Sinfonia Baltica
Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara

Stanisław Moniuszko w Słupsku. Halka

Piątek, 28 czerwca 2019 godz. 18:00

Na zakończenie sezonu artystycznego 2018/2019 zapraszamy naszą wspaniałą publiczność na niezwykłe wydarzenie w skali ogólnokrajowej. Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara ma przyjemność wystawić najpopularniejszą operę Stanisława Moniuszki - Halkę,w wersji półscenincznej. Na naszej scenie usłyszymy najpiękniejsze głosy polskich oraz zagranicznych scen operowych, absolutną czołówkę solistów w składzie: Jolanta WagnerPaweł SkałubaAdam ZarembaLeszek SkrlaAgnieszka Kozłowska oraz Chór Opery Nova z Bydgoszczy przygotowany przez Henryka Wierzchonia. Całość poprowadzi Maestro Ruben Silva. Nie może Państwa zabraknąć.

-

Jolanta Wagner

Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Katarzyny Rymarczyk. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych przez: Ryszarda Karczykowskiego, Teresę Żylis-Garę, Andrzeja Mroza, Helenę Łazarską, Barbarę Kubiak, Sergeja Kopčaka, Sarah Meredith. Stypendystka Fondazione Romualdo del Bianco we Florencji. Repertuar artystki obejmuje m.in. partie: Tatiany z  Eugeniusza Oniegina Czajkowskiego, Hanny Glavari z  Wesołej wdówki Lehára, Liù z  Turandot Pucciniego, tytułowej Jolanty z opery Czajkowskiego, tytułowej Halki z opery Moniuszki, Heleny Trojańskiej z Mefistofelesa Boita, Cyganki Manji w Hrabinie Marice Kálmána, tytułowej Pięknej Heleny w operetce Offenbacha, tytułowej Toski w operze Pucciniego, Ulany w ManruPaderewskiego, Micaëli w Carmen Bizeta, Elżbiety w  Tannhäuserze Wagnera, Jezabel w Moby Dicku Knapika,  Elżbiety de Valois w Don Carlosie Verdiego, Czarownicy z Jasia i Małgosi Humperdincka, tytułowej Księżniczki Czardasza z opery Kálmána, Santuzzy z Rycerskości wieśniaczej Mascagniego, Abigaille z Nabucca oraz Lady Makbet z Macbetha Verdiego. Partie koncertowe to: Requiem i Msza koronacyjnaMozarta, Requiem Verdiego, RequiemFauré, Msza G-dur Schuberta, Mała Msza radosna Derfla, Stabat Mater Pergolesiego. Na zaproszenie Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego uczestniczyła w programie „Spotkania Mistrza XX wieku z młodymi artystami XXI wieku”. Została zaproszona do pierwszego wykonania kompozycji Józefa Świdra Missa angelica. Współpracowała m.in. z: Operą na Zamku w Szczecinie (Halka, Piękna Helena), Operą Nova w Bydgoszczy (Halka, Ulana, Santuzza, Elżbieta de Valois, Obca Księżna, Czarownica), Teatrem Wielkim - Operą Narodową (Jezabel, Ulana), Teatrem Wielkim w Poznaniu (Lady Makbet, Abigaille), Operą Krakowską (Ulana), Operą Śląską w Bytomiu (Elżbieta, Halka, Ulana), Teatrem Komedii Muzycznej w Sankt Petersburgu, Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy, Polską Filharmonią Sinfonia Baltica w Słupsku, Filharmonią Kaszubską w Wejherowie, Orkiestrą Kameralną Capella Bydgostiensis, Szafarnią-Ośrodkiem Chopinowskim, Orkiestrą Wojskową w Bydgoszczy, Orkiestrą Wojskową w Toruniu, Centrum I. J. Paderewskiego w Kąśnej Dolnej. Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak: Marzena Diakun, Tadeusz Wojciechowski, Wojciech Rajski, Piotr Wajrak, Krzysztof Dziewięcki, Tadeusz Serafin, Bohdan Jarmołowicz,  Maciej Figas, Andrzej Knap, Piotr, Wujtewicz, Jakub Chrenowicz, Gabriel Chmura, Peter Guth, Tadeusz Kozłowski. W 2008 roku debiutowała w Operze na Zamku w Szczecinie w tytułowej partii w Halce Stanisława Moniuszki pod kierownictwem muzycznym Warcisława Kunca. Z Krystyną Jandą współpracowała przy spektaklu Maria Callas. Master Class. W 2013 roku na scenie Opery Nova w Bydgoszczy zadebiutowała jako solistka w partii Halki podczas premiery dzieła Stanisława Moniuszki inaugurującej XX Bydgoski Festiwal Operowy, na którym trzy lata później wystąpiła w premierze Don Carlosa Verdiego (Elżbieta). Występuje w Koncertach Sylwestrowych Opery Nova. Koncertuje z Capellą Bydgostiensis. Z impresariatem Rachwal-Chór pracowała przy produkcji TraviatyTrubadura oraz Requiem Verdiego (Niemcy).

Paweł Skałuba 

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie prof. Piotra Kusiewicza. Debiutował w 1996 roku jako Ernesto w  operze G. Donizettiego Don Pasquale na scenie Opery Bałtyckiej. W 1993 roku, jako jedyny Polak i najmłodszy uczestnik, został finalistą I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Placido Domingo w Paryżu. W 1997 roku, z okazji obchodów 1000-lecia Miasta Gdańska, miał zaszczyt wystąpić w Watykanie w Bazylice Świętego Piotra, biorąc udział w koncercie pod dyrekcją Jerzego Katlewicza w obecności papieża Jana Pawła II. Wiele koncertuje i nagrywa. Za dotychczasowe osiągnięcia otrzymał nagrodę Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. Był stypendystą firmy Yamaha. W roku 2000 był nominowany do prestiżowej nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk za płytę z nagraniami KanonówStanisława Moniuszki. Współpracuje z teatrami i filharmoniami w Polsce i za granicą. Występuje jako: Alfred w Traviacie, Stefan w Strasznym Dworze, Pinkerton w Madame Butterfly, Cavaradossi w Tosce, Edwin w Księżniczce Czardasza, Eisenstein w Zemście Nietoperza, Pollione w Normie, Książę w Rigoletto, Sandor Barinkay w Baronie Cygańskim, Don Ottavio w  Don Giovanim, Leński w Eugeniuszu Onieginie, Jontek w Halce, Narraboth w Salome, Pierre w Madame Curie (spektakl zarejestrowany i wydany na nośniku DVD przez firmę DUX), Don Jose w Carmen, Wacław w MariiW roku 2006 wziął udział w światowej prapremierze mega produkcji pt. Ça Ira, autorstwa Rogera Watersa (Pink Floyd). W tym samym roku ukazała się solowa płyta artysty pt. Polish Songs entuzjastycznie przyjęta przez krytykę oraz słuchaczy, czego dowodem stała się nominacja do nagrody Fryderyk za rok 2006 r. Dokonał również wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. W 2010 roku otrzymał medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W 2016 został laureatem X edycji Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury – Najlepszy Śpiewak. Otrzymał także statuetkę i tytuł Osobowość Roku 2015. Występuje w całej Europie, jak również w Kanadzie (Mississauga Living Arts Center), USA (Chicago Symphony Center) i w Chinach.

Adam Zaremba 

Ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Macieja Witkiewicza. Uczestnik kursów mistrzowskich prowadzonych przez Paula Eswooda, Matjaza Robavsa oraz Włodzimierza Zalewskiego. W roku akademickim 2009/2010 uczestniczył w programie Erasmus, gdzie doskonalił swoje umiejętności w klasie śpiewu Marcello Crismana w Sassari na Sardynii. Zdobywca wyróżnienia I st. na konkursie Złote Głosy Mazowsza w Warszawie w roku 2009. Laureat Nagrody Wojewody w Nałęczowskim Festiwalu Belcanto 2009. W roku 2011 zdobywca III miejsca oraz nagrody za najlepsze wykonanie arii operetkowej na konkursie „Złote głosy” w Warszawie. Zdobywca „ Złotego Słowika” w Nałęczowskim festiwalu Belcanto 2012. W roku 2016 zdobywca I miejsca na Siódmym Ogólnopolskim Konkursie Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej w Krakowie. W roku 2017 zdobywca II nagrody głównej i nagrody specjalnej Sławomira Chrzanowskiego, Dyrektora Filharmonii Zabrzańskiej podczas II Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej w Katowicach. W roku 2018 zdobywca I miejsca w I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Viva Calisia w Kaliszu oraz wyróżnienia w VI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju. W swoim dorobku artystycznym posiada partie operowe m.in. partia Belcore z opery „Napój miłosny” G. Donizetti, partia Ojca Piotra z opery „Jaś i Małgosia” E. Humperdinck, partia Miecznika oraz Zbigniewa z opery „Straszny Dwór” S. Moniuszko, partia Janusza z opery „Halka” S. Moniuszko, partia Antoniego z opery ,,Flis” S. Moniuszko, partia Marcella z opery „Cyganeria” G. Puccini, partia Moralesa z opery „Carmen” G. Bizet, partia Silvia z opery „Pajace” R. Leoncavallo, partia Hrabiego z opery „Wesele Figara” W.A. Mozart, partia tytułowa z opery „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowski, partia Barona Douphol’a z opery ,,Traviatta” G. Verdi, partia Homonaya z operetki ,,Baron cygański” J. Strauss, partia Jagu z opery „Manru” I.J. Paderewski, partia Marulla z opery ,,Rigoletto” G.Verdi, partia Forda z opery ,,Falstaff” G. Verdi, partia Marulla z opery ,,Rigoletto” G.Verdi, partia Forda z opery ,,Falstaff” G. Verdi, partia Don Marcella z opery ,,Awantura w Recco” M. Małeckiego. Od 2011 roku na stałe współpracuje z operą „Nova” w Bydgoszczy. Rok 2015 zaowocował współpracą z ,,Operą Krakowską”. Od roku 2017 współpracuje z operą śląską w Bytomiu. Na deskach Teatru Muzycznego w Poznaniu wykonał szereg koncertów sylwestrowych. Współpracuje również z Filharmonią im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy, Filharmonią im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie, Filharmonią w Zabrzu, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Europejską Fundacją Sztuki Wokalnej w Warszawie, Fundacją Pomocy Artystom Polskim ,,Czardasz” w Krakowie, Agencją Artystyczną „Otello” w Bydgoszczy, zespołem kameralnym Multi-Camerata z Torunia, orkiestrą wojskową z Warszawy oraz orkiestrą wojskową z Torunia, z którymi wykonał szereg przedstawień i koncertów.

Leszek Skrla 

Należy dziś do czołówki polskich śpiewaków dysponujących głosem barytonowym. Ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie kształcił się pod kierunkiem Andrzeja Koseckiego i Piotra Kusiewicza. W 1987 wyróżniony na XXII Między­narodowym Konkursie Wokalnym im. A. Dworzaka w Karlovych Varach, a w roku 1988 na Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu. Debiutował na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku w roli Figara w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego. Od sezonu 1988/1989 jest solistą Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Występuje bardzo często jako solista koncertów oratoryj­nych w kraju i za granicą. Uczestniczył w Festiwalach Muzycz­nych: Warszawska Jesień, Vratislavia Cantans, Musica Polo­nia Nova. Viva il Canto, i wielokrotnie w Bydgoskim Festiwalu Operowym. W swoim dorobku artystycznym posiada ponad 50 partii operowych, głównie tych pierwszoplanowych. W lutym 2000 roku śpiewał spektakl premierowy Tannhäusera R.Wagnera w Operze Bałtyckiej. Rola Wolframa została uhonorowana Nagrodą Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego. W sezonie 2001/02 na scenie Opery Bałtyckiej odnosi kolejny wielki sukces, zdobywając uznanie za kreację Don Carlosa w operze G.Verdiego – Ernani. We wrześniu 2002 został zaproszony przez Teatr Wielki w Łodzi do estradowego wykonania opery Cyrulik Sewilski kreując tytułową postać pod dyrekcją Claudio Desderi. Znaczącym wydarzeniem w drodze artystycznej był udział w premierze opery Tosca G.Pucciniego (Scarpia), prezentowanej podczas festiwalu Viva il Canto’2005 w Cieszynie. W listopadzie 2005 został zaproszony przez Teatro Massimo w Palermo na Sycylii do zaśpiewania tytułowej roli w Królu Rogerze K.Szymanowskiego. W roku 2006 inaugurował sezon artystyczny w Operze Nova w Bydgoszczy śpiewając partię Uroka w operze Manru I.J.Paderewskiego. Dzieło to zostało nagrane i wydane przez firmę DUX na nośniku DVD . W maju 2007 na scenie Opery Bałtyckiej zaśpiewał tytułową rolę w operze G.Verdiego-Rigoletto w reżyserii M.Grzesińskiego.W październiku 2008 dokonuje premierowego, wydanego na nośniku CD, nagrania opery S.Moniuszko-Paria pod dyr.W.Kunca, gdzie śpiewa partię Dżaresa. W listopadzie w wielkiej scenerii Hali Globus w Lublinie bierze udział , u boku Joanny Woś, w spektakularnym przedstawieniu opery G.Verdiego Traviata w reżyserii W.Zawodzińskiego, wcielając się rolę ojca G.Germonta. W grudniu 2008 inauguruje otwarcie gmachu Opery Krakowskiej kreując role Grandiera w operze Diabły z Ludoun K.Pendereckiego, w inscenizacji Laco Adamika. W lutym 2009 bierze udział w spektaklach premierowych opery Wesela Figara W.A.Mozarta w reżyserii M.Weissa ,kreując rolę Hrabiego. W kwietniu 2009 na scenie Opery Narodowej w Warszawie śpiewa partię Marcina Pakuły w operze Verbum Nobile S.Moniuszko w reżyserii L.Adamika. Sezon 2009/10 rozpoczyna kolejnymi nagraniami oper S.Moniuszko Flis i Verbum Nobile pod dyr.W.Kunca i wydanymi przez firmę DUX. W kwietniu 2010 bierze udział w inauguracji Bydgoskiego Festiwalu Operowego, kreując postać Barnaby w operze Gioconda A.Ponchiellego w reżyserii K.Nazara. We wrześniu 2010 zaśpiewał po raz pierwszy-tytułową rolę w operze G.Verdiego Makbeth na scenie Opery Bałtyckej w reżyserii M.Weissa. Sezon artystyczny 2011/2012 to udział w premierze opery G.Verdiego La Traviata w reżyserii K. Sofulak. W listopadzie 2011 w Sali UNESCO w Paryżu odbywa sie światowa premiera opery E. Sikory Marie Curie w której kreuje rolę Einsteina. W czerwcu 2012 gościnnie śpiewa rolę G. Germonta w Staatstheater Nurnberg. 25 lecie pracy artystycznej świętuje w lutym 2013 śpiewając tytułową role Makbetha w operze G. Verdiego na scenie Opery Bałtyckiej. W czerwcu 2013 w uznaniu osiągnięć i osiągnięć znaczącego dorobku artystycznego otrzymuje z rąk Prezydenta Bronisława Komorowskiego tytuł profesora sztuk muzycznych. Rok 2014 to projekt i nagranie kolejnej płyty CD wydanej przez firmę DUX z dziełem K. Pendereckiego Powiało na mnie morze snów pod batutą Wojciecha Rajskiego. W październiku 2014 na scenie Opery Nova w Bydgoszczy śpiewa tytułową role w premierze opery G. Verdiego Rigoletto w inscenizacji N. Babińskiej. Kolejna wielka rola w repertuarze Leszka Skrla to rola Jago w operze Otello G. Verdiego, którą w maju 2015 z powodzeniem zaśpiewał w spektaklu na scenie Opery Bałtyckiej w reżyserii Marka Weissa i pod kierownictwem muzycznym Tadeusza Kozłowskiego. W kwietniu 2016 w Operze na Zamku w Szczecinie wystąpił w spektaklach premierowych opery G. Verdiego La Traviata w reżyserii Michała Znanieckiego. W czerwcu 2016 zaśpiewał rolę Conte di Luna w spektaklu opery G. Verdiego Il Trovatore w ramach projektu XX Festiwalu Opery Krakowskiej wykonany na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu. W maju 2017 na scenie Opery Bałtyckiej po raz pierwszy śpiewa tytułową role w operze Nabucco G. Verdiego w reżyserii Krzysztofa Babickiego. Kolejną tytułową rolą, którą wykreował na scenie Opery Nova w Bydgoszczy jest Falstaff G. Verdiego w reżyserii Macieja Prusa. W październiki 2017 brał udział w wystawieniu opery Straszny Dwór Stanisława Moniuszko w Copernicus Center w Chicago, gdzie kreował postać Miecznika. W marcu 2018 w Operze Krakowskiej zaśpiewał spektakle premierowe w dziełach G. Puccini Gianni Schicchi oraz Pajace R. Leoncavallo w reżyserii Włodzimierz Nurkowskiego i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka. W kwietniu 2018 na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej zaśpiewał rolę Don Alfonsa w dziele Mozarta Cosi fan tutte w reżyserii Marka Weissa i pod kierownictwem Friedricha Heidera. Leszek Skrla zajmuje się także pedagogiką wokalną, kształci studentów w klasie śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Agnieszka Kozłowska

Solistka Polskiej Opery Królewskiej, pełni również funkcję asystenta reżysera, jest absolwentką Akademii Muzycznej w Poznaniu, w klasie Krystyny Pakulskiej, którą ukończyła z wyróżnieniem. Jeszcze jako studentka zadebiutowała w Teatrze wielkim w Poznaniu jako Papagena w Czrodziejskim flecie W.A. Mozarta. Była laureatką konkursów wokalnych w Polsce i za granicą oraz stypendystką Ministerstwa Kultury i sztuki. Była jedną z czołowych solistek Warszawskiej Opery Kameralnej od roku 2001, w którym to zadebiutowała partią Królowej nocy w Czarodziejskim flecie Mozarta. Na scenie WOK można było ją usłyszeć między innymi jako Konstancję w Uprowadzeniu z seraju, Paminę w Czarodziejskim flecie, Zuzannę w Weselu Figara, Zerlinę w Don Giovannim, Sandrinę w La finta giardiniera, Rosinę w La finta semplice Mozarta oraz jako Adinę w Napoju miłosnym Donizettiego, Elvirę we Włoszce w Algierze, Semiramidę w Semiramidzie oraz Amenaidę w Tankredzie Rossiniego. Artystka wykonywała także partię Lakmé w Lakmé L. Delibes’a w Operze Nova w Bydgoszczy oraz Gildy w operze Rigoletto G. Verdiego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Sopranistka koncertuje często z Bogusławem Morką, z którym wystąpiła u boku José Cury w koncercie José Cura i jego goście w Domu Muzyki i Tańca w Zabrzu, w listopadzie 2014 roku. W listopadzie 2016 roku wzięłą udział w prapremierze opery Leszka Możdżera Imanuel Kant w Operze Wrocławskiej, wykonując partię Milionerki. Występowała na estradzie Filharmonii Narodowej, pod batutą Antoniego Wita. Koncertowała również z Polską Orkiestrą Radiową, Filharmonią Poznańską, Filharmonią Szczecińską, Operą i Filharmonią Podlaską, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Brandenburger Symphoniker oraz z Sinfoniettą Wuppertal.

Chór Opery Nova Bydgoszcz.

Początki jego sięgają 1956 i rekrutacji do powstającego Studia Operowego. Pierwszym zadaniem postawionym przed młodym zespołem pod kierownictwem chórmistrza Antoniego Rybki była premiera dwóch jednoaktowych oper Stanisława Moniuszki Flis i Verbum nobile – 21 IX 1956. Kolejnymi kierownikami Chóru byli: Czesław Kaczmarek (1982-84), Maciej Banach (1991-92); aktualnie funkcję tę sprawuje Henryk Wierzchoń (1984-91 i ponownie od 1993).Przez 62 lata działalność Chóru : w Teatrze Muzycznym Opery i Operetki (1959), Opery i Operetki w Bydgoszczy (1964), Państwowej Opery w Bydgoszczy (1980), Opery Nova w Bydgoszczy (1991) , Opery Nova – Państwowej Opery w Bydgoszczy(1996) i – od 2006 r. - Opery Nova w Bydgoszczy (takie etapy i zmiany nazw przechodził bydgoski teatr muzyczny), objęła niemal wszystkie pozycje światowej literatury operowej i operetkowej, sztandarowe pozycje musicalowe , także oratorium. Poziom zespołu podnosił się sukcesywnie, umożliwiając sięganie po kolejne realizacje. W pamięci widzów pozostały np. takie, jak: Faust Gounoda, Aida Verdiego, Poławiacze pereł Bizeta, Kniaź Igor Borodina, Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego – z pięknymi partiami chóralnymi. Osobną kartę stanowi działalność koncertowa Chóru a cappella oraz z orkiestrami Opery i Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy oraz zagranicznymi. Zespół wykonywał m.in.: Messa di Gloria Pucciniego, Requiem Mozarta, Stabat Mater Pergolesiego, Requiem Verdiego, Missa solemnis Beethovena oraz koncert najsłynniejszych operowych partii chóralnych. Chór brał udział w licznych tournée do Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Belgii, Luksemburga, na Maltę, prezentując różnorodny repertuar: m.in. Verdiego Otello, Rigoletto (zaśpiewane w Le Roncole - miejscu urodzin kompozytora, porwało włoską publiczność), Nabucco (owacyjnie przyjęte w Palais de Congrès w Paryżu), Traviata, Czarodziejski flet Mozarta (na Festiwalu Mozartowskim w Roubaix, 1995). Niebagatelny był wkład Chóru dla pozyskania znakomitych recenzji prasy niemieckiej; ich efektem jest 11 występów na Letnim Festiwalu Muzycznym w Xanten oraz pięć muzycznych wizyt na Europejskim Festiwalu Muzycznym w luksemburskim Willtz. Obecnie Chór Opery Nova zajmuje pozycję jednego z najlepszych polskich operowych zespołów.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszu promocji kultury w ramach programu "Moniuszko 2019 - Promesa", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.