Pamięci Karola Szymanowskiego cz. II

28 października 2022 r. godz. 19:00
Sala koncertowa, ul. Jana Pawła II 3, 76-200 Słupsk
Wydarzenia PFSB im. Wojciecha Kilara
Bilety 40/35/30 (s) zł
KUP BILET

 

 

28 października 2022 r. o godz. 19:00 zapraszamy na niezwykły koncert, wypełniony ponadczasową muzyką Karola Szymanowskiego. Tym razem kompozytor zabierze nas w podróż po polskim folklorze; orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara oraz Chór Uniwersytetu Gdańskiego wykonają Stabat Mater z udziałem znakomitych solistów: Anny Mikołajczyk – Niewiedział (sopran), Ewy Marciniec (alt) oraz Jarosława Bręk (baryton). Usłyszymy także Sześć pieśni kurpiowskich – cykl utworów na chór mieszany a cappella, inspirowany publikacją księdza Władysława Skierkowskiego „Puszcza kurpiowska w pieśni”. Za przygotowanie chóru odpowiedzialny jest Marcin Tomczak, zaś zadyryguje Jakub Chrenowicz.

 

Wystąpią:

Anna Mikołajczyk - Niewiedział - sopran

Ewa Marciniec - alt

Jarosław Bręk - baryton

Chór Uniwersytetu Gdańskiego

Marcin Tomczak - przygotowanie i prowadzenie chóru

Jakub Chrenowicz - dyrygent

Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara 

 

"Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, w ramach programu "Muzyka", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca"

 

ANNA MIKOŁAJCZYK - NIEWIEDZIAŁ, sopran.
Absolwentka Warszawskiej Akademii Muzycznej. Współpracuje między innymi z Warszawską Operą Kameralną, Operą Bałtycką czy Operą Wrocławską, gdzie zaśpiewała wiele pierwszoplanowych ról operowych, między innymi takich kompozytorów jak: W. A. Mozart, P. Czajkowski, G. Verdi, I. Strawiński. Jest odtwórczynią wielu parti w operach i dziełach współczesnych. Prawykonania swoich kompozycji powierzają jej między innymi tacy kompozytorzy jak Zygmunt Krauze, Paweł Łukaszewski, Stanisław Moryto. W listopadzie 2011 roku zaśpiewała tytułową partię w operze _Madame Curie_ Elżbiety Sikory. Zarówno przedstawienie jak główna rola zostały wielokrotnie nagrodzone. W 2013 nagrodą Orphée du Prestige Lyrique de l'Europe de l'Academie du Disque Lyrique uhonorowano DVD _Madame Curie_ wydane przez firmę DUX. W 2015 roku taką samą nagrodę otrzymał dwupłytowy album Musica Sacromontana IX - „Pasquale Anfossi Oratorio la Morte di san Filipo Neri” z udziałem śpiewaczki. Dużo miejsca w swojej działalności koncertowej poświęca muzyce oratoryjno – kantatowej i kameralnej. Jest szczególnie ceniona w kręgu muzyki dawnej. W roku 1995 rozpoczęła swoją drogę zawodową współpracując z takimi zespołami jak Dekameron, czy Ars Nova. Do dziś chętnie podejmuje wyzwania artystyczne z towarzyszeniem instrumentów historycznych. W 2001 otrzymała nagrodę im. Zofii Rayzacherowej. Dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej na XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie. Dokonała nagrań ponad 50 albumów płytowych, a wśród nich jest 12, które otrzymały nagrodę Akademii Fonograficznej FRYDERYK, między nimi solowa płyta na której śpiewaczka prezentuje pieśni Karola Szymanowskiego została wyróżniona dwiema nagrodami FRYDERYK 2008 w kategoriach: Album Roku Recital Wokalny, Opera, Operetka, Balet, oraz Fonograficzny Debiut Roku. W 2019 roku doceniona nagrodą FRYDERYK 2019 w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna została płyta wydana przez Chopin University Press: Stabat Mater -Giovanni Battista Pergolesi, Luctus Mariae - Paweł Łukaszewski. Wraz z Marcinem Tadeuszem Łukaszewskim nagrała wszystkie pieśni Ignacego Jana Paderewskiego, płyta jest laureatem Fryderyka 2021 w kategorii: Muzyka Kameralna - Duety. Jest adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

 

 

EWA MARCINIEC – alt

Wszechstronnie wykształcony muzyk. Absolwentka PSM I i II st. w Gdańsku w klasie fortepianu, Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie ukończyła z wyróżnieniem dwa fakultety: Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wokalno-Aktorski w klasie prof. Zofii Janukowicz-Pobłockiej, a także Musikhochschule und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, gdzie na artystycznych studiach podyplomowych, ukończonych również z wyróżnieniem, kontynuowała naukę śpiewu w klasie prof. Luisy Bosabalian.

Uczestniczyła w kursach mistrzowskich, które prowadzili: Carlo Bergonzi (Accademia Musicale Chigiana, Siena), Paul Esswood (Internationale Haendel Akademie, Karlsruhe ), Helmuth Rilling (Stuttgarter Bach Akademie, Kraków), Adele Stolte (Kurs Interpretacji Muzyki J.S. Bacha, Gdańsk).

Wiedzę muzyczną i umiejętności wokalne Ewy Marciniec doceniono i nagrodzono na konkursach wokalnych, m.in. Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (I nagroda i dwie nagrody specjalne, w tym od Krystyny Szostek– Radkowej „za najlepsze wykonanie pieśni artystycznych i za najpiękniejszy głos”), im. Ady Sari w Nowym Sączu (wyróżnienia), IVC `s-Hertogenbosch (finał), ARD München (finał).

Krąg zainteresowań Ewy Marciniec obejmuje muzykę dawną (m.in. J.S. Bach Pasja wg św. Mateusza, Pasja wg św. Jana, G.F. Haendel Mesjasz, Alcina, A. Vivaldi Griselda), poprzez romantyczną (G. Mahler Das Lied von der Erde, Kindertotenlieder, J. Brahms Rhapsodie fur Alt), aż do współczesności (K. Penderecki Credo, Siedem bram Jerozolimy, Powiało na mnie morze snów…-pieśni zadumy i nostalgii, W. Kilar Missa pro pace).

Występuje w wielu krajach europejskich oraz USA, w prestiżowych salach koncertowych: Berliner Philharmonie, Konzerthaus Berlin, Rundfunk-Sinfonieorchester Saarbrücken (Niemcy), Palais des Beaux-Arts, sale filharmoniczne w Liege i Strasbourgu (Belgia), Kunsthaus Luzern, Kongresshaus Zürich, Casino Basel, Casino Bern (Szwajcaria), Teatro La Fenice di Venezia (Włochy), Filharmonia Narodowa oraz Studio Koncertowe S1 im. W.Lutosławskiego w Warszawie, NOSPR w Katowicach, NFM we Wrocławiu, Filharmonie w Gdańsku, Krakowie, Łodzi, a także w Danii, Holandii, Francji, Watykanie i Izraelu.

Ewa Marciniec gości w teatrach operowych: Teatro dell`Opera di Roma, Teatro Comunale di Bologna, Teatro Comunale „Giuseppe Verdi” di Trieste, Teatro Nuovo Giovanni di Udine (Włochy), Oper Frankfurt, Hessisches Staatstheater Wiesbaden, Staatstheater Oldenburg (Niemcy), Landestheater Linz (Austria), Richard B.Fisher Center for the Performing Arts (USA), Teatr Wielki-Opera Narodowa (Warszawa), Opera Bałtycka (Gdańsk).

Występuje na licznych festiwalach polskich i zagranicznych: Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Festival Europalia – Brussel, Kulturfestival Bornholm, Bard SummerScape – Annandale-on-Hudson, Musica Sacra Europea – Nurnberg, Abu Ghosh Music Festival – Izrael, Festiwal Mozartiana w Gdańsku, Muzyka na Szczytach – Zakopane.

„…ciepły i ciemny głos altowy” Ewy Marciniec usłyszeć można na nagraniach archiwalnych Polskiego Radia (utwory kompozytorów polskich), a także na płytach CD (m.in.: A.M.Bononcini - La Decollazione di San Giovanni Battista, G.F.Haendel – Mesjasz/ w opracowaniu W.A.Mozarta, G.Rossini - Messa di Gloria, L.Janacek - Msza głagolicka, G.Mahler - III Symfonia, VIII Symfonia, K.Penderecki - Credo, Siedem Bram Jerozolimy, Powiało na mnie morze snów…-pieśni zadumy i nostalgii, K.Szymanowski - Demeter, Stabat Mater).

Ewa Marciniec jest profesorem sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne, prowadzi klasę śpiewu solowego w AM im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Została uhonorowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

 

JAROSŁAW BRĘK, bas - baryton

W latach 1984-1996 śpiewał w Poznańskich Słowikach prof. Stefana Stuligrosza. Ukończył Wydział Wokalny Akademii Muzycznej w Warszawie, w klasie śpiewu prof. Jerzego Artysza. Wyróżniony przez swoją uczelnię medalem Magna Cum Laude za wybitne osiągnięcia artystyczne. Jest laureatem nagród na konkursach wokalnych w Barcelonie, Vercelli i Lizbonie. Dwukrotnie nominowany do Paszportu Polityki. Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi, Brązowym Medalem Gloria Artis, odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej, Odznaką Honorową za zasługi dla Województwa Wielkopolskiego oraz Odznaką Honorową za zasługi dla Województwa Lubuskiego.

Śpiewał na scenach i estradach Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Holandii, Austrii, Rumunii, Wysp Kanaryjskich, Japonii, Libanu, Ukrainy, Bułgarii, Rosji, Francji, Monaco, Szwajcarii, Belgii, Czech, Litwy, Łotwy, Anglii, Izraela i Szwecji. Oklaskiwano go na scenach Paryża, Londynu, Berlina, Amsterdamu, Brukseli, Rzymu, Barcelony, Walencji, Santiago de Compostela, Oviedo, Hamburga, Zurychu, Düsseldorfu, Hanoweru, Grazu, Jerozolimy, Brna, Sankt Petersburga, Lwowa, Wilna, Rygi, Sofii, Bejrutu, Tokio, Yokohamy, Hiroshimy, czy Osaki. Współpracował ze 150 orkiestrami i 200 chórami z całego świata, wykonał ponad 20 partii operowych oraz ponad 140 dzieł oratoryjnych, od C. Monteverdiego, przez G. Verdiego, G. Mahlera po K. Pendereckiego.

Występował z wybitnymi dyrygentami: Giovanni Antonini, Benjamin Bayl, Tomasz Bugaj, Kai Bumann, Sylvain Cambreling, Agnieszka Duczmal, Edward Higginbottom, Jacek Kaspszyk, Jerzy Katlewicz, Michał Klauza, Igor Łacanycz, Jerzy Maksymiuk, Michel Plasson, Paweł Przytocki, Pascal Rophé, Antoni Ros-Marba, Tadeusz Strugała, Antoni Wit, Andriy Yurkevich, Alberto Zedda i wielu innymi. Współpracował ze znakomitymi orkiestrami, m.in. Berliner Philharmoniker, Symphoniker Hamburg, NDR Radiophilharmonie, BBC Concert Orchestra, Orquesta Sinfonica del Principado de Asturias, Real Filharmonia de Galicia,Brał udział w prawykonaniach utworów J. Bruzdowicz, W. Kilara, K. Knittla, Z. Krauze, A. Kurylewicza, P. Łukaszewskiego, P. Mossa, M. Ptaszyńskiej, R. Twardowskiego. Występował podczas znaczących festiwali, m. in.  Easter at King`s College Cambridge, Velikonoĉni Festival Duchovnĭ Hudby.

Występował w prestiżowych salach (Filharmonia Berlińska, Palau de la Musica de Valencia, Tokyo Bunka Kaikan, Muzeul National George Enescu w Bukareszcie, Tonhalle w Zurichu, Laeiszhalle w Hamburgu, Wielka Gildia w Rydze, Filharmonia Narodowa w Sofii). Jarosław Bręk jest cenionym interpretatorem pieśni. W 2001 roku wykonał recital pieśni W. A. Mozarta w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, zaś szczególnym wydarzeniem w jego karierze było kilkukrotne wykonanie Winterreise F. Schuberta w roku 2019, z udziałem aktorów-narratorów: Andrzeja Seweryna, Jerzego Treli, Wojciecha Malajkata i Leszka Teleszyńskiego (Zamek Królewski w Warszawie, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy, Aula UAM w Poznaniu).

Artysta dokonał wielu nagrań radiowych (m. in. BBC Radio, Radiodifusão Portuguesa, NDR Rundfunk), a także nagrał około 30 płyt CD, wielokrotnie nagradzanych Fryderykami (2008, 2009, 2016, 2019) oraz nagrodą Złotego Orfeusza (2008, 2010, 2014). Wydane przez NAXOS nagranie Stabat Mater K. Szymanowskiego (Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyrekcją Antoniego Wita), w 2009 roku otrzymało nominację do nagrody Grammy.

Jarosław Bręk w 2021 roku uzyskał tytuł profesora sztuki. Prowadzi klasę śpiewu w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Pełni funkcję Dyrektora Artystycznego Festiwali Muzycznych w Drezdenku i Krzyżu Wlkp.

 

 

JAKUB CHRENOWICZ

W latach 2010-2012 pełnił funkcję asystenta dyrektora Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Stanowisko to objął zaraz po ukończeniu z wyróżnieniem Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej Jerzego Salwarowskiego. W ramach programu LLP-Erasmus kształcił się także w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie n/Menem oraz był stypendystą Accademia Musicale Chigiana, gdzie studiował pod kierunkiem Gianluigiego Gelmettiego. W 2016 roku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie otrzymał stopień doktora, promotorem doktoratu był prof. Antoni Wit. W roku 2019 uzyskał stopień doktora habilitowanego.

W roku 2016 otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Dyrygent.

W 2019 został laureatem Medalu Młodej Sztuki Głosu Wielkopolskiego, nagrody, którą od lat otrzymują najwybitniejsi twórcy związani z Poznaniem (przed ukończeniem 35. roku życia).

Artysta koncertował z takimi zespołami, jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Gran Teatre del Liceu, Janačkova Filharmonia w Ostrawie, Brandenburgisches Staatsorchester we Frankfurcie nad Odrą, Kammerorchester Berlin, Sinfonietta Cracovia, orkiestry Filharmonii Poznańskiej, Krakowskiej, Łódzkiej, Pomorskiej, Bałtyckiej i innymi.

W sezonie artystycznym 2012/2013 pełnił funkcję pierwszego dyrygenta Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.

W sezonie artystycznym 2011/2012 Jakub Chrenowicz zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, gdzie powierzono mu kierownictwo muzyczne premiery Polskiego Baletu Narodowego Opowieści biblijne. W kolejnych sezonach prowadził szereg przedstawień operowych (Straszny Dwór Stanisława Moniuszki) i baletowych (Święto Wiosny Igora Strawińskiego, Tańczmy Bacha, Perły XX wieku).

W październiku 2013 zadebiutował z orkiestrą i chórem Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, podczas przedstawień Polskiego Baletu Narodowego w tym słynnym teatrze.

W maju 2015 roku objął kierownictwo muzyczne spektaklu Casanova w Warszawie w choreografii Krzysztofa Pastora; był również autorem koncepcji muzycznej tego przedstawienia. Spektakl został wskazany przez redakcję magazynu Dance Europe jako jedna z czterech najważniejszych światowych premier baletowych sezonu.

Prowadził również przedstawienia w Operze Wrocławskiej (Halka S. Moniuszki, Coppelia L. Delibes'a, Giselle A. Adama) w Teatrze Wielkim w Łodzi (m.in. Święto wiosny I. Strawińskiego, Krzesany W. Kilara, Don Kichot L. Minkusa ) oraz Operze Bałtyckiej w Gdańsku (Straszny Dwór S. Moniuszku).

Występował ze znakomitymi solistami, m.in. z Alexandrem Gavrylyukiem, Daniilem Trifonovem, Julianną Awdiejewą, Soyoung Yoon, Dang Thai Sonem, Piotrem Palecznym, Peterem Jablonskim, Kają Danczowską, Jadwigą Rappé, Olgą Pasiecznik, Krzysztofem Jakowiczem, Konstantym Andrzejem Kulką, Tomaszem Strahlem, Bartłomiejem Niziołem, Jakubem Jakowiczem, Łukaszem Długoszem, Szymonem Nehringiem, Leszkiem Możdżerem, Davidem Krakauerem.

Jakub Chrenowicz prowadzi klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Jest także kierownikiem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego.

Od sezonu artystycznego 2017/2018 Jakub Chrenowicz pełni funkcję Pierwszego Dyrygenta Filharmonii im. Stanisława Moniuszki w Koszalinie.

 

MARCIN TOMCZAK - profesor, chórmistrz, dyrygent, pracownik naukowo-dydaktyczny Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku i Uniwersytetu Gdańskiego. W latach 1999- 2005 pełnił funkcję prodziekana Wydziału Dyrygentury Chóralnej. W latach 2005-2012 piastował funkcję prorektora ds. artystycznych i studenckich. Kierownik Katedry Dyrygentury Chóralnej i Oratoryjno-Kantatowej /2005-2008, 2012-2016; 2020- /. W latach 2016-2020 dyrektor Instytutu Dyrygentury Chóralnej i Oratoryjno-Kantatowej. Członek Senatu Akademii, senackich komisji: Budżetowej i Artystycznej.

Od 1992 kierownik artystyczny i dyrygent Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego. Z zespołem odbył liczne tournees koncertowe w kraju i zagranicą występując w: Albanii, Austrii, Chorwacji, Czechach, Francji, Hiszpanii, Litwie, Łotwie, Macedonii, Niemczech, Słowenii, Szwecji, Ukrainie, Włoszech a także USA, Korei Południowej, Chinach, Argentynie i Ekwadorze.

Laureat licznych czołowych nagród krajowych i międzynarodowych konkursów chóralnych, m.in.: Grand Prix -Festiwalu im. F. Schuberta w Wiedniu/Austria 2000/,Złoty Medal w kat. musica sacra, Złoty Medal w kat. chamber music w Choir Olympic Games w Busan/ Korea Południowa 2002/; I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Chóralnym na Malcie/2003/, Grand Prix w Międzynarodowym Festiwalu Chórów Akademickich w Pardubicach /Czechy 2010/, Grand Prix, I miejsce i Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego w Międzynarodowym Konkursie Chóralnym w Wilnie, /Litwa 2010, 2014/, Grand Prix, I nagroda i Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie utworu Tomislava Zografskiego na Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym w Ohrid /Macedonia 2013/,Złoty Medal w kat . musica sacra w Choir Olympic Games Riga, Latvia /2014/; Grand Prix, Nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu inspirowanego folklorem na XV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej im Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie /Polska 2016/; Grand Prix, Nagroda Specjalna i I miejsce za najlepsze wykonanie utworu katalońskiego, I miejsce w kat. pop, II miejsce w kat.sacred music, I miejsce w kat. Paul Casals w International Choir Festiwal and Competition Canco Mediterania - Lloret de Mar /Catalonia 2018/, Grand Prix Silver Bells Festival – Daugavpils/ Łotwa 2019/, Złoty Dyplom Bandung – Indonesia/2021/: indywidualnych nagród dla najlepszego dyrygenta / Polska -1999,2016, Korea-2002 , Czechy-2005, 2008 /, nagród rektorskich, władz państwowych i terytorialnych: m.in.: dwukrotnie nominowany do Pomorskiej Nagrody Artystycznej, laureat Honorowej Nagrody Towarzystwa Przyjaciół Sztuki za twórczość artystyczną w dziedzinie muzyki, laureat Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „ Splendor Gedanensis”. Odznaczony odznaką Zasłużony Działacz Kultury, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Brązowym Krzyżem Zasługi, Medalem Srebrnym za Długoletnią Służbę.

Współpracował z Krzysztofem Pendereckim, Janem A.P. Kaczmarkiem /światowe premiery kompozycji: „Kantata o wolności’, Symfonia „Emigra”/, Leszkiem Możdżerem / prawykonanie „Missa Gratiatoria”/, Jean Michel Jarr`em, Ennio Morricone, Mikisem Theodorakisem /nagranie

na płytę CD opery „Metamorphoses of Dionysus”/.

Jako dyrygent współpracował z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, orkiestrami: Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Koszalińskiej, Państwowej Opery Bałtyckiej, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, , Orkiestrą Symfoniczną Uniwersytetu w Bremie, Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Gdańsku. Gościnnie zadyrygował koncertem muzyki polskiej w Korei Południowej z chórem Guacheon City Women`s Choir.

Prowadzi wykłady i warsztaty chóralne na temat polskiej i kaszubskiej muzyki chóralnej m.in. w Rumunii - dla międzynarodowego grona dyrygentów; oraz w Korei Południowej / na zaproszenie Koreańskiej Federacji Muzyki Chóralnej i Międzynarodowego Związku Chórów Koreańskich: Seul i wyspa Jeju – gdzie prezentował utwory inspirowane folklorem kaszubskim m.in. K. Wiłkomirskiego, L. Łukaszewskiego.

Zapraszany do prac Jury krajowych i zagranicznych festiwali i konkursów chóralnych /Grecja, Litwa, Macedonia, Rumunia, Słowacja, Włochy /. W latach 2012-2021 był wykładowcą na Podyplomowych Studiach Chórmistrzostwa i Emisji Głosu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Współpracował z Polskim Narodowym Chórem Młodzieżowym. Od 2006 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego i przewodniczącego Jury Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat”.