Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara
  •  

     

Stanisław Moniuszko w Słupsku - Śpiewnik domowy "drugi"

Niedziela, 10 listopada 2019 godz. 12:00

Stanisław Moniuszk w Słupsku - Śpiewnik domowy "drugi"

Katarzyna MARCZEWSKA /sopran/

Piotr GRYNIEWICKI /tenor/

Anna MIKOLON /fortepian/

Andrzej ZBOROWSKI /słowo o muzyce/

Program:
Stanisław Moniuszko
- wybrane pieśni ze "Śpiewników domowych", m.in.:
Modlitwa - O Mario bądź pozdrowiona, Triolet, Jaskółeczka, Złota rybka, Prząśniczka, Zosia, Krakowiaczek, Wezwanie do mazura, Grajek, Znaszli ten kraj, Szumi gaj, Pożegnanie, Sen, Stary Hulaka.

 

Katarzyna MARCZEWSKA /sopran/

Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Płocku na wydziale wokalnym w klasie śpiewu u mgr Izabeli Denst-Szydłowskiej (2014). Studentka drugiego roku studiów magisterskich na wydziale wokalno-aktorskim w klasie śpiewu solowego prof. Bożeny Harasimowicz w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie ukończyła także trzyletnie studia licencjackie (2017). Otrzymuje stypendium rektorskie dla najwybitniejszych studentów. Umiejętności aktorskie w Alma Mater rozwijała pod okiem aktorów takich jak: Dorota Kolak, Marta Jankowska, Cezary Morawski, Dariusz Szymaniak.  Uczestniczyła w wokalnych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: Charlotte Lehman, Ewę Iżykowską, Olgę Pasiecznik. Jako solistka brała udział w wielu koncertach. Śpiewała m.in. podczas Gal Operowo- Operetkowych z Gdyńska Orkiestrą Symfoniczną pod batutą Piotra Jędrzejczyka. W ramach operowych projektów uczelnianych kreowała postać Beliny w operze Dydona i Eneasz H. Purcell’a (kwiecień 2018). Spektakl był wystawiony na deskach macierzystej uczelni. Wystąpiła także jako Melia w operze Apollo i Hiacynt W.A. Mozarta na scenie Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku (marzec 2019). Obie produkcje wykonane były pod kierownictwem muzycznym Przemysława Stanisławskiego i w reżyserii Dariusza Paradowskiego. Sopranistka czynnie uczestniczy w akcjach charytatywnych. Wielokrotnie śpiewała w domach pomocy społecznej na terenie Trójmiasta. Brała udział w koncertach organizowanych przez Lions Club Gedania. Była zapraszana jako gość specjalny do tego typu koncertów, jak np. Festiwal 3City Piano Days (2019). Ponadto śpiewała na różnych scenach. Słupskiej publiczności dała się poznać podczas Koncertu Pasyjnego wykonując partię solowego sopranu w Requiem J. Ruttera w towarzystwie Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara oraz chóru Iuventus Cantans pod batutą Maestro Rubena Silvy (kwiecień 2019). Z orkiestrą słupskiej filharmonii w okrojonym składzie wystąpiła także podczas II edycji Columbus Festiwalu Wiatru w Ustce (lipiec 2019).

 

Piotr GRYNIEWICKI /tenor/

Ukończył studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Białymstoku na kierunku Edukacja Artystyczna w zakresie sztuki muzycznej I stopnia. Jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Białymstoku w klasie śpiewu solowego Przemysława Kummera. Brał udział w licznych warsztatach wokalnych prowadzonych m. in. przez Bogdana Makala, Urszulę Kryger, Ewę Vesin, Marka Rzepkę. W 2016 roku zdobył wyróżnienie na V Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Profesor Haliny Słonickiej w Suwałkach. Aktualnie jest studentem śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Piotra Kusiewicza. Będąc na pierwszym roku studiów wziął udział w studenckiej premierze opery Henry Purcella Dydona i Eneasz (rola Marynarza). Wraz z zespołem Octava ensemble wystąpił w scenicznej produkcji Nabucco Giuseppe Verdiego w czerwcu 2018 roku oraz w Cyruliku Sewilskim Gioacchina Rossiniego w czerwcu 2019 roku w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. W grudniu 2018 roku jako chórzysta wziął udział w koncertach świątecznych w Bremen (Niemcy) pod batutą Nicolasa Hrudnika. Wraz z chórem Opery Bałtyckiej w Gdańsku wziął udział w wykonaniu Stabat Mater Karola Szymanowskiego. W maju 2019 roku wraz z Cappellą Gedanensis zaśpiewał solową partię tenorową w Kantacie na uroczysty dzień urodzin Króla Polski Augusta III. W swoim dorobku artystycznym posiada nagrania dla firmy fonograficznej Acte Préalable – wziął udział w nagraniu dwóch płyt CD z pieśniami Ottona Mieczysława Żukowskiego oraz Jerzego Gablenza.

 

Anna MIKOLON /fortepian/

Stypendystka Towarzystwa im. Fryderyka Chopina oraz Fundacji Sztuki Dziecka, laureatka I nagrody w Konkursie Muzyki Dawnej w Łodzi. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku. Odbyła staż artystyczny w zakresie kameralistyki fortepianowej w UMFC w Warszawie. W 2016 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej - instrumentalistyka. Pedagog Akademii Muzycznej i nauczyciel dyplomowany SM II st. w Gdańsku. Pianista podczas wielu kursów mistrzowskich, często nagradzana jako akompaniator na konkursach. Autorka monografii: Język muzyczny Dymitra Szostakowicza jako forma osobistej wypowiedzi (dysertacja doktorska 2011) oraz Specyfika pracy pianisty-korepetytora wokalistów. Ma w swoim dorobku liczne publikacje i nagrania, m.in. twórczość fortepianową Z. Noskowskiego, J. Gablenza czy II sonatę fortepianową D. Szostakowicza. Prowadzi różnorodną działalność koncertową - kameralną i solową - współpracując zarówno z wokalistami, jak i z instrumentalistami (ponad 1000 koncertów w Polsce, Austrii, Danii, Rosji i Białorusi). Uczestniczy w sesjach artystyczno-naukowych i festiwalach muzycznych, takich jak: Gdańskie Lato Muzyczne - Chopin nad wodami Motławy, Gdański Festiwal Muzyczny, Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych, Gdynia Classica Nova, Sopockie Dni Sztuki Wokalnej, Sonosfera, Dobrodzień Classic Festival, Letnie Spotkania Kameralne w Drezdenku i Krzyżu Wlkp., Festiwal Muzyki Współczesnej Nowe Fale, Gdańskie Dni Wokalistyki, Muzyczne Dni Drozdowo-Łomża, Kalejdoskop Form Muzycznych i Festiwal Muzyki Sakralnej w Sopocie. Przez 11 lat była pianistą-korepetytorem solistów w Operze Bałtyckiej. W 2017 otrzymała Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska.

 

Andrzej ZBOROWSKI /słowo o muzyce/

Urodzony w Łęgu Tarnowskim przeniósł się z rodzicami na Śląsk, gdzie odbył całą swą edukację: matura w Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Smolenia w Bytomiu, następnie Średnia Szkoła Muzyczna Braci Szafranków w Rybniku (w klasie śpiewu prof. Magdaleny Kosko). Studia na Wydziale Wokalnym w klasie prof. Ireny Lewińskiej w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach (dyplom w 1966 r.). Już w czasie studiów zaczął aktywnie uczestniczyć w życiu muzycznym, występując jako solista-śpiewak, a nieco później także jako prelegent. Bezpośrednio po ukończeniu studiów przez dwa lata był solistą Zespołu Madrygalistów Capellae Bydgostiensis Pro Musica Antiqua Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Brał udział w licznych festiwalach, m.in. w takich jak: Musica Antiqua Europae Orientalis w Bydgoszczy, Wratislavia Cantans, dwukrotnie Internazionales Jugend-Festspieltreffen w Bayreuth, Dni Kultury Polskiej w Kolonii, Festiwal Moniuszkowski w Kudowie-Zdroju Kołobrzeskie Wieczory Kameralne, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Międzynarodowy Festiwal Organowy w Koszalinie. W roku 1974 związał się z Filharmonią Koszalińską i nadal z nią stale współpracuje, jednocześnie gościnnie prowadzi koncerty w wielu instytucjach muzycznych kraju. W latach 1980-90 prowadził cykl radiowych audycji umuzykalniających w programie ogólnopolskim. Od przejścia na śpiewaczą emeryturę zajmuje się już wyłącznie słowem mówionym na koncertach, komentując ich repertuar, a przede wszystkim wprowadza w świat muzyki coraz to nowe roczniki młodzieży szkolnej w cyklach programowanych przez siebie koncertów umuzykalniających. Chętnie wykonuje partię narratora w bajce muzycznej „Piotruś i wilk” Sergiusza Prokofiewa. Jest miłośnikiem opery i jej propagatorem. Z licznych otrzymanych nagród i wyróżnień najwyżej ceni sobie Złotą Odznakę SPAM oraz Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Moniuszko 2019 - Promesa", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.