Gala operetkowa

Koncert karnawałowy

2 lutego 2024 r. godz. 19:00
Sala koncertowa, ul. Jana Pawła II 3, 76-200 Słupsk
Wydarzenia PFSB
Bilety 70/60/55 zł
KUP BILET

 

W magicznym okresie karnawału nie mogłoby zabraknąć operetek, które w swojej lekkiej formule od lat dostarczają rozrywki słuchaczom na całym świecie. Podczas „Gali operetkowej” orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara pod batutą Sylwii Janiak-Kobylińskiej wykona najpopularniejsze utwory operetkowe, które zadowolą każdego fana tego gatunku. Będzie można m.in. usłyszeć takie utwory, jak Twoim jest serce me, Wielka sława to żart, czy duety Co się dzieje, oszaleję i Usta milczą, dusza śpiewa. Partie wokalne wykonają Małgorzata Trojanowska (sopran) oraz Rafał Bartmiński (tenor), którzy zadbają także o aktorską warstwę występu.

 

Wystąpią:

Małgorzata Trojanowska -  sopran

Rafał Bartmiński - tenor

Sylwia Janiak-Kobylińska - dyrygent

Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara

 

 

Program koncertu:
 

  1. I. Kalman – Uwertura do operetki Księżniczka Czardasza

  2. F. Lehar - pieśń Hanny Glawari "Wilio, o Wilio" z operetki Wesoła wdówka 

  3. F. Lehar – Aria księcia Su-Czonga „Twoim jest serce me” z operetki Kraina uśmiechu

  4. Kalman – Duet Sylvy i Edvina „Tłumy fraków…” z operetki Księżniczka Czardasza 

  5. F. Lehar – Czardasz Ilony "Kiedy skrzypki grają" z operetki Cygańska miłość 

  6. F. Lehar – Aria Paganiniego „Rad jam pieścił kobiet kwiat” z operetki Paganini 

  7. I. Kalman – Duet Sylvy i Edvina „Co się dzieje, oszaleję...” z operetki Księżniczka Czardasza 

  8. J. Strauss – Uwertura do operetki Zemsta nietoperza 

  9. J. Strauss – Duet Saffi i Barinkaya z op. Baron Cygański

  10. J. Strauss – Aria Adeli „Taki pan jak pan” z operetki Zemsta nietoperza 

  11. J. Strauss – Aria Sandora „Wielka sława to żart” z operetki Baron cygański 

  12. I. Kalman – Duet Sylvy i Edvina „Jakże mam Ci wytłumaczyć…” z operetki Księżniczka Czardasza 

  13. I. Kalman – Czardasz Sylvy z operetki Księżniczka Czardasza 

  14. F. Lehar – Duet „Usta milczą dusza śpiewa” z operetki Wesoła wdówka 

 

 

Małgorzata Trojanowska (sopran)absolwentka dwóch specjalności Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina - dyrygentury chóralnej oraz śpiewu solowego w klasie prof. Ewy Iżykowskiej. Warsztat wokalny kształciła również podczas kursów wokalnych z wybitnymi śpiewakami, m.in.: A. Garancią, O. Pasiecznik, I. Kłosińską, M. Rzepką. Laureatka wielu konkursów wokalnych i stypendiów artystycznych: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Ełku, Marszałka Województwa Podlaskiego.

Od 2007 roku współpracuje z Zespołem Muzyki Dawnej Diletto Anny Moniuszko, z którym wykonała wiele dzieł oratoryjnych i operowych. Występuje na scenach operowych, koncertowych w całej Polsce: w Polskiej Operze Królewskiej, Operze i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Częstochowskiej, Zielonogórskiej, Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Kameralnej w Łomży, Kaliskiej, Częstochowskiej. Współpracowała ze znakomitymi dyrygentami, m.in.: D. Runztem, V. Kiradijevem, M. J. Błaszczykiem, R. Silvą, B. Akiki, R. Kłoczko, J. M. Zarzyckim, A. Klockiem. Gości również na festiwalach.

Jej repertuar jest bogaty i różnorodny, obejmuje liczne pieśni, arie operowe i operetkowe; partie operowe, m.in.: Kary w Nocy kruków Z. Krauzego (prawykonanie), Serpiny w operze La serva padrona G. B. Pergolesiego, Dydony w Dydonie i Eneaszu, Tytanii w The Fairy Queen H. Purcella; Lisetty w Il cavaliere per amore N. Picciniego; Hrabiny w Weselu Figara, Donny Anny w Don Giovannim, Paminy w Czarojedziejskim flecie, Fiordiligi w Cosi fan tutte, Bastienne w Bastien i Bastienne W. A. Mozarta, Almireny w operze Rinaldo G.F. Haendla; Hanny w Strasznym dworze, tytułowej Halka w operze S. Moniuszki, Mimi w La boheme G. Pucciniego, Arseny w Baronie cygańskim J. Straussa; repertuar oratoryjny to m.in.: Weihnachtsoratorium, Magnificat, kantaty BWV 196, 199, 211 J.S.Bacha, Gloria i Magnificat A. Vivaldiego, Jephte G. Carissimiego (Filia), Stabat Mater J. B. Pergolesiego, Gesu al Calvario J. D. Zelenki, Brockes Passion G. F. Haendla, Requiem, Msza koronacyjna, Exultate jubilate W. A. Mozarta, Oratorium na Boże Narodzenie C. Saint – Saënsa, IX Symfonia L. Van Beethovena, Pory roku J. Haydna, Requiem G. Faure, Quo vadis F. Nowowiejskiego, Stabat Mater oraz Requiem C. Jenkinsa, Te Deum oraz Angelus W. Kilara, Symfonię pieśni żałosnych H. M. Góreckiego.

Kilkakrotnie uczestniczyła w prawykonaniach utworów współczesnych kompozytorów polskich:
Z. Krauzego, T. Trojanowskiego, M. Nagnajewicza, G. Bogdana. Ma w swoim dorobku również nagrania płytowe, w tym dwa albumy solowe -
Głos duszy z utworami sakralnymi, nagrany wspólnie z Rafałem Sulimą (organy) oraz pieśni kompozytorów polskich do słów Kazimierza Przerwy – Tetmajera nagrane wspólnie z pianistą Robertem Maratem wydane nakładem wydawnictwa Acte Prealable w 2021 roku.

 

Rafał Bartmiński - polski tenor, absolwent wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Eugeniusza Sąsiadka.

Laureat III miejsca na XI Konkursu Wokalnym im. Ady Sarii w Nowym Sączu. W 2007 roku zdobył drugie miejsce i 11nagród pozaregulaminowych podczas VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im.Stanisława Moniuszki w Warszawie.

Już w trakcie studiów rozpoczął intensywną działalność koncertową ( Msza h-moll, Magnificat - Bacha, Requiem - Mozarta). Na scenie operowej zadebiutował partią Leńskiego w "Eugeniuszu Onieginie" Piotra Czajkowskiego w reżyserii Macieja Prusa.(2002r. Teatr Wielki-Opera Narodowa w Warszawie).

Od tego roku stale współpracuje z Teatrem Wielkim- Operą Narodową wykonując główne partie tenorowe: Tamino- "W krainie Czarodziejskiego Fletu" W.A. Mozart, Jontek- "Halka" (dyr.Marc Minkowski), Stefan- "Straszny Dwór" Stanisław Moniuszko, Ismael- "Nabucco" Giuseppe Verdi, Boris- "Katia Kabanova" Leoš Janaček, Pinkerton- "Madama Butterfly" Gioacomo Puccini, Madwoman- "Curlev River" Benjamin Britten czy Tamburmajor- "Wozzeck" Alban Berg. Tą ostatnią rolą Tamburmajora w "Wozzecku", Rafał Bartmiński debiutował w Teatrze Bolshoi pod batutą Teodora Currentzis'a w reżyserii Dmitra Tcherniakova.

Rafał Bartmiński wyróżnił się też szczególnie w takich rolach jak: Nemorino - "L'elisire d'amor" Gaetano Donizetti (Opera Wrocławska), Don Ottavio- "Don Giovanni" W.A. Mozart (Opera Wrocławska, Opera Krakowska), Alfredo- "Traviata" Giuseppe Verdi (Opera Podlaska, Latvian National Opera w Rydze), Rudolfo- "La boheme" Gioacomo Puccini, Don José- "Carmen" Georges Bizet (Opera Podlaska) oraz Wacław- " Maria" Roman Statkowski (Wexford Opera Festival) czy Pasterz- "Król Roger" Karol Szymanowski (Opera Wrocławska, Oper Wiesbaden, Teatro Real w Madrycie, Opera Bastille w Paryżu, Opernhaus w Wuppertal). Artysta prowadzi również bardzo bogatą działalność koncertową. Jako czołowy wykonawca partii tenorowych w oratoriach Krzysztofa Pendereckiego- "Te deum", "Kosmogonia" i "Credo"(Nagrania CD Filharmonia Narodowa dyr.Antoni Wit), VII Gates of Jerusalem, "Polish Requiem" (Lipsk z MDR- Sinfonieorchester, z Israel Phillharmonic Orchestra Tel Aviv- Bronfman Auditorium, Haifa- Muncipial Auditorium, Jerusalem- International Convention Centre). Wystąpił również w "Credo" Krzysztofa Pendereckiego pod Batutą Valerego Giergiewa na Jubileuszowej Gali 80- tych urodzin kompozytora.

Śpiewał też "Messa di Requiem" Giuseppe Verdi (International Sacred Music w Rydze, Ljubljana Festival) oraz "VIII Symfonia" Gustav Mahler (The Israel Symphony Orchestra Rishon LeZion dyr. Noam Sheriff), "Harnasie"- Karol Szymanowski Théâtre du Châtelet w Paryżu, "Missa Solemnis"-L. van Beethoven (NOSPR dyr.Jerzy Semkow), "IX Symfonia"- L. van Beethoven (Filharmonia Narodowa dyr. Stanisław Skrowaczewski) "Mesjasz"- Fryderyk Haendel u boku Emmy Kirkby i Michaela Chance'a. Rafał Bartmiński wykonał "III symfonię- Pieśń o Nocy"-Karol Szymanowski z Filharmonią Narodową pod dyrekcją Antoniego Wita (nagranie DVD), z Sinfonieorchester des Bayreischen Rudfunks w Munich i Köln pod batutą Marissa Jansonsa (nagranie CD), a także z Orquesta Sinfónica de RTVE w Madrycie pod dyrekcją Hannu Lintu.

Artysta stale współpracuje z większością najlepszych orkiestr i filharmonii m.in.: Filharmonią Narodową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia (NOSPR), Simfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Radiową. Współpracuje ze znakomitymi dyrygentami takimi jak: Gabriel Chmura, Teodor Currentzis, Miguel Gomez-Martinez, Tomas Hanus, Mariss Jansons, Jacek Kasprzyk, Hannu Lintu, Marc Minkowski, Tadeusz Wojciechowski, Krzysztof Penderecki, Andrzej Straszyński, Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski oraz Alberto Zedda, a także z reżyserami: David Alden, Dmitri Tcherniakov, MariuszTreliński, Jakob Messer, Michał Znaniecki, Krzysztof Warlikowski, Tomasz Konina, Andrzej Domalik, Krzysztof Zanussi, Krystyna Janda. Dokonał wielu nagrań płytowych: "8 symfonia Kwiaty Polskie"- Mieczysław Weinberg, "Credo", "Kosmogonia"- Krzysztof Penderecki (orkiestra i chór Filharmonii Narodowej dyr. Antoni Wit), "Msze"- Stanisław Moniuszko (chór Filharmonii Narodowej dyr. Henryk Wojnarowski, nagroda Fryderyk 2009), "Psaumes"- Aleksander Tansman, "Vocal- Instrumental Works"- Witold Lutosławski (orkiestra i chór Filharmonii Łódzkiej dyr. Daniel Raiskin), "Falstaff"- Giuseppe Verdi, "Monbar czyli flibustierowie"- Ignacy Feliks Dobrzyński ( Polska Orkiestra Radiowa, Chór Polskiego Radia dyr. Łukasz Borowicz), "Missa Solemnis ex B"-Maksymilian Koperski (Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Chór Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II dyr. Marcin Nałęcz- Niesiołowski), "Oratorio la morte di San Filippo Neri"- Pasquale Anfossi (orkiestra Sinfonia Viva, Poznański Chór Kameralny, nagroda międzynarodowa Złoty Orfeusz 2015).

Rafał Bartmiński występuje również jako aktor dramatyczny w Teatrze Telewizji- "Sesja Castingowa" w reżyserii Krzysztofa Zanussiego oraz spektaklu Andrzeja Domalika "Maria Callas- master class" u boku Krystyny Jandy. Rafał Bartmiński został uhonorowany "Małym Berłem" Fundacji Kultury Polskiej przez Marię Fołtyn jako propagator muzyki Stanisława Moniuszki.

 

 

ad. dr Sylwia Janiak-Kobylińska – dyrygent, adiunkt doktor sztuk muzycznych, Dziekan Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku, prezes Fundacji Wspierającej Młodych Artystów SAJ, założycielka Orkiestry Bałtyckiej Filharmonii Młodych, członkini Rady Artystycznej Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku w specjalnościach dyrygentura symfoniczno-operowa oraz skrzypce, a także studiów podyplomowych w zakresie Zarządzania Kulturą na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego
w Warszawie. Jest dyrektorką artystyczną
Festiwalu Muzyki Pięknej na Warmii i wydarzeń organizowanych przez Fundację Kultura.Teraz! (m.in. premiery operetek Księżniczka Czardasza I. Kalmanna czy Zemsta nietoperza J. Straussa) oraz jurorką w konkursach muzycznych (m.in. VII Ogólnopolskim Konkursie Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego organizowanego przez Operę i Filharmonię Podlaską w Białymstoku, Konkursie Pro Bono Poloniae organizowanym przez Muzeum II Wojny Światowej,
w
Gdańskim Konkursie Poetyckim). Cyklicznie prowadzi warsztaty orkiestrowe dla utalentowanych młodych muzyków (m.in. Polish Raising Music Stars w Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku, warsztaty w ramach Philharmonic Music Summer
w Filharmonii Krakowskiej, 4 C’s in Music Art. – warsztaty kreatywne dla muzyków orkiestrowych). Współorganizuje wiele projektów artystycznych oraz edukacyjno-kulturalnych.

Współpracuje z wieloma orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi. W latach
2013-15 była dyrygentem w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Od 2020 r. prowadzi Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od 2012 roku dyryguje zespołami artystycznymi aMuz przygotowując koncerty symfoniczne, spektakle operowe
i operetkowe.

W 2023 r. otrzymała odznakę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W 2022 r. odebrała z rąk Dyrektora artystycznego Filharmonii w Łodzi nagrody w II Międzynarodowym Konkursie Muzyczne Orły w dwóch kategoriach, za prawykonanie i wydawnictwo płytowe inUnity. Contemporary Music from Gdańsk 3, wyd. DUX z muzyką współczesną. Ponadto jest laureatką m.in.: Pomorskiej Nagrody Artystycznej w kategorii Nadzieja artystyczna (2013), Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców (2012), Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Młoda Polska" (2016), Stypendiów Naukowych Prezesa Rady Ministrów (2005-2007), Nagrody II st. Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej (2014),
Nagrody II i III st. Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku (2022, 2020, 2016), trzech nagród w tym Nagrody Antoniego Wita na IX Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim
im. G. Fitelberga.

W swoim dorobku posiada nagrania płytowe m.in. Hommage Szymborska, wyd. DUX (2023), inUnity. Contemporary Music from Gdańsk 3, wyd. DUX (2021), Stanisław Moniuszko – wybrane arie z dzieł scenicznych (solo – baryton Leszek Skrla, 2019), Bałtyckie Legendy (poematy symfoniczne Beniamina Baczewskiego, 2016), Kolędy Europejskie (solo – sopran Anna Fabrello, 2014), Sław Lutosa! (z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Śląskiej w Katowicach, 2013).

 

Autor zdjęcia Sylwii Janiak-Kobylińskiej: Anna Świeczkowska: