Stanisław Moniuszko w Słupsku. Moniuszko symfonicznie i operowo.

8 listopada 2019 r. godz. 19:00
Bilety 40/35/30/(S) zł

Stanisław Moniuszko w Słupsku.

Moniuszko symfonicznie i operowo.

 

Gabriela KAMIŃSKA /sopran/

Sławomir NABORCZYK /tenor/

Ruben SILVA /dyrygent/

Chór IUVENTUS CANTANS /przygotowanie chóru dr Tadeusz Formela/

Andrzej ZBOROWSKI /słowo o muzyce/

 

Program:

Stanisław Moniuszko:

Uwertury: Hrabina, Halka.

Opera Straszny Dwór: Aria Stefana - "Aria z Kurantem", Aria Hanny - " - "Któraż to która, Tej ziemi córa...", Chór dziewcząt - „Spod igiełki kwiaty rosną”, Mazur.

Opera Halka: Aria Halki - „Gdybym rannym słonkiem”, Aria Halki - "O mój maleńki...", Aria Jontka - „Szumią jodły”, duet Halki i Jontka - "A widzisz Jontku... A Ty mu wierzysz...", Tańce góralskie, Mazur.

 

Gabriela KAMIŃSKA

Absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie, w klasie prof. J. Skalik. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich, min. pod kierunkiem Wilmy Lipp, Elisabeth Schwarzkopf, Dietricha Fischer- Dieskau, Jerzego Artysza.

Zadebiutowała na scenie w 2006 r. w partii Donny Bettiny w operze G. Bizeta Don Procopio pod batutą Didier Talpain w Warszawskiej Operze Kameralnej. Na scenie WOK zrealizowała wiele znaczących ról, min. w operach W.A. Mozarta, w reżyserii Ryszarda Peryta: Geniusz, Dama i Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie pod dyrekcją Rubena Silvy (2006 r.), Contessa w Weselu Figara pod dyrekcją Zbigniewa Gracy (2008 r.), Donna Anna w Don Giovanni pod dyrekcją Kaia Bumanna (2009 r.), Electra w Idomeneo pod dyrekcja Kaia Bumanna (2009 r.). Ponadto w 2008 r. Amenaide w Tancredi G. Rossiniego, pod dyrekcja Pawła Kotli, w reżyserii Macieja Prusa, w 2009 r. tytułową rolę w operze Jenufa L.Janacka w reżyserii Jitki Stokalskiej, a w 2010 r. zaśpiewała Halkę we wznowieniu wileńskiej wersji opery Halka S. Moniuszki, w rezyserii Kazimierza Dejmka, pod kierownictwem Rubena Silvy. Z Warszawską Operą Kameralną odbyła liczne zagraniczne tournee. Śpiewała w wielu teatrach operowych Japonii, Niemiec, Francji, Hiszpanii, Holandii, Austrii. Do szczególnie ważnych osiągnięć należy zaliczyć występy na deskach Bunka Kaikan Tokyo (Donna Anna w Don Giovanni) i w Tokyo City Opera (Contessa w Weselu Figara).

W 2013 r. zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi jako Abigaille w Nabucco G. Verdiego pod dyrekcjąTadeusza Kozłowskiego.

W 2013 r. zaśpiewała także wileńską wersje opery Halka S. Moniuszki w Operze we Lwowie.

Od 2014 r. związana jest z Opera Nova w Bydgoszczy, gdzie wykonuje główne partie w takich operach jak: Halka, Nabucco (Abigaille), Baron cygański (Saffi), Zemsta nietoperza (Rosalinde). W 2016 r. wystąpiła w Bydgoszczy, jako Elisabetta di Valois w premierze Don Carlosa G. Verdiego, w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego, pod batutą Piotra Wajraka. Rok 2017 to kolejna bydgoska premiera i rola Contessy w Weselu Figara pod dyrekcją Marcina Sompolińskiego, w reżyserii Wojciecha Adamczyka.

W 2017 r. zadebiutowała w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w premierze Nabucco w reżyserii Krzysztofa Babickiego, pod dyrekcją Warcisława Kunca.

Od 2017 r. związana jest z nowo powstałą Polską Operą Królewską w Warszawie. Na jej deskach przygotowała premiery Wesela Figara (2017 r.), Don Giovanni (2018 r.) i Straszny dwór S. Moniuszki (rola Hanny - 2018 r.), wszystkie w reżyserii Ryszarda Peryta.

Działalność koncertowa Gabrieli Kamińskiej w głównej mierze obejmuje koncerty oratoryjne. W swoim repertuarze ma kilkadziesiąt pozycji min. W.A. Mozart – Requiem, J. Haydn - Stworzenie świata, C. Orff – Carmina Burana, J. Elsner – Passio Domini Nostri Jesu Christi, W. Kilar – Missa Pro Pace. Z wielkim zaangażowaniem śpiewa zarówno pieśni, jak i arie operowe, oratoryjne, czy operetkowe, które prezentuje na recitalach i koncertach w kraju i za granicą. Od lat bierze udział w licznych projektach kompozytorskich oraz nagraniach fonograficznych, min. Don Procopio (Dynamic Italia). Obecnie zaangażowana jest także, w projekt La Voce di Soprano, z którym na wesoło promuje operową muzykę wokalną na deskach polskich filharmonii.

Artystka w swym repertuarze posiada główne partie sopranowe w następujących dziełach: Nabucco (Abigaille), Aida (Aida), Don Carlos (Elisabetta di Valois) G.Verdiego, Madama Butterfly (Cio-Cio-san) G.Pucciniego, Don Giovanni (Donna Anna), Wesele Figara (Hrabina), Idomeneo (Electra), Czarodziejski Flet ( Dama I, Dama II), W.A.Mozarta, Tancredi (Amenaide) G.Rossiniego, Jenufa (Jenufa) L.Janacka, Halka (Halka), Straszny Dwór (Hanna) S.Moniuszki, Zemsta nietoperza (Rozalinda), Baron cygański (Saffi) J.Straussa.

Współpracowała z takimi dyrygentami i reżyserami jak: Tadeusz Kozłowski, Tadeusz Wicherek, Andrzej Knapp, Mieczysław Nowakowski, Maciej Figas, Piotr Wajrak, Warcisław Kunc, Marcin Sompoliński, Dawid Runtz, Szymon Morus, Didier Talpain, Ruben Silva, Tadeusz Karolak, Zbigniew Graca, Paweł Kotla, Jose Maria Florencio, Ryszard Peryt, Maciej Prus, Włodzimierz Nurkowski, Wojciech Adamczyk, Waldemar Zawodziński, Jitka Stokalska, Natalia Babińska, Krzysztof Babicki.

 

Sławomir NABORCZYK

Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie dra hab. M. Moździerza i mgra T. Szlenkiera. Swoje umiejętności doskonalił podczas kursów u N. Shicoffa, E. Pessena, M. Rexrotha, I. Kłosińskiej, H. Łazarskiej, K. Rymarczyk, A. Kruszewskiego, L. Świdzińskiego, M. Robavsa oraz T. Koniecznego. Debiutował w 2011 r. rolą Basilia w „Weselu Figara” W.A. Mozarta podczas Operowego Forum Młodych w Operze Nova w Bydgoszczy. Na tej scenie kreował także postaci Kowala w „Krótkim życiu” M. de Falli i tytułowego „Studenta żebraka” K. Millöckera. Laureat VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. J. Kiepury w Krynicy-Zdroju (I nagroda i dwie specjalne), Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Operetkowej i Musicalowej w Krakowie (III nagroda, 2016), III Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. K. Jamróz w Busku-Zdroju (III nagroda), Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej „Ars et Gloria” w Katowicach (nagroda specjalna, 2017) czy XII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Złote Głosy” w Warszawie (II nagroda, 2017). Absolwent Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Występuje w Operze Śląskiej, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, w Warszawskiej Operze Kameralnej oraz w Teatrze Muzycznym w Lublinie. Współpracuje z Sinfonią Varsovią, Filharmonia Śląską i Filharmonią Zabrzańską oraz zespołem Musica Viva (koncerty m.in. w Bremen, Lilienthal i Schwerin). W 2017 r. śpiewał partię Abdalla w koncertowym wykonaniu „Nabucca” G. Verdiego w Bremen. Współpracował z takimi dyrygentami, jak M.J. Błaszczyk, V. Kiradjiev, M. Figas, P. Wajrak, P. Sułkowski, S. Chrzanowski, M. Kluczyńska, A. Nagórka, Z. Rychert, W. Kunc, J. Wołosiuk, G. Chmura, M.M. Sompoliński czy M. Klauza.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Moniuszko 2019 - Promesa", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.