Sinfonia Baltica
Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara

WIELCY MUZYCZNI GENIUSZE – WOLFGANG AMADEUSZ MOZART

Piątek, 26 października 2018 godz. 19:00

Ostatni koncert orkiestry w październiku będzie w całości poświęcony muzyce Mozarta. W programie znajdzie się Koncert skrzypcowy G-dur, który zagra Marta Magdalena Lelek, jedna z utalentowanych skrzypaczek młodego pokolenia. Jacek Kraszewski, na co dzień dyrektor Filharmonii w Gorzowie, wystąpi gościnnie jako dyrygent orkiestry słupskiej filharmonii, z którą odbędzie podróż do świata muzyki kompozytora wszechczasów. Usłyszymy więc jeszcze słynną Symfonię g-moll K.V. 550 oraz równie znaną serenadę Eine kleine Nachtmusik.

---

Jacek Kraszewski: urodzony w Szczecinie. Jest absolwentem szczecińskich szkół muzycznych w klasie skrzypiec. W latach 1965-1973 był chórzystą Szczecińskiego Chóru Chłopięcego „Słowiki”, prowadzonego przez Jana Szyrockiego. W latach 1976-1978 był skrzypkiem orkiestry symfonicznej Państwowej Filharmonii Szczecińskiej im. M. Karłowicza. W latach 1978-1982 studiował w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie dyrygentury prof. Witolda Krzemieńskiego. Uzyskał dyplom z wyróżnieniem oraz nagrodę rektora. Już podczas drugiego roku studiów debiutował jako dyrygent na koncertach symfonicznych z orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej, zyskując wysokie uznanie zespołu, publiczności i krytyki. W latach 1978-1992 związany był z Operą i Operetką w Szczecinie jako skrzypek, dyrygent, a od 1989 roku – dyrektor naczelny i artystyczny. Z zespołem tym wielokrotnie występował w Austrii, Danii, Holandii, Niemczech, Szwajcarii oraz we Włoszech. Był w tym czasie częstym gościem Landestheater Dessau, gdzie prowadził m.in. Halkę, Traviatę, Toscę, Madame Butterfly i inne. Współpracował również jako kierownik muzyczny i aranżer z teatrami dramatycznymi Szczecina, równolegle prowadził działalność koncertową jako dyrygent Filharmonii Szczecińskiej.

Był jednym z inicjatorów i organizatorów Festiwalu Muzyki Współczesnej „Młoda Muzyka Polska”, który odbywał się w latach 1985-1987 w Szczecinie. Koncertował z tak wybitnymi solistami, jak m.in.: Andrzej Bauer, Julius Berger, Beata Bilińska, Nancy Casanova, Halina Czerny-Stefańska, Ewa Czermak, Barbara Hesse-Bukowska, Krzysztof Jakowicz, Krzysztof Jabłoński, Stefan Kamasa, Kevin Kenner, Adam Klocek, Izabela Kłosińska, Adam Kruszewski, Barbara Kubiak, Konstanty Andrzej Kulka, Roman Perucki, Ewa Podleś, Agnieszka Rehlis, Agata Szymczewska, Tomasz Strahl, Romuald Tesarowicz, Lew Własenko, Michaił Woskresienski, Adam Zdunikowski, Tadeusz Żmudziński. Pod jego batutą debiutował jeden z najwybitniejszych dziś skrzypków młodego pokolenia – Bartłomiej Nizioł.

W latach 1982-1987 pracował jako asystent w Akademii Muzycznej w Poznaniu – Filia w Szczecinie. W latach 1993-1996 pracował jako dyrygent w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, pełniąc w nim, w sezonie artystycznym 1994/1995, obowiązki dyrektora artystycznego. Od 1994 roku współpracował z Polską Operą Telewizyjną we Wrocławiu, z Polskim Teatrem Tańca w Poznaniu oraz z zespołem Ballet Classique de Paris. W latach 1993-1998 był dyrektorem artystycznym letnich Międzynarodowych Warsztatów Muzycznych, odbywających się w Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie. Z tworzoną podczas nich orkiestrą symfoniczną koncertował m.in. na Międzynarodowym Festiwalu w Kamieniu Pomorskim. Od 1998 roku jest dyrygentem młodzieżowej Polsko-Niemieckiej Orkiestry Symfonicznej Pomerania.

Współpracował też z Telewizją Polską, opracowując programy poświęcone operze, baletowi i muzyce symfonicznej. Jest częstym gościem polskich i zagranicznych zespołów symfonicznych i operowych. W latach 2005-2007 był zastępcą dyrektora ds. artystycznych w Operze na Zamku w Szczecinie. W listopadzie 2013 został dyrygentem Szczecińskiego Chóru Męskiego „Słowiki 60” im. Jana Szyrockiego. Jest profesorem nadzwyczajnym Akademii Sztuki w Szczecinie.

---

Marta Magdalena Lelek jest uważana z jedną z najlepszych skrzypaczek młodego pokolenia. Opisywana przez recenzentów jako „wybitna”,„ zachwycająca barwą dźwięku”, „o zapierającej dech w piersiach technice”, „oczarowująca publiczność wdziękiem i intensywnością interpretacji”...

Studia wyższe ukończyła z wyróżnieniem w prestiżowej the “Guildhall School of Music & Drama” w Londynie, w klasie skrzypiec Prof. Krzysztofa Śmietany. Jako studentka, miała możliwość doskonalenia się pod kierunkiem Sir Colina Davisa, Maestro Jordi Savalla, the “Takacs Quartet” i wielu innych. Doskonaliła również swoje umiejętności pod kierunkiem Prof. Wandy Wiłkomirskiej oraz Prof. Jose Luisa Garcii Asencio.

Występuje z powodzeniem jako solistka z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi (często narodowymi) w Europie, Azji, Ameryce, Ameryce Południowej, Australii, Kanadzie. Koncertowała między innymi z OSEM w Meksyku (Orquestra Sinfonica Estado Mexico), UANL w Meksyku, Orquestra de Camara Teatro des Bellas Artes w Mexico City, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Tajlandii w Bangkoku, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Ukrainy w Kijowie, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Radia i TV Albanii w Tiranie, Sinfonia Toronto w Kanadzie, Baskent Chamber Orchestra w Ankarze, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.

Jako solistka, współpracuje z tak wybitnymi dyrygentami jak Maestro Lior Schambadal, Jacek Kaspszyk, Tadeusz Wojciechowski, Marek Pijarowski, Paweł Przytocki, Jerzy Salwarowski, Michał Dworzyński, Charles Olivieri-Munroe, Gudni Emilsson, Jose Luis Castillo, Claude Villaret, Volodymir Sirenko, Hobart Earle, Łukasz Borowicz, Mirosław Jacek Błaszczyk, Wojciech Michniewski, Miguel Salmon del Real, Michał Nesterowicz, Marcin Nałęcz Niesiołowski czy Igor Verbitsky.

Wykonania Marty Magdaleny Lelek charakteryzuje ciekawy i nietypowy dobór repertuaru, który obejmuje między innymi koncerty skrzypcowe: Benjamina Brittena, Williama Waltona, Vaughana Williamsa, Karla Amadeusa Hartmanna, Paula Hindemitha, Albana Berga (Pamięci Anioła), Igora Strawińskiego, Samuela Barbera, Ferrucio Busoniego, Castelnuovo-Tedesco, Carla Nielsena, Yevgena Stankovycha nr 2, Andrzeja Panufnika, Davida Tukici oraz napisany dla Marty Magdaleny Lelek i jej zadedykowany koncert skrzypcowy Karla Fioriniego nr 2 (Premiera tego dzieła odbyła się w maju 2012 z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Tajlandii w Bangkoku).

Marta Magdalena Lelek ma w swoim dorobku płytę CD z koncertami skrzypcowymi Karla Fioriniego wydaną przez brytyjska firmę fonograficzną „Divine Art” (dystrybucja Naxos), której entuzjastyczne recenzje ukazały się w Europie oraz Ameryce.

Najbliższe plany koncertowe Marty Magdaleny Lelek obejmują koncerty i recitale w Polsce oraz za granicą (m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Radia i Telewizjii Albanii w Tiranie, z Baskent Chamber Orchestra w Ankarze, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii w Woroneżu, z Orquestra da Camara Teatro des Bellas Artes w Mexico City, z Sinfonica Toronto oraz Kindred Sprits Orchestra w Kanadzie, we Włoszech z orkiestrami w Mediolanie, Pescara, Grosseto, Sanremo)

Marta Magdalena Lelek gra na węgierskich skrzypcach (Janos Spiegel – Budapest 1926)

---

 

Ceny biletów: 35 zł (normalny), 25 zł (ulgowy) 

KUP BILET