Koncert familijny "Karnawał zwierząt"
W niedzielne przedpołudnie przestrzeń sali koncertowej wypełni dźwięk, kolor i wyobraźnia, a to wszystko za sprawą jednego z najbardziej lubianych i rozpoznawalnych dzieł muzyki klasycznej. „Karnawał zwierząt” Camille’a Saint-Saënsa to cykl czternastu miniatur orkiestrowych, który od dekad zachwyca zarówno dzieci, jak i dorosłych. Kompozytor, znany z poczucia humoru i niezwykłej wyobraźni muzycznej, stworzył z tego cyklu prawdziwe muzyczne zoo - pełne życia, zaskakujących skojarzeń i inteligentnych aluzji.
Wśród bohaterów tej muzycznej parady znajdziemy majestatycznego lwa, śmieszne i hałaśliwe osły, zwinne kangury, dostojnego żółwia i romantycznego łabędzia. Każde zwierzę otrzymało tu swój własny portret muzyczny - niekiedy żartobliwy, niekiedy poetycki, ale zawsze pełen charakteru. Saint-Saëns z wdziękiem łączy elementy pastiszu i parodii z subtelną wirtuozerią, sprawiając, że słuchacz nie tylko „słyszy”, ale wręcz widzi dźwiękowy świat natury, który jest plastyczny, żywy, pełen emocji i rytmicznej energii.
W roli solistek usłyszymy znakomity Ravel Piano Duo - Agnieszkę Kozło i Katarzynę Ewę Sokołowską, jeden z czołowych polskich duetów fortepianowych, wielokrotnie nagradzany i nominowany do prestiżowej nagrody Fryderyk. Ich interpretacje cechuje znakomita technika, muzyczna wyobraźnia oraz wyjątkowa chemia sceniczna. Partie fortepianowe - kluczowe dla tej kompozycji - zabrzmią dzięki nim z lekkością, energią i dowcipem, jakie tylko duet najwyższej klasy potrafi wydobyć z tej błyskotliwej partytury.
Ten koncert familijny to wyjątkowa propozycja dla całych rodzin, które pragną wspólnie odkrywać piękno muzyki symfonicznej w formie przystępnej, pełnej zabawy, a jednocześnie nasyconej artystyczną jakością. Dzieci poznają instrumenty orkiestry, ich brzmienia i role w muzycznej opowieści, a dorośli docenią muzyczne żarty, cytaty i subtelne odniesienia do wielkiej tradycji klasyki. To spotkanie z muzyką, która nie moralizuje, lecz inspiruje do słuchania, śmiania się, zadawania pytań i odkrywania własnej wrażliwości.
Orkiestrę Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” im. Wojciecha Kilara poprowadzi Alicja Pacześniak-Słota - dyrygentka znana z charyzmy, scenicznej swobody i znakomitego kontaktu z młodą publicznością. Jej koncerty edukacyjne i familijne łączą piękno muzyki z narracją pełną lekkości, humoru i zaangażowania. To dzięki takim interpretacjom dzieci (i nie tylko!) odkrywają, że muzyka klasyczna nie jest czymś trudnym czy odległym - przeciwnie: potrafi bawić, zachwycać i poruszać.
„Karnawał zwierząt” to nie tylko koncert - to pełna fantazji opowieść o świecie przyrody, rytmie życia i potędze wyobraźni. Niedzielne spotkanie z orkiestrą będzie doskonałą okazją do rodzinnego przeżywania sztuki, wspólnego słuchania, rozmowy o dźwiękach i emocjach oraz odkrywania, że muzyka może być nie tylko wzniosła, ale też zabawna i bliska każdemu, niezależnie od wieku czy muzycznego doświadczenia.
Program:
Camille Saint-Saëns - Karnawał zwierząt
Wykonawcy:
Ravel Piano Duo: Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska
Alicja Pacześniak-Słota - dyrygent
Orkiestra Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” im. Wojciecha Kilara
RAVEL PIANO DUO - Agnieszka KOZŁO & Katarzyna Ewa SOKOŁOWSKA
Jeden z czołowych polskich duetów fortepianowych. Kształcił się pod kierunkiem prof. Mai Nosowskiej w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w klasie mistrzowskiej duetu Hansa-Petera Stenzl i Volkera Stenzl w Hochschule für Musik und Theater Rostock, gdzie w 2005 r. uzyskał dyplom studiów koncertowych (Konzertexam) z najwyższym odznaczeniem. Na artystyczny rozwój zespołu miały wpływ ponadto spotkania z tak wybitnymi artystami jak: Jan Ekier, Alexander Tamir, Bracha Eden, Berndt Goetzke, Leonard Hokanson, Tomasz Herbut, Kwartet Camerata.
Duet jest laureatem wielu konkursów muzycznych m.in: Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Marcopoulo/Grecja (III nagroda – I i II nie przyznano), XI Międzynarodowego Konkursu Duetów Fortepianowych im. F. Schuberta w Jeseniku/Czechy (I nagroda oraz nagroda specjalna za wykonanie utworu Franciszka Schuberta), Międzynarodowego Konkursu Muzyki XX i XXI wieku im. Valentino Bucchi w Rzymie (II nagroda).
Artystki prowadzą ożywioną działalność koncertową występując w Polsce, niemal całej Europie i Azji. Obszerny repertuar zespołu obejmuje kompozycje na cztery ręce i dwa fortepiany od epoki baroku do czasów obecnych. Duet ma na swoim koncie wiele prawykonań oraz kilka wydawnictw płytowych. Szczególne zainteresowanie muzyką francuską zaowocowało wydaniem płyty z utworami Fauré, Debussy’ego, Ravela i Poulenca. Kolejna płyta z udziałem duetu, zawierająca utwory Brahmsa na chór kameralny i duet fortepianowy otrzymała w 2005 r. prestiżowe wyróżnienie Polskiej Akademii Fonograficznej Fryderyk. W 2012 r. ukazała się płyta z nagraniem II Symfonii Pawła Łukaszewskiego.
Od kilku lat działalność pianistek skoncentrowana jest na polskim repertuarze duetowym - jego badaniu, redakcji, wykonawstwie i nagraniach. Działalność ta zaowocowała stworzeniem cyklu płytowego Polski kalejdoskop, w którym do tej pory ukazały się cztery albumy: A Polish Kaleidoscope (uhonorowany nagrodą Polskiej Akademii Fonograficznej FRYDERYK 2016), A Polish Kaleidoscope 2 (nominacje do nagrody FRYDERYK 2018 w dwóch kategoriach: Album roku muzyka kameralna oraz Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej), A Polish Kaleidoscope 3. Dance music for 4 hands (2019),
A Polish kaleidoscope 4. 19th-century Polish music for four hands (2025). W 2020 r. artystki dokonały pierwszej kompletnej rejestracji dzieł na cztery ręce Zygmunta Noskowskiego (nominacja do nagrody FRYDERYK 2022 w kategorii album roku muzyka kameralna - duety oraz Złoty Dyplom w II Międzynarodowym Konkursie Muzyczne Orły). Album ukazał się nakładem Wydawnictwa Chopin University Press.
Współpracując z wydawnictwem Eufonium pianistki zajmują się redakcją polskiej literatury duetowej, m.in. dzieł Zygmunta Noskowskiego, Maurycego Moszkowskiego, Franciszka Lessla, Franciszka Deszczyńskiego, Józefa Elsnera.
Artystki były wielokrotnie stypendystkami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Zonta International.
Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska zajmują się ponadto pracą pedagogiczną wykładając na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie oraz na licznych kursach muzycznych.
Alicja Pacześniak-Słota - dyrygentka, skrzypaczka, kameralistka, menadżerka kultury.
Podstawowe i średnie wykształcenie muzyczne zdobywała w rodzinnym Rzeszowie. W 2006 roku ukończyła z wyróżnieniem studia w klasie skrzypiec prof. Romana Reinera w Akademii Muzycznej w Krakowie, a w roku 2016 studia w klasie kameralistyki prof. Arkadiusza Kubicy w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W roku 2023 ukończyła Akademię Muzyczną w Katowicach na wydziale dyrygentury symfoniczno- operowej w klasie Maestro Mirosława Jacka Błaszczyka.
Brała udział w wielu mistrzowskich warsztatach i kursach solowych, kameralnych oraz dyrygenckich w kraju i za granicą, między innymi w Czechach, Niemczech, Austrii, Rumunii i Włoszech, pobierając lekcje od najwybitniejszych profesorów, m.in. Jadwigi Kaliszewskiej, Ronalda Baldiniego, Roberta Szredera, Mariny Jaszwili, Marii Orzechowskiej, Janusza Kucharskiego, Ivana Straussa, Petera Schuhmayera, Petera Bucka, Anny Armatys-Borelli, Josefa Klusoňa, Václava Bernáška, Rafała Delekty, Jerzego Salwarowskiego, Maestro Jin Wanga, Maestro Vladimira Kiradijeva, Daniela Orena i Tomasza Bugaja.
Jest zdobywczynią wyróżnienia w Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury we Wrocławiu (2023), pierwszej nagrody Thomastic-Infeld- Preis w Konkursie Interpretacji XV Internationale Sommerakademie Prag-Wien-Budapest w Reichenau (2006), wyróżnienia w Międzynarodowym Konkursie Kwartetów Smyczkowych im. Leoša Janáčka w Brnie (2006) i Bräuer-Optik Spezialpreis für Kammermusik w Oberstdorfie (2007). Była stypendystką w ramach programu Sokrates-Erasmus na Hudební Fakulta Akademie Múzických Umĕní w Pradze (2005-2006) oraz uczestniczką II etapu International Conducting Competition w Bukareszcie (2021).
Jako dyrygentka współpracowała m. in. ze Śląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej, Filharmonikami Zabrzańskimi, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej, Buccharest Symphonic Orchestra, Orkiestrą Opery Śląskiej, Cinema Brass Band, Akademicką Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Szymanowskiego i Młodzieżową Orkiestrą Symfoniczną „Słobożański” z Charkowa.
W sezonach artystycznych 2006/2007, 2007/2008 pracowała w sekcji pierwszych skrzypiec orkiestry symfonicznej Filharmonii Bohuslava Martinů w Zlínie (Czechy), z którą odbyła tournée po Niemczech, Hiszpanii oraz Grecji.
Jest dyrektorem artystycznym młodzieżowej orkiestry Śląskie Smyki, rezydującej w Pałacu w Rybnej w Tarnowskich Górach, z którą wielokrotnie zdobywała laury na konkursach i prowadzi bardzo bogate życie koncertowe.
W 2017 roku otrzymała Dyplom Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za pełną oddania pracę pedagogiczną. Została również uhonorowana Nagrodą Burmistrza Miasta Tarnowskie Góry w dziedzinie kultury za rok 2019, natomiast w 2023 roku otrzymała wyróżnienie Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej za szczególny wkład w rozwój edukacji muzycznej w Polsce.
W swojej pracy łączy różne rodzaje sztuki: muzykę, film i teatr. Jest reżyserem spektakli multimedialnych: „ W krainie bajek”, „ Muzyka łączy pokolenia”, „ Na polskich ścieżkach baśń mieszka”, „Karnawał zwierząt” i „ Podróże z Basem i Wiolinem”. Jej projekty artystyczne łączą pokolenia. Zarówno wśród publiczności, jak i na estradzie.
„Muzyczna osobowość Alicji Pacześniak-Słoty to połączenie sentymentalnego, finezyjnego wyczucia z mocnym słowiańskim charakterem, które sprawiają, że jej występ na scenie jest imponujący!” - Maestro Jin Wang
Fot. Wojciech Mateusiak