Prelekcja pt. "Znaczenie muzyki Stanisława Moniuszki w kontekście Opery Narodowej w Europie".

26 listopada 2019 r. godz. 18:00
Bilety Wstęp wolny zł
Prelekcja pt. "Znaczenie muzyki Stanisława Moniuszki w kontekście Opery Narodowej w Europie"
 
dr Ignacy ZALEWSKI / prelegent/
 
Stanisław Moniuszko jest, obok Fryderyka Chopina, najbardziej znanym polskim kompozytorem - przynajmniej w świadomości statystycznego Polaka. Jest też kompozytorem znanym z dwóch oper i najwyżej kilku pieśni. Mimo że oper i operetek napisał kilkanaście, a pieśni prawie trzysta. Większość z nich jest zapomniana, a krytyczna opinia znacznej części polskiego środowiska muzycznego na temat muzyki i samej osoby Moniuszki (m. in. jego wykształcenia) nie pomagała w docenieniu jego dorobku. Na przestrzeni dziesięcioleci zarzucano autorowi Halki zacofanie, braki w edukacji, wąskie horyzonty czy "łzawy sentymenalizm". W 2019 roku, w 200. rocznicę urodzin kompozytora wspólnie zastanowimy się, kim tak naprawdę był Stanisław Moniuszko, jaka naprawdę jest jego muzyka i jej znaczenie w historii muzyki polskiej i europejskiej. Dlaczego warto go docenić, a jego muzykę (i to nie tylko fragmenty Halki, Strasznego Dworu czy uwerturę Bajka) - wykonywać znacznie częściej niż do tej pory.  

dr. Ignacy ZALEWSKI (ur. 21.09.1990), kompozytor, dyrygent, popularyzator wiedzy o polskiej muzyce poważnej. Laureat kilkunastu nagród na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach kompozytorskich. Autor kilkunastu utworów symfonicznych, kilkudziesięciu kameralnych oraz wielu solowych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (2009-2014) w klasie kompozycji Marcina Błażewicza, obecnie wykładowca (adiunkt) macierzystej uczelni. Doktor sztuki muzycznej (2015). Warsztat kompozytorski rozwijał podczas indywidualnych lekcji mistrzowskich u prof. Krzysztofa Pendereckiego (2014) oraz podczas licznych kursów kompozytorskich prowadzonych m.in. przez prof. Wolfganga Rihma czy prof. Lowella Liebermanna.

Muzyka Ignacego Zalewskiego wykonywana była przez liczne orkiestry m.in. Trondheim Symphony Orchestra, Orkiestrę Symfoniczną Radia i Telewizji Słowenii, Orkiestrę Kameralną Filharmonii Lwowskiej, Polską Orkiestrę Radiową, Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus, czy orkiestry symfoniczne Filharmonii Łódzkiej, Lubelskiej, Opolskiej, Świętokrzyskiej pod batutą takich dyrygentów jak Jessica Cottis, Marzena Diakun, Jacek Kaspszyk, Wojciech Michniewski, Janusz Przybylski, Paweł Przytocki, Jacek Rogala, Dawid Runtz czy Piotr Sułkowski.

Muzyka Ignacego Zalewskiego została dotychczas zarejestrowana na 12 płytach CD. Jego kompozycje były wykonywane w najważniejszych polskich salach koncertowych oraz za granicą, m.in. w Niemczech, Rosji, Norwegii, Szwajcarii, Estonii, na Węgrzech, na Słowenii, na Ukrainie, a także w Japonii, Singapurze i Wietnamie.

Ignacy Zalewski pisał na zamówienie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, Festiwalu „Nowe Epifanie” w Warszawie, Międzynarodowego Festiwalu Tradycji i Awangardy „Kody” w Lublinie, Związku Kompozytorów Polskich, TVP Kultura i wielu innych. Jest także autorem muzyki do kilkunastu spektakli teatralnych słuchowisk radiowych.

Od 2010 roku Ignacy Zalewski zajmuje się dyrygenturą, specjalizując się w repertuarze najnowszym. W latach 2013-2018 był dyrygentem zespołu muzyki współczesnej Hashtag Ensemble, z którym występował na najważniejszych polskich festiwalach muzyki nowej.

Od 2018 roku jest dyrygentem zespołu Chopin University Modern Ensemble, który – tylko w pierwszym roku działalności – dokonał prawykonań 10 utworów.
Obecnie przygotowywana jest debiutancka płyta zespołu.

Ignacy Zalewski zajmuje się także działalnością popularyzatorską, w Polskim Radiu RDC prowadzi od 2018 roku autorską audycję „Nie tylko Chopin”, poświęconą polskiej muzyce poważnej, prowadzi także poświęcone jej wykłady. Regularnie czynnie uczestniczy w konferencjach naukowych poświęconych muzyce klasycznej. Jest autorem szeregu publikacji z zakresu historii i estetyki muzyki.

Od 2018 roku zasiada w Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz jest członkiem Rady Młodych Naukowców – organu doradczego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Moniuszko 2019 - Promesa", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.