Sinfonia Baltica
Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara

Festiwale

Polska Filharmonia Sinfonia Baltica w Słupsku jest organizatorem Konfrontacji Sztuki Kobiecej, do niedawna jedynego w Polsce festiwalu poświęconego twórczości kobiecej. Co roku w marcu prezentują się w Słupsku artystki reprezentujące różne dziedziny sztuki: teatru, filmu, muzyki, plastyki, fotografii. Przegląd o dwudziestoletniej tradycji z typowo komercyjnego festiwalu stopniowo przekształca się w miejsce prezentacji najbardziej interesujących działań artystycznych.

Do repertuaru instytucji wszedł na stałe inny artystyczny przegląd, propagujący twórczość wybitnego kompozytora i dramaturga, Bogusława Schaeffera. Przegląd Twórczości Bogusława Schaeffera był organizowany przez instytucję w latach 2000 – 2009 co dwa lata. Organizatorzy zachęceni powodzeniem pierwszego przeglądu, wyjątkowo rok później, w roku 2001 zaprosili wiernych wielbicieli Schaeffera na Schaefferiadę bis.

W przeglądach wystąpiły teatry: STU z Krakowa, Dramatyczny z Płocka, Teatr Syrena z Warszawy, Teatr im. Norwida z Jeleniej Góry, Teatr Elsynor z Dąbrowy Górniczej, studenci PWSF,TV i F z Łodzi, aktorzy: Mirosław Baka, Jan Peszek, Jerzy Bończak, Mikołaj i Andrzej Grabowscy, Iwona Bielska, Elżbieta Bielska-Graczyk, Grzegorz Matysik, Renata Dancewicz, Krystyna Gierłowska, Ewa Kasprzyk, Marek Frąckowiak, Maciej Jackowski, Marcin Kuźmiński, Tomasz Międzik, Bogdan Słomiński, Marcel Wiercichowski, Błażej Wójcik oraz muzycy: Anna Sikorzak-Olek  ( harfa), Andrzej Rzymkowski ( saksofon), Bogusław Schaeffer ( fortepian), Piotr Sutt (instrumenty perkusyjen), Leszek Lorent ( wibrafon), perkusiści: Wiesław Helinski, Joanna Bułło, Paweł Kara, Polska Filharmonia Sinfonia Baltica w Słupsku pod batutą Jacka Kraszewskiego i Bohdana Jarmołowicza.

Kolejnym przedsięwzięciem artystycznym przygotowywanym przez Polską Filharmonię Sinfonia Baltica w Słupsku był Festiwal Kultury Wschodu i Zachodu Mundus Orientalis, prezentujący spuściznę kulturalną, głównie muzyczną, artystów z Europy i USA pochodzących z Bliskiego, Dalekiego i Środkowego Wschodu . Pierwsza edycja festiwalu odbyła się w dniach 15-18 października 2004 roku. Następne odbywały się co dwa lata do roku 2012. Przegląd stopniowo „wygaszano”, by zastąpić go cyklem prezentującym world music zatytułowanym Etnoscena w Słupsku ( wspólnie ze Stowarzyszeniem Kulturalnym Pegaz ).

Etnoscena w Słupsku. Pierwszy koncert  został zorganizowany w ramach tego projektu 13 maja 2005 roku. Był nim wielokrotnie nagradzany ( Fryderyk 2006, najlepsza płyta 2005 r. - Wirtualne Gęśle oraz Folkowy Fonogram Roku) program  Indialucia, którego pomysłodawcą i jednym z wykonawców był śląski gitarzysta, kompozytor i animator muzyczny, Michał Czachowski. Początkowo koncerty etniczne miały charakter okazjonalny. Później, gdy okazało się, że istnieje możliwość dofinansowania projektu, działania muzyczne obu podmiotów ( Filharmonii i Stowarzyszenia Kulturalnego Pegaz) przybrały formę cykliczną.

                Po wspaniałym koncercie Indialucia, który wskazywał na związki muzyki indyjskiej z muzyką flamenco, w słupskiej filharmonii wystąpiła m.in. ukraińska formacja Dobranotch, amerykańsko-niemiecki zespół klarnecisty Paula Brody Sadavi ( prosto z Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie), Grażyna Auguścik z Cracow Klezmer Band (obecnie: Bester Quartet) czy eksportowy artysta Bułgarii, wirtuoz kavalu Theodosii Spasov ze swoim trio. Słupska publiczność mogła poznać dwa polskie zespoły: Danza del fuego i Viva Flamenco, których flamenco nie powstydziłyby się zespoły hiszpańskie. Wystąpiły też rodzime grupy wykonujące muzykę celtycką, śmiało mogące konkurować z irlandzkimi formacjami: Shannon, Beltaine i Carrantuohill. Brzmienia muzyki klezmerskiej można było odnaleźć w występach krakowskich zespołów: Kroke, Klezzmates, Max Klezmer Band ,Bester Quartet i Acoustic Acrobats. W Słupsku gościli też Afrykańczycy zamieszkali w naszym kraju, którym towarzyszyli polscy muzycy: Mamadou Diouff i Africa Bazar. Grali Polacy, którzy ukochali folklor bałkański: Dikanda, Čaci Vorba i Sarakina. W pamięci słuchaczy pozostaną na zawsze znakomite występy hiszpańskiego tancerza Teo Barei z zespołem Compaña de Flamenco, chilijskiej wokalistki i gitarzystki Camilii Mezy z zespołem,  o którą już upomniał się Nowy Jork, przedstawiciela tuareskiej sceny muzycznej, gitarzysty Bombino z Nigru czy rewelacyjnych perkusistów z Indii skupionych w grupie Layatharanga.

                Etnoscena jest odpowiedzią na Zjednoczoną Europę, w której mieszkają, tworzą i działają mieszkańcy z całego świata, o różnym kolorze skóry, różnej religii i zróżnicowanej spuściźnie kulturowej. Środowisko i kultura kraju, w którym tworzą oraz odniesienia do tradycji i kultury własnych narodów oraz przenoszenie ich na dany grunt wzbogacają tę kulturę i wyznaczają nowe kierunku jej rozwoju. Ta nowa jakość stanowi główny krąg zainteresowań twórców tego cyklu.                     

Konfrontacje Sztuki Kobiecej1468937040

 Konfrontacje Sztuki Kobiecej to przegląd teatralno-muzyczny organizowany od 1996 roku przez Państwową Orkiestrę Kameralną i Teatr Impresaryjny w Słupsku i - od 2001 roku.- przez Stowarzyszenie Kulturalne Pegaz w Słupsku.