Hiszpańskie impresje

5 kwietnia 2024 r. godz. 19:00
Sala koncertowa, ul. Jana Pawła II 3, 76-200 Słupsk
Wydarzenia PFSB
Bilety 45/40/35 zł
KUP BILET

 

Aby zaakcentować rozpoczęcie się wiosny, słupscy Filharmonicy zagrają koncert pełen gorących, hiszpańskich rytmów, a to za sprawą Koncertu gitarowego Joaquina Rodrigo. Choć pierwotnym zamysłem kompozytora miało być uchwycenie wyidealizowanego klimatu pałacu w Aranjuez, w którym Rodrigo wraz ze swoją żoną spędzili miesiąc miodowy, to w utworze wyraźnie przebijają się echa prywatnych bolączek twórcy, takich jak lęk przed wojną, ciężka choroba ukochanej żony i utrata dziecka. Dzięki tej zaskakującej mieszance skrajnych emocji Koncert przyniósł Rodrigo sławę, zaś melancholijne motywy z drugiej części dzieła często pojawiają się w interpretacjach współczesnych muzyków jazzowych, niejednokrotnie wykorzystywano je także w filmach. Solową partię gitary wykona, nagradzany na konkursach o zasięgu krajowym i międzynarodowym, Mateusz Kowalski. Ponadto, orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara pod batutą Szymona Morusa wykona również Arlezjankę Georgesa Bizeta, będącą odzwierciedleniem namiętności śródziemnomorskiego południa Francji.

 

Wystąpią:

Mateusz Kowalski - gitara

Szymon Morus - dyrygent

Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara

 

Program:

Joaquin Rodrigo - Koncert gitarowy

Georges Bizet - Arlezjanka

 

 

Mateusz Kowalski jest jednym z najwybitniejszych gitarzystów młodego pokolenia, według Classical Guitar Magazine muzykiem „spektakularnym”, który rozległy repertuar od renesansu do współczesności wykonuje z niezwykłym znawstwem i wyczuciem stylu oraz z wielką kulturą muzyczną. Występował w tak ważnych salach, jak wiedeński Musikverein czy Shanghai Grand Theatre, koncertowal m.in. w Nowym Jorku, Los Angeles, Paryżu, Budapeszcie, Londynie; w 2019 roku wykonał słynne Concierto de Aranjuez z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jest zwycięzcą prestiżowych konkursów w Antony (Paryż) i 2nd EuroStrings International Competition (2019, Londyn). W 2019 roku ukazała się debiutancka płyta artysty wydana przez firmę CD Accord z utworami Bacha, Giulianiego, Tárregi, Barriosa, Piazzolli, Ponce’a oraz Assad’a i Schuberta. Na początku roku 2021 miała miejsce premiera jego drugiej płyty „Polish Romantic Guitar” – nagrania są efektem współpracy z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Koncert premierowy odbył się w Salach Redutowych Teatru Wielkiego w Warszawie. Projekt ten miał duży wkład w spopularyzowanie twórczości Bobrowicza, Horeckiego, Szczepanowskiego i Sokołowskiego. Artysta współpracuje z wieloma wybitnymi muzykami - do najważniejszych należy zaliczyć orkiestrę Collegium 1704 pod Vaclavem Luksem, {Oh!} Orkiestra Historyczna pod Martyną Pastuszką oraz skrzypka Davida Garretta. W sierpniu 2023, w Warszawie, podczas festiwalu „Chopin i Jego Europa” Kowalski po raz pierwszy w historii wykonał na żywo gitarową aranżację Koncertu fortepianowego f-moll Fryderyka Chopina.

Mateusz Kowalski urodził się w 1995 roku w Koszalinie. Naukę gry na gitarze rozpoczął w wieku 7 lat i przez kolejnych 12 lat uczył się pod kierunkiem Dariusza Schmidta w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz w Koszalinie. Następnie ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Ryszarda Bałauszko otrzymując medal Magna cum Laude. Swoje umiejętności doskonalił podczas licznych kursów mistrzowskich pod kierunkiem wybitnych muzyków takich jak Sergio Assad, Oscar Ghiglia, Alvaro Pierri. Młody artysta równolegle do kariery solistycznej rozwija także działalność pedagogiczną, udzielając lekcji mistrzowskich m.in. na festiwalach w Szeged (Węgry), Rust (Austria) oraz w Qingdao (Chiny). Od października 2019 jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest stypendystą Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego (Nagroda Pro Arte), Prezydenta miasta Koszalina oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (program „Młoda Polska”). Artysta koncertuje na instrumentach tradycyjnych, jak i nowoczesnych, m. in. Jacek Łozak i Jorge Godoy (Martinez). Gra na strunach marki Augustine.


 

SZYMON MORUS

 

Dał się poznać z tego, że nie obawia się prowadzić nawet najtrudniejszych dzieł. Doskonale odnajduje się w każdym rodzaju muzyki. Propaguje muzykę najnowszą poprzez liczne prawykonania, współpracując z polskimi kompozytorami młodego pokolenia. Realizuje również innowacyjne projekty edukacyjne dla najmłodszych odbiorców muzyki poważnej. W styczniu 2024 roku objął stanowisko dyrektora artystycznego Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot. Począwszy od 14. edycji jest dyrektorem artystycznym międzynarodowego festiwalu – NDI Sopot Classic Festival.

Na scenie Filharmonii Narodowej zadebiutował, występując podczas Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego z okazji 85. rocznicy urodzin kompozytora w 2018 roku. W marcu 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad premierą Czarnej Maski Krzysztofa Pendereckiego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku i z wielkim powodzeniem zaprezentował dzieło trójmiejskiej widowni. Warszawska publiczność Teatru Wielkiego Opery Narodowej (kwiecień 2016) doceniła je tym bardziej. Szymon Morus z Operą Bałtycką związał się na dłużej, kierując kolejnymi produkcjami: Sąd Ostateczny Krzysztofa Knittla, Straszny dwór Stanisława Moniuszki, Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego. Od sezonu 2021/2022 piastuje stanowisko pierwszego dyrygenta Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku. Współpracuje  m.in. z: Polską Operą Królewską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Śląską, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Juventus, Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Gorzowską, Filharmonią Koszalińską, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Śląską, Filharmonią Zielonogórską, Radomską Orkiestrą Kameralną, czy Śląską Orkiestrą Kameralną. Pod jego batutą występowali wybitni soliści, wśród nich: Pierre Génisson, Massimo Mercelli, Miroslava Yordanova, Alexander Krichel, Olga Pasiecznik, Robert Gierlach czy Leszek Możdżer. 

Za swoje osiągnięcia został uhonorowany Pomorską Nagrodą Artystyczną w roku 2016. Jest prezesem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, którego celem jest współpraca z instytucjami kultury, zespołami i indywidualnymi artystami w celu tworzenia wspólnych przedsięwzięć, łączących muzykę z poezją, teatrem i obrazem. Jest założycielem Orkiestry Kameralnej Progress, z którą od 2009 roku regularnie koncertuje, zapraszając do współpracy wykonawców o szerokich perspektywach artystycznych.

Studiował w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (klasa dyrygentury symfoniczno-operowej Wojciecha Rajskiego oraz klasa skrzypiec Andrzeja Kacprzaka) tam też uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych w dziedzinie dyrygentura. Od października 2013 roku związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki.

 

Na scenie Filharmonii Narodowej zadebiutował, występując podczas Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego z okazji 85. rocznicy urodzin kompozytora w 2018 roku. W marcu 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad premierą Czarnej Maski Krzysztofa Pendereckiego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku i z wielkim powodzeniem zaprezentował dzieło trójmiejskiej widowni. Warszawska publiczność Teatru Wielkiego Opery Narodowej (kwiecień 2016) doceniła je tym bardziej. Szymon Morus z Operą Bałtycką związał się na dłużej, kierując kolejnymi produkcjami: Sąd Ostateczny Krzysztofa Knittla, Straszny dwór Stanisława Moniuszki, Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego. Od sezonu 2021/2022 piastuje stanowisko pierwszego dyrygenta Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku. Współpracuje  m.in. z: Polską Operą Królewską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Śląską, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Juventus, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Gorzowską, Filharmonią Śląską, Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Zielonogórską, Filharmonią Koszalińską, Polską Filharmonią Kameralną, Śląską Orkiestrą Kameralną czy Radomską Orkiestrą Kameralną. Pod jego batutą występowali wybitni soliści, wśród nich: Pierre Génisson, Massimo Mercelli, Miroslava Yordanova, Alexander Krichel, Olga Pasiecznik, Robert Gierlach czy Leszek Możdżer. 

 

Za swoje osiągnięcia został uhonorowany Pomorską Nagrodą Artystyczną w roku 2016. Jest prezesem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, którego celem jest współpraca z instytucjami kultury, zespołami i indywidualnymi artystami w celu tworzenia wspólnych przedsięwzięć, łączących muzykę z poezją, teatrem i obrazem. Studiował w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (klasa dyrygentury symfoniczno-operowej Wojciecha Rajskiego oraz klasa skrzypiec Andrzeja Kacprzaka) tam też uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych w dziedzinie dyrygentura. Od października 2013 roku związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki.