Koncert Sylwestrowy

31 grudnia 2023 r. godz. 20:00
Sala koncertowa, ul. Jana Pawła II 3, 76-200 Słupsk
Wydarzenia PFSB
Bilety 150 zł
KUP BILET

 

(Uwaga! 31 grudnia 2023 r. nie będzie dyżuru kasowego przed koncertem. Za utrudnienia przepraszamy.)

 

Koniec roku zazwyczaj kojarzy się z dobrą zabawą i nadchodzącymi zmianami – podczas tegorocznego Sylwestra Sala Koncertowa słupskiej Filharmonii zmieni się w miejsce, w którym dobra zabawa łączy się lekkim repertuarem operetkowym, prezentowanym przez orkiestrę PFSB pod batutą maestro Rubena Silvy. Będzie to niepowtarzalna okazja, aby z klasą pożegnać 2023 rok i wejść w rok 2024 tanecznym krokiem! Zapewnią to soliści: Paulina Janczaruk (sopran) oraz Paweł Skałuba (tenor), którzy zaprezentują się zgromadzonej publiczności nie tylko w utworach solowych, lecz również w pełnych entuzjazmu duetach – często z żartobliwym mrugnięciem oka w stronę słuchaczy. O dobry humor zadba również znany wśród sympatyków naszej Filharmonii dyrygent Ruben Silva, który słynie ze swojej otwartości i latynoamerykańskiej ekspresji. Nie zabraknie też lampki szampana!

 

Wystąpią:

Paulina Janczaruk - sopran

Aleksander Kruczek - tenor

Ruben Silva - dyrygent

Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara

 

Program:

Johann Strauss - Uwertura do op. Zemsta Nietoperza

Johann Strauss - Marsz Egipski op. 335

Johann Strauss - Jubel Marsz (Kaiser Franz Józef I Rettungs) op. 126, Johann Strauss - Annnen Polka op. 117

Johann Strauss - Szampańska Polka op. 211

Johann Strauss - Polka schnell " Auf der Jagd” op. 373

Johann Strauss - Walc „Wiedeńska krew” op. 354

Johann Strauss - Walc „Seid umschlugen

Johann Strauss - Millionen” op. 443

Johann Strauss - Kuplety Barinkaya z opery „Baron Cygański”

Johann Strauss - Walc „Nad pięknym, modrym Dunajem” op. 314

Johann Strauss - Walc „Odgłosy Wiosny”

Johann Strauss - Kuplety Adeli z op. Zemsta Nietoperza

Hans Christian Lumbye – Champagner Galopp op. 14

Franz von Suppé – Marsz Fatinitza

Emmerich Kalman - „Czardasz” z opery „Księżniczka Czardasza”

Emmerich Kalman - „Co się dzieje…” z opery ”Księżniczka Czardasza”

Emmerich Kalman - „Ach, jedź do Varasdin” z opery „Hrabina Marica”

Emmerich Kalman - „Jakże mam Ci wytłumaczyć” z op.”Księżniczka Czardasza”

Jacques Offenbach „Lalka” z opery „Opowieści Hoffmana”

Frederick Loewe – „Przetańczyć całą noc” z musicalu „My fair Lady”

Franz Lehar - – Aria „Twoim jest serce me” z opery „Kraina Uśmiechu”

Franz Lehar - "Usta milczą… z opery „Wesoła Wdówka”

Ernesto de Curtis – Pieśń Neapolitańska „Torna a Sorrento”

Eduardo Di Capua – Pieśń Neapolitańska „O sole mio”

Giuseppe Verdi – „Brindisi” z opery „ La Traviata”

Giuseppe Verdi – Aria „La donna e mobile” z opery „Rigoletto”

 

 

PAULINA JANCZARUK

Sopran liryczno-koloraturowy.

Złota Maska
27 marca w Międzynarodowym Dniu Teatru Paulina Janczaruk została wyróżniona nagrodą Złotej Maski za rolę Adeli w spektaklu „Zemsta Nietoperza” J. Straussa, która premierę miała w marcu 2022 roku w Teatrze Muzycznym w Lublinie. Absolwentka wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Doroty Wójcik. Już na początku studiów debiutowała w operze "Prima la musica e poi le parole" A. Salieriego rolą Toniny, następnie w operze "Aleko" S. Rachmaninova wystąpiła jako Zemfira, w dziele "Magnificat" J. S. Bacha śpiewała partię sopranową. "Wesoła Wdówka" F. Lehara to pierwsza operetka, w której wystąpiła na studiach w słynnej roli Hanny Glavary w Teatrze Muzyczym w Łodzi, by potem nawiązać współpracę z tymże Teatrem Muzycznym na dłużej, występując w musicalu A. L. Webbera „Jesus Christ Superstar” w reżyserii Zbigniewa Maciasa. Szkoliła się na kursach mistrzowskich u Beaty Redo Dobber, Izabelli Kłosińskiej, Udo Rheinemanna, Siergieja Leiferkusa, i wielu innych. Pracowała z takimi dyrygentami jak m.in. Tadeusz Kozłowski, Vincent Kozlovsky, Ruben Silva, Jakub Wnuk, Jose Maria Florencio, Piotr Sułkowski, Przemysław Fiugajski, Michał Kocimski, Marcin Wolniewski czy Kazimierz Wiencek. Od 2018 roku związana na stałe z Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie występuje w spektaklach operetkowych: "Baron Cygański" J. Straussa jako Arsena, "Księżniczka Czardasza" E. Kalmana jako Stasi, "Kraina Uśmiechu" F. Lehara jako Księżniczka Mi, "Skrzypek na dachu" J. Bocka jako Hudel, "Hallo Szpicbródka" L. Starskiego jako Anita. Bierze również udział w koncertach m.in. „Strauss Gala”. W grudniu 2019 roku wystąpiła w VI edycji programu "Bitwa Tenorów na róże" pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego i Alicji Węgorzewskiej. Program emitowany był przez Telewizję Polską. W maju 2021 roku zadebiutowała partią Zerliny w genialnym dziele „Don Giovanni” W. A. Mozarta w reżyserii Michała Znanieckiego, pod batutą dyr. Tadeusza Kozłowskiego w Warszawskiej Operze Kameralnej. W tym samym roku otrzymała nagrodę Marszałka Województwa Lubelskiego w uznaniu za zaangażowanie w pracę artystyczną Teatru Muzycznego w Lublinie.

W sierpniu 2021 roku wystąpiła na 54. Festiwalu Operowo-Operetkowym im. J. Kiepury kreując rolę Księżniczki Mi w operetce „Kraina Uśmiechu” F. Lehara pod kierownictwem Przemysława Fiugajskiego. W październiku 2021 zadebiutowała na deskach Polskiej Filharmonii "Sinfonia Baltica" im. Wojciecha Kilara kreując rolę hrabianki Stasi w operetce „Księżniczka Czardasza” pod batutą Rubena Silvy, w styczniu natomiast wykonanie koncertowe operetki Kalmana wykonała również w Filharmonii Kaliskiej. W 2022 roku wcieliła się w rolę Adeli w operetce „Zemsta Nietoperza” Johanna Straussa, najnowszej premierze Teatru Muzycznego w Lublinie w reżyserii Artura Barcisia. W grudniu 2022 roku wcieliła się w rolę Christine Daae w słynnym musicalu „Das Phantom” M. Yestona. Laureatka Międzynarodowego Konkursu Operetkowo-Musicalowego pod patronatem Wiesława Ochmana 2022 w Krakowie, w którym zajęła 2 miejsce oraz otrzymała Nagrodę za szczególną Osobowość Artystyczną od ZASP, a także szereg nagród pozaregulaminowych. Laureatka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Viva Calisia w Kaliszu 2022, w którym otrzymała Pierwsze Wyróżnienie, wykonując m.in. Arię Królowej Nocy „Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen”. W 2023 roku zadebiutowała w Mazowieckim Teatrze Muzycznym im. Jana Kiepury rolą Lizy w operetce "Kraina Uśmiechu" F. Lehara pod batutą Rubena Silvy w reżyserii Wojciecha Adamczyka. Brała również udział w Opera Masterclass im. Antoniny Campi w Lublinie, gdzie szkoliła swój warsztat pod okiem znanych śpiewaków operowych: Evy Vesin, Izabelli Kłosińskiej i Mariusza Kwietnia. Solistka czynnie koncertuje w kraju i za granicą z repertuarem operowo-operetkowym - w lipcu 2023 zadebiutowała w Kijowie z Narodową Operetką Kijowską pod batutą Siergiya Didoka w koncercie "In Memoriam - ofiarom wojny".

 

 

RUBEN SILVA

Polski dyrygent boliwijskiego pochodzenia, jeden z najwybitniejszych muzyków swojego pokolenia. Swą karierę rozpoczął w Boliwii, debiutując z Narodową Orkiestrą Symfoniczną. Był również założycielem Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej w roku 1975. Później, od 1978 roku, jako stypendysta polskiego rządu studiował w Akademii Muzycznej F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Stanisława Wisłockiego. Uczestnik i laureat wielu konkursów dyrygenckich – Międzynarodowego Konkursu dyrygenckiego Gino Marinuzzi w San Remo – Włochy, III Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. G. Fitelberga w Katowicach (laureat i zdobywca Nagrody dla najmłodszego finalisty, 1983), Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego Radia i Telewizji Węgierskiej w Budapeszcie. W 2006 roku odznaczony medalem za zasługi dla miasta Koszalin, a w 2012 roku odznaczony przez Prezydenta RP Złotym Krzyżem Zasługi za całokształt osiągnięć artystycznych. Dyrygował orkiestrami na całym świecie,: w większości krajów europejskich, w Japonii, Libanie, Ameryce Południowej. Obecnie współpracuje z większością filharmonii w Polsce.

Ruben Silva dokonał również wielu prawykonań światowych dzieł współczesnych kompozytorów polskich, m.in. oper „Polieukt” i „Baltazar” Zygmunta Krauzego. Dokonał również licznych nagrań archiwalnych polskiej muzyki IX wieku np. pierwsze nagranie Halki St. Moniuszki (wersja Wileńska) oraz XX i XXI wieku (m. in. utworów Henryka Mikołaja Góreckiego, Piotra Mossa, Marcina Błażewicza, Augustyna Blocha). Był dyrektorem artystycznym Opery Wrocławskiej, Opery Krakowskiej, Filharmonii Koszalińskiej, kierownikiem muzycznym Teatru Wielkiego w Łodzi. Od 1983 roku Ruben Silva związany był z Warszawską Operą Kameralną a od 2013 roku, po śmierci legendarnego Dyrektora Stefana Sutkowskiego, również jako dyrektor artystyczny. Prowadził w swojej karierze kilkadziesiąt premier operowych operetkowych i musicalowych w wielu polskich i europejskich teatrach. Jego interpretacje spotykają się zawsze z wysokim uznaniem publiczności oraz krytyki. Jest ceniony i lubiany za wyczucie stylu, temperament, muzykalność i znakomity warsztat dyrygencki.

Działalność zawodowa:

* 1983–1992 i od 1997 – dyrygent Warszawskiej Opery Kameralnej

* 1992–1994 – Dyrektor Artystyczny Opery Wrocławskiej

* 1994–1997 – Dyrektor Artystyczny Filharmonii Koszalińskiej

* 1995–1997 – Dyrektor Artystyczny Opery Krakowskiej

* 1997–2000 – współpraca z Teatrem Muzycznym ROMA w Warszawie oraz z Belgradzką Operą Kameralną

* od 2000 – Dyrektor Warszawskiej Filharmonii Młodzieżowej

* od 2005 - 2013 – Dyrektor Artystyczny Filharmonii Koszalińskiej

* od 2008 – współpraca z Orkiestrą Symfoniczną Bogoty (Kolumbia)

* od 2009 – pierwszy gościnny dyrygent Narodowej Orkiestry Symfonicznej w La Paz (Boliwia)

* 2012–2013 – Kierownik muzyczny Teatru Wielkiego w Łodzi

* 2013-2016 – Dyrektor Artystyczny Warszawskiej Opery Kameralnej

* 2017 – dyrygent Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie

*2018 – 2021 Dyrektor Naczelny i Artystyczny Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara