Inauguracja sezonu artystycznego 2023/2024

29 września 2023 r. godz. 19:00
Sala koncertowa, ul. Jana Pawła II 3, 76-200 Słupsk
Wydarzenia PFSB
Bilety 45/40/35 zł
KUP BILET

 

Nowy sezon artystyczny 2023/2024 rozpocznie się mocnym akcentem otwierającym kolejną muzyczną opowieść w wykonaniu orkiestry Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara.

W programie koncertu inauguracyjnego znajdą się dynamiczne utwory dwóch wielkich kompozytorów niemieckich: słynna V Symfonia c-moll op. 67 Ludwiga van Beethovena oraz Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 Johannesa Brahmsa. Wspomniane kompozycje należą do najwybitniejszych w historii muzyki klasycznej, ponieważ energia i pasja łączą się w nich w całość z doskonałością formy i pięknem melodyki. Zaproszeni artyści z pewnością zaprezentują słupskim melomanom interesujące i pełne zaangażowania interpretacje tych arcydzieł. Partię solową w Koncercie skrzypcowym wykona Elias David Moncado - utalentowany i wielokrotnie nagradzany skrzypek młodego pokolenia, natomiast muzycy Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica zagrają pod batutą naszego dyrygenta gościnnego Szymona Morusa.

Koncert D-dur op. 77 Johannesa Brahmsa zabrzmiał po raz pierwszy w Sali Gewandhaus w Lipsku 1 stycznia 1879 roku w wykonaniu Josepha Joachima. Specyficzne trudności techniczne oraz nietypowe relacje partii solisty i orkiestry spowodowały, iż dzieło zostało chłodno przyjęte przez tak wybitnych wirtuozów romantyzmu, jak Pablo de Sarasate, czy Henryk Wieniawski (który podobno określił koncert jako „unjouable” – „niewygrywalny”). Istotnie – estetyka utworu różni się znacznie od konwencji błyskotliwego popisu typowego dla ówczesnej epoki. Obecnie stał się on jednak pozycją tzw. „żelaznego repertuaru”, stanowiąc sprawdzian umiejętności wykonawczych i interpretacyjnych. Dzieło swoją budową nawiązuje do klasycznej formy koncertu skrzypcowego, złożonego z trzech kontrastujących ze sobą części: 1. Allegro ma non troppo, 2. Adagio, 3. Allegro giocoso ma non troppo vivace.

V Symfonia c-moll op.67 Ludwiga van Beethovena to jedno z najbardziej rozpoznawalnych dzieł muzyki klasycznej. Otwierający utwór charakterystyczny „motyw losu” z niezwykłą dynamiką natychmiast przenosi słuchacza w wir akcji muzycznej, bez stopniowego wprowadzenia czy kontekstu. Ten zapadający w pamięć schemat melodyczno-rytmiczny przewija się nieustannie w dalszych fragmentach symfonii, oddziałując na emocje odbiorcy w sposób wprost hipnotyzujący, wprowadzając atmosferę niesamowitego napięcia i ciągłej walki z przeciwnościami, w finale prowadzącej jednak do ostatecznego triumfu. Symfonia składa się z czterech części: 1. Allegro con brio, 2. Andante con moto, 3. Scherzo. Allegro 4. Finale. Allegro.

 

Wystąpią:

Elias David Moncado – skrzypce

Szymon Morus – dyrygent

Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara

 

Program:

Johannes Brahms - Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 

Ludwig van Beethoven - V Symfonia c-moll op. 67 

 

ELIAS DAVID MONCADO

22 - letni niemiecki skrzypek o hiszpańsko-malezyjskich korzeniach. Jest najmłodszym zwycięzcą i zdobywcą 10 nagród specjalnych na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Karola Lipińskiego. W roku 2021 w ciągu dwóch tygodni zdobył dwie pierwsze nagrody: w Międzynarodowym Konkursie Valsesia we Włoszech oraz na Konkursie im. Vladimira Spivakova w Rosji. Ponadto jest zdobywcą nagród na wielu innych prestiżowych konkursach: Międzynarodowym Konkursie Orkiestry Filharmonii w Maroko (2017), Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Sendai 2019 (Japonia), Międzynarodowym Konkursie im. Louisa Spohra i Andrea Postacchiniego. W kwietniu 2022 ukazał się jego debiut fonograficzny - album CD w wytwórni Avi-Music z utworami Hindemitha, Poulenca i Bartoka. W styczniu 2023 odbył tournée w Islandii, USA i Kanadzie wspólnie z Anne -Sophie Mutter i zespołem Mutter`s Virtuosi. Od tego roku jest też stypendystą Fundacji Anne-Sophie Mutter. W wieku 10 lat był najmłodszym stypendystą Europejskiej Fundacji Kultury Pro Europa.

Jako 12-latek debiutowal w Sali Filharmonii Berlińskiej z Deutsches Kammerorchester Berlin. Występował jako solista z wieloma orkiestrami m.in. Orkiestrą Radia Bawarskiego, Orkiestrą Radiową we Frankfurcie, Filharmonią Toruńską, Orkiestrą Filharmonii we Freiburgu, Penang Philharmonic Orchestra w Malezji oraz Sendai Philharmonic Orchestra w Japonii.

Elias David Moncado brał udział w licznych festiwalach muzycznych – Schlezwig-Holstein MusikFestival, Next Generation Festival Bad Regenz, Gstaad Menuhin Festival, Printemps Musical des Alizes i wielu innych. Koncertował w tak prestiżowych salach jak Carnegie Hall, Chicago Symphony Center, Konzerthaus Berlin. Aktualnie kontynuuje studia w Mozarteum w Salzburgu pod kierunkiem prof. Pierre Amoyal. Jako stypendysta Deutsche Stiftung Musikleben Hamburg gra na skrzypcach Giambattista Rogeri z Bresci z 1700 r.

 

SZYMON MORUS

Dyrygent młodego pokolenia. Dał się poznać z tego, że nie obawia się prowadzić nawet najtrudniejszych dzieł. Doskonale odnajduje się w każdym rodzaju muzyki. Założyciel i dyrektor artystyczny Orkiestry Kameralnej Progress, z którą od 2009 roku regularnie koncertuje, zapraszając do współpracy wykonawców o szerokich perspektywach artystycznych. Zespół ten specjalizuje się w wykonywaniu muzyki współczesnej; ma na swoim koncie 8 płyt CD. Szymon Morus propaguje zainteresowanie muzyką najnowszą poprzez liczne prawykonania, współpracując z polskimi kompozytorami młodego pokolenia. Realizuje również innowacyjne projekty edukacyjne dla najmłodszych odbiorców muzyki poważnej.

Na scenie Filharmonii Narodowej zadebiutował, występując podczas Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego z okazji 85. rocznicy urodzin kompozytora w 2018 roku. W marcu 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad premierą Czarnej Maski Krzysztofa Pendereckiego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku i z wielkim powodzeniem zaprezentował dzieło trójmiejskiej widowni. Warszawska publiczność Teatru Wielkiego Opery Narodowej (kwiecień 2016) doceniła je tym bardziej. Szymon Morus z Operą Bałtycką związał się na dłużej, kierując kolejnymi produkcjami: Sąd Ostateczny Krzysztofa Knittla, Straszny dwór Stanisława Moniuszki, Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego. Współpracuje m.in. z: Polską Operą Królewską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Polską Orkiestrą Sinfonia Juventus, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Koszalińską, Polską Filharmonią Kameralną, Śląską Orkiestrą Kameralną czy Radomską Orkiestrą Kameralną. Pod jego batutą występowali wybitni soliści, wśród nich: Pierre Génisson, Massimo Mercelli, Miroslava Yordanova, Alexander Krichel, Olga Pasiecznik czy Robert Gierlach.

Za swoje osiągnięcia został uhonorowany Pomorską Nagrodą Artystyczną w roku 2016. Jest prezesem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, którego celem jest współpraca z instytucjami kultury, zespołami i indywidualnymi artystami w celu tworzenia wspólnych przedsięwzięć, łączących muzykę z poezją, teatrem i obrazem. Studiował w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (klasa dyrygentury symfoniczno-operowej Wojciecha Rajskiego oraz klasa skrzypiec Andrzeja Kacprzaka) tam też uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych w dziedzinie dyrygentura. Od października 2013 roku związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki.