Requiem d-moll/ Wolfgang Amadeusz Mozart

24 marca 2023 r. godz. 19:15
Kościół Najświętszej Maryi Panny Królowej Różańca Świętego w Słupsku  
Wydarzenia PFSB
Bilety 45/40/35 zł
KUP BILET

 

Requiem d-moll KV 626 powstałe w 1791 roku jest jednym z największych utworów sakralnych Wolfganga Amadeusza Mozarta, a zarazem jego ostatnią, niedokończoną kompozycją. Zapraszamy na niezwykły koncert, który odbędzie się w Kościele Najświętszej Maryi Panny Królowej Różańca Świętego w Słupsku już 24 marca 2023 r. o godz. 19:15.

 

Program:

Requiem d-moll KV 626 – Wolfgang Amadeusz Mozart

 

Wystąpią:

Anna Mikołajczyk – Niewiedział – sopran

Aneta Łukaszewicz – mezzosopran

Tomasz Krzysica – tenor

Jarosław Bręk – bas

Alina Ratkowska - dyrygent

Chór Akademicki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara

 

ANNA MIKOŁAJCZYK - NIEWIEDZIAŁ, sopran


Absolwentka Warszawskiej Akademii Muzycznej. Współpracuje między innymi z Warszawską Operą Kameralną, Operą Bałtycką czy Operą Wrocławską, gdzie zaśpiewała wiele pierwszoplanowych ról operowych, między innymi takich kompozytorów jak: W. A. Mozart, P. Czajkowski, G. Verdi, I. Strawiński. Jest odtwórczynią wielu parti w operach i dziełach współczesnych. Prawykonania swoich kompozycji powierzają jej między innymi tacy kompozytorzy jak Zygmunt Krauze, Paweł Łukaszewski, Stanisław Moryto. W listopadzie 2011 roku zaśpiewała tytułową partię w operze _Madame Curie_ Elżbiety Sikory. Zarówno przedstawienie jak główna rola zostały wielokrotnie nagrodzone. W 2013 nagrodą Orphée du Prestige Lyrique de l'Europe de l'Academie du Disque Lyrique uhonorowano DVD _Madame Curie_ wydane przez firmę DUX. W 2015 roku taką samą nagrodę otrzymał dwupłytowy album Musica Sacromontana IX - „Pasquale Anfossi Oratorio la Morte di san Filipo Neri” z udziałem śpiewaczki. Dużo miejsca w swojej działalności koncertowej poświęca muzyce oratoryjno – kantatowej i kameralnej. Jest szczególnie ceniona w kręgu muzyki dawnej. W roku 1995 rozpoczęła swoją drogę zawodową współpracując z takimi zespołami jak Dekameron, czy Ars Nova. Do dziś chętnie podejmuje wyzwania artystyczne z towarzyszeniem instrumentów historycznych. W 2001 otrzymała nagrodę im. Zofii Rayzacherowej. Dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej na XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie. Dokonała nagrań ponad 50 albumów płytowych, a wśród nich jest 12, które otrzymały nagrodę Akademii Fonograficznej FRYDERYK, między nimi solowa płyta na której śpiewaczka prezentuje pieśni Karola Szymanowskiego została wyróżniona dwiema nagrodami FRYDERYK 2008 w kategoriach: Album Roku Recital Wokalny, Opera, Operetka, Balet, oraz Fonograficzny Debiut Roku. W 2019 roku doceniona nagrodą FRYDERYK 2019 w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna została płyta wydana przez Chopin University Press: Stabat Mater -Giovanni Battista Pergolesi, Luctus Mariae - Paweł Łukaszewski. Wraz z Marcinem Tadeuszem Łukaszewskim nagrała wszystkie pieśni Ignacego Jana Paderewskiego, płyta jest laureatem Fryderyka 2021 w kategorii: Muzyka Kameralna - Duety. Jest adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

 

 

ANETA ŁUKASZEWICZ, mezzosopran

 

Solistka Polskiej Opery Królewskiej.

Jest absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej, którą z wyróżnieniem ukończyła w klasie prof. Jerzego Artysza (2004). Na studiach była stypendystką Ministra Kultury.

Działalność koncertową rozpoczęła już w czasie studiów biorąc udział w wykonaniach dzieł oratoryjnych Bacha, Handla, Vivaldiego, Pergolesiego, Mozarta, Rossiniego, Moniuszki, Szymanowskiego, Mahlera.

Występowała u boku znakomitych artystów takich jak Michael Chance i Emma Kirkby.

Współpracowała z wieloma polskimi orkiestrami filharmonicznymi, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeusz” pod dyrekcją A. Duczmal, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrą Sinfonia Varsovia.

Występuje również w repertuarze kameralnym i pieśniarskim. Gościła na wielu festiwalach m. in. Warszawska Jesień, Letnim Festiwalu Kompozytorów Polskich i Festiwalu Pieśni Europejskiej w Warszawie, Dolnośląskim Festiwalu Muzycznym, Międzynarodowym Festiwalu Odkrywamy Paderewskiego we Lwowie a także na polskiej edycji międzynarodowego festiwalu La Folle Journee/Szalone Dni Muzyki. Ma w repertuarze pieśni Mozarta, Chopina, Moniuszki, Schumanna, Schuberta, Brahmsa, Paderewskiego, Mahlera, Musorgskiego, Ravela, Szymanowskiego, Schönberga, Berga.

W swoim dorobku posiada nagrania płytowe. W 2001 roku uczestniczyła w nagraniu monograficznym dzieł Stanisława Moryto wykonując „Rapsod na mezzosopran i orkiestrę”. W marcu 2005 roku wzięła udział w koncercie i nagraniu „Małej Mszy Uroczystej” G. Rossiniego u boku Janusza Olejniczaka. Rok 2006 zaowocował nagraniem „Staub und Schatten sind wir…” Miłosza Bembinowa. W roku 2007 nagrała płytę z Mszami S.Moryty, a w 2008 roku ukazała się jej pierwsza płyta solowa, na której znalazły się cztery cykle pieśni Stanisława Moryto (nominacja do nagrody Fryderyka). W 2011 roku brała udział w nagraniu płyty kolędowej w nowych aranżacjach Tomasza Radziwonowicza wraz z zespołem Sinfonia Viva wydanej przez Polskie Radio.

W jej repertuarze operowym znajduje się ponad 30 partii, m. in. Ottavia w Koronacji Poppei C. Monteverdiego, Rosina w Cyruliku Sewilskim G. Rossiniego, Dydona w Dydonie i Eeneaszu H. Purcella, Dorabella w Cosi fan Tutte W. A. Mozarta, Jadwiga i Cześnikowa w Strasznym Dworze S. Moniuszki, Niewiasta Hiobowa w „Hiobie” Krzesimira Dębskiego.

Debiutowała na scenie kameralnej Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie partią Filipiewny w „Eugeniuszu Onieginie” Czajkowskiego - studenckim przedstawieniu macierzystej uczelni (2001).

W latach 2004-2017 była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Wykonywała tam partie w operach m.in. C. Monteverdiego, W. A. Mozarta, G. Verdiego, L. Janacka. W 2015r. roku brała udział w prapremierze opery Leszka Możdżera „Kant” jako Pani Kant. Z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej występowała w teatrach w Szwajcarii, Hiszpanii i Japonii.

Artystkę można było także oglądać w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, gdzie brała udział w realizacji Katii Kabanowej L.Janaćka w reżyserii Dawida Aldena, pod kierownictwem wybitnego dyrygenta Tomasa Hanusa (partia Fiołkuszy).

Gościła również w Operze Lwowskiej, gdzie w 2015 roku wystąpiła z recitalem pieśni I. J. Paderewskiego.

 

Artystka prowadzi ożywioną działalność koncertową. W jej szerokim repertuarze znajdują się dzieła mistrzów wielu epok: od Haendla i Bacha, poprzez Mozarta, Rossiniego, Verdiego, Szymanowskiego aż po kompozytorów współczesnych (m. in. F. Panisello, St. Moryto, K. Dębski), którzy często powierzają jej prawykonania swoich dzieł.

 

TOMASZ KRZYSICA (tenor)

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie H. Mickiewiczówny. Jako student uczestniczył w krajowych i zagranicznych kursach mistrzowskich, m.in. u Fedory Barbieri, Rolanda Paneraia, Siegfrieda Lorentza i Ryszarda Karczykowskiego. Laureat Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (III nagroda i Nagroda Specjalna, 1999), Międzynarodowego Konkursu Głosów Operowych „Rosetum” w Mediolanie (I nagroda, 2001) i Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (II nagroda i nagrody specjalne, 2001). Otrzymał „Premio Basiola” - nagrodę włoskiej krytyki muzycznej dla najciekawszej osobowości artystycznej włoskich konkursów wokalnych w 2001 roku. Debiutował partią Leńskiego w „Eugeniuszu Onieginie” w Operze Bałtyckiej, a i od 2000 roku związał się kontraktem z Warszawską Operą Kameralną, gdzie śpiewał pierwszoplanowe role: Tamina , Ferranda , Don Ottavia, Tytusa w operach W. A. Mozarta. Artysta odnosił sukcesy w krajach Europy i wielokrotnie w Japonii . Tomasz Krzysica w 2014 roku rozpoczął działalność pedagogiczną w Akademii Sztuki w Szczecinie jako wykładowca śpiewu solowego.

Artysta posiada także szeroki repertuar oratoryjno-kantatowy, wykonując m.in. utwory Bacha, Mozarta i innych kompozytorów. Zaśpiewał w paryskim Théatre des Champs - Elysées i podczas Festiwalu w Nantes z towarzyszeniem Francuskiej Orkiestry Narodowej pod batutą Charlesa Dutoit, „Requiem" Mozarta - na Festiwalu w Saint-Denis z Filharmonikami Francuskimi pod dyrekcją Kurta Mazura. Artysta brał udział w prawykonaniu światowym „Magnificat" W. Kilara a także w serii koncertów z „Missa pro pace". Tomasz Krzysica występuje regularnie w filharmoniach i w ramach najsłynniejszych polskich festiwali muzycznych. Muzykował z najwybitniejszymi dyrygentami: A. Witem, K. Kordem, J. Katlewiczem, Yuri Termikanovem, Paulem Mccreschem, J. Maksymiukiem, Rubenem Silvą, W. Rodkiem, J. Kaspszykiem, Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim, T. Wojciechowskim i śpiewakami: K. Ricciarelli, D. Hvorostowskim, C. Gallardo - Domas, V. Galouzinem, G. Grigorianem, U. Kryger, I. Kłosińską, I. Sobotką, Agnieszką Rehlis, A. Kruszewskim ,Jarosławem Brękiem.

 

JAROSŁAW BRĘK, bas-baryton

W latach 1984-1996 śpiewał w Poznańskich Słowikach prof. Stefana Stuligrosza. Ukończył Wydział Wokalny Akademii Muzycznej w Warszawie, w klasie śpiewu prof. Jerzego Artysza. Wyróżniony przez swoją uczelnię medalem Magna Cum Laude za wybitne osiągnięcia artystyczne. Jest laureatem nagród na konkursach wokalnych w Barcelonie, Vercelli i Lizbonie. Dwukrotnie nominowany do Paszportu Polityki. Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi, Brązowym Medalem Gloria Artis, odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej, Odznaką Honorową za zasługi dla Województwa Wielkopolskiego oraz Odznaką Honorową za zasługi dla Województwa Lubuskiego.

Śpiewał na scenach i estradach Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Holandii, Austrii, Rumunii, Wysp Kanaryjskich, Japonii, Libanu, Ukrainy, Bułgarii, Rosji, Francji, Monaco, Szwajcarii, Belgii, Czech, Litwy, Łotwy, Anglii, Izraela i Szwecji. Oklaskiwano go na scenach Paryża, Londynu, Berlina, Amsterdamu, Brukseli, Rzymu, Barcelony, Walencji, Santiago de Compostela, Oviedo, Hamburga, Zurychu, Düsseldorfu, Hanoweru, Grazu, Jerozolimy, Brna, Sankt Petersburga, Lwowa, Wilna, Rygi, Sofii, Bejrutu, Tokio, Yokohamy, Hiroshimy, czy Osaki. Współpracował ze 150 orkiestrami i 200 chórami z całego świata, wykonał ponad 20 partii operowych oraz ponad 140 dzieł oratoryjnych, od C. Monteverdiego, przez G. Verdiego, G. Mahlera po K. Pendereckiego.

Występował z wybitnymi dyrygentami: Giovanni Antonini, Benjamin Bayl, Tomasz Bugaj, Kai Bumann, Sylvain Cambreling, Agnieszka Duczmal, Edward Higginbottom, Jacek Kaspszyk, Jerzy Katlewicz, Michał Klauza, Igor Łacanycz, Jerzy Maksymiuk, Michel Plasson, Paweł Przytocki, Pascal Rophé, Antoni Ros-Marba, Tadeusz Strugała, Antoni Wit, Andriy Yurkevich, Alberto Zedda i wielu innymi. Współpracował ze znakomitymi orkiestrami, m.in. Berliner Philharmoniker, Symphoniker Hamburg, NDR Radiophilharmonie, BBC Concert Orchestra, Orquesta Sinfonica del Principado de Asturias, Real Filharmonia de Galicia,Brał udział w prawykonaniach utworów J. Bruzdowicz, W. Kilara, K. Knittla, Z. Krauze, A. Kurylewicza, P. Łukaszewskiego, P. Mossa, M. Ptaszyńskiej, R. Twardowskiego. Występował podczas znaczących festiwali, m. in.  Easter at King`s College Cambridge, Velikonoĉni Festival Duchovnĭ Hudby.

Występował w prestiżowych salach (Filharmonia Berlińska, Palau de la Musica de Valencia, Tokyo Bunka Kaikan, Muzeul National George Enescu w Bukareszcie, Tonhalle w Zurichu, Laeiszhalle w Hamburgu, Wielka Gildia w Rydze, Filharmonia Narodowa w Sofii). Jarosław Bręk jest cenionym interpretatorem pieśni. W 2001 roku wykonał recital pieśni W. A. Mozarta w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, zaś szczególnym wydarzeniem w jego karierze było kilkukrotne wykonanie Winterreise F. Schuberta w roku 2019, z udziałem aktorów-narratorów: Andrzeja Seweryna, Jerzego Treli, Wojciecha Malajkata i Leszka Teleszyńskiego (Zamek Królewski w Warszawie, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy, Aula UAM w Poznaniu).

Artysta dokonał wielu nagrań radiowych (m. in. BBC Radio, Radiodifusão Portuguesa, NDR Rundfunk), a także nagrał około 30 płyt CD, wielokrotnie nagradzanych Fryderykami (2008, 2009, 2016, 2019) oraz nagrodą Złotego Orfeusza (2008, 2010, 2014). Wydane przez NAXOS nagranie Stabat Mater K. Szymanowskiego (Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyrekcją Antoniego Wita), w 2009 roku otrzymało nominację do nagrody Grammy.

Jarosław Bręk w 2021 roku uzyskał tytuł profesora sztuki. Prowadzi klasę śpiewu w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Pełni funkcję Dyrektora Artystycznego Festiwali Muzycznych w Drezdenku i Krzyżu Wlkp.

 

 

ALINA RATKOWSKA, dyrygent

 

Laureatka I nagrody Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. Paoli Bernardii w Bolonii w 2005 roku, ponadto w 2003 roku uzyskała III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej Van Vlaanderen w Brugii (Belgia), z kierowanym przez siebie zespołem Esperanto.

Wyróżniona nagrodą Akademii Fonograficznej "Fryderyk" 2020, za dwupłytowy album z kompletem solowych klawesynowych utworów Johanna Goldberga i prestiżową nagrodą kulturalną miasta Gdańska "Splendor Gedanensis" za rok 2019. Profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadzi klasę klawesynu.

W 1999 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie (obecnie UMFC), w klasie prof. Leszka Kędrackiego. W 2002 roku uzyskała dyplom Scholi Cantorum Basiliensis – Wyższej Szkoły Muzyki Dawnej w Bazylei w klasie prof. Andrei Marcona. Kształciła się także pod kierunkiem Jörga Andreasa Böttichera, Jespera B. Christensena (Generalbass) i Johanna Sonnleitnera (gra na pianoforte/kameralistyka). Ponadto w 2020 roku ukończyła studia z zakresu dyrygentury symfoniczno-operowej, w klasie prof. Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku, jest także absolwentką studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej na Wydziale Zarządzania i Ekonomii.

W roku 2009 otrzymała stopień doktora sztuki muzycznej przyznany przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, w roku 2014 stopień doktora habilitowanego przyznany przez Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach, zaś w 2020 otrzymała tytuł profesora.

W 2009 i 2013 roku została wyróżniona przez czytelników Gazety Wyborczej nagrodą Sztorm Roku. W 2008 otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury. Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury i wielu innych zagranicznych fundacji. Współpracowała z Goldberg Baroque Ensemble, specjalizującym się w wykonawstwie muzyki zachowanej w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN, dokumentując muzykalia w serii Muzyczne dziedzictwo Miasta Gdańska (DUX, Sarton, MDG). Dużą część działalności poświęca również wykonawstwu współczesnej muzyki pisanej na klawesyn. Brała udział w prawykonaniach utworów kameralnych i solowych Krzysztofa Baculewskiego, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Pawła Łukaszewskiego, Edwarda Sielickiego, Tadeusza Dixy, Bartosza Kowalskiego, Marcina Łukaszewskiego, Dariusza Przybylskiego. Owocem działalności na polu muzyki współczesnej były m.in. płyta Le Clavecin Moderne, Le Clavecin Moderne plus Percussion nominowane kolejno do nagród Fryderyk 2017 i 2022W 2019 Alina Ratkowska dyrygowała prawykonaniem kantaty Zygmunta Krauzego „Francesco”.

 W 2010 roku ukazała się jej debiutancka solowa płyta z Wariacjami Goldbergowskimi J. S. Bacha (Sarton), która w 2011 otrzymała dwie nominacje do nagrody fonograficznej „Fryderyk”. W 2012 ukazała się jej płyta z trzema koncertami klawesynowymi Johanna Jeremiasa du Graina, zmarłego w 1756 roku gdańskiego kompozytora i organisty, a rok później poświęcona im książka wydana przez UMFC w Warszawie. W 2018 artystka nagrała koncerty klawesynowe Johanna Gottlieba Goldberga dla renomowanej wytwórni MDG Musikproduktion Dabringhaus und Grimm. Płyta uzyskała cztery nominacje do prestiżowej niemieckiej nagrody "Opus Klassik" 2019. Ratkowska jest autorką publikacji „Śladami Goldberga“, pierwszej monografii poświęconej gdańskiemu klawesyniście i kompozytorowi, za którą została uhonorowana nagrodą kulturalną miasta Gdańska Splendor Gedanensis w 2020 roku.

Jest redaktorem naukowym wydawnictw z najnowszą muzyką polską pisaną na klawesyn, a także krytycznego wydania dwóch koncertów klawesynowych J.G. Goldberga, opublikowanych w Chopin University Press. Prowadzi kursy mistrzowskie i jest zapraszana na wykłady w Polsce i za granicą. W 2006 roku z jej inicjatywy powstał Festiwal Goldbergowski w Gdańsku, który stał się jednym z najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Polsce.

Od 1.09.2022 r. Dyrektor Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara.