Inauguracja sezonu artystycznego 2025/2026

26 września 2025 r. godz. 19:00
Sala koncertowa, ul. Jana Pawła II 3, 76-200 Słupsk
Wydarzenia PFSB
Bilety 50/45/40 zł
KUP BILET

Zapraszamy na uroczysty koncert inaugurujący sezon artystyczny 2025/2026, podczas którego orkiestra Polskiej Filharmonii "Sinfonia Baltica" im. Wojciecha Kilara wykona dwa arcydzieła Ludwiga van Beethovena - kompozytora-symbolu, którego twórczość nieustannie porusza serca melomanów i inspiruje kolejne pokolenia wykonawców na całym świecie. Jego muzyka, głęboko zakorzeniona w ludzkich emocjach, przekracza granice epok, pozostając uniwersalnym językiem ducha i myśli. Program wieczoru zbudowany został wokół kontrastujących, lecz komplementarnych dzieł, ukazujących dwa oblicza beethovenowskiego geniuszu: liryzm i dramat, intymność i monumentalizm, subtelność oraz heroiczny rozmach.

Koncert skrzypcowy D-dur op. 61 - jeden z najpiękniejszych i najbardziej wymagających utworów w całym repertuarze skrzypcowym. Skonstruowany z niezwykłą finezją i symfonicznym rozmachem, zachwyca śpiewną linią melodyczną, mistrzowską architekturą i poetycką głębią. Choć po premierze w 1806 roku dzieło spotkało się z chłodnym przyjęciem, dziś uznawane jest za jedno z największych osiągnięć w historii koncertu instrumentalnego. W partii solowej wystąpi Sunjae Ok, znakomity skrzypek młodego pokolenia, którego występy cechuje nie tylko imponująca technika, ale także wyjątkowa muzykalność, dojrzałość interpretacyjna i subtelna wrażliwość. Laureat licznych nagród, w tym m.in. I nagrody w konkursie muzycznym Areum Broadcasting Network (2004), I nagrody w Little Mozart Competition w Korei (2007), otrzymał także I nagrodę, kończąc edukację w Yewon School (2014). 

III Symfonia Es-dur op. 55 „Eroica” to jedno z najbardziej przełomowych dzieł nie tylko w dorobku Beethovena, ale i w całych dziejach muzyki symfonicznej. Utwór ten, skomponowany w latach 1803-1804, stanowi moment graniczny w historii gatunku: odważny manifest artystycznej niezależności, wyraz sprzeciwu wobec konwencji oraz głęboka refleksja nad ideą bohaterstwa. Początkowo dedykowana Napoleonowi Bonapartemu - uosobieniu rewolucyjnych ideałów - symfonia szybko straciła swego patrona, gdy Beethoven rozczarowany cesarskimi ambicjami Napoleona, usunął jego nazwisko z tytułowej strony partytury. „Eroica” stała się wówczas hymnem ku czci nie konkretnej postaci, lecz samej idei wolności, odwagi i twórczego indywidualizmu. Jej niezwykła struktura, dramatyczna intensywność i śmiałość wyrazu do dziś inspirują twórców i słuchaczy na całym świecie.

Całość wieczoru poprowadzi Monika Wolińska - dyrygentka i profesor zwyczajna w Katedrze Dyrygentury Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a zarazem pierwsza Polka, która zadyrygowała w nowojorskiej Carnegie Hall.

 

Program:

Ludwig van Beethoven - Koncert skrzypcowy D-dur op. 61
Ludwig van Beethoven - Symfonia nr 3 Es-dur op. 55 "Eroica"

 

Wystąpią:
Sunjae Ok - skrzypce
Monika Wolińska - dyrygent

Orkiestra Polskiej Filharmonii "Sinfonia Baltica" im. Wojciecha Kilara

 

Sunjae Ok, skrzypek pochodzący z Korei Południowej, zdobył I nagrodę w Konkursie Skrzypcowym im. Karola Lipińskiego 2024 w Toruniu, otrzymując aż 11 nagród specjalnych i uznanie ze strony wybitnych muzyków, w tym Daniela Stabrawy. Wszechstronność artystyczna Sunjae zaowocowała również zaproszeniami do występów z licznymi orkiestrami oraz do prezentacji recitali solowych w różnych miastach Europy i Azji.

Brał udział w kursach mistrzowskich i koncertował u boku uznanych artystów, takich jak Leonidas Kavakos, Shlomo Mintz, Daniel Stabrawa i Konstantin Heidrich, czerpiąc z tych spotkań ogromną inspirację. Jako kameralista, regularnie występuje jako gość z Polish String Quartet Berlin pod kierownictwem Tomasza Tomaszewskiego.

Od 2017 roku Sunjae Ok studiuje pod okiem profesora Tomasza Tomaszewskiego na Uniwersytecie Sztuk w Berlinie. Gra na skrzypcach Guarneri del Gesù „Sándor Végh”, które zostały mu uprzejmie udostępnione przez Floriana Leonharda.

 

Monika Wolińska w 2020 roku została odznaczona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, a w 2011 roku, odznaką honorową Zasłużony dla kultury polskiej. Prowadzi aktywną działalność koncertową na scenach całego świata, współpracując z wieloma orkiestrami Europy, Azji i Ameryki.  Sztukę dyrygencką Moniki Wolińskiej bardzo trafnie określił David Dubal po koncercie w nowojorskiej Carnegie Hall, zwracając uwagę na jej „wielką wrażliwość i niesamowite wyczucie brzmienia instrumentów w orkiestrze”. Koncert Moniki Wolińskiej w Carnegie Hall zakończył się ogromnym sukcesem i owacją na stojąco, i był pierwszym w historii koncertem, podczas którego za pulpitem dyrygenckim stanęła Polka.

W 2013 roku Monika Wolińska otrzymała dyplom Piękniejsza Polska, przyznawany osobom tworzącym piękno, którym możemy szczycić się przed światem, w ramach programu Piękniejsza Polska w Unii Europejskiej. W 2016 roku została uhonorowana przez Klub Rotary w Gorzowie Wielkopolskim statuetką Sukces, za promowanie Gorzowa Wielkopolskiego w kraju i na świecie. W 2018 roku otrzymała nagrodę specjalną za całokształt pracy artystycznej, w postaci srebrnej statuetki, za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony dóbr kultury im. Kazimierza Andrzeja Jaworskiego, przyznaną przez Prezydenta Miasta Chełm.

W 2012 ukazała się nagrana z Orkiestrą Sinfonia Varsovia debiutancka płyta Moniki Wolińskiej, zawierająca komplet poematów symfonicznych wielkiego polskiego kompozytora Eugeniusza Morawskiego. Płyta otrzymała znakomite recenzje i została nominowana do nagrody Fryderyk 2013.

Jako dyrygentka zadebiutowała w 2004 roku na Festiwalu Muzycznym w Lucernie, pracując pod okiem Pierre’a Bouleza. Przez wiele lat w charakterze asystentki współpracowała z Maestro Jerzym Semkowem, a w sezonie 2007/2008 asystowała prof. Krzysztofowi Pendereckiemu. Monika Wolińska jest wielką propagatorką muzyki współczesnej. Występowała wielokrotnie na Festiwalu Warszawska Jesień oraz koncertach z cyklu Generacje. W latach 2013-2017 była Dyrektorem Artystycznym Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara. W 2014 roku poprowadziła premierę widowiska muzyczno-historycznego Universa – Opera Otwarta Jana A.P. Kaczmarka, utworu napisanego z okazji Jubileuszu 650-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 2019 roku premierę wielkiego widowiska Rapsodia Śląska Jana A.P. Kaczmarka, dla uczczenia 100-lecia Powstań Śląskich.

W październiku 2014 roku poprowadziła w Filharmonii Gorzowskiej koncert z udziałem jednego z najwybitniejszych barytonów naszych czasów, Thomasa Hampsona, który na zaproszenie Moniki Wolińskiej, po raz pierwszy wystąpił w Polsce.

Swoją wszechstronną edukację artystyczną rozpoczęła w wieku sześciu lat. Ukończyła trzy kierunki studiów: skrzypce, prowadzenie zespołów wokalno-instrumentalnych (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy), oraz dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. Ryszarda Dudka (Akademia Muzyczna w Warszawie). Uczestniczyła w kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez Kurta Masura, Pierre’a Bouleza, Antoniego Wita i Gabriela Chmurę. W 2015 roku ukończyła Podyplomowe Studia Ogólnomenedżerskie na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

Monika Wolińska jest profesorem zwyczajnym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadzi klasę dyrygentury symfoniczno-operowej oraz od 2019 roku pełni funkcję Kierownika Katedry Wydziału Dyrygentury Symfoniczno-Operowej. Jest również autorką książki o wielkim polskim dyrygencie Stanisławie Wisłockim, zatytułowanej Stanisław Wisłocki – dyrygent i pedagog.

W latach 2003-2009 współpracowała z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Warszawie. W sezonie 2007/2008 pełniła funkcję stałego dyrygenta Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W latach 2013 – 2017 Monika Wolińska była Dyrektorem Artystycznym, Dyrygentem Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej, z którą w listopadzie 2015 roku nagrała płytę Bronisław Kaper / Jan A.P. Kaczmarek – SPOTKANIE.

W czerwcu 2017 roku znalazła się w finałowej szóstce dyrygentek z całego świata, wyłonionych w drodze konkursu, spośród 161 kandydatek, otrzymując zaproszenie do programu 2017 Hart Institute for Women Conductors, w Operze w Dallas.