Koncert oratoryjny

15 marca 2024 r. godz. 19:15
Sala koncertowa, ul. Jana Pawła II 3, 76-200 Słupsk
Wydarzenia PFSB
Bilety 45/40/35 zł
KUP BILET

 

Uwaga! Koncert oratoryjny został przeniesiony z Kościoła Mariackiego w Słupsku do Sali Koncertowej Filharmonii, ul. Jana Pawła II 3 w Słupsku.

 

Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara zaprezentuje w ramach „Koncertu oratoryjnego” dzieło Gabriela Fauré’go Requiem d-moll op. 48. Z dbałości o wydźwięk utworu muzycy Filharmonii wraz z zaproszonymi gośćmi wystąpią w przestrzeni Kościoła Najświętszej Maryi Panny Królowej Różańca Świętego w Słupsku. Podczas wydarzenia usłyszymy solistów: Justynę Khil (sopran) oraz Roberta Kaczorowskiego (baryton), a także Chór Akademicki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, działający pod kierownictwem artystycznym prof. dr. hab. Bernarda Mendlika oraz dra hab. Benedykta Odya prof. uczelni. Na podeście dyrygenta stanie Zygmunt Rychert.

Requiem d-moll op. 48 Gabriela Fauré’go znajduje się w czołówce najczęściej wykonywanych mszy żałobnych. Sam kompozytor wypowiadał się o Requiem tak: „Moje Requiem.. mówiono, że nie wyraża strachu przed śmiercią, ktoś nazwał je kołysanką śmierci. Ale ja w taki właśnie sposób postrzegam śmierć: jako szczęśliwe uwolnienie, jako pragnienie szczęścia pozaziemskiego, a nie jako bolesne doświadczenie”. Być może właśnie dlatego słuchanie tego dzieła może przynosić ukojenie, a znawcy muzyki uważają je za najpiękniejszą mszę żałobną XIX wieku.

 

 

Wystąpią:

Justyna Khil - sopran

Robert Kaczorowski - baryton

Chór Akademicki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

Przygotowanie chóru: Bernard Mendlik, współpraca Tomasz Kotwica

Zygmunt Rychert – dyrygent

Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara

 

Program:

Gabriel Fauré - Requiem d-moll op. 48

 

JUSTYNA KHIL, sopran

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. dr hab. Hanny Michalak i dr Anny Wilk.

Od roku 2020 uczestniczy w Programie Kształcenia Młodych Talentów – Akademia Operowa Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, gdzie kształci się u Izabeli Kłosińskiej, Olgi Pasiecznik, Sophii Muñoz, Katelan Trần Terrell i Michała Biela.

Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez Dearbhlę Collins, Hedwig Fassbender, Vesselinę Kasarovą, Adriana Kelly’ego, Mariusza Kwietnia, Topiego Lehtipuu, Jakuba Józefa Orlińskiego, Ewę Podleś, Matthiasa Rexrotha, Małgorzatę Walewską, Edith Wiens, Helmuta Deutscha, Eytana Pessena, Macieja Pikulskiego, Tobiasa Trunigera i innych.

Jest laureatką wielu konkursów wokalnych, takich jak Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Antoniny Campi (I nagroda), Ogólnopolski Konkurs im. Bogdana Paprockiego (I nagroda), Wassyl Slipak Young Vocalists Competition (II nagroda). Międzynarodowy Konkurs im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju (II nagroda), Ogólnopolski Konkurs im. Krystyny Jamroz (I nagroda). Wraz z pianistką Rozalią Kierc z sukcesem brała udział w wielu konkursach kameralistyki wokalnej. 

Zadebiutowała jeszcze w trakcie studiów rolą Hrabiny w Weselu Figara Mozarta w Operze Nova w Bydgoszczy. Artystka wykonywała recitale oraz brała udział w koncertach oratoryjno-kantatowych na wielu estradach. Występowała między innymi w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Teatrze Wielkim w Łodzi, Operze Wrocławskiej, Operze na Zamku w Szczecinie, Filharmonii Narodowej, Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Warszawie oraz w Sala Sudasiri Sobha w Bangkoku.


 

ROBERT KACZOROWSKI, baryton

dr hab. sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej wokalistyka.

W 1995 r. ukończył studia teologiczne w Akademii Teologii Katolickiej (obecnie Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego) w Warszawie. W 2002 r. ukończył studia na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Bogusława Grabowskiego, zaś w 2004 r. – studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie śpiewu solowego prof. Piotra Kusiewicza w Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Doktorat sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej wokalistyka zdobył w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, zaś stopień doktora habilitowanego uzyskał w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Kapłan Archidiecezji Gdańskiej, proboszcz parafii św. Mikołaja w Szemudzie.

W swoim dorobku artystycznym ma szereg koncertów zarówno jako organista (solista i akompaniator), jak i wokalista (w repertuarze oratoryjno-kantatowym).

Należy do Zespołu Księży Solistów Servi Domini Cantores, który tworzy pięciu kapłanów diecezjalnych i zakonnych, absolwentów wydziałów wokalnych polskich akademii muzycznych. Od momentu ukonstytuowania się zespołu pod koniec 2004 r., artyści mają na swym koncie kilkadziesiąt koncertów we Francji, na Litwie oraz w znaczących ośrodkach muzycznych w Polsce podczas krajowych i międzynarodowych festiwali muzycznych (m.in. (Międzynarodowy Letni Festiwal Kultury i Sztuki w Helu, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej w Bazylice Mariackiej w Gdańsku, Międzynarodowy Festiwal Organowy organizowany przez Filharmonię Koszalińską, Festiwal Muzyczne Dni Drozdowo – Łomża, Międzynarodowe Olkuskie Dni Muzyki Organowej i Kameralnej, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej na Podbeskidziu „Sacrum in Musica” w Bielsku-Białej, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej w Nadwiślańskim Parku Etnograficznym w Wygiełzowie, Międzynarodowy Festiwal Organowy w Legnicy, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej im. Franciszka Liszta w Żaganiu). Servi Domini Cantores koncertowało również m.in. w Panteonie Wielkich Polaków w Centrum Opatrzności Bożej w Warszawie, w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, w Hali Amber Expo w Gdańsku oraz na Wałach Jasnogórskich w Częstochowie – koncert ten zgromadził kilkadziesiąt tysięcy słuchaczy i za pośrednictwem mediów katolickich był transmitowany na cały świat. Zespół brał także udział w Ogólnopolskiej Kampanii Hospicyjnej „Hospicjum to też życie” w Chorzowie, Katowicach i Sosnowcu oraz uświetnił uroczystość nadania tytułu doktora honoris causa nestorowi polskiej wokalistyki, maestro Janowi Kusiewiczowi, w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Gdańsku.

W działalności solistycznej Robert Kaczorowski współpracował m.in. z orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Cappellą Gedanensis, Polską Filharmonią Kameralną SOPOT Wojciecha Rajskiego, Orkiestrą Kameralną Hanseatica, Orkiestrą Camerata Baltica, Orkiestrą Akademii Muzycznej w Gdańsku, Orkiestrą Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” w Słupsku, orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej, orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej, Orkiestrą Symfoników Bydgoskich, z Inowrocławską Orkiestrą Symfoniczną Pro Arte, orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach, orkiestrą Opery Śląskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Zabrzańskiej, z Orkiestrą Reprezentacyjną Pomorskiego Okręgu Wojskowego, z Orkiestrą Reprezentacyjną Marynarki Wojennej RP oraz Kwintetem dętym blaszanym Classic Brass.

Robert Kaczorowski występuje w Polsce oraz za granicą (Niemcy, Francja, Wielka Brytania, USA, Meksyk, Australia). 19 VI 2005 r. w Bazylice Mariackiej w Gdańsku wykonał „Requiem” Jeana Gilles, z Cappellą Gedanensis pod dyr. Aliny Kowalskiej-Pińczak (polskie prawykonanie). 22 VII 2008 r. w Bazylice Sacré-Coeur w Grenoble we Francji z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Szczecińskiej pod dyr. Zygmunta Rycherta brał udział w koncercie „La memoire plus forte que la mort”, gdzie wykonał „Stabat Mater” K. Szymanowskiego.
12 IX 2008 r. w Bazylice Jasnogórskiej w Częstochowie z Orkiestrą Opery Śląskiej brał udział w Wielkim Międzynarodowym Koncercie pod patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Lecha Kaczyńskiego z okazji 325. rocznicy Odsieczy Wiedeńskiej.

Pomysłodawca i organizator koncertów w Kaplicy Królewskiej w Gdańsku w ramach cykli „Cztery pory roku w Kaplicy Królewskiej” oraz „Letnie koncerty w Kaplicy Królewskiej”. W latach 2009–2015 przeprowadził 97 koncertów w tym jedynym barokowym wnętrzu sakralnym na gdańskiej starówce.

Organizator koncertów w kościele w Szemudzie. W 2013 r. wykonana została Msza koronacyjna KV 317 W.A. Mozarta, w 2014 r. – Requiem d-moll KV 626 W.A. Mozarta, w 2015 r. – Missa Cellensis – Cäcilienmesse Hob. XXII:5 J. Haydna, w 2016 r. – Requiem op. 48 G. Fauré, w 2017 r. – Messe de Notre-Dame de Sion op. 47 René de Boisdeffre’a (polska prapremiera), w 2018 r. – koncert muzyki filmowej, zaś w 2019 r. – Koncert Moniuszkowski.

Dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Fundusz Promocji Twórczości) Robert Kaczorowski w firmie fonograficznej Acte Préalable w 2013 r. wydał pierwszą płytę z utworami religijnymi mało znanego polskiego kompozytora Ottona Mieczysława Żukowskiego (1867–1942), rozpoczynając w ten sposób serię „Opera omnia religiosa”. W ramach tego cyklu ukazało się 8 płyt, które dokumentują wszystkie odnalezione i zachowane utwory religijne Żukowskiego. Z kolei w ramach cyklu „Opera omnia saecularia” ukazały się 3 płyty CD z twórczością świecką (ostatnia płyta została wydana w 2019 r. dzięki dotacji otrzymanej z Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku).

Na zaproszenie Jana A. Jarnickiego – dyrektora artystycznego Acte Préalable, Robert Kaczorowski kierował pracami i uczestniczył w fonograficznej, premierowej rejestracji następujących dzieł:

  • Józef Michał Poniatowski, Mass in F, 2015 (polskie prawykonanie dzieła w wersji oryginalnej miało miejsce podczas VIII Letniego Festiwalu im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach),
  • Władysław Żeleński, Secular Choral Works, 2016,
  • René de Boisdeffre. Choral Works, 2018,
  • Jerzy Gablenz, Songs 1–4, 2018–2020. Na 4 płytach CD zarejestrowano wszystkie zachowane, w większości w rękopisach, 86 pieśni kompozytora (ostatnia płyta w przygotowaniu).

Autor monografii o Towarzystwie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Gdańsku („Semper fidelis. O chórze Szymanowskiego z Gdańska”, cz. I – 2005, cz. II – 2010, cz. III – 2015 – redakcja) oraz m.in. książek o tematyce religijnej („Jesteś jak kwitnące drzewo...” – 2002, „Ku dojrzałej wierze” – 2003, „W przestrzeni Słowa…” – 2013, „Opowieści z szemudzkiego kościoła. Pieta” – 2013, „Bądź mi skałą schronienia… O Bogu w psalmach ukrytym – 2014, „Tam będzie moje Imię. O Bogu obecnym w znaku świątyni” – 2017). Autor kilkudziesięciu artykułów naukowych, w których m.in. przybliża twórczość Ottona Mieczysława Żukowskiego oraz zajmuje się nazwanym przez siebie „fenomenem” mszy polskich na podstawie wydanego w 1871 r. w Pelplinie „Zbioru pieśni nabożnych katolickich do użytku kościelnego i domowego”.

Wypromował 7 doktorów w dyscyplinie artystycznej wokalistyka.

Pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Wokalistyki na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

 

 

ZYGMUNT RYCHERT

Urodził się 2 maja 1947 r. w Gdańsku. Edukację muzyczną rozpoczął w czwartym roku życia od nauki gry na skrzypcach. Już jako uczeń był etatowym organistą w gdańskich kościołach. Studiował dyrygenturę w PWSM w Poznaniu u prof. W. Krzemieńskiego (dyplom z wyróżnieniem w 1971 roku) oraz kompozycję pod kierunkiem Floriana Dąbrowskiego. Uzyskał wiele nagród na konkursach kompozytorskich i dyrygenckich (jeszcze jako student i najmłodszy uczestnik został laureatem I Konkursu Dyrygenckiego w Katowicach w 1970 roku). Po studiach, jako stypendysta MKS w 1971 roku otrzymał roczne stypendium, aby pełnić funkcję dyrygenta-asystenta w Filharmonii Narodowej w Warszawie (1971-1972). Funkcję tę pełnił także później do 1974 roku, już jako etatowy pracownik Filharmonii Narodowej. W 1974 roku założył orkiestrę Filharmonii Bałtyckiej, którą jako szef artystyczny prowadził do roku 1981. Przez szereg lat był dyrektorem artystycznym oper w Bydgoszczy i Gdańsku. Przygotował kilka premier operowych, operetkowych i baletowych (OtelloCarmenCyrulik SewilskiFlisVerbum nobilePan TwardowskiPtasznik z Tyrolu i inne). Współpracował ze wszystkimi filharmoniami i orkiestrami radiowymi w Polsce. Jako dyrygent koncertował niemal w całej Europie – od Islandii, Hiszpanii i Malty po Rosję i Ukrainę, występował także w Japonii, Chinach, na Bliskim Wschodzie oraz w 17 stanach USA z takimi światowymi solistami jak: I. Ojstrach, D. Rostropowicz, K. Zimermann, K.A. Kulka, P. Badura-Skoda, N. Yepes, P. Paleczny, J. Olejniczak, W. Malicki i wieloma innymi. W swym repertuarze posiada dzieła od kameralnych po Symfonię Tysiąca G. Mahlera, którą prowadził kilkakrotnie w 850-osobowym międzynarodowym składzie, a nawet utwory wykonane z udziałem 3000 muzyków i śpiewaków podczas wizyty Ojca Świętego Jana Pawła II w Polsce w 1999 roku. Dokonał wielu nagrań płytowych z różnymi orkiestrami oraz dla Polskiego Radia i Telewizji. Zrekonstruował, całkowicie zinstrumentował na orkiestrę i prawykonał następujące utwory zachowane przez kompozytorów w szkicach: L. Różycki – Koncert skrzypcowy (nagrał go z E. Nowicką archiwalnie w Katowicach z NOSPRiTV), I.J. Paderewski – Koncert skrzypcowy, Liszt-Chopin-Czerny-Thalberg-Pixis-Herz – Hexameron, T. Kościuszko – 2 Polonezy. Posiada kilka odznaczeń i medali, m.in. Złoty Krzyż Zasługi (przyznany dwukrotnie). Otrzymał Pomorską Nagrodę Artystyczną za rok 2014 w kategorii Kreacje Artystyczne za „twórczą i dydaktyczną pracę włożoną w przygotowanie Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Gdańsku, za pracę która zaowocowała nagraniem płyty Wojciech Kilar: Angelus, Exodus, Victoria oraz Panufnik: Concertos”. W ramach działalności pedagogicznej prowadzi klasy dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Funkcję dyrygenta Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Gdańsku pełni od roku 2009.

 

CHÓR AKADEMICKI UNIWERSYTETU KAZIMIERZA WIELKIEGO W BYDGOSZCZY

 

Chór Akademicki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy działa pod kierownictwem artystycznym prof. dr. hab. Bernarda Mendlika oraz dra hab. Benedykta Odya prof. uczelni. Z Chórem współpracuje dr Tomasz Kotwica - asystent.

Zespół powstał w 1971 r. przy Instytucie Wychowania Muzycznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Dyrygentami chóru byli m.in. prof. dr Sylwester Matczak, prof. Jan Lach i mgr Renata Lewandowska. Z chórem współpracował prof. dr hab. Arkadiusz Kaczyński prof. UKW.

Zespół od wielu lat współpracuje z liczącymi się w kraju instytucjami muzycznymi: Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy, Filharmonia Bałtycka w Gdańsku, Opera Nova w Bydgoszczy, Opera Bałtycka w Gdańsku.

Działalność Chóru Akademickiego dla Filharmonii Pomorskiej, to poza wspólnymi koncertami z Orkiestrą Symfoniczną, także współpraca z Capellą Bydgostiensis oraz z Orkiestrą im. Johanna Starussa w Bydgoszczy.

Na estradzie koncertowej Filharmonii Pomorskiej chór śpiewał pod batutą wielu wybitnych, polskich i zagranicznych dyrygentów m. in.: J. Maksymiuk, K. Missona, H, Czyż, P. Schwarz, R, Satanowski, A. Wit, B. Madey, J. Salwarowski, R. Perucki, B. Olędzki, W. Szymański, M. Figas, M. Nałęcz-Niesiołowski, P. Przytocki T. Wojciechowski, Z. Rychert, Tadeusz Wicherek i Antoni Wicherek, M. Nowakowski, M. J. Błaszczyk, T. Bugaj, J. M. Florencio Jr., M. Pijarowski, S. Heled, I. Dohovic, J. Pesi. R. Tirsch, R. Kofman, K. Behnke oraz za granicą: Niemcy (F. R. Miller, S. Fiedler, Dietrich von Amsberg), Finlandia (S. Murto), Kai Buman i inni.

Chór posiada w repertuarze utwory kompozytorów wszystkich epok. Poza utworami a cappella w dorobku Chóru są wielkie formy wokalno-instrumentalne.

Chór Akademicki zdobył wiele nagród i wyróżnień na zagranicznych oraz krajowych festiwalach i konkursach chóralnych: w Kalundborg (Dania 1992, 1995, 1998), Międzynarodowy Festiwal Pieśni Religijnej w Rumi (1990, 1991, 1999, 2003), Międzynarodowy Festiwal Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach (1990), Święto Niemieckiego Związku Śpiewaczego (Kolonia 1992), Festiwal Organowy i Chóralny w Koszalinie (1993), Chór Workshop Viborg (Dania, 1994), koncerty bożonarodzeniowe na zaproszenie księżnej Tatiany von Metternich Baden-Baden, Wiesbaden (Niemcy 1995), Festiwal Organowy w Łodzi (1996), Florilege Vocal de Tours (Francja 1997), Akademicka Bańska Bystrzyca (1993, 1994, 1997, 2003, 2011, 2013), Festiwal Orlando di Lasso (Włochy, Rzym 1998, 2000, Cammerino 2001), Harmonie Festival (Niemcy 1994, 1999), Musikalische Sommer, Schiffenberg (Niemcy 1999), Święto Związku Śpiewaczego w Oberhausen (Niemcy 1999), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej w Warszawie (1999), Festiwal Chóralny (Majorka 2005), International Chor Festival Malta (1996, 2000, 2006, 2011), Trasa koncertowa – (Włochy 2007), Międzynarodowy Festiwal Muzyczny – Lago di Garda – Włochy (2008), Festiwal Chórów Akademickich – „Akademickie Kolędowanie” – Bydgoszcz(2009, 2010, 2011), International Anton Bruckner Choir Competition – Linz – Austria (2009), XIII Międzynarodowy Konkurs Chóralny „Alto Adige” – Włochy (2010), 62 Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Neerpelt - Belgia (2014), VI Ogólnopolski Konkurs Chóralny "Ars Liturgica" - Gniezno (2014), Konkurs Chórów Akademickich - Święty Krzyż - Kielce (2015), VIII Ogólnopolski Konkurs Pieśni Pasyjnej – Bydgoszcz (2017), 66. Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Neerpelt (Belgia, 2018), Złoty Dyplom na Międzynarodowym Festiwalu Chórów Akademickich – Akademicka Banska Bystrica w Bańskiej Bystrzycy/Słowacja 2019 i udział w III edycji Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Krajów Grupy Wyszehradzkiej w Levicach/Słowacja. Chór wspólnie z Wydziałem Edukacji Muzycznej UKW w Bydgoszczy jest organizatorem Ogólnopolskiego Festiwalu Chórów Akademickich – Akademickie Kolędowanie, odbywającego się od 15 lat w Bydgoszczy.