II Festiwal Wojciecha Kilara

Koncert muzyki oratoryjnej

25 listopada 2022 r. godz. 19:00
Sala koncertowa, ul. Jana Pawła II 3, 76-200 Słupsk
Wydarzenia PFSB
Bilety 40/35/30 zł
KUP BILET

 

Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara zaprasza na II Festiwal Wojciecha Kilara! Czekają nas trzy niezwykłe koncerty wypełnione utworami tego kompozytora, cenionymi i granymi zarówno w Polsce, jak i za granicą. Wojciech Kilar to nie tylko twórca muzyki symfonicznej czy oratoryjnej, lecz również filmowej – komponował dla takich reżyserów, jak Francis Ford Coppola, Jane Campion, Roman Polański, Krzysztof Zanussi czy Andrzej Wajda. Jego dzieła wykonują największe orkiestry świata, w tym Philadelphia Orchestra, Cleveland Symphony i New York Philharmonic.

Już 25 listopada 2022 r. o godz. 19:00 czeka nas KONCERT MUZYKI ORATORYJNEJ, podczas którego wybrzmią dwa dzieła Wojciecha Kilara: Choralvorspiel oraz V Symfonia Adwentowa. Choralvorspiel jest utworem nawiązującym do minimalizmu, wpisującym się w nurt twórczości Kilara inspirowany tradycjami i folklorem góralskim, zaś V Symfonia Adwentowa to kompozycja powstała w 2007 r. na zamówienie Filharmonii Śląskiej, odnosząca się do kultury muzycznej Śląska. W symfonii orkiestrze Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara towarzyszyć będzie nagradzany na licznych międzynarodowych konkursach i festiwalach chór 441 Hz, który wyśpiewa m.in. słowa kończące Apokalipsę św. Jana. Zadyryguje Alexander Humala, na co dzień dyrektor artystyczny Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie.

 

"Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, w ramach programu "Muzyka", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca"

 

 

Repertuar:

Wojciech Kilar – Choralvorspiel

Wojciech Kilar – V Symfonia Adwentowa


 

Wystąpią:

Alexander Humala – dyrygent

Chór 441 Hz

Orkiestra Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” im. Wojciecha Kilara

 

ALEXANDER HUMALA studiował dyrygenturę chóralną w Białoruskiej Państwowej Akademii Muzycznej w Mińsku i dyrygenturę symfoniczną w Konserwatorium w Rotterdamie. Wiedzę pogłębiał na kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich nauczycieli, jak Collin Metters, Jurij Simonow, Jorma Panula. W 2010 roku otrzymał prestiżowe stypendium Huygensa. W ramach programu stypendialnego L. Kirklanda studiował ponadto zarządzanie kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (2019–2020).

Zadebiutował w 2003 roku z orkiestrą kameralną Białoruskiej Akademii Muzycznej. W tym samym roku wystąpił z Orkiestrą Symfoniczną Młoda Białoruś, po czym odnotował debiut międzynarodowy z Litewską Państwową Orkiestrą Symfoniczną i został zaproszony do występów gościnnych z włoską Orchestra Giovanile della Saccisica.

W latach 2009 i 2012 w ramach programu stypendialnego „Gaude Polonia” odbył staże dyrygenckie w Operze Wrocławskiej i Filharmonii Narodowej w Warszawie, 2014–2016 był asystentem dyrygenta w Narodowej Orkiestrze Polskiego Radia w Katowicach, 2013–2019 głównym dyrygentem białoruskiego zespołu Capella Sonorus. Od roku 2017 do 2021 dyrygent Rosyjskiej Narodowej Orkiestry Filharmonicznej.

Współpracował m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Bałtyckiej i Łódzkiej, Orkiestrą Symfoniczna z Hajfy, Moskiewską Państwową Orkiestrą Filharmonią, Białoruską Narodową Orkiestrą Symfoniczną, Litewską Narodową Filharmoniczną oraz orkiestrami z filharmonii w Saratowie i Samarze. W sezonie 2013/2014 był asystentem Martyna Brabbinsa przy wystawieniu opery Dog’s Heart Alexandra Raskatova w Operze w Lyonie.

Występował podczas Festiwalu w Lucernie (2012, z Orkiestrą Festiwalową Akademii w Lucernie pod kierunkiem Pétera Eötvösa), Letniego Festiwalu w Pärnu (2011), gdzie był uczniem Neeme Järviego i Paavo Järviego, St Magnus International Festival na Orkadach (2011), gdzie pracował z takimi zespołami, jak Scottish Chamber Orchestra i London Sinfonietta. W 2014 roku był asystentem Lorina Maazela na Castleton Festival. W 2007 roku, jako dyrektor muzyczny Mińskiej Orkiestry Festiwalowej, sam zorganizował kilka festiwali, m.in. muzyki barokowej, poświęcony A. Vivaldiemu, oraz muzyki współczesnej, dedykowany młodym kompozytorom białoruskim i europejskim. W 2013 roku był głównym dyrygentem jednego z najbardziej prestiżowych festiwali muzycznych Białorusi – Magutny Boza (Bóg Wszechmogący) w Mohylewie.

Występował z wieloma wybitnymi solistami, takimi jak Boris Berezowsky, Geneviève Strosser, Marco Blaauw, Szymon Nehring i inni. Dyrygował podczas koncertów z udziałem światowej rangi solistów jazzowych, jak m.in. Chick Corea, Brandford Marsalis, Arturo Sandoval czy Jamie Cullum.

Laureat I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. J. Vitola w Rydze w 2009 roku, gdzie wystąpił z Łotewską Państwową Akademicką Orkiestrą Symfoniczną oraz Łotewskim Chórem Narodowym i Chórem Radiowym. Podczas Międzynarodowego Turnieju Dyrygentury Chóralnej W stronę polifonii w 2011 roku we Wrocławiu, oprócz I nagrody zdobył wszystkie nagrody dodatkowe (nagrodę publiczności, nagrody specjalne ambasad włoskiej i niemieckiej, nagrodę specjalną za najlepszą interpretację polskiej muzyki). W 2013 roku został finalistą Konkursu dla Młodych Dyrygentów w Sankt Petersburgu. Otrzymał różne nagrody państwowe Białorusi, Polski, Holandii.

Od sezonu 2021/2022 jest Dyrektorem Artystycznym Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie.

 

 

Chór 441 Hz

Chór 441 Hz to ceniony na całym świecie zespół, który choć nie stroni od wykonywania tradycyjnej muzyki chóralnej, pasjonuje się przede wszystkim odkrywaniem jej nowych możliwości. Grupa znana jest ze swojej otwartości na wszelkie muzyczne wyzwania, mimo specjalizacji w wykonawstwie muzyki współczesnej, słynie również ze swojej uniwersalności. Potrafi ze znawstwem wykonywać muzykę klasyków, ale odnajduje się także w akcjach performatywnych. 

Dzięki doskonałym zdolnościom interpretacyjnym chóru i jego elastyczności wykonawczej, współcześni kompozytorzy chętnie powierzają chórowi 441 Hz prawykonania swoich dzieł. Dotychczas byli to m.in.: Zygmunt Krauze, Leszek Możdżer, Karol Nepelski, Krzysztof Zimmerman, Krzysztof Olczak czy Marek Czerniewicz. 441 Hz w dotychczasowej działalności może również poszczycić się współpracą ze znakomitymi artystami, m.in.: Bobby McFerrin, Sven Helbig, Tania Candiani, Michał Jacaszek czy Karolina Rec - RESINA. 441 Hz realizując premierowe wykonania kompozycji współczesnych, często przekracza granice estetyczne, do których przyzwyczajeni są słuchacze muzyki wokalnej. Wychodząc poza muzyczną strefę komfortu otwiera się na eksperymenty z różnorodnymi technikami wokalnymi, wraca do natury głosu i nierzadko oddala się od tradycyjnego śpiewu techniką bel canto.

Klasy zespołu dowodzą też laury i nagrody zdobywane na licznych konkursach i festiwalach o randze krajowej i międzynarodowej, m.in.: I Nagroda na 50. Ogólnopolskim Turnieju Chórów Legnica Cantat, Grand Prix na 12. Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym Mundus Cantat w Sopocie, Grand Prix na 3. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki im. Józefa Świdra w Cieszynie, Grand Prix 13. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Chóralnej w Barczewie, czy też II Nagroda oraz udział w Finale walki o tytuł najlepszego chóru świata z nagrodą im. Luciano Pavarottiego, podczas „chóralnego mundialu” – Llangollen International Musical Eisteddfod 2018.

441 Hz nagrał dotychczas trzy płyty z muzyką chóralną: Serioso-Giocoso (2011), gdzie zaprezentowane zostały współczesne kompozycje a cappella wykonane w ramach części artystycznej przewodu doktorskiego Anny Wilczewskiej,  Modern Choral Masterpieces (2014) z utworami chóralnymi XX i XXI wieku charakteryzującymi się nowatorskim językiem muzycznym, oraz Song of the North (2017) prezentującą aranżacje pieśni Północy, które zainteresują nie tylko każdego fana skandynawskiego folkloru, ale również słuchaczy otwartych na poznawanie możliwości ludzkiego głosu.

Założycielem i dyrygentem chóru 441 Hz jest Anna Wilczewska, pracownik Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz dyrygent Młodzieżowego Chóru Mieszanego „Cantilena” Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. w Gdańsku, dwukrotna laureatka nagród na Ogólnopolskich Konkursach Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu (2006, 2008), stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007, 2008). Całokształt jej działalności został nagrodzony Sopocką Muzą dla Młodych Twórców (2011), medalem honorowym Zasłużony dla kultury polskiej (2014), Nagrodą Miasta Gdańska Dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury (2018) oraz wyróżniony Nagrodą specjalną Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury na rzecz mieszkańców województwa pomorskiego (2018).