II Festiwal Wojciecha Kilara

Koncert muzyki filmowej

9 grudnia 2022 r. godz. 19:00
Sala koncertowa, ul. Jana Pawła II 3, 76-200 Słupsk
Wydarzenia PFSB
Bilety 40/35/30 zł
KUP BILET

 

Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara zaprasza na II Festiwal Wojciecha Kilara! Czekają nas trzy niezwykłe koncerty wypełnione utworami tego kompozytora, cenionymi i granymi zarówno w Polsce, jak i za granicą. Wojciech Kilar to nie tylko twórca muzyki symfonicznej czy oratoryjnej, lecz również filmowej – komponował dla takich reżyserów, jak Francis Ford Coppola, Jane Campion, Roman Polański, Krzysztof Zanussi czy Andrzej Wajda. Jego dzieła wykonują największe orkiestry świata, w tym Philadelphia Orchestra, Cleveland Symphony i New York Philharmonic.

Wydarzeniem wieńczącym II Festiwal Wojciecha Kilara będzie KONCERT MUZYKI FILMOWEJ, na który zapraszamy 9 grudnia 2022 r. o godz. 19:00. Wieczór ten z pewnością dostarczy publiczności wielu wzruszeń – kto z nas nie zna Poloneza z filmu „Pan Tadeusz”, towarzyszącego śmierci Jacka Soplicy? Nie zabraknie także słynnej Wokalizy z filmu „Dziewiąte wrota” czy Suity z filmu „Dracula”, a więc tematów rozpoznawalnych na całym świecie. Sam kompozytor zwykł mawiać, iż niespecjalnie zna się na muzyce filmowej – on ją wyłącznie tworzy, a to przecież nie to samo. Podczas koncertu orkiestrę Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara poprowadzi Jan Miłosz Zarzycki, zaś partię solową sopranu w Wokalizie wykona utalentowana i współpracująca z bydgoskim środowiskiem artystycznym Dorota Nowak.

 

 

Repertuar:

Wojciech Kilar – Mazur z filmu Zemsta

Wojciech Kilar – Suita z filmu Portret Damy

Wojciech Kilar – Walc z filmu Ziemia Obiecana

Wojciech Kilar – Temat z filmu Pianista

Wojciech Kilar – Suita z filmu Dracula

Wojciech Kilar – Tango z filmu Zazdrość i medycyna

Wojciech Kilar – Suita z filmu Pan Tadeusz

Wojciech Kilar – Polonez z filmu Pan Tadeusz

Wojciech Kilar – Wokaliza z filmu Dziewiąte wrota


 

Wystąpią:

Dorota Nowak - sopran

Jan Miłosz Zarzycki – dyrygent

Orkiestra Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” im. Wojciecha Kilara

 

DOROTA NOWAK

 

Sopran. Doktorantka Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w ramach Szkoły Doktorskiej. W 2020 roku z wyróżnieniem ukończyła studia magisterskie na Wydziale Wokalno–Aktorskim Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu solowego prof. Katarzyny Nowak–Stańczyk. Nieprzerwanie od 8 lat współpracuje z Tomaszem Gumielą, pianistą.

Gościnna solistka Opery Nova w Bydgoszczy. Od 2020 roku pracuje jako asystent w klasie prof. Katarzyny Nowak-Stańczyk na Wydziale Wokalno-Aktorskim, konsultant ds. emisji głosu w Chórze Kameralnym Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz prowadzi zajęcia z indywidualnej emisji głosu dla studentów Wydziału Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

Debiutowała w 2017 roku partią I Damy w „Czarodziejskim Flecie" W.A. Mozarta na deskach Opery Nova (reż. M. Remus). W 2018 roku wykonała partie dwóch różnych Rozyn - w „Cyruliku Sewilskim” G.Rossiniego, wystawionym w ramach 11. Operowego Forum Młodych (reż. Jitka Stokalska) oraz w „Noclegu w Apeninach" S. Moniuszki (reż. Małgorzata Warsicka).

Od 2019 roku występuje na scenie Opery Nova w rolach: Adiny w „Napoju Miłosnym" G. Donizettiego (reż. Krzysztof Nazar), Barbariny w „Weselu Figara" W.A. Mozarta (reż. Wojciech Adamczyk), Despiny w „Cosi fan tutte" W.A. Mozarta (reż. Paweł Szkotak), Nastki w „Księżniczce Czardasza" E. Kálmána (reż. Wojciech Adamczyk) oraz Hanny w „Strasznym Dworze" S. Moniuszki (reż. Natalia Babińska). Wykonała również partię Frasquity w koncertowej wersji „Carmen" G. Bizeta w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.

Wykonuje utwory Muzyki Nowej. W 2020 roku rozpoczęła współpracę z Rafałem Gorzyckim, nagrywając „Śmierć Pana S* na sopran, altówkę, fortepian i elektronikę" na monograficzną płytę kompozytora pt. „Utwory Pierwsze".

Od ponad 10 lat jako chórzystka i solistka związana jest z Chórem Mieszanym Katedry Wawelskiej prowadzonym przez maestro Andrzeja Korzeniowskiego. Współpracowała z wieloma wybitnymi dyrygentami takimi jak Sir Collin Metters, Krzysztof Penderecki, Rafał Jacek Delekta, Maciej Tworek, Maciej Figas, Piotr Wajrak, Wojciech Michniewski, Michał Dworzyński, Kai Bumann, Dawid Runtz oraz Bernard Chmielarz.

 

JAN MIŁOSZ ZARZYCKI


Dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, finalista i laureat międzynarodowych konkursów muzycznych we Włoszech, w Hiszpanii i na Węgrzech.

W roku 1994 uzyskał dyplom z wyróżnieniem w klasie dyrygentury Marka Pijarowskiego we Wrocławiu. Swoje studia dyrygenckie uzupełniał w Wiedniu i w Berlinie, gdzie miał okazję poznać sztukę dyrygencką takich mistrzów batuty, jak: Seiji Ozawa, Kurt Masur, Claudio Abbado. Jest również absolwentem wydziału instrumentalnego Akademii Muzycznej w Katowicach (1990 r.), jako skrzypek został laureatem licznych konkursów muzycznych. Ukończył też Podyplomowe Studia Menedżerskie dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

W roku 1988 objął kierownictwo Studenckiej Orkiestry Kameralnej Jeunesses Musicales przy Akademii Muzycznej w Katowicach, w latach 1992-1993 współpracował z Państwową Operą we Wrocławiu. W kwietniu 1994 r. wziął udział w I Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku, gdzie zajął ex aequo I miejsce, a także otrzymał trzy nagrody pozaregulaminowe, m.in. nagrodę orkiestry. W roku 1997 otrzymał III nagrodę na VII Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. A. Toscaniniego w Parmie, następnie odbył tournée koncertowe po Włoszech z Orkiestrą Symfoniczną Emilii Romanii im. A. Toscaniniego.

Współpracował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, z orkiestrą Sinfonia Varsovia oraz z Warszawską Operą Kameralną. W 1999 roku został adiunktem i członkiem Katedry Dyrygentury Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, od tego czasu prowadzi też Międzynarodowe Młodzieżowe Warsztaty Muzyczne w Szczecinie. W 2004 roku wygrał konkurs na stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Łomżyńskiej Orkiestry Kameralnej.

Dyrygował wszystkimi polskimi orkiestrami filharmonicznymi. Koncertował w Niemczech, Francji, Austrii, Holandii, Czechach, Rosji, Włoszech, Ukrainie, Macedonii, USA, Portugalii, Meksyku, Libanie, Hiszpanii, Norwegii, Belgii, Litwie i Białorusi. Ma w swoim dorobku dwadzieścia nagranych płyt, z których jedna otrzymała nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego FRYDERYK 2019, siedem zostało nominowanych do nagrody FRYDERYK, a trzy do International Classical Music Awards. Nagrał także płytę DVD Vistula Landscapes. Zasiadał w jury międzynarodowych konkursów muzycznych m.in. European Union Conducting Competition (2018), International Conducting Competition Città di Brescia-Giancarlo Facchinetti (2019, 2021), Arthur Nikisch Conducting Competition (2020), I Concurso Internacional de Dirección de Orquesta „Universidad de Almería" (2021).

W 2008 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego uhonorował go Nagrodą Specjalną w uznaniu nieocenionych zasług dla polskiej kultury muzycznej, w roku 2011 – dyplomem za wybitne dokonania na rzecz dziedzictwa Fryderyka Chopina, a w roku 2013 – Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Otrzymał też Nagrodę Marszałka Województwa Podlaskiego za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury oraz Nagrodę Prezydenta Łomży za szczególne dokonania w dziedzinie kultury (2016). W 2014 r. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej nadał mu tytuł profesora sztuk muzycznych.