Magia operetki – koncert na Dzień Matki
Z okazji Dnia Matki orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara zaprezentuje Państwu najpiękniejsze utwory operowe i operetkowe. Będzie to wieczór wypełniony wspaniałą muzyką takich kompozytorów, jak Georges Bizet, Imre Kálmán, Leonard Bernstein, Giacomo Puccini, Stanisław Moniuszko. Usłyszymy m.in. Tańce góralskie z opery “Halka” czy uwerturę z “Księżniczki czardasza”. Solistką koncertu będzie utalentowana Magdalena Czerwińska (sopran), zaś za pulpitem dyrygenckim stanie Michał Krężlewski.
Wystąpią:
Magdalena Czerwińska – sopran
Michał Krężlewski – dyrygent
Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara
Program:
1. Imre Kalman – „Księżniczka czardasza” – uwertura
2. Giuseppe Verdi – aria Gildy „Caro nome” z opery „Rigoletto”
3. Stanisław Moniuszko – „Zefir goniący Florę” z opery „Hrabina”
4. Stanisław Moniuszko – „Piosnka Broni” z opery „Hrabina”
5. Stanisław Moniuszko – „Tańce góralskie” z opery „Halka”
6. Stanisław Moniuszko – aria Hanny „Do grob u trwać w bezżennym stanie… Która to, któraż…”
7. Pietro Mascagni – „Intermezzo” z opery „Cavaleria Rusticana”
8. Giacomo Puccini – „Intermezzo” z opery „Madama Butterfly”
9. Giacomo Puccini – „Si, mi chiamano Mimi” z opery „Cyganeria”
10. Franz Lehar – „Kto me usta cełuje, ten śni” z komedii muzycznej „Giuditta”
11. Giacomo Puccini – „O mio babbino caro” z opery „Gianni Schicchi”
MAGDALENA CZERWIŃSKA
Absolwentka Śpiewu Solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Laureatka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Hariclei Darclee w Braili w Rumunii - nagroda dla Najlepszego Młodego Artysty, finalistka Międzynarodowego Konkursu Belcanto im. Vincenzo Belliniego w Catanii na Sycylii, laureatka Festiwalu Włoskiej Muzyki Operowej „Belcanto per sempre”
we Włocławku. Półfinalistka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Otto Edelmanna w Wiedniu i uczestniczka rund finałowych prestiżowego Francisco Viñas International Singing Competition w Barcelonie. Do najnowszych sukcesów konkursowych śpiewaczki należy dołączyć także występ na II Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Bogdana Paprockiego w Bydgoszczy, którego została finalistką. Sopranistka pracuje pod okiem Kaludiego Kaludova. Brała także udział w kursach mistrzowskich i seminariach prowadzonych przez takich artystów jak Helena Łazarska, Irena Sylya, Teresa Żylis-Gara, Izabela Kłosińska, Bogdan Makal, Paul Esswood, Claudio Desderi czy Emilio Pons. W ramach programu „Scena Młodych”, realizowanego przez Operę Kameralną w Warszawie, wystąpiła na tejże scenie w partii Lauretty w operze Gianni Schicchi Pucciniego. Na scenie warszawskiej Opery Kameralnej wcieliła się później w Papagenę w Czarodziejskim Flecie Mozarta. Kreowała także tytułową partię we Francesce da Rimini Rachmaninowa. W Filharmonii Kaszubskiej wcieliła się w tytułową postać w operze Rebeka Dobrzyńskiego, będącą prapremierą pierwszej opery w języku kaszubskim. W 2015 roku rozpoczęła współpracę z Operą Bałtycką w Gdańsku, debiutując partią Hanny w operze Eros i Psyche Różyckiego. Rozwinęłą współpracę z rodzimą operą, kreując postać Musetty w La Boheme Pucciniego, Leili w Poławiaczach pereł Bizeta, Eurydyki i Wenus w Orfeuszu w piekle Offenbacha, Anniny w Traviacie Verdiego, Archanioła w Sądzie Ostatecznym Knittla. Można ją także często zobaczyć
w spektaklach Jerzego Snakowskiego Opera?Si!. Na scenie bydgoskiej Opery Nova sopranistkę można aktualnie usłyszeć w partii Paminy w Czarodziejskim Flecie Mozarta, w partii Hanny w Strasznym Dworze Moniuszki, w partii Fiordiligi w Cosi fan tutte Mozarta oraz w partii Małgorzaty w Fauście Gounoda, najnowszej produkcji bydgoskiej sceny. Współpracuje z fundacją Kultura.Teraz!, z którą realizuje operetkę Księżniczka Czardasza Kalmana oraz spektakl z melodiami z lat 20 i 30, Powróćmy jak za dawnych lat. Mimo operowych korzeni, sopranistka świetnie czuje się także w repertuarze jazzowym i rozrywkowym. Swoją pasję do lżejszego repertuaru artystka spełnia w projektach solowych, współpracując z uznanymi polskimi instrumentalistami. Operę i rozrywkę natomiast ma okazję łączyć podczas koncertów z Szymonem Morusem i jego Orkiestrą Kameralną Progress.
MICHAŁ KRĘŻLEWSKI
Ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku otrzymując tytuł magistra w dwóch dziedzinach: w zakresie gry na fortepianie w klasie prof. Waldemara Wojtala oraz w zakresie dyrygentury symfoniczno-operowej, studiując w klasach prof. Zygmunta Rycherta oraz prof. Kaia Bumanna. W 2016 roku, jeszcze podczas studiów dyrygenckich, otrzymał angaż w Operze Bałtyckiej w Gdańsku jako korepetytor solistów. Pół roku później uzyskał stanowisko asystenta artystycznego dyrygenta. Od sierpnia 2021 r. do czerwca 2023 r. pełnił funkcję kierownika orkiestry Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Podczas swojej działalności artystycznej w Operze Bałtyckiej dyrygował wieloma spektaklami operowymi i baletowymi. Posiada bogaty repertuar operowy i symfoniczny, który obejmuje dzieła od baroku do muzyki najnowszej. Michał Krężlewski współpracował z takimi orkiestrami jak: - NOSPR w Katowicach - Filharmonia Narodowa w Warszawie - Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku - Filharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie - Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie - Capella Bydgostiensis - Elbląska Orkiestra Kameralna Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Maestro Gabriela Chmurę, Maestro Jerzego Salwarowskiego oraz Maestro José Maria Florêncio. 12 marca 2022 roku z zespołem Opery Bałtyckiej w Gdańsku towarzyszył Tomaszowi Koniecznemu w orkiestrowej premierze spektaklu "Apokalipsa", na który składają się dzieła takie jak "Kindertotenlieder" G. Mahlera oraz “3 pieśni do słów Baczyńskiego” A. Nowaka. Było to również prawykonanie wersji orkiestrowej utworu A. Nowaka wydanego przez PWM. W kwietniu 2023 r. dokonał prawykonania II symfonii Krzysztofa Pendereckiego w Ameryce Południowej wraz z Orquesta Sinfónica de Entre Rios w Parana (Argentyna). W listopadzie 2023 r. został zaproszony do dyrygowania finałem 5. International Baltic Piano Competition w Gdańsku. W kwietniu 2024 r. wraz z orkiestrą i chórem Filharmonii Narodowej w Warszawie dokonał prawykonania utworu Stefana Wesołowskiego “Męczeństwo Joanny d’Arc”, który stanowi ilustrację muzyczną do filmu niemego Carla Theodora Dreyera z 1928 r. Ma na swoim koncie nagrania muzyki filmowej, wśród których należy wymienić muzykę autorstwa Reinhardta Wagnera, nagraną wraz z Polską Filharmonia Bałtycką w Gdańsku do wielokrotnie nagradzanego na festiwalach filmu Edwarda Porembnego “Życie i śmierć Maxa Lindera”. Michał Krężlewski jest również wykładowcą Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.