: w większości Ryszarda Peryta oraz : Laco Adamika, Romany Agnel, Kazimierza Dejmka, Marka  Weiss Grzesińskiego, Wojciecha Kępczyńskiego, Jorge Lavelliego, Janiny Niesiobskiej, Eweliny Pietrowiak, Jitki Stokalskiej, Andrzeja Strzeleckiego, a wykonywała je z orkiestrami głownie Warszawskiej Opery Kameralnej ale też i  Opery „Nova” w Bydgoszczy, Opery Wrocławskiej, Opery Krakowskiej, Teatru Wielkiego w Łodzi, Teatru Muzycznego „Roma” w Warszawie, Mazowieckiego Teatru Muzycznego, a także Filharmonii: Bydgoskiej. Częstochowskiej, Koszalińskiej, Orkiestry te prowadzili podczas jej występów głównie Ruben Silva, ale też i: Jacek Boniecki, Kai Bumann, Maciej Figas, Zbigniew Graca, Tadeusz Karolak,  Adam Klocek,  Władysław Kłosiewicz, Wojciech Michniewski, Maciej Pawlowski, Siergiej Stadler, Tadeusz  Strugała, Tadeusz Wicherek, W ciągu ponad 20 letnich występów na scenach krajowych  i podczas tourne zagranicznych wystąpiła w ponad 250 spektaklach kreując między innymi pierwszoplanowe postacie w operach W. A. Mozarta: Fiordiligi, w „Cosi fan tutte (48 razy) Donna Anna w „Don Giovannim”(18 razy), Hrabina Almaviva w „Weselu Figara”(16 razy); a także po kilka razy jako: Tatiana w „Eugeniuszu Onieginie” P. Czajkowskiego”;  Adina w „Napóju miłosnym”, G. Donizetiego, Hrabina Marica w operetce E. Kalmana ; Jenufa; w operze L. Janacka; Nannetta w“Falstafie “ G.Verdiego; Klara w „Matce czarnoskrzydłych snów” Hanny Kulenty, Paulina w „Polieuktucie” Zygmunta Krauze (za partię tą otrzymała nagrodę Związku Krytyków Francuskich jako najlepszą kreację sezonu 2011/2012); Poza realizacją zadań wynikających z zatrudnienia w WOK i POK uczestniczy, na zasadach współpracy z instytucjami kultury, a także na zaproszenie organizatorów w wielu przedsięwzięciach artystycznych w kraju i zagranicą

Jerzy GRZECHNIK
Wokalista, aktor musicalowy. Stypendysta Akademii Wokalno-Aktorskiej Aero Folkehojskole w Danii. Laureat debiutów Opolskich 2008, uczestnik programów telewizyjnych (m.in. the Voice of Poland, Twoja Twarz Brzmi Znajomo, Jaka to Melodia, Przebojowa Noc i Złota Sobota), artysta warszawskiego teatru Studio Buffo, gra m.in główną rolę Jana w legendarnym musicalu Metro. Zagrał również Ernsta Lubitscha, główną męską rolę, w niemieckojęzycznej adaptacji musicalu Polita w Stuttgarcie. Autor tekstów i melodii. Producent kilkunastu teledysków. W 2017 roku wydał autorską płytę „Przeze mnie, o mnie” oraz skomponował i zaśpiewał wielogłosową ścieżkę muzyczną do radiowej adaptacji „Widm w Mieście Breslau” Marka Krajewskiego w reżyserii Mariusza Malca. Zagrał również we wspomnianej sztuce. Wziął także udział w dwóch widowiskach muzyczno-teatralno-telewizyjnych „Niezłomni” oraz „Wolność we Krwi”, grając w nich główne role. Pojawił się także w kilku odcinkach serialu „Na dobre i na złe” oraz nagrał jedną z żydowskich pieśni Rocco de Shabos do filmu dokumentalnego „Niepamiętnik”. Zagrał także rolę KRETA w pierwszym na świecie widowisku ekologiczno-akrobatyczno-musicalowym „Calineczka - magia tkwi w naturze” w ramach produkcji BOHEMA HOUSE. Jerzy Grzechnik prowadzi również warsztaty artystyczne, organizuje wieczory muzyczne oraz występuje gościnnie w rozmaitych projektach muzycznych oraz koncertach - również telewizyjnych (ostatnio chociażby w „(Nie)zalazanych Piosenkach” z okazji rocznicy Powstania Warszawskiego, czy w Koncercie Poetyckim Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu 2021).

 

Maria STOKŁOSA

Ukończyła choreografię w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie oraz wydział tańca współczesnego w London Contemporary Dance School at The Place. Łączy choreografię z praktyką improwizacji tańca. Jej solo “Wychodząc od działania” było prezentowane w około 50 wersjach w Warszawie, Poznaniu i Berlinie, i in. Jest także autorką takich spektakli jak: „Królowa Wody” (w ramach wystawy „Inne Tańce” w U-jazdowskim w Warszawie), „Złote Demony” (premiera w MCK Nowy Teatr w Warszawie), „Wylinka” (premiera w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie). Współpracowała z choreografkami Meg Foley czy Maija Reeta Raumanni, a także z reżyserem teatralnym Wojtkiem Ziemilskim. Występowała ponadto m. in. w „Glory” Jeremy Wade’a, „Tuning Scores” Lisy Nelson oraz „Tribes” Sary Shelton Mann. Jest członkinią berlińskiego zespołu cranky bodies a/company Petera Pleyera i Michiela Keupera. Maria Stokłosa jest zaangażowana w wiele działań na rzecz rozwoju choreografii eksperymentalnej – jako inicjatorka projektów edukacyjnych i nauczycielka, a także jako prezeska Fundacji Burdąg i członkini Centrum w Ruchu. Prowadzi roczny kurs Choreografia w Centrum, a także liczne warsztaty i wykłady m. in.: na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu, Tanzhaus w Zurichu czy LaSalle College of The Arts w Singapurze. Była przewodniczącą Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca. Obecnie kończy studia kulturoznawcze w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim i jest tegoroczną laureatką Stypendium Badawczego Grażyny Kulczyk.

Weronika PELCZYŃSKA 

Choreografka, tancerka, performerka. Absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu. Stypendystka programów: DanceWEB 2013 ImpulsTanz, Carte Blanche 2013 oraz Alternatywnej Akademii Tańca 2017 i 2019. Jako tancerka i performerka współpracowała z choreografami w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji oraz Chorwacji, m.in. z M. Kejžarem, D. Freemanem, M. Stokłosą, S. Thiersch, J.Fruckiem, L. Kapetaneą, J. Wielandem, R. Giovanolą, A. Nowicką i B. J.Riepe. Od 2011 roku prowadzi indywidualne i kolektywne projekty artystyczne m.in. „Europa. Śledztwo”, it will come later”, „kula”, „still standing”. Współtworzy Centrum w Ruchu- warszawskie zrzeszenie choreografek, oraz inicjatywę praktyk siostrzeństwa. Przygotowuje choreografię dla teatrów dramatycznych, filmów oraz wideoklipów.

Gieorgij PUCHALSKI

Jego pierwszy kontakt z teatrem był już w wieku 14 lat, gdy jako najmłodszy tancerz, regularnie występował w 8 różnych musicalach i produkcjach Teatru Studio Buffo w Warszawie, a w 2006 zatańczył w premierze opery  ‘Ca Ira’ Roger’a Waters’a. Jako stypendialista kontynuował taniec i naukę w Anglii, gdzie ukończył St Bedes School z dyplomem z tańca i reżyserii filmu. W 2008 był czołowym finalistą drugiej polskiej edycji “You Can Dance”. Po czym kontynuował naukę w Holenderskim  “CODart Dance Conservatory’ i ‘The Performing Arts Research and Training Studios’ (P.A.R.T.S.) w Brukseli. W 2012 Gieorgij dołączył do kolektywu fizycznego teatru tańca ‘T.r.a.s.h.’ w Holandii gdzie występował i współtworzył 3 sezony . Paralelnie w 2013 dołączył do “Het Internationaal Danstheater” ii De Dansers. W 2014 zaczynał współpracę z reżyserem Christof Loy, jako aktor, tancerz i asystujący choreograf, podążając za produkcjami w Deutsche Oper Berlin, Zurich Opera House, Theater An Der Wien i Dutch National Opera and Ballet. Jako aktor gościł również, kilkakrotnie na deskach teatru Bielefeld Opera, oraz we Wrocławskim ‘Song of The Goat’. Dwa lata temu wrócił do Polski, jest związany z Teatrem WIelkim w Warszawie, Teatrem Pieśni Kozła w Warszawie oraz współtworzy nieformalny kolektyw ‘United Limbs’. Od 12 lat, jest nauczycielem, pracuje nad ruchem z profesjonalistami, oraz z zupełnie początkującymi. Z teatru musicalowego poprzez jazz, balet, taniec uliczny, estradę, modern, taniec współczesny, teatr tańca i największe opery ,z wieloletnim doświadczeniem, Gieorgij rozwinął bogatą i wyrafinowaną ekspresję, muzykalność i język pracy nad tańcem. 

Tomasz FILIPCZAK 

Pianista, aranżer, kompozytor, dyrygent i producent muzyczny. Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie kompozycji i aranżacji. Laureat wyróżnienia XX. Międzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych w Kaliszu. Współpracował z licznymi scenami w Polsce: jako pianista i aranżer z Teatrem Rozrywki w Chorzowie (1996-99); z Teatrem Muzycznym ROMA w Warszawie (1998-2006) m.in. przy musicalach „Crazy For You”, „Miss Sajgon”, „Koty”, „Pięciu Braci Moe”, „Piotruś Pan”; z Teatr Studio Buffo w Warszawie; z Teatrem Rampa w Warszawa (2016-17) przy musicalach „Rent” oraz „Jesus Christ Superstar”; w Teatrze Muzycznym w Gdyni był autorem muzyki i dyrygentem spektaklu „Opentaniec” oraz aranżerem musicali „Fotloose”, „Fame”, „Grease” i „Piotruś Pan”. Od 2018 roku kierownik muzyczny Teatru Syrena. Jako aranżer i dyrygent zrealizował wiele koncertów i programów telewizyjnych, m.in. „Taniec z Gwiazdami” w TVN (V edycja), „Przebojowa noc” w TVP (2007 r.), „Złota sobota” w TVP (2007 r.), Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej Opole w 2008 roku (kierownictwo muzyczne), 2009 roku (kierownictwo muzyczne koncertu „Debiuty”) oraz 2010 roku (kierownictwo muzyczne koncertu „Piosenka jest dobra na wszystko”). Był kierownikiem muzycznym, aranżerem oraz producentem muzycznym programów „Junior Eurowizja” w TVP (2016-17), „Jaka to melodia” w TVP (2012-18), „Gra muzyka” w TV Puls w 2019 r. oraz „Ameryka da się lubić” w TVP w 2020 r. Współpracuje z wieloma gwiazdami polskiej muzyki, dla których produkował i aranżował płyty, m.in. z Robertem Janowskim, Januszem Radkiem, Łukaszem Zagrobelnym, Ireną Santor i Majką Jeżowską. Jest autorem muzyki do kilku filmów dokumentalnych, programów telewizyjnych i seriali. Od 2018 roku jest kierownikiem muzycznym Teatru Syrena w Warszawie

Mirosław WIŚNIEWSKI

Klasycznie wykształcony kontrabasista i gitarzysta basowy. Wszechstronny muzyk współpracujący z wieloma studiami nagrań i koncernami płytowymi jako muzyk sesyjny. Laureat wielu nagród solistycznych na uznanych festiwalach jazzowych polskich i zagranicznych. Współpracował z czołowymi polskimi muzykami jazzowymi, m.in. - Michałem Urbaniakiem, Urszulą Dudziak, Zbigniewem Namysłowskim i Ewą Bem, a także z czołowymi postaciami ze szczytu jazzu amerykańskiego - Deanem Brownem, Daveem Fiuczynskim, Erikiem Marienthalem, Davidem Lamarem, Stanleyem Turrentineem i innymi. Długoletni basista Big Warsaw Band. Człowiek do zadań specjalnych, obdarzony niesamowitym stylem i wyczuciem muzycznym - znany z występów z czołówką polskich gwiazd, do których należą między innymi: Edyta Górniak, Zbigniew Wodecki, Ryszard Rynkowski i wielu innych. Można pokusić się o stwierdzenie, że Mirosław Wiśniewski "wychował" i zainspirował wielu młodych, doskonałych basistów, a jego charakter sprawia, że jest ceniony zarówno przez kolegów z branży jak i uczniów warsztatów i klinik instrumentalnych.