Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara
  •  

     

Wojciech Kilar Przestrzenie. Muzyka filmowa.

Piątek, 29 listopada 2019 godz. 19:00

Wojciech Kilar Przestrzenie. Muzyka filmowa.

Krystyna Danilecka - Wojewódzka, Prezydent Miasta Słupska objęła Honorowym Patronatem Koncerty pn. Wojciech Kilar Przestrzenie.  

 

Małgorzta KNEĆ-AJDUKIEWICZ / sopran / 

Piotr SUŁKOWSKI / dyrygent/

Program:

Wojciech Kilar :

między innymi muzyka z filmów "Pan Tadeusz", "Pianista", "Trędowata", "Zazdrość i medycyna", "Dziewiąte wrota".

Małgorzata KNEĆ-AJDUKIEWICZ

Jest absolwentką warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego (Wydział Wokalno-Aktorski). Ukończyła wiele kursów mistrzowskich zarówno w kraju, jak i za granicą prowadzonych przez wybitnych artystów i pedagogów, takich jak: Helena Łazarska (Wiedeń), Grace Bumbry (Salzburg, Warszawa), Kaludi Kaludow (Bułgaria), Andre Orlovitz (Kopenhaga), Maria Fołtyn (Warszawa). Dwukrotnie brała udział w letnich zajęciach Sommerakademie Mozarteum w Salzburgu, gdzie uczestniczyła również w koncertach.

Artystka jest laureatką III Nagrody na Konkursie E. Griega w Gdańsku, Nagrody specjalnej na Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju oraz laureatką Kursu Mistrzowskiego prowadzonego przez Grace Bumbry w Warszawie. W roku 2009 artystka wzięła udział w konkursie wokalnym, organizowanym przez Stowarzyszenie Arena di Verona przy współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Pedagogów Śpiewu na główne partie w operze Turandot G. Pucciniego, gdzie wygrała polskie eliminacje wykonując partię Turandot.

Przez wiele lat współpracowała z Operą Śląską w Bytomiu, gdzie wielokrotnie występowała w roli Abigaille (Nabucco G. Verdiego), Aidy (Aida G. Verdiego) w Polsce, Szwajcarii, Francji, Niemczech, a także z Operą Krakowską, Operą na Zamku w Szczecinie, Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Narodową w Warszawie, Operą Nova w Bydgoszczy, występując w takich przedstawieniach operowych, jak: G. Verdi Aida – Aida, G. Verdi Nabucco – Abigaille, Pietro Mascagni Rycerskość wieśniacza – Santuzza, S. Moniuszko Halka – Halka, B. Britten Gwałt na Lukrecji – Chór Żeński, Lehar Kraina Uśmiechu – Liza. Prowadzi działalność koncertową w kraju i za granicą.

Artystka uczestniczyła w międzynarodowych festiwalach (Wratislavia Cantans, Gaude Mater, Viva il Canto, m. A. Didura w Sanoku, Pieśni Europejskiej, Polish Festiwal na Jersey), oraz koncertach oratoryjnych, galach operowych w kraju i za granicą. Z powodzeniem prowadzi również działalność pedagogiczną. W 2006 roku była asystentką w klasie Marii Fołtyn podczas Kursu Interpretacji dla kandydatów na VI Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. S. Moniuszki zorganizowanym w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. W 2016 w Teatrze Powszechnym sprawowała opiekę wokalną przy przedstawieniu Wściekłość w reż. M. Kleczewskiej oraz w Teatrze Syrena w Warszawie przy Spaghetti Poloneze.

Małgorzata Ajdukiewicz jest także społecznie zaangażowanym animatorem kultury. W maju 2010 roku artystka otrzymała Dyplom Uznania przyznany przez Związek Artystów Scen Polskich za całokształt pracy artystycznej. Odtwarzała też role śpiewaczek w takich filmach, jak Papusza (2013), Bodo (2015), Piłsudski (2019).

 

Piotr SUŁKOWSKI

Dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko - Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie. Posiada ogromne doświadczenie operowe, zdobyte w czasie wieloletniej pracy dyrygenta, a potem dyrektora artystycznego w Operze Krakowskiej oraz w Wildwood Festival Opera Orchestra AR (USA), którego był dyrektorem muzycznym. Przygotował wiele premier operowych, w tym kilka prawykonań. Między innymi w 2007 r. podczas Festiwalu Muzyki Polskiej, w ramach obchodów Roku Szymanowskiego we współpracy z PWM dokonał światowego prawykonania nieznanej operetki K. Szymanowskiego Loteria na mężów czyli narzeczony nr 69. Zrealizowany przez P. Sułkowskiego w 2004 r. w Krakowie Gwałt na Lukrecji B. Brittena został uznany na Bydgoskim Festiwalu Operowym za najlepszy spektakl roku. Współtwórca Krakowskiej Opery Kameralnej, z którą zrealizował kilka produkcji. W latach 2008-09 pracował jako zastępca dyrektora Chóru Polskiego Radia w Krakowie, był kierownikiem muzycznym Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej (2009 - 2011), a także pierwszym gościnnym dyrygentem Signature Symphony Orchestra (2008 - 2014) w Tulsa (USA).

Współpracuje z wieloma orkiestrami w kraju i zagranicą. W 2018 poprowadził specjalny, poświęcony muzyce polskiej koncert z Buffalo Philharmonic Orchestra, a także jeden z koncertów Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego z okazji 85. urodzin kompozytora. Zajmuje się również pracą dydaktyczną na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie prowadzi klasę dyrygentury. Od 1993 do 2016 roku dyrygent orkiestry POSM im. F. Chopina w Krakowie, z którą we Francji realizował programy edukacyjne dla francuskiej młodzieży. Pomysłodawca i dyrektor artystyczny Festiwalu Barbakan, odbywającego się w okresie letnim w Krakowie. W 2008 roku, w ramach Festiwalu Rozstaje poprowadził jubileuszowy koncert na Rynku Głównym w Krakowie z G. Zamfirem. W 2010 r. koncertem w kościele św. Piotra i Pawła w Krakowie zainaugurował działalność Fundacji Panteon Narodowy. Zrealizował nagranie z muzyką B. Chajdeckiego do serialu historycznego Czas Honoru.

W 2010 roku, w Pampelunie (Hiszpania), na zaproszenie Coro Premier Ensamble De La A.G.A.O, przygotował premierę Carmen G.Bizeta wraz z Orquesta Sinfonica de Navarra. W 2010 wraz z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej zrealizował międzynarodowy projekt operowy Fidelio - ofiarom holokaustu - L.v. Beethovena, a przedstawione w kilku miastach w Polsce spektakle uzyskały bardzo dobre recenzje m.in. w prestiżowym, angielskim czasopismie Opera. W 2011 roku z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej odbył podróż koncertową do Hiszpanii, gdzie w Bilbao i w Pampelunie pod jego kierownictwem przygotowano spektakle Tosca G. Pucciniego. Rok później z tą samą orkiestrą oraz solistą E. Kunzem zainaugurował w Filharmonii Narodowej w Warszawie cykl „Wielkie koncerty fortepianowe”. W 2011 uzyskał tytuł doktora, w 2015 doktora habilitowanego sztuki muzycznej, a w 2017 profesora nadzwyczajnego. W 2016 roku poprowadził koncerty ze zwycięzcami Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Olsztynie, Łodzi, Warszawie oraz podczas Międzynarodowego Festiwalu Skrzypcowego w St. Petersburgu wraz z M. Vengerovem. Podejmuje wiele działań propagujących twórczość Feliksa Nowowiejskiego. W ramach obchodu Roku Feliksa Nowowiejskiego 2016 wykonał z Orkiestrą Filharmonii Warmińsko – Mazurskiej, Górecki Chamber Choir koncerty z oratorium "Quo Vadis" w Krakowie, Barczewie, a taże w Warszawie. W Filharmonii Narodowej w w/w projekcie wystąpili wybitni soliści: Aleksandra Kurzak, Artur Ruciński oraz Rafał Siwek, z którymi dokonano pierwszego, studyjnego nagrania fonograficznego.

Od 2012 - 2016 roku członek Rady Programowej Radia Olsztyn. Członek Kapituły Nagrody im. Biskupa Ignacego Krasickiego. Otrzymał wraz z orkiestrą Warmińsko – Mazurskiej Filharmonii Statuetkę św. Jakuba w dziedzinie kultura za rok 2012 za widowisko taneczno – muzyczne Dziadek do orzechów P. Czajkowskiego. W 2013 roku Warmińsko-Mazurski Klub Biznesu, za działalność artystyczną i popularyzowanie muzyki klasycznej wśród mieszkańców regionu Warmii i Mazur, przyznał mu tytuł i statuetkę Osobowość Warmii i Mazur w kategorii kultura. Od 2014 wiceprzewodniczący Zarządu Zrzeszenia Filharmonii Polskich. W 2014 roku prowadzona przez P. Sułkowskiego Filharmonia Warmińsko – Mazurska otrzymała statuetkę Laur „Najlepszym z Najlepszych” za sukcesy i osiągnięcia na skalę ogólnopolską i międzynarodową za promocję Warmii i Mazur w 2013 roku. Uhonorowany Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2014), statuetką Pegaza za" twórcze osiągnięcia w dziedzinie kultury Warmii i Mazur"(2015), a także Srebrnym Krzyżem Zasługi (2016). W 2017 roku otrzymał Nagrodę imienia F. Nowowiejskiego w kategorii kultura. Członek Rady Artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus. Koordynator Regionalny Regionu Warmii i Mazur do spraw organizacji obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.