W krainie czardasza

24 stycznia 2025 r. godz. 19:00
Sala koncertowa, ul. Jana Pawła II 3, 76-200 Słupsk
Wydarzenia PFSB
Bilety 80/75/70 zł
KUP BILET

 

"Czardasz, czardasz,
Ech, poniesie czardasz do kresu sił.
Żyje w nim szum węgierskich drzew,
Oddech gór i wodospadów śpiew.
"

Tak o słynnym i chętnie wykorzystywanym przez kompozytorów operetek węgierskim tańcu śpiewała Sylvia Varescu - główna bohaterka "Księżniczki czardasza" Imre Kálmána. Podczas koncertu "W krainie czardasza" usłyszymy najpiękniejsze melodie z operetek, musicali i muzyki klasycznej w wykonaniu znakomitych muzyków: Justyny Gęsickiej (śpiew), Artura Banaszkiewicza (skrzypce) oraz orkiestry Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara pod batutą Bernarda Chmielarza. Artyści zaprezentują utwory m.in. Georgesa Bizeta, Franza Lehára czy Vittorio Monti'ego. Niech ten karnawał wypełni się rytmem czardasza - zapraszamy do wspólnej zabawy!

 

Wystąpią:

Justyna Gęsicka - śpiew

Artur Banaszkiewicz - skrzypce

Bernard Chmielarz - dyrygent

Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara

 

Program:

Émile Waldteufel - „Łyżwiarze” - walc
Artur Banaszkiewicz - „Viva Strauss”
Franz Lehár - Aria Giuditty „Kto me usta całuje ten śni” z operetki „Giuditta” 
Irme Kalman – czardasz Silvii z operetki „Księżniczka czardasza” 
Jerry Bock/Artur Banaszkiewicz - „Skrzypek na dachu” - fantazja 
„Hava Nagila” - melodia tradycyjna w opracowaniu Artura Banaszkiewicza  
Georges Bizet – „Carmen” - uwertura
Irme Kalman/Artur Banaszkiewicz - „Graj cyganie” 
Artur Banaszkiewicz - „Manru Fantasy”  na motywach opery „Manru” Ignacego Jana Paderewskiego   
Antonín Dvořák - „My Mother Taught Me” 
Georges Bizet - Habanera z opery „Carmen”
Georges Bizet/Stefan Rachoń - „Carmen from Oklahoma”  
Vittorio Monti/Artur Banaszkiewicz - „Czardasz”   
Grigoraș Dinicu/Artur Banaszkiewicz - „Pacsirta”   

Franz Lehár - „Kiedy skrzypki grają” z operetki „Cygańska miłość”

 

 

Justyna Gęsicka – mezzosopran
    
Ukończyła z wyróżnieniem studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (2018), w klasie śpiewu solowego prof. dr hab. Małgorzaty Greli. 

Już jako uzdolniona studentka zadebiutowała w Operze Nova w Bydgoszczy, na deskach profesjonalnej sceny operowej w roli Papageny w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta, w reżyserii Matthiasa Remusa pod batutą Macieja Figasa (2017).
W następnym roku, 2018 również na deskach tejże Opery zaśpiewała partię Rozyny w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego: w reżyserii Sławomira Żerdzickiego, pod batutą Jerzego Wołosiuka. W tym samym roku na scenie Kameralnej Opery Nova wystąpiła ponownie jako Rozyna w reżyserii Jitki Stokalskiej, pod batutą Piotra Wajraka.
Za kreację postaci Rozyny w reżyserii Jitki Stokalskiej zdobyła I nagrodę 11. Międzynarodowego Operowego Forum Młodych na najciekawszą osobowość artystyczną Festiwalu. 
Współpracuje z Filharmonią Pomorską im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy, z którą wykonała wiele projektów oraz w obecnym roku rozpoczęła współpracę z Operą Nova w Bydgoszczy i Filharmonią Koszalińską im. Stanisława Moniuszki.

Prowadzi ożywioną działalność koncertową z muzyką operetkową i musicalową.

Od roku 2019 jest członkiem Związku Artystów Scen Polskich działającym przy Operze Nova w Bydgoszczy.

Zdobywczyni:
    • II miejsca na Międzynarodowym Konkursie EuroClassic w Maiori (Włochy, 2016), 
    • Laureatka III nagrody w konkursie na najciekawszą osobowość artystyczną 9. Międzynarodowego Operowego Forum Młodych za partię Cherubina w operze Wesele Figara – W. A. Mozarta (2016) oraz I nagrody w konkursie na najciekawszą osobowość artystyczną XI Międzynarodowego Operowego Forum Młodych za partię Rozyny w Cyruliku sewilskim (2018). 
    • Zdobywczyni wyróżnienia oraz nagrody specjalnej za wykonanie utworu współczesnego w I Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Haliny Słonickiej w Suwałkach (2018)
    • Lauteatka nagrody specjalnej za wykonanie utworu musicalowego na XIII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej Złote Głosy – Warszawa (2018), 
    • Zdobywczyni wyrożnienia na V Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Drezdenku (2018).
    • Zdobywczyni II miejsca na międzynarodowym konkursie wokalnym Bella Voce w Busko-Zdroju (2020)
    • Zdobywczyni wyróżnienia na IX Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Zdzisława Skwary w Mławie (2021)
    • Zdobywczyni Wyróżnienia i Nagrody Dyrektora Filharmonii Zabrzańskiej na VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Kielcach/Busko-Zdroju (2022).

Występuje w kraju i za granicą.

Współpracowała z wieloma dyrygentami takimi, jak: Maciej Figas, Piotr Wajrak, Jerzy Wołosiuk, Kai Bumman, Rafał Janiak, Przemysław Fiugajski, Marta Kluczyńska, Sławomir Chrzanowski, Bernard Chmielarz, Damian Borowicz, Piotr Deptuch, Wojciech Michniewski, Rudolf Tiersh, Paweł Kapuła oraz Bartosz Żurakowski.

 

Bernard Chmielarz – kompozytor, aranżer, dyrygent i instrumentalista; absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina). Od 1985 do 1986 pracował jako kontrabasista w Orkiestrze Polskiego Radia i Telewizji w Warszawie, a w latach 1986 - 2007  w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako instrumentalista i dyrygent współpracował z teatrami warszawskimi, m.in. Teatrem Polskim, Teatrem Współczesnym, Teatrem Ateneum i Teatrem Narodowym. 
W 2005 roku wraz z reżyserem Jackiem Kęcikiem i pianistą Waldemarem Malickim rozpoczął pracę nad muzycznym programem telewizyjnym „Co tu jest grane?”, który dwa lata później przeobraził się w show muzyczny "Filharmonia Dowcipu" i był emitowany regularnie na antenie Telewizji Polskiej.
Bernard Chmielarz jest kierownikiem muzycznym, dyrygentem, autorem wszystkich aranżacji 
i kompozycji wykorzystywanych w tym programie.  Spektakle „Filharmonii Dowcipu” były wielokrotnie prezentowane w Telewizji Polskiej (m.in. pod tytułem “Laskowik & Malicki”),  na Międzynarodowym Festiwalu “Fringe” w Szkocji (2014), podczas trasy koncertowej po Chinach (2017). 
Współpracował z kompozytorem Kenji Kawai dla którego zorkiestrował muzykę do polsko-japońskiego filmu "Avalon" (2000) w reżyserii Mamoru Oshii. 
Bernard Chmielarz jest autorem setek aranżacji, wiele z nich zostało nagranych i wydanych na płytach CD. Wśród nich można znaleźć m. in. utwory Villa Lobosa nagrane przez orkiestrę kameralną Academy of Saint Martin of the Fields pod dyrekcją José Marii Florencio z gitarzystą  Krzysztofem Mesingerem (Melodia Sentimental, 2013) czy opracowania utworów Astora Piazzolli napisane dla Krzysztofa Meisingera i nagrane z orkiestrą Sinfonia Varsovia (Astor, 2016) i  Capella Bydgosiensis (Soledad, 2009). 
Po aranżacje Bernarda Chmielarza często sięga również pianista Waldemar Malicki, m.in. na płycie El Tango, również z muzyką Astora Piazzolli na fortepian i orkiestrę. 
W roku Chopinowskim 2010 Bernard Chmielarz napisał Tanga na fortepian i kwintet smyczkowy na motywach tematów Fryderyka Chopina (m.in. Walca cis-moll,  Preludium e-moll) 
Wśród kompozycji orkiestrowych i kameralnych Bernarda Chmielarza należy wymienić: Parafrazę Mazura ze Strasznego Dworu Stanisława Moniuszki na fortepian i orkiestrę smyczkową (2019), Ostinato na orkiestrę smyczkową (2003), Introdukcja i allegro na orkiestrę smyczkową (2002), Dźwięki Europy. Suita instrumentalna na 9 instrumentów (2003), Piano Trio (2002), Crazy Taxi Driver’s Song na saksofon sopranowy/klarnet i fortepian (2004), Kurdeweil na saksofon altowy i fortepian (1998), Suitę Kolęd w stylu różnych kompozytorów na fortepian i orkiestrę symfoniczną(1999). Ta ostatnia kompozycja była zamówiona przez Filharmonię Narodową w Warszawie. 
W grudniu 2021 roku zakończył prace w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego nad opracowaniem na głos z towarzyszeniem orkiestry 15 pieśni Juliusza Wertheima do słów poetów polskich.

 

Artur Banaszkiewicz - skrzypek, kompozytor, aranżer, producent muzyczny. Koncertuje od 5 roku życia. 
Oprócz klasycznego repertuaru prezentuje publiczności na całym świecie także własne kompozycje oraz wirtuozowskie fantazje i parafrazy na popularne tematy z różnych obszarów muzyki. Szczególnym zainteresowaniem cieszy się jego koncert-show "Wieczór w krainie czardasza", który przyciągnął uwagę mediów i zaowocował wydaniem CD. Entuzjastyczne przyjęcie autorskiego repertuaru pozwoliło zdobyć mu serca publiczności tak prestiżowych sal koncertowych, jak nowojorska Lincoln Center, Berlińska Filharmonia, czy Lipski Gewandhaus, a w Polsce m. in. Sala Kongresowa i Filharmonia Narodowa w Warszawie, Sala NOSPR w Katowicach, NFM we Wrocławiu, Aula UAM w Poznaniu. 
W 2011 r. swoim autorskim recitalem zainaugurował XII Międzynarodowy Konkurs Lutniczy im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.
Współpracował z wybitnymi postaciami polskiego życia muzycznego, m. in. z Waldemarem Malickim, Piotrem Mosiem, Marcinem Nałęcz - Niesiołowskim, Grażyną Brodzińską, czy Bogusławem Morka.

Jako kompozytor jest autorem licznych koncertów na różne instrumenty solowe z towarzyszeniem orkiestry, utworów kameralnych, wokalno - instrumentalnych. Jego twórczość obejmują także utwory o charakterze religijnym, m. in "Droga krzyżowa" na smyczki z udziałem lektora, czy "Kuszenie Chrystusa" na kontrabas, trio pop-rockowe, brass quintet i smyczki. 
W 2016 r. wydal debiutancki album kompozytorski "Arabesque Overnight" z udziałem Capelli Thoruniensis pod dyrekcja maestro Marka Wroniszewskiego, gdzie wśród solistów znalazł się m. in. wybitny polski akordeonista prof. Klaudiusz Baran. Telewizja Polska nagrała i wielokrotnie emitowała na swojej antenie reportaż z sesji nagraniowej, która miała miejsce na Toruńskich Jordankach. 
W 2021 roku Sonata na altówkę solo zdobyła najwyższą nagrodę Grand Prize na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim bez ograniczeń wieku w Atlancie w USA, konkurując z ponad stu kompozycjami przysłanymi z 35 krajów!
W ubiegłym roku orkiestra Filharmonii Koszalińskiej dokonała prawykonania i audiowizualnej rejestracji jego Concerto Grosso "Psychomachia" oraz Koncertu na klawesyn z prof. Maria Bryla w roli solistki. 
Jesienią b.r. wydawnictwo Prelude Classics podjęło się rejestracji "Kantaty Romskiej" oraz cyklu pieśni do poezji Dominika Górnego, co zaowocuje niebawem kolejna autorska płytą CD.
Twórczość Artura Banaszkiewicza obecna jest na wielu koncertach, międzynarodowych festiwalach, a także na antenie Radiowej Dwójki.