Pamięci Karola Szymanowskiego cz. II

28 października 2022 r. godz. 19:00
Sala koncertowa, ul. Jana Pawła II 3, 76-200 Słupsk
Wydarzenia PFSB
Bilety 40/35/30 zł
KUP BILET

 

 

28 października 2022 r. o godz. 19:00 zapraszamy na niezwykły koncert, wypełniony ponadczasową muzyką Karola Szymanowskiego. Tym razem kompozytor zabierze nas w podróż po polskim folklorze; orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara oraz Chór Uniwersytetu Gdańskiego wykonają Stabat Mater z udziałem znakomitych solistów: Anny Mikołajczyk – Niewiedział (sopran), Ewy Marciniec (alt) oraz Leszka Skrla (baryton). Usłyszymy także 4 pozycje z cyklu utworów na chór mieszany a cappella - Sześć pieśni kurpiowskich, inspirowanego publikacją księdza Władysława Skierkowskiego „Puszcza kurpiowska w pieśni”. Chór poprowadzi Aneta Majda, zaś orkiestrą zadyryguje Jakub Chrenowicz.

 

Repertuar:

Karol Szymanowski - Stabat Mater

Karol Szymanowski - Sześć pieśni kurpiowskich

 

Wystąpią: 

Anna Mikołajczyk - Niewiedział - sopran

Ewa Marciniec - alt

Leszek Skrla - baryton

Chór Uniwersytetu Gdańskiego 

Aneta Majda - prowadzenie chóru

Marcin Tomczak - kierownictwo artystyczne 

Aneta Majda, Filip Cieszyński - przygotowanie chóru

Jakub Chrenowicz - dyrygent

Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara 


 

"Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, w ramach programu "Muzyka", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca"


 

ANNA MIKOŁAJCZYK - NIEWIEDZIAŁ, sopran.
Absolwentka Warszawskiej Akademii Muzycznej. Współpracuje między innymi z Warszawską Operą Kameralną, Operą Bałtycką czy Operą Wrocławską, gdzie zaśpiewała wiele pierwszoplanowych ról operowych, między innymi takich kompozytorów jak: W. A. Mozart, P. Czajkowski, G. Verdi, I. Strawiński. Jest odtwórczynią wielu parti w operach i dziełach współczesnych. Prawykonania swoich kompozycji powierzają jej między innymi tacy kompozytorzy jak Zygmunt Krauze, Paweł Łukaszewski, Stanisław Moryto. W listopadzie 2011 roku zaśpiewała tytułową partię w operze _Madame Curie_ Elżbiety Sikory. Zarówno przedstawienie jak główna rola zostały wielokrotnie nagrodzone. W 2013 nagrodą Orphée du Prestige Lyrique de l'Europe de l'Academie du Disque Lyrique uhonorowano DVD _Madame Curie_ wydane przez firmę DUX. W 2015 roku taką samą nagrodę otrzymał dwupłytowy album Musica Sacromontana IX - „Pasquale Anfossi Oratorio la Morte di san Filipo Neri” z udziałem śpiewaczki. Dużo miejsca w swojej działalności koncertowej poświęca muzyce oratoryjno – kantatowej i kameralnej. Jest szczególnie ceniona w kręgu muzyki dawnej. W roku 1995 rozpoczęła swoją drogę zawodową współpracując z takimi zespołami jak Dekameron, czy Ars Nova. Do dziś chętnie podejmuje wyzwania artystyczne z towarzyszeniem instrumentów historycznych. W 2001 otrzymała nagrodę im. Zofii Rayzacherowej. Dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej na XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie. Dokonała nagrań ponad 50 albumów płytowych, a wśród nich jest 12, które otrzymały nagrodę Akademii Fonograficznej FRYDERYK, między nimi solowa płyta na której śpiewaczka prezentuje pieśni Karola Szymanowskiego została wyróżniona dwiema nagrodami FRYDERYK 2008 w kategoriach: Album Roku Recital Wokalny, Opera, Operetka, Balet, oraz Fonograficzny Debiut Roku. W 2019 roku doceniona nagrodą FRYDERYK 2019 w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna została płyta wydana przez Chopin University Press: Stabat Mater -Giovanni Battista Pergolesi, Luctus Mariae - Paweł Łukaszewski. Wraz z Marcinem Tadeuszem Łukaszewskim nagrała wszystkie pieśni Ignacego Jana Paderewskiego, płyta jest laureatem Fryderyka 2021 w kategorii: Muzyka Kameralna - Duety. Jest adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.


 


 

EWA MARCINIEC – alt

Wszechstronnie wykształcony muzyk. Absolwentka PSM I i II st. w Gdańsku w klasie fortepianu, Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie ukończyła z wyróżnieniem dwa fakultety: Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wokalno-Aktorski w klasie prof. Zofii Janukowicz-Pobłockiej, a także Musikhochschule und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, gdzie na artystycznych studiach podyplomowych, ukończonych również z wyróżnieniem, kontynuowała naukę śpiewu w klasie prof. Luisy Bosabalian.

Uczestniczyła w kursach mistrzowskich, które prowadzili: Carlo Bergonzi (Accademia Musicale Chigiana, Siena), Paul Esswood (Internationale Haendel Akademie, Karlsruhe ), Helmuth Rilling (Stuttgarter Bach Akademie, Kraków), Adele Stolte (Kurs Interpretacji Muzyki J.S. Bacha, Gdańsk).

Wiedzę muzyczną i umiejętności wokalne Ewy Marciniec doceniono i nagrodzono na konkursach wokalnych, m.in. Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (I nagroda i dwie nagrody specjalne, w tym od Krystyny Szostek– Radkowej „za najlepsze wykonanie pieśni artystycznych i za najpiękniejszy głos”), im. Ady Sari w Nowym Sączu (wyróżnienia), IVC `s-Hertogenbosch (finał), ARD München (finał).

Krąg zainteresowań Ewy Marciniec obejmuje muzykę dawną (m.in. J.S. Bach Pasja wg św. Mateusza, Pasja wg św. Jana, G.F. Haendel Mesjasz, Alcina, A. Vivaldi Griselda), poprzez romantyczną (G. Mahler Das Lied von der Erde, Kindertotenlieder, J. Brahms Rhapsodie fur Alt), aż do współczesności (K. Penderecki Credo, Siedem bram Jerozolimy, Powiało na mnie morze snów…-pieśni zadumy i nostalgii, W. Kilar Missa pro pace).

Występuje w wielu krajach europejskich oraz USA, w prestiżowych salach koncertowych: Berliner Philharmonie, Konzerthaus Berlin, Rundfunk-Sinfonieorchester Saarbrücken (Niemcy), Palais des Beaux-Arts, sale filharmoniczne w Liege i Strasbourgu (Belgia), Kunsthaus Luzern, Kongresshaus Zürich, Casino Basel, Casino Bern (Szwajcaria), Teatro La Fenice di Venezia (Włochy), Filharmonia Narodowa oraz Studio Koncertowe S1 im. W.Lutosławskiego w Warszawie, NOSPR w Katowicach, NFM we Wrocławiu, Filharmonie w Gdańsku, Krakowie, Łodzi, a także w Danii, Holandii, Francji, Watykanie i Izraelu.

Ewa Marciniec gości w teatrach operowych: Teatro dell`Opera di Roma, Teatro Comunale di Bologna, Teatro Comunale „Giuseppe Verdi” di Trieste, Teatro Nuovo Giovanni di Udine (Włochy), Oper Frankfurt, Hessisches Staatstheater Wiesbaden, Staatstheater Oldenburg (Niemcy), Landestheater Linz (Austria), Richard B.Fisher Center for the Performing Arts (USA), Teatr Wielki-Opera Narodowa (Warszawa), Opera Bałtycka (Gdańsk).

Występuje na licznych festiwalach polskich i zagranicznych: Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Festival Europalia – Brussel, Kulturfestival Bornholm, Bard SummerScape – Annandale-on-Hudson, Musica Sacra Europea – Nurnberg, Abu Ghosh Music Festival – Izrael, Festiwal Mozartiana w Gdańsku, Muzyka na Szczytach – Zakopane.

„…ciepły i ciemny głos altowy” Ewy Marciniec usłyszeć można na nagraniach archiwalnych Polskiego Radia (utwory kompozytorów polskich), a także na płytach CD (m.in.: A.M.Bononcini - La Decollazione di San Giovanni Battista, G.F.Haendel – Mesjasz/ w opracowaniu W.A.Mozarta, G.Rossini - Messa di Gloria, L.Janacek - Msza głagolicka, G.Mahler - III Symfonia, VIII Symfonia, K.Penderecki - Credo, Siedem Bram Jerozolimy, Powiało na mnie morze snów…-pieśni zadumy i nostalgii, K.Szymanowski - Demeter, Stabat Mater).

Ewa Marciniec jest profesorem sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne, prowadzi klasę śpiewu solowego w AM im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Została uhonorowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

 


LESZEK SKRLA

Leszek Skrla należy dziś do czołówki polskich śpiewaków dysponujących głosem barytonowym. Ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie kształcił się pod kierunkiem Andrzeja Koseckiego i Piotra Kusiewicza. W 1987 wyróżniony na XXII Między­narodowym Konkursie Wokalnym im. A. Dworzaka w Karlovych Varach, a w roku 1988 na Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu. Debiutował na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku w roli Figara w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego. Od sezonu 1988/1989 jest solistą Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Występuje bardzo często jako solista koncertów oratoryjnych w kraju i za granicą. Uczestniczył w Festiwalach Muzycznych: Warszawska Jesień, Vratislavia Cantans, Musica Polonia Nova. Viva il Canto, i wielokrotnie w Bydgoskim Festiwalu Operowym. W swoim dorobku artystycznym posiada ponad 50 partii operowych, głównie tych pierwszoplanowych. W lutym 2000 roku śpiewał spektakl premierowy Tannhäusera R.Wagnera w Operze Bałtyckiej. Rola Wolframa została uhonorowana Nagrodą Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego. W sezonie 2001/02 na scenie Opery Bałtyckiej odnosi kolejny wielki sukces, zdobywając uznanie za kreację Don Carlosa w operze G. Verdiego – Ernani. We wrześniu 2002 został zaproszony przez Teatr Wielki w Łodzi do estradowego wykonania opery Cyrulik Sewilski kreując tytułową postać pod dyrekcją Claudio Desderi. Znaczącym wydarzeniem w drodze artystycznej był udział w premierze opery Tosca G. Pucciniego (Scarpia), prezentowanej podczas festiwalu Viva il Canto’2005 w Cieszynie. W listopadzie 2005 został zaproszony przez Teatro Massimo w Palermo na Sycylii do zaśpiewania tytułowej roli w Królu Rogerze K. Szymanowskiego. W roku 2006 inaugurował sezon artystyczny w Operze Nova w Bydgoszczy śpiewając partię Uroka w operze Manru I. J. Paderewskiego. Dzieło to zostało nagrane i wydane przez firmę DUX na nośniku DVD . W maju 2007 na scenie Opery Bałtyckiej zaśpiewał tytułową rolę w operze G. Verdiego - Rigoletto w reżyserii M. Grzesińskiego.W październiku 2008 dokonuje premierowego, wydanego na nośniku CD, nagrania opery S. Moniuszko - Paria pod dyr. W. Kunca, gdzie śpiewa partię Dżaresa. W listopadzie w wielkiej scenerii Hali Globus w Lublinie bierze udział , u boku Joanny Woś, w spektakularnym przedstawieniu opery G. Verdiego Traviata w reżyserii W. Zawodzińskiego, wcielając się rolę ojca G. Germonta. W grudniu 2008 inauguruje otwarcie gmachu Opery Krakowskiej kreując role Grandiera w operze Diabły z Ludoun K. Pendereckiego, w inscenizacji Laco Adamika. W lutym 2009 bierze udział w spektaklach premierowych opery Wesela Figara W. A. Mozarta w reżyserii M. Weissa ,kreując rolę Hrabiego. W kwietniu 2009 na scenie Opery Narodowej w Warszawie śpiewa partię Marcina Pakuły w operze Verbum Nobile S. Moniuszko w reżyserii L. Adamika.

Sezon 2009/10 rozpoczyna kolejnymi nagraniami oper S. Moniuszko Flis i Verbum Nobile pod dyr. W. Kunca i wydanymi przez firmę DUX. W kwietniu 2010 bierze udział w inauguracji Bydgoskiego Festiwalu Operowego, kreując postać Barnaby w operze Gioconda A. Ponchiellego w reżyserii K. Nazara. We wrześniu 2010 zaśpiewał po raz pierwszy-tytułową rolę w operze G. Verdiego Makbeth na scenie Opery Bałtyckej w reżyserii M. Weissa. Sezon artystyczny 2011/2012 to udział w premierze opery G. Verdiego La Traviata w reżyserii K. Sofulak. W listopadzie 2011 w Sali UNESCO w Paryżu odbywa się światowa premiera opery E. Sikory Marie Curie w której kreuje rolę Einsteina. W czerwcu 2012 gościnnie śpiewa rolę G. Germonta w Staatstheater Nurnberg. 25 lecie pracy artystycznej świętuje w lutym 2013 śpiewając tytułową role Makbetha w operze G. Verdiego na scenie Opery Bałtyckiej. W czerwcu 2013 w uznaniu osiągnięć i osiągnięć znaczącego dorobku artystycznego otrzymuje z rąk Prezydenta Bronisława Komorowskiego tytuł profesora sztuk muzycznych. Rok 2014 to projekt i nagranie kolejnej płyty CD wydanej przez firmę DUX z dziełem K. Pendereckiego Powiało na mnie morze snów pod batutą Wojciecha Rajskiego. W październiku 2014 na scenie Opery Nova w Bydgoszczy śpiewa tytułową role w premierze opery G. Verdiego Rigoletto w inscenizacji N. Babińskiej. Kolejna wielka rola w repertuarze Leszka Skrla to rola Jago w operze Otello G. Verdiego, którą w maju 2015 z powodzeniem zaśpiewał w spektaklu na scenie Opery Bałtyckiej w reżyserii Marka Weissa i pod kierownictwem muzycznym Tadeusza Kozłowskiego. W kwietniu 2016 w Operze na Zamku w Szczecinie wystąpił w spektaklach premierowych opery G. Verdiego La Traviata w reżyserii Michała Znanieckiego. W czerwcu 2016 zaśpiewał rolę Conte di Luna w spektaklu opery G. Verdiego Il Trovatore w ramach projektu XX Festiwalu Opery Krakowskiej wykonany na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu. W maju 2017 na scenie Opery Bałtyckiej po raz pierwszy śpiewa tytułową role w operze Nabucco G. Verdiego w reżyserii Krzysztofa Babickiego. Kolejną tytułową rolą, którą wykreował na scenie Opery Nova w Bydgoszczy jest Falstaff G. Verdiego w reżyserii Macieja Prusa. W październiki 2017 brał udział w wystawieniu opery Straszny Dwór Stanisława Moniuszko w Copernicus Center w Chicago, gdzie kreował postać Miecznika. W marcu 2018 w Operze Krakowskiej zaśpiewał spektakle premierowe w dziełach G. Puccini Gianni Schicchi oraz Pajace R. Leoncavallo w reżyserii Włodzimierz Nurkowskiego i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka. W kwietniu 2018 na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej zaśpiewał rolę Don Alfonsa w dziele Mozarta Cosi fan tutte w reżyserii Marka Weissa i pod kierownictwem Friedricha Heidera. Leszek Skrla zajmuje się także pedagogiką wokalną, kształci studentów w klasie śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.


 

JAKUB CHRENOWICZ

W latach 2010-2012 pełnił funkcję asystenta dyrektora Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Stanowisko to objął zaraz po ukończeniu z wyróżnieniem Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej Jerzego Salwarowskiego. W ramach programu LLP-Erasmus kształcił się także w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie n/Menem oraz był stypendystą Accademia Musicale Chigiana, gdzie studiował pod kierunkiem Gianluigiego Gelmettiego. W 2016 roku na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie otrzymał stopień doktora, promotorem doktoratu był prof. Antoni Wit. W roku 2019 uzyskał stopień doktora habilitowanego.

W roku 2016 otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Dyrygent.

W 2019 został laureatem Medalu Młodej Sztuki Głosu Wielkopolskiego, nagrody, którą od lat otrzymują najwybitniejsi twórcy związani z Poznaniem (przed ukończeniem 35. roku życia).

Artysta koncertował z takimi zespołami, jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Gran Teatre del Liceu, Janačkova Filharmonia w Ostrawie, Brandenburgisches Staatsorchester we Frankfurcie nad Odrą, Kammerorchester Berlin, Sinfonietta Cracovia, orkiestry Filharmonii Poznańskiej, Krakowskiej, Łódzkiej, Pomorskiej, Bałtyckiej i innymi.

W sezonie artystycznym 2012/2013 pełnił funkcję pierwszego dyrygenta Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.

W sezonie artystycznym 2011/2012 Jakub Chrenowicz zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, gdzie powierzono mu kierownictwo muzyczne premiery Polskiego Baletu Narodowego Opowieści biblijne. W kolejnych sezonach prowadził szereg przedstawień operowych (Straszny Dwór Stanisława Moniuszki) i baletowych (Święto Wiosny Igora Strawińskiego, Tańczmy Bacha, Perły XX wieku).

W październiku 2013 zadebiutował z orkiestrą i chórem Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, podczas przedstawień Polskiego Baletu Narodowego w tym słynnym teatrze.

W maju 2015 roku objął kierownictwo muzyczne spektaklu Casanova w Warszawie w choreografii Krzysztofa Pastora; był również autorem koncepcji muzycznej tego przedstawienia. Spektakl został wskazany przez redakcję magazynu Dance Europe jako jedna z czterech najważniejszych światowych premier baletowych sezonu.

Prowadził również przedstawienia w Operze Wrocławskiej (Halka S. Moniuszki, Coppelia L. Delibes'a, Giselle A. Adama) w Teatrze Wielkim w Łodzi (m.in. Święto wiosny I. Strawińskiego, Krzesany W. Kilara, Don Kichot L. Minkusa ) oraz Operze Bałtyckiej w Gdańsku (Straszny Dwór S. Moniuszku).

Występował ze znakomitymi solistami, m.in. z Alexandrem Gavrylyukiem, Daniilem Trifonovem, Julianną Awdiejewą, Soyoung Yoon, Dang Thai Sonem, Piotrem Palecznym, Peterem Jablonskim, Kają Danczowską, Jadwigą Rappé, Olgą Pasiecznik, Krzysztofem Jakowiczem, Konstantym Andrzejem Kulką, Tomaszem Strahlem, Bartłomiejem Niziołem, Jakubem Jakowiczem, Łukaszem Długoszem, Szymonem Nehringiem, Leszkiem Możdżerem, Davidem Krakauerem.

Jakub Chrenowicz prowadzi klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Jest także kierownikiem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego.

Od sezonu artystycznego 2017/2018 Jakub Chrenowicz pełni funkcję Pierwszego Dyrygenta Filharmonii im. Stanisława Moniuszki w Koszalinie.


 

MARCIN TOMCZAK - profesor, chórmistrz, dyrygent, pracownik naukowo-dydaktyczny Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku i Uniwersytetu Gdańskiego. W latach 1999- 2005 pełnił funkcję prodziekana Wydziału Dyrygentury Chóralnej. W latach 2005-2012 piastował funkcję prorektora ds. artystycznych i studenckich. Kierownik Katedry Dyrygentury Chóralnej i Oratoryjno-Kantatowej /2005-2008, 2012-2016; 2020- /. W latach 2016-2020 dyrektor Instytutu Dyrygentury Chóralnej i Oratoryjno-Kantatowej. Członek Senatu Akademii, senackich komisji: Budżetowej i Artystycznej.

Od 1992 kierownik artystyczny i dyrygent Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego. Z zespołem odbył liczne tournees koncertowe w kraju i zagranicą występując w: Albanii, Austrii, Chorwacji, Czechach, Francji, Hiszpanii, Litwie, Łotwie, Macedonii, Niemczech, Słowenii, Szwecji, Ukrainie, Włoszech a także USA, Korei Południowej, Chinach, Argentynie i Ekwadorze.

Laureat licznych czołowych nagród krajowych i międzynarodowych konkursów chóralnych, m.in.: Grand Prix -Festiwalu im. F. Schuberta w Wiedniu/Austria 2000/,Złoty Medal w kat. musica sacra, Złoty Medal w kat. chamber music w Choir Olympic Games w Busan/ Korea Południowa 2002/; I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Chóralnym na Malcie/2003/, Grand Prix w Międzynarodowym Festiwalu Chórów Akademickich w Pardubicach /Czechy 2010/, Grand Prix, I miejsce i Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego w Międzynarodowym Konkursie Chóralnym w Wilnie, /Litwa 2010, 2014/, Grand Prix, I nagroda i Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie utworu Tomislava Zografskiego na Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym w Ohrid /Macedonia 2013/,Złoty Medal w kat . musica sacra w Choir Olympic Games Riga, Latvia /2014/; Grand Prix, Nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu inspirowanego folklorem na XV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej im Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie /Polska 2016/; Grand Prix, Nagroda Specjalna i I miejsce za najlepsze wykonanie utworu katalońskiego, I miejsce w kat. pop, II miejsce w kat.sacred music, I miejsce w kat. Paul Casals w International Choir Festiwal and Competition Canco Mediterania - Lloret de Mar /Catalonia 2018/, Grand Prix Silver Bells Festival – Daugavpils/ Łotwa 2019/, Złoty Dyplom Bandung – Indonesia/2021/: indywidualnych nagród dla najlepszego dyrygenta / Polska -1999,2016, Korea-2002 , Czechy-2005, 2008 /, nagród rektorskich, władz państwowych i terytorialnych: m.in.: dwukrotnie nominowany do Pomorskiej Nagrody Artystycznej, laureat Honorowej Nagrody Towarzystwa Przyjaciół Sztuki za twórczość artystyczną w dziedzinie muzyki, laureat Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „ Splendor Gedanensis”. Odznaczony odznaką Zasłużony Działacz Kultury, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Brązowym Krzyżem Zasługi, Medalem Srebrnym za Długoletnią Służbę.

Współpracował z Krzysztofem Pendereckim, Janem A.P. Kaczmarkiem /światowe premiery kompozycji: „Kantata o wolności’, Symfonia „Emigra”/, Leszkiem Możdżerem / prawykonanie „Missa Gratiatoria”/, Jean Michel Jarr`em, Ennio Morricone, Mikisem Theodorakisem /nagranie

na płytę CD opery „Metamorphoses of Dionysus”/.

Jako dyrygent współpracował z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, orkiestrami: Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Koszalińskiej, Państwowej Opery Bałtyckiej, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, , Orkiestrą Symfoniczną Uniwersytetu w Bremie, Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Gdańsku. Gościnnie zadyrygował koncertem muzyki polskiej w Korei Południowej z chórem Guacheon City Women`s Choir.

Prowadzi wykłady i warsztaty chóralne na temat polskiej i kaszubskiej muzyki chóralnej m.in. w Rumunii - dla międzynarodowego grona dyrygentów; oraz w Korei Południowej / na zaproszenie Koreańskiej Federacji Muzyki Chóralnej i Międzynarodowego Związku Chórów Koreańskich: Seul i wyspa Jeju – gdzie prezentował utwory inspirowane folklorem kaszubskim m.in. K. Wiłkomirskiego, L. Łukaszewskiego.

Zapraszany do prac Jury krajowych i zagranicznych festiwali i konkursów chóralnych /Grecja, Litwa, Macedonia, Rumunia, Słowacja, Włochy /. W latach 2012-2021 był wykładowcą na Podyplomowych Studiach Chórmistrzostwa i Emisji Głosu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Współpracował z Polskim Narodowym Chórem Młodzieżowym. Od 2006 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego i przewodniczącego Jury Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat”.

 

 

ANETA MAJDA - dyrygentka, mezzosopran.

Ukończyła Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. G. Bacewicz w Koszalinie w klasie fortepianu. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku kierunku Dyrygentura chóralna w klasie dr hab. Aleksandry Gruczy – Rogalskiej, prof. AM (dyplom z wyróżnieniem) oraz absolwentka studiów magisterskich na kierunku Logopedia (Uniwersytet Gdański). Obecnie doktorantka na kierunku Dyrygentura w macierzystej uczelni w klasie prof. zw. dr. hab. Marcina Tomczaka. Uczestniczyła w kursach i warsztatach m. in.: prof. Krzysztofa Szydzisza, prof. Stanisława Krawczyńskiego, prof. Marcina Wawruka, prof. Agnieszki Franków-Żelazny, Milana Koleny (Bratysława), Fernanda Gila Estrady (Ekwador), Gary’ego Gradena (Szwecja), Brian’a Fentress’a (USA), Jennifer Tham (Singapur), The King’s Singers, Philip’a Lawsona (Wielka Brytania), Bob’a Chilcotta (Wielka Brytania), Risto Joost’a (Estonia), Paul’a Phoenix’a (Wielka Brytania), Josu Elberdin’a (Spain), Soundarie David Rodrigo (Sri Lanka), Heechurl’a Kim’a (South Korea).

Między 2005 a 2011 r. członkini chóru gospel „Et in terra” pod dyrekcją dr hab. Moniki Zytke. W latach 2008 – 2011 wokalistka zespołu muzyki dawnej Cappella Geadanensis. Współzałożycielka chóru kameralnego „Kolektyw wokalny”, który w 2013 r. zdobył Złote pasmo na VIII Ogólnopolskim Konkursie Kolęd i Pastorałek w Chełmnie oraz Srebrne Pasmo w kategorii Chórów Świeckich na II Ogólnopolskim Festiwalu Pieśni Maryjnej „Ave Maria” w Chojnicach. Obecnie prowadzi chór kameralny Chordae Vocales.

Od 2007 r. związana z działalnością Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego. Od 2011 r. asystentka prof. zw. dr hab. Marcina Tomczaka i akompaniatorka w Akademickim Chórze Uniwersytetu Gdańskiego oraz pracownik Akademickiego Centrum Kultury Uniwersytetu Gdańskiego. Od listopada 2021 roku pełni funkcję II Dyrygenta Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego. Od września 2020 roku jest wykładowcą, nauczycielem emisji głosu oraz dyrygowania w Gdańskiej Szkole Kantorów, działającej przy Oblackim Centrum Kultury. W 2013 roku wraz z zespołem zdobyła I miejsce w kategorii muzyka sakralna oraz III miejsce w kategorii chórów mieszanych podczas Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Cracovia Cantans. W 2017 roku zespół pod kierunkiem Anety Majdy zdobył najwyższe wyróżnienia Andrea Del Verrocchio International Choral Festival: Złoty medal w kategorii „Chóry mieszane”, Złoty medal w kategorii „Muzyka sakralna”, Nagrodę Specjalną za najlepsze wykonanie utworu współczesnego („Gloria” autorstwa Hyo Won-Woo) oraz Grand Prix całego Festiwalu. W uznaniu za wybitne osiągnięcia artystyczne pod dyrekcją Anety Majdy, Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego otrzymał nagrodę finansową z rąk Rektora Uniwersytetu Gdańskiego, prof. nadzw. dr hab. Jerzego Piotra Gwizdały. W styczniu 2019 r., Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego pod jej dyrekcją wziął udział w XIII International Sacred Music Festival „Silver Bells” w Daugavpils (Łotwa), gdzie zdobył I miejsce w kategorii „Współczesna muzyka sakralna”, Wyróżnienia od Centrum Kultury Łotewskiej, Domu Kultury Polskiej na Łotwie, Nagrodę specjalną za najciekawszy dobór repertuaru oraz Grand Prix Festiwalu. W 2021 r., jury 3th World Virtual Choir Festival w Indonezji, organizowanego przez Bandung Choral Society, przyznało zespołowi pod dyrekcją doktorantki złoty medal w kategorii “Non-virtual” za utwór “O Sapientia” Tadeji Vulc. W marcu 2022 roku, Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego pod dyrekcją Anety Majdy zdobył złoty dyplom na Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym Online “Accordo Festivo” w kategorii “Academic Choral Singing”. W lipcu 2022 roku otrzymała Indywidualną Nagrodę czwartego stopnia z rąk Rektora UG prof. dr hab. Piotra Stepnowskiego za osiągnięcia w pracy zawodowej.


 

CHÓR UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO

Powstały w 1971 roku Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego to jeden z najbardziej cenionych chórów akademickich w Polsce. Od 51 lat reprezentuje Uniwersytet Gdański w kraju i za granicą, odnosząc sukcesy na festiwalach, konkursach i olimpiadach chóralnych. Zespół współpracował z największymi osobowościami muzyki klasycznej oraz rozrywkowej. Na swoim koncie ma występy m.in. z Krzysztofem Pendereckim, Ennio Morricone, Jean Michelem Jarrem, J.A.P. Kaczmarkiem oraz Leszkiem Możdżerem. W repertuarze chóru znajdują się polskie i obcojęzyczne utwory a capella różnych stylów i epok muzycznych oraz muzyka oratoryjna. W swoim dorobku chór ma także prawykonania utworów (ostatni z lutego 2017 roku - „Emigra – Symfonia bez końca” autorstwa Laureata Oskara J.A.P. Kaczmarka). Jest wielokrotnym laureatem prestiżowych festiwali muzycznych oraz olimpiad chóralnych, a także czołowych nagród oraz Grand Prix w konkursach międzynarodowych w Polsce i za granicą, ostatnio na XIII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej "Silver Bells" w Daugavpils, na Łotwie. W ostatnim roku chór zdobył 4 złote medale w konkursach wirtualnych: World Virtual Choir Festival 2021 oraz Accordo Festivo 2022 a także w IV Ogólnopolskim Konkursie Chóralnym „Musica in Urbe”. Chór ma na swoim koncie 9 nagranych płyt, z jego udziałem zostało stworzonych kolejnych 6. Tworzą go pasjonaci muzyczni, którzy nie boją się wyzwań i sięgają po różne środki wyrazu muzycznego.

Od 1992 r. dyrygentem i dyrektorem artystycznym Akademickiego Chóru UG jest profesor Marcin Tomczak, którego asystentką oraz doktorantką jest od 2011 roku Aneta Majda (od 2021 r. drugi dyrygent Akademickiego Chóru UG). Od 2020 r. akompaniatorem i asystentem profesora Marcina Tomczaka jest Filip Cieszyński.