Światowe prawykonanie koncertu wiolonczelowego "Pictures for Cello & Symphony Orchestra" Leszka Kułakowskiego

19 listopada 2021 r. godz. 19:00
Sala koncertowa, ul. Jana Pawła II 3, 76-200 Słupsk
Wydarzenia PFSB im. Wojciecha Kilara
Bilety 40/35/30(S) zł
KUP BILET

Światowe prawykonanie koncertu wiolonczelowego "Pictures for Cello & Symphony Orchestra" Leszka Kułakowskiego

Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara ma zaszczyt zaprosić na światowe prawykonanie koncertu wiolonczelowego „Pictures for Cello & Symphony Orchestra” autorstwa Leszka Kułakowskiego. Oryginalność i innowacyjność "Pictures for Cello & Symphony Orchestra" polega na syntezie muzyki współczesnej i jazzu, jak również wdrożeniu jakościowych, nowatorskich technik kompozytorskich, unowocześnieniu koncepcji jazzującego koncertu solowego, oraz twórczemu - nasyconemu osobowością kompozytora - podejściu do materiału muzycznego. Ideą koncertu jest ekspozycja wirtuozowskiej partii solowej w dialogu i komunikacji z orkiestrą symfoniczną. Podczas koncertu usłyszymy jeszcze jedną kompozycję Leszka Kułakowskiego – „Dyskretny urok konsonansów for String Orchestra", a także I Symfonię "Klasyczną" D-dur op. 25 Sergiusza Prokofiewa. Zagra orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara pod batutą Rubena Silvy, zaś wiolonczelowe partie solowe wykona Tomasz Strahl.

 

"Pictures for Cello & Symphony Orchestra" zbudowane jest z trzech kontrastowych części: Presto, Andante, Vivace. Czas trwania dzieła to 25 minut. Obsada orkiestry: kameralna z podwójna obsada drzewa i blachy. Koncert, szczególnie w drugiej, kantylenowej części eksponuje naturalną śpiewność wiolonczeli, nie tyko w bezpiecznej średnicy, ale także w najwyższym, "dramatycznym" rejestrze wiolonczeli. Skrajne części eksponują wirtuozerię, błyskotliwe pasaże, dwudźwięki, akordy czterodźwiękowe, flażolety, różnorodność artykulacyjną instrumentu solowego. Narracja melodyczna wiolonczeli w I i III części charakteryzuje się intensywną, synkopującą rytmiką, tak typową dla idiomu jazzowego. Harmonia koncertu operuje współczesną, modalną i jazzową harmoniką.

Oryginalność i innowacyjność "Pictures for Cello & Symphony Orchestra" polega na syntezie muzyki współczesnej i jazzu (Third Stream Music), jak również wdrożeniu jakościowych, nowatorskich technik kompozytorskich, unowocześnieniu koncepcji jazzującego koncertu solowego, oraz twórczemu - nasyconemu osobowością kompozytora - podejściu do materiału muzycznego. Ideą koncertu jest ekspozycja wirtuozowskiej partii solowej w dialogu i komunikacji z orkiestrą symfoniczną. Orkiestra staje się ważnym partnerem w "muzycznym dialogu".

Partia solowa wiolonczeli i orkiestra tworzą integralną i „komentującą się" całość. Orkiestra nie stanowi statycznego tła dla „brylującego solisty" (jak to niestety w większości przypadków ma miejsce) lecz jest aktywnym, inspirującym partnerem. Innym ważnym celem kompozytora jest wyeksponowanie jazzowej pulsacji rytmicznej- drive'u oraz podkreślenie kontrastu pomiędzy wiodącym instrumentem solowym z synkopowanymi intensywnie rytmicznymi liniami a dialogującą orkiestrą. Nie ma w literaturze polskiej i światowej innego koncertu wiolonczelowego zawierającego elementy jazzu - jest to wartością dodaną w kompozycji Leszka Kułakowskiego.
"Pictures for Cello & Symphony Orchestra" wypełnia lukę na polskim rynku muzycznym i stanowi znakomity materiał dydaktyczny i edukacyjny, pozwalający studentom na zapoznanie się z cechami muzyki jazzowej, zastosowanej - w tym przypadku - dla możliwości techniczno- wyrazowych wiolonczeli. Celem nadrzędnym i jakościowym rezultatem realizacji "Pictures for Cello & Symphony Orchestra" jest trwały wkład w rozwój kultury polskiej i europejskiej.

Koncert eksponuje typowe dla wiolonczeli idiomy, takie jak: naturalna śpiewność instrumentu, wirtuozeria instrumentalna, sonornym, oryginalna "jazzująca" faktura. Kompozytor jest jednym z kilku twórców na świecie syntetyzujących muzykę współczesną z jazzem. Solową fakturę koncertu wzbogacą środki używane w muzyce jazzowej, tj. intensywność i pulsacja rytmiczna, nasycona harmonika, melodyczne nawiązywanie do bluesa i modalnych skal jazzowych.

Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Słupska. 

 

Tomasz STRAHL /wiolonczela/

Ruben SILVA /dyrygent/

Orkiestra Polskiej Filharmonii "Sinfonia Baltica" im. Wojciecha Kilara

 

W programie koncertu:

Leszek Kułakowski - "Dyskretny urok konsonansów  for String Orchestra"

Leszek Kułakowski - "Pictures for Cello & Symphony Orchestra"

Sergiusz Prokofiew -  I Symfonia "Klasyczna" D-dur, op. 25

 

Tomasz STRAHL

Wiolonczelista, urodzony 30 grudnia 1965 w Cieplicach Śląskich. Studiował w klasie wiolonczeli Kazimierza Michalika w Akademii Muzycznej w Warszawie, którą ukończył w 1989. Jako stypendysta Rządu Austriackiego odbył roczne studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu u Tobiasa Kühne. Swój kunszt doskonalił także na kursach mistrzowskich w Weimarze, Łańcucie i Warszawie u Miloša Sadlo, Daniela Szafrana i Romana Jabłońskiego. W zakresie kameralistyki pracował pod kierunkiem skrzypka Krzysztofa Jakowicza.

Mając 17 lat został laureatem kilku znaczących konkursów, w tym Konkursu Młodych Talentów w Dreźnie oraz Ogólnopolskiego Konkursu Wiolonczelistów im. Dezyderiusza Danczowskiego w Poznaniu. W 1987 zdobył I nagrodę na Akademickim Konkursie Wiolonczelowym w Warszawie, a w 1991 został laureatem I nagrody V Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Nicanora Zabalety w San Sebastian w Hiszpanii.

Tomasz Strahl prowadzi ożywioną działalność koncertową, współpracując z większością orkiestr symfonicznych w Polsce. Występował m.in. z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Polską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia "Amadeus", Polską Orkiestrą Radiową, Sinfoniettą Cracovią, orkiestrą kameralną Concerto Avenna oraz niemal ze wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi w Polsce, pod batutą takich dyrygentów, jak Mirosław Jacek Błaszczyk, Łukasz Borowicz, Tomasz Bugaj, Henryk Czyż, Agnieszka Duczmal, Philippe Entremont, José Maria Florêncio Junior, Czesław Grabowski, Jerzy Kosek, Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Krzysztof Penderecki, Marek Pijarowski, Paweł Przytocki, Zygmunt Rychert, Jerzy Salwarowski, Tadeusz Strugała, Jerzy Swoboda, Tadeusz Wojciechowski i Sławek A. Wróblewski. Współpracuje też ze skrzypkiem Krzysztofem Jakowiczem oraz Kwartetem Wilanów i Kwartetem Śląskim. Ważnym wydarzeniem dla artysty było wykonanie w 1993 Koncertu wiolonczelowego Witolda Lutosławskiego w obecności kompozytora pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka. Koncertował w wielu krajach Europy (m.in. w Finlandii, Szwajcarii, Niemczech, Republice Czeskiej, Austrii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, na Ukrainie i Białorusi), na Bliskim Wschodzie (w Kuwejcie i Izraelu) oraz Kanadzie i w Japonii.

Tomasz Strahl brał udział w wielu festiwalach muzycznych, takich jak "Bravo Maestro" w Kąśnej Dolnej, "Bydgoski Festiwal Muzyczny", Festiwal Chopinowski w Dusznikach-Zdroju, "Chopin w barwach jesieni" w Antoninie, Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, "Muzyka w Starym Krakowie", "Warszawska Jesień", "Warszawskie Spotkania Muzyczne", festiwal w Guadix (Hiszpania), "Chopin à Paris" i Międzynarodowy Festiwal Wiolonczelowy w Caracas (Wenezuela).

Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia, CBC Radio w Kanadzie i Telewizji Polskiej. Dyskografia artysty obejmuje kilka płyt CD dla takich firm fonograficznych, jak Pony Canyon (komplet dzieł kameralnych Fryderyka Chopina), CD Accord (koncerty wiolonczelowe Carla Philippa Emanuela Bacha), Polskiego Radia Katowice (Koncert wiolonczelowy Lutosławskiego z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody), DUX (z kompozycjami Anny Jastrzębskiej, Stanisława Moryty i Weroniki Ratusińskiej), Sony Classics (płyta "Astor Piazzolla - Tango" z udziałem artysty otrzymała nagrodę Fryderyk 2003), a także dla wytwórni Pavane Records, Gema Stereo, Pol-Music, Acte Préalable.

Tomasz Strahl prowadzi wiele kursów mistrzowskich w Polsce, Holandii, Finlandii, Niemczech i Japonii (Kyoto University of Arts). W czerwcu 2001 otrzymał z rąk Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej tytuł profesora. Prowadzi również klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Warszawie i Akademii Muzycznej w Łodzi. W warszawskeij uczelni muzycznej pełni jednocześnie funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalnego.

Jest współzałożycielem Chopin Duo, który tworzy wraz z pianistą Krzysztofem Jabłońskim.

W 2002 został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi.

Tomasz Strahl gra na instrumencie wykonanym przez Leopolda Widhalma w Norymberdze w 1778.

 

Ruben SILVA

Polski dyrygent boliwijskiego pochodzenia, jeden z najwybitniejszych muzyków swojego pokolenia. Swą karierę rozpoczął w Boliwii, debiutując z Narodową Orkiestrą Symfoniczną. Był również założycielem Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej w roku 1975. Później, od 1978 roku, jako stypendysta polskiego rządu studiował w Akademii Muzycznej F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Stanisława Wisłockiego. Uczestnik i laureat wielu konkursów dyrygenckich – Międzynarodowego Konkursu dyrygenckiego Gino Marinuzzi w San Remo – Włochy, III Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. G. Fitelberga w Katowicach (laureat i zdobywca Nagrody dla najmłodszego finalisty, 1983), Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego Radia i Telewizji Węgierskiej w Budapeszcie. W 2006 roku odznaczony medalem za zasługi dla miasta Koszalin, a w 2012 roku odznaczony przez Prezydenta RP Złotym Krzyżem Zasługi za całokształt osiągnięć artystycznych. Dyrygował orkiestrami na całym świecie,: w większości krajów europejskich, w Japonii, Libanie, Ameryce Południowej. Obecnie współpracuje z większością filharmonii w Polsce.

Ruben Silva dokonał również wielu prawykonań światowych dzieł współczesnych kompozytorów polskich, m.in. oper „Polieukt” i „Baltazar” Zygmunta Krauzego. Dokonał również licznych nagrań archiwalnych polskiej muzyki IX wieku np. pierwsze nagranie Halki St. Moniuszki (wersja Wileńska) oraz XX i XXI wieku (m. in. utworów Henryka Mikołaja Góreckiego, Piotra Mossa, Marcina Błażewicza, Augustyna Blocha). Był dyrektorem artystycznym Opery Wrocławskiej, Opery Krakowskiej, Filharmonii Koszalińskiej, kierownikiem muzycznym Teatru Wielkiego w Łodzi. Od 1983 roku Ruben Silva związany był z Warszawską Operą Kameralną a od 2013 roku, po śmierci legendarnego Dyrektora Stefana Sutkowskiego, również jako dyrektor artystyczny. Prowadził w swojej karierze kilkadziesiąt premier operowych operetkowych i musicalowych w wielu polskich i europejskich teatrach. Jego interpretacje spotykają się zawsze z wysokim uznaniem publiczności oraz krytyki. Jest ceniony i lubiany za wyczucie stylu, temperament, muzykalność i znakomity warsztat dyrygencki.

 

Leszek KUŁAKOWSKI

www.leszekkulakowski.com- kompozytor, pianista jazzowy zwany przez krytykę "wizjonerem jazzu", teoretyk muzyki, prof.  dr hab., założyciel kierunku „Jazz i muzyka estradowa” w Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Pomysłodawca i dyrektor artystyczny międzynarodowego Komeda Jazz Festival (XXVIIedycji) (www.komedajazz.com) oraz Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Komedy (jedynego w Polsce konkursu dla jazzowych kompozytorów-X edycji).

W twórczości kompozytorskiej zafascynowany jest jazzem traktowanym jako tworzywo uniwersalnej narracji muzycznej. Jest jednym z niewielu kompozytorów na świecie łączącym jazz z muzyka artystyczną tzw. „ThirdStream”.  Skomponował kilkaset utworów na różne obsady jazzowe. W małych formach jazzowych eksperymentuje z materią dźwiękową łącząc treści jazzowe z aleatoryzmem (Aleatomodalblues), serializmem (Seriablueslizm),  polimodalizmem, politonalnością (Gonitwa nr.7). Współpracował z wieloma czołowymi postaciami polskiego jazzu i koncertował w najważniejszych festiwalach jazzowych kraju i scenach Europy Zachodniej [Niemcy, Holandia,Francja, Hiszpania] i Stanach Zjednoczonych. Do najważniejszych utworów należy ;  „MissaMiseriCordis”- na sopran, alt, tenor, bas, chór mieszany  i orkiestrę symfoniczną, „Piano concerto” na fortepian z orkiestrą,”Sketches for jazz trio &symphonyorchestra”„ Dyskretny urok konsonansów” na orkiestrę smyczkową,„ Ewencja”, „ FreeSteps”, „Walczyk Dekadencki” – na trio jazzowe i orkiestrę,”Eurofonia” na głos solowy, kwintet jazzowy i orkiestrę „Aleatomodalblues”, „ Cap Ca Rap”, „Repetition 2005” na big-band jazzowy, „Ostinatopermutacje „ na skrzypce, klarnet basowy, marimbę, gran cassa, fortepian.      

NAGRODY;

  • 2018 Pomorska Nagroda Artystyczna w dziedzinie „Muzyka” za wydanie 3 płyt: "Love     Songs, „Copy& Insert", "Chopin Impressions" i zbioru pieśni kaszubskich na chór mieszany           "CassubianFolkSongs".
  • 2017 nagroda specjalna Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za "wybitny wkład w rozwój              polskiej kultury"
  • 2016 „Osobowość Roku”w kategorii „Kultura” w ankiecie czytelników Głosu Pomorza
  • 2010 Srebrny medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”
  • 2010 II miejsce dla Big-Bandu Akademii Muzycznej w Gdańsku Leszka Kułakowskiego w XV Big-Band Festiwal w Nowym Tomyślu          
  • 2010 wyróżnienie dla -Bandu Akademii Muzycznej w Gdańsku Leszka Kułakowskiego na International Swing Festival w Glauchau-Niemcy
  • 2009 Pomorska Nagroda Artystyczna za „MissaMiseriCordis”
  • 2009 II miejsce dla Big-Bandu Akademii Muzycznej w Gdańsku LeszkaKułakowskiego w III Bydgoszcz Big-Band Festiwal       
  • 2006 nagroda specjalna Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za "wybitny wkład w rozwój polskiej kultury"
  • 2005 „Wyróżnienie dla prof. Leszka Kułakowskiego za kompozycję i aranżację” na ogólnopolskim konkursie big-bandów „X BIG-BAND FESTIWAL” w NOWYM TOMYŚLU przyznana przez jury pod przewodnictwem Jana Ptaszyna      Wróblewskiego
  • 2005 Big-Band PomorskiejAkademiiPedagogicznejlaureatem   1 prijs cum laude [ 1 miejsca z wyróżnieniem] w kategorii F- Mixed ensembles 53 europeesmuziekfestivavoor de jeugd [ 53th European Music Festival for Youngsters in            Neerpelt] in     Neerpelt, Belgia.
  • 2004 III nagroda Big- Bandu PAP w Słupsku na IX BIG-BAND FESTIWAL w Nowym Tomyślu.
  • 2001 Leszek Kułakowski laureatem Pomorskiej Nagrody Artystycznej w dziedzinie „Muzyka” za Eurofonię.
  • 2001 „EUROFONIA” Leszka Kułakowskiego zwyciężyła w kategorii „Album roku -2000 „Jazz TOP 2000 dorocznej   ankiecie czytelników miesięcznika „Jazz Forum”

Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Słupska.