Operetka w Filharmonii - Księżniczka Czardasza

22 października 2021 r. godz. 19:00
Sala koncertowa, ul. Jana Pawła II 3, 76-200 Słupsk
Wydarzenia PFSB
Bilety 40/35/30 zł
KUP BILET

Księżniczka Czardasza z 1915 roku jest jednym z najwybitniejszych dzieł srebrnej operetki wiedeńskiej. Węgierski Kompozytor Imre Kálmán oraz libreciści Leo Stein i Béla Jenbach opowiadają historię miłości rozdartej przez konwenanse społeczne. Uczucie łączące gwiazdę budapeszteńskiego variété Sylvii Varescu (słynącej z zapierających dech w piersi wykonań czardaszy) oraz księcia Edwina Lippert-Weylersheim stanowi punkt centralny fabuły. Jak potoczą się losy zakochanych? Czy uda się uzyskać błogosławieństwo ojca Edwina, zdecydowanie sprzeciwiającego się związkowi księcia z aktorką? Odpowiedzi na te pytania dostarczy półsceniczne wykonanie operetki na deskach naszej Filharmonii. W role główne wcielą się artyści powiązani na co dzień z warszawskim środowiskiem muzycznym: Aleksandra Orłowska oraz Sławomir Naborczyk, zaś towarzyszyć im będą m.in. Paulina Janczaruk, Jakub Milewski oraz Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara. W roli dyrygenta wystąpi Ruben Silva, a wydarzenie poprowadzi dla Państwa Andrzej Zborowski.

„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego”, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca” 

 

Aleksandra ORŁOWSKA

Sopran. Absolwentka Wydziału Wokalnego warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, a następnie studia operowego Queen Elisabeth Music Chapel przy Opera La Monnaie w Brukseli. Debiutowała w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej rolą Tebalda w Don Carlosie G. Verdiego (reż. W.Decker) oraz Kate w Madame Butterfly G. Pucciniego (reż. M. Treliński). Kolejne lata związane z Operą Narodową owocują udziałem w spektaklach takich jak Manon LescautG. Pucciniego (reż M. Treliński), Lohengrin R. Wagnera (reż. A. MacDonald), Eros i Psyche L. Różyckiego, gdzie wcieliła się w rolę Hedone i Hanny (reż. B. Wysocka), Czarodziejski Flet W.A. Mozarta - Papagena (reż. B. Kosky), Carmen G. Bizet - Frasquita (reż. A. Chyra). W koprodukcji Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz jej macierzystej uczelni, wykonywała partię Musetty w Cyganerii Puccinniego (wersja koncertowa), Heleny w Śnie Nocy Letniej B. Brittena (reż. B. Redo-Dobber) oraz Tatiany w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego (reż. R. Cieśla). Wraz z Calouste Gulbenkian Foundation miała okazję śpiewać rolę Susanny w Weselu Figara W. A. Mozarta (Lizbona, 2013), a współpraca z Teatrem Muzycznym w Poznaniu, zainicjowana w 2016 roku, zaowocowała rolą Sylvy Varescu w Księżniczce Czardasza (reż. G. Chrapkiewicz). Rok później w tę samą rolę wcieliła się na deskach Opery Śląskiej (reż. P. Partum), a także Mazowieckiego Teatru Muzycznego (reż. M. Znaniecki). Przez lata śpiewa rolę Fiordiligi w operze Cosi fan tutte W.A. Mozarta w Polskiej Operze Królewskiej (reż. J. Stokalska) oraz Zuzanny w Weselu Figara Warszawskiej Operze Kameralnej (reż. G. Chrapkiewicz). Do Opery Śląskiej powraca jako Lisette w La Rondine G. Pucciniego (reż. B. Berger-Gorski). Koncertuje w kraju i za granicą z wieloma orkiestrami pod batutą takich dyrygentów jak M. J. Błaszczyk, A. Dumay, J. M. Florêncio, P. Fournillier, R. Janiak, M. Kluczyńska, R. Kłoczko, T. Kozłowski, R. Labahua, P. McCreesh, G. Nowak, M. Nowakowski, C. Montanaro, D. Runtz, Y. Shemet, S. Soltesz, J. Salwarowski, P. Sułkowski, T. Wojciechowski czy A. Yurkevych. Wśród szczególnych projektów artystki można wyliczyć solowy występ podczas Gali Sylwestrowej 2013 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, uczestnictwo w jubileuszowym festiwalu z okazji 75. rocznicy założenia The Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli, koncerty z Verein Opera w Zurychu, z orkiestrą Simfonia Juventus, prawykonanie Symfonii Światła Stanisława Fiałkowskiego z Filharmonikami Rzeszowskimi, nagranie opery Zamek na Czorsztynie K. Kurpińskiego dla wydawnictwa muzycznego DUX oraz prawykonanie utworu Tak jest i tak ma być Hadriana Tabęckiego podczas koncertu Anioły Grudnia dla Telewizji Polskiej. 

 

Sławomir NABORCZYK

Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie dra hab. M. Moździerza i mgra T. Szlenkiera. Swoje umiejętności doskonalił podczas kursów u N. Shicoffa, E. Pessena, M. Rexrotha, I. Kłosińskiej, H. Łazarskiej, K. Rymarczyk, A. Kruszewskiego, L. Świdzińskiego, M. Robavsa oraz T. Koniecznego. Debiutował w 2011 r. rolą Basilia w „Weselu Figara” W.A. Mozarta podczas Operowego Forum Młodych w Operze Nova w Bydgoszczy. Na tej scenie kreował także postaci Kowala w „Krótkim życiu” M. de Falli i tytułowego „Studenta żebraka” K. Millöckera. Laureat  22 Wielkiego Turnieju Tenorów w Operze na Zamku w Szczecinie Gran Proc VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. J. Kiepury w Krynicy-Zdroju (I nagroda i dwie specjalne), Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Operetkowej i Musicalowej w Krakowie (III nagroda, 2016), III Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. K. Jamróz w Busku-Zdroju (III nagroda), Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej „Ars et Gloria” w Katowicach (nagroda specjalna, 2017) czy XII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Złote Głosy” w Warszawie (II nagroda, 2017). Absolwent Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Występuje w Operze Śląskiej, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, w Warszawskiej Operze Kameralnej oraz w Teatrze Muzycznym w Lublinie. Współpracuje z Sinfonią Varsovią, Filharmonia Śląską i Filharmonią Zabrzańską oraz zespołem Musica Viva (koncerty m.in. w Bremen, Lilienthal i Schwerin). W 2017 r. śpiewał partię Abdalla w koncertowym wykonaniu „Nabucca” G. Verdiego w Bremen. Współpracował z takimi dyrygentami, jak M.J. Błaszczyk, V. Kiradjiev, M. Figas, P. Wajrak, P. Sułkowski, S. Chrzanowski, M. Kluczyńska, A. Nagórka, Z. Rychert, W. Kunc, J. Wołosiuk, G. Chmura, M.M. Sompoliński czy M. Klauza.

 

Paulina JANCZARUK 

Absolwentka wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Doroty Wójcik. Już na początku studiów debiutowała w operze "Prima la musica e poi le parole" A. Salieriego rolą Toniny, następnie w operze "Aleko" S. Rachmaninova wystąpiła jako Zemfira, w dziele "Magnificat" J.S.Bacha śpiewała partię sopranową. "Wesoła Wdówka" F.Lehara to pierwsza operetka, w której wystąpiła w słynnej roli Hanny Glavary w Teatrze Muzyczym w Łodzi, by potem nawiązać współpracę z tymże Teatrem Muzycznym na dłużej, występując w musicalu A.L. Webbera Jesus Christ Superstar. Szkoliła się na kursach mistrzowskich u Beaty Redo Dobber, Izabelli Kłosińskiej, Udo Rheinemanna oraz Siergieja Leiferkusa. Pracowała z takimi dyrygentami jak m.in. Tadeusz Kozłowski, Jakub Wnuk, Jose Maria Florencio, M.Kocimski, P.Sułkowski M.Wolniewski, P. Fiugajski. Od 2018 roku związana na stałe z Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie występuje w spektaklach operetkowych: "Baron Cygański" J. Straussa jako Arsena, "Księżniczka Czardasza" E.Kalmana jako Stasi, "Kraina Uśmiechu" F. Lehara jako Księżniczka Mi, "Skrzypek na dachu" J. Bocka jako Hudel, "Hallo Szpicbródka" L. Starskiego jako Anita. Bierze również udział w koncertach „Od Opola do San Remo“, “W duecie z Muzycznym“ i "Po Polsku z Muzycznym". Koncertuje w kraju z programem operowo-operetkowym wraz z Polską Operą Kameralną. Współpracowała również z Radomską Orkiestrą Kameralną. Swoim głosem uświetniła Galę rozdania Nagród Pokoju, organizowaną przez światowej sławy malarza fantastyki Wojciecha Siudmaka, która miała miejsce w  Łodzi. W grudniu 2019 roku wystąpiła w VI edycji programu "Bitwa Tenorów na róże" pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego i Alicji Węgorzewskiej. Program emitowany był przez Telewizję Polską. W maju 2021 roku zadebiutowała partią Zerliny w genialnym dziele „Don Giovanni” W.A. Mozarta w reżyserii Michała Znanieckiego, pod batutą dyr. Tadeusza Kozłowskiego w Warszawskiej Operze Kameralnej. W tym samym roku otrzymała nagrodę Marszałka Województwa Lubelskiego w uznaniu za zaangażowanie w pracę artystyczną Teatru Muzycznego w Lublinie. W sierpniu 2021 roku wystąpiła na 54. Festiwalu Operowo-Operetkowym im. J.Kiepury kreując rolę Księżniczki Mi w operetce „Kraina Uśmiechu” F. Lehara pod kierownictwem Przemysława Fiugajskiego.

 

Jakub MILEWSKI 
Z wykształcenia śpiewak operowy, z zamiłowania kompozytor i dyrygent, a tak że producent projekt projektów muzycznych. Kieruje artystycznie Mazowieckim Teatrem Muzycznym im. Jana Kiepury w Warszawie. Ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie (klasa prof. Roberta Cieśli) na wydziale wokalno aktorskim. Koncertował w wielu miastach Polski, Szwecji, Finlandii, Hiszpanii, Niemiec i Norwegii, a także w Chinach i Stanach Zjednoczonych. Jest autorem muzyki m.in. do koncertu „Kantata Przemienienia”, a także piosenki promującej film „Zerwany kłos”. W 2017 r. na zakopiańskich Krzeptówkach odbyła się premiera dzieła z jego muzyką i librettem Jerzego Binkowskiego Kantaty „Totus Tuus CałyM Twój…” w 20. rocznicę wizyty Jana Pawła II na Podhalu. Jakub Milewski na swoim koncie ma kilka wydawnictw płytowych, w tym wspomnianą „Kantata Przemienienia” (CD + nagraną pod jego dyrekcją, wydaną przez Edycję św. Pawła, a także m.in. „Pieśni Powst ania Warszawskiego w nowych aranżacjach Włodzimierza Korcza” (jako solista), wydaną przez warszawską Filharmonię im. R. Traugutta, czy „Śpiewy hisoryczne” zarejestrowane w Studiu Koncertowym Polskiego Radia i wydane przez Fundację 1863.pl Milewski pracował m.in. nad spektaklami operowymi: „Sen nocy letniej” B. Brittena i „Straszny Dwór“ S. Moniuszko (Teatr Wielki Opera Narodowa) i „Wesele Figara” rola tytułowa (Polska Opera Królewska). Był stypendystą w Conservatorio Statale di Musica G. Rossini w Pe saro (Włochy). Uczestniczył w Masterclass wybitnych śpiewakpiewaków m.in.: Evghenii Dundekovej, Jose Carrerasa. W 2018 roku został odznaczony przez Marszałka Województwa Mazowieckiego medalem pamiątkowym PRO MASOVIA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury i promowanie regionu w Polsce i za granicą, a w roku 2019 odebrał odznakę honorową Za zasługi dla Miasta Ostrołęki. Jest pomysłodawcą i Dyrektorem Artystycznym Festiwalu Muzycznego „Ostrołęckie Operalia”.

 

Ruben SILVA

Polski dyrygent boliwijskiego pochodzenia, jeden z najwybitniejszych muzyków swojego pokolenia. Swą karierę rozpoczął w Boliwii, debiutując z Narodową Orkiestrą Symfoniczną. Był również założycielem Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej w roku 1975. Później, od 1978 roku, jako stypendysta polskiego rządu studiował w Akademii Muzycznej F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Stanisława Wisłockiego. Uczestnik i laureat wielu konkursów dyrygenckich – Międzynarodowego Konkursu dyrygenckiego Gino Marinuzzi w San Remo – Włochy, III Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. G. Fitelberga w Katowicach (laureat i zdobywca Nagrody dla najmłodszego finalisty, 1983), Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego Radia i Telewizji Węgierskiej w Budapeszcie. W 2006 roku odznaczony medalem za zasługi dla miasta Koszalin, a w 2012 roku odznaczony przez Prezydenta RP Złotym Krzyżem Zasługi za całokształt osiągnięć artystycznych. Dyrygował orkiestrami na całym świecie,: w większości krajów europejskich, w Japonii, Libanie, Ameryce Południowej. Obecnie współpracuje z większością filharmonii w Polsce. Ruben Silva dokonał również wielu prawykonań światowych dzieł współczesnych kompozytorów polskich, m.in. oper „Polieukt” i „Baltazar” Zygmunta Krauzego. Dokonał również licznych nagrań archiwalnych polskiej muzyki IX wieku np. pierwsze nagranie Halki St. Moniuszki (wersja Wileńska) oraz XX i XXI wieku (m. in. utworów Henryka Mikołaja Góreckiego, Piotra Mossa, Marcina Błażewicza, Augustyna Blocha). Był dyrektorem artystycznym Opery Wrocławskiej, Opery Krakowskiej, Filharmonii Koszalińskiej, kierownikiem muzycznym Teatru Wielkiego w Łodzi. Od 1983 roku Ruben Silva związany był z Warszawską Operą Kameralną a od 2013 roku, po śmierci legendarnego Dyrektora Stefana Sutkowskiego, również jako dyrektor artystyczny. Prowadził w swojej karierze kilkadziesiąt premier operowych operetkowych i musicalowych w wielu polskich i europejskich teatrach. Jego interpretacje spotykają się zawsze z wysokim uznaniem publiczności oraz krytyki. Jest ceniony i lubiany za wyczucie stylu, temperament, muzykalność i znakomity warsztat dyrygencki.

„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego”, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”