Chopin, Moniuszko, Kilar. Melodia pamięci
14 listopada w słupskiej Filharmonii upłynie pod znakiem arcydzieł polskiej muzyki - pełnych emocji, tanecznego rytmu i narodowego ducha. Pod batutą znakomitego dyrygenta Szymona Morusa, orkiestra Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” im. Wojciecha Kilara zaprezentuje wyjątkowy program, ukazujący różnorodność stylów i epok. Koncert otworzy pełna radości i błyskotliwości Uwertura Giocosa Tadeusza Bairda - świetlisty i energiczny utwór, który wprowadzi publiczność w atmosferę muzycznego święta.
W roli solisty wystąpi ceniony pianista młodego pokolenia - Mateusz Krzyżowski, laureat międzynarodowych konkursów pianistycznych, który wykona romantyczny i pełen liryzmu Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina. To jedno z najpiękniejszych dzieł młodego kompozytora, pełne emocjonalnej głębi i finezji.
W programie znajdą się również żywiołowe fragmenty opery „Halka” Stanisława Moniuszki - efektowne Tańce góralskie oraz pełen elegancji Mazur - utwory, które nieodmiennie porywają publiczność swoją energią i kolorytem.
Zabrzmi również ekspresyjna Etiuda b-moll op. 4 nr 3 Karola Szymanowskiego, ukazująca wirtuozerię i dramatyzm wczesnej twórczości kompozytora, a także jeden z najbardziej rozpoznawalnych utworów Wojciecha Kilara - Polonez z filmu „Pan Tadeusz”, łączący klasyczną formę z filmowym rozmachem.
Program:
Fryderyk Chopin - Koncert fortepianowy f-moll op. 21
Wojciech Kilar - Polonez z filmu Pan Tadeusz
Stanisław Moniuszko - Mazur z opery Halka
Stanisław Moniuszko - Tańce góralskie z opery Halka
Karol Szymanowski - Etiuda b-moll op. 4 nr 3 (oprac. Grzegorz Fitelberg)
Tadeusz Baird - Uwertura Giocosa
Wykonawcy:
Mateusz Krzyżowski - fortepian
Szymon Morus - dyrygent
Orkiestra Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” im. Wojciecha Kilara
Mateusz Krzyżowski - Tyski Ambasador Kultury. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie prof. dr hab. Joanny Ławrynowicz-Just (2023).
Jego interpretacje doceniane są za naturalność i swobodę kształtowania muzycznej wypowiedzi, formułowanej z dbałością o możliwie wierne oddanie intencji kompozytora. Artysta regularnie występuje w najbardziej prestiżowych salach koncertowych w Polsce i na świecie.
Laureat licznych nagród konkursowych: I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2022); I nagrody w XII Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów „Arthur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy (2021); I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina (2018). W 2021 roku reprezentował Polskę w półfinale XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Mateusz koncertował w najważniejszych salach koncertowych w Polsce (m.in.: Filharmonii Narodowej, Sali koncertowej NOSPR w Katowicach, Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Łódzkiej czy Filharmonii Świętokrzyskiej) oraz poza jej granicami – między innymi w Stanach Zjednoczonych Ameryki, Japonii, Francji, Niemczech, Słowacji, Węgrzech, Litwie, Ukrainie czy Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Współpracował z dyrygentami takimi jak: Kai Bumann, Marek Moś, Michał Klauza, Wojciech Rodek, Mirosław Jacek Błaszczyk, Alexander Humala, Marek Wroniszewski, Jan Miłosz Zarzycki, Jakub Chrenowicz czy Jurek Dybała.
W ciągu ostatnich lat artysta zrealizował trzy nagrania płytowe z muzyką kameralną: „Peine et Plaisir” (Requiem Records), „Interwar Retrospections” oraz „The Most Beautiful Songs” (Sarton Records).
Stypendysta programów: „Młoda Polska” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Fundacji im. Jerzego Semkowa; Marszałka Województwa Śląskiego; Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci i Fundacji „Tychy – Dobre Miejsce”. W 2024 roku wyróżniony Medalem Magna cum Laude dla najlepszego absolwenta Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.
Fot. Łukasz Dyczko
Szymon Morus - dyrygent młodego pokolenia. Dał się poznać z tego, że nie obawia się prowadzić nawet najtrudniejszych dzieł. Doskonale odnajduje się w każdym rodzaju muzyki. Założyciel i dyrektor artystyczny Orkiestry Kameralnej Progress, z którą od 2009 roku regularnie koncertuje, zapraszając do współpracy wykonawców o szerokich perspektywach artystycznych. Zespół ten specjalizuje się w wykonywaniu muzyki współczesnej; ma na swoim koncie 8 płyt CD. Szymon Morus propaguje zainteresowanie muzyką najnowszą poprzez liczne prawykonania, współpracując z polskimi kompozytorami młodego pokolenia. Realizuje również innowacyjne projekty edukacyjne dla najmłodszych odbiorców muzyki poważnej.
Na scenie Filharmonii Narodowej zadebiutował, występując podczas Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego z okazji 85. rocznicy urodzin kompozytora w 2018 roku. W marcu 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad premierą Czarnej Maski Krzysztofa Pendereckiego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku i z wielkim powodzeniem zaprezentował dzieło trójmiejskiej widowni. Warszawska publiczność Teatru Wielkiego Opery Narodowej (kwiecień 2016) doceniła je tym bardziej. Szymon Morus z Operą Bałtycką związał się na dłużej, kierując kolejnymi produkcjami: Sąd Ostateczny Krzysztofa Knittla, Straszny dwór Stanisława Moniuszki, Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego. Współpracuje m.in. z: Polską Operą Królewską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Polską Orkiestrą Sinfonia Juventus, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Koszalińską, Polską Filharmonią Kameralną, Śląską Orkiestrą Kameralną czy Radomską Orkiestrą Kameralną. Pod jego batutą występowali wybitni soliści, wśród nich: Pierre Génisson, Massimo Mercelli, Miroslava Yordanova, Alexander Krichel, Olga Pasiecznik czy Robert Gierlach.
Za swoje osiągnięcia został uhonorowany Pomorską Nagrodą Artystyczną w roku 2016. Jest prezesem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, którego celem jest współpraca z instytucjami kultury, zespołami i indywidualnymi artystami w celu tworzenia wspólnych przedsięwzięć, łączących muzykę z poezją, teatrem i obrazem. Studiował w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (klasa dyrygentury symfoniczno-operowej Wojciecha Rajskiego oraz klasa skrzypiec Andrzeja Kacprzaka) tam też uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych w dziedzinie dyrygentura. Od października 2013 roku związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki.