Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara
  •  

     

Koncert w 15. rocznicę śmierci Jana Pawła II

Czwartek, 2 kwietnia 2020 godz. 20:00

Koncert w 15. rocznicę śmierci Jana Pawła II

- Koncert odbędzie się w Kościele NMP w Słupsku

Drugiego kwietnia 2020 roku upływa 15 rocznica śmierci Paieża Polaka, Honorowego obywatela Miasta Słupska – Jana Pawła II. W tym dniu zapraszamy Państwa o godzinie 20:00 na Koncert, który odbędzie się w Kościele Najświętszej Maryi Panny w Słupsku. Wykonamy słynne Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusza Mozarta. Dzieło powstało w 1791 roku. Jest jednym z największych utworów sakralnych Wolfganga Amadeusza Mozarta a zarazem jego ostatnią, niedokończoną kompozycją. Jest dziełem wyjątkowym, otoczonym legendą, w której dziś trudno już oddzielić wydarzenia autentyczne od mitu. Napisanie tego dzieła zlecono Mozartowi listownie i anonimowo. Mozart otrzymał z góry honorarium, w takiej wysokości, jakiej zażądał. Nie został określony termin ukończenia dzieła. Nie określono też nawet ramowej koncepcji utworu. Kompozytor nie zdołał ukończyć dzieła, choć zaprzątało go to do ostatnich chwil życia. Mozart prowadził wyścig z czasem, uważając, że pisze requiem na własną śmierć. Z takim przekonaniem zmarł. Solistami koncertu będą wybitni Artyści: Monika Buczkowska, Małgorzata Bartkowska, Tomasz Krzysica, Janusz Żak, którzy na co dzień koncertują z najlepszymi orkiestrami i na najlepszych scenach.. Gościnnie wystąpi wspaniały Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej, który przygotuje Mariusza Mróz. Orkiestrę Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica poprowadzi Dyrektor Ruben Silva.

 

Monika BUCZKOWSKA /sopran

Małgorzata BARTKOWSKA /alt

Tomasz KRZYSICA /tenor

Janusz ŻAK /bas

Ruben SILVA /dyrygent

Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej /kierownik chóru Mariusz MRÓZ

 

Monika BUCZKOWSKA

Sopran. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Poznaniu. W 2016 roku ukończyła z wyróżnieniem tamtejszą Akademię Muzyczną im. Ignacego J. Paderewskiego w klasie śpiewu prof. AM dr hab. Barbary Mądrej-Bednarek. Brała udział w licznych projektach solowych i chóralnych oraz przedstawieniach studenckich, takich jak m.in.: Czarodziejski flet Mozarta, Acis i Galatea Haendla oraz Dziecko i czary Ravela (Księżniczka) w Teatrze Wielkim w Poznaniu. W maju 2016 roku zadebiutowała rolą Susanny w spektaklu studenckim Wesele Figara W. A. Mozarta na deskach Teatru Wielkiego w Poznaniu oraz w Filharmonii Opolskiej im. J. Elsnera, pod batutą Przemysława Neumanna. Również od 2016 roku jest uczestniczką Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademia Operowa, działającym w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, gdzie pracuje z wybitnymi pedagogami, jak Izabela Kłosińska, Matthias Rexroth, Eytan Pessen, Olga Pasiecznik. Dodatkowo doskonaliła swój warsztat na wielu kursach wokalnych prowadzonych przez pedagogów: Neil Shicoff, Eva Blahova, Tobias Truniger, Tomasz Konieczny, Hedwig Fassbender, Rene Massis, Helmut Deutsch, Whitney Reader. W 2017 roku zdobyła wyróżnienie na Międzynarodowym Festiwalu i Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Wykonuje partie Paminy, Susanny, Zerliny, Eurydyki i wiele innych, na różnych scenach w Polsce. Od 2017 roku współpracuje z Polską Operą Królewską w Warszawie, gdzie wykonuje partie Susanny i Zerliny. W 2018 roku wraz z obsadą Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, wzięła udział w wystawieniu opery "Ognisty anioł", której premiera miała miejsce w Warszawie pod dyrekcją Kazushi Ono, a następnie na Festiwalu w Aix-en-Provence. W 2019 roku wzięła udział w japońskiej premierze dzieła Krzysztofa Pendereckiego "Credo" w Nagoi pod dyrekcją Michiyoshi Inoue. Również w tym roku została finalistką 10. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej oraz zdobyła Nagrodę im. Marty Egerth i Jana Kiepury dla najbardziej obiecującego polskiego głosu. W grudniu 2019 roku zadebiutowała na deskach Opery we Frankfurcie nad Menem, w jednej z premier sezonu "Pénélope" Gabriela Fauré w roli Lydie, a od sezonu 2020/2021 dołączy do zespołu solistów tej Opery.

Małgorzata BARTKOWSKA

Małgorzata Bartkowska ukończyła studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.Jest laureatką wielu konkursów wokalnych, m.in. I miejsce w VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach, I miejsce oraz nagroda dla najlepszego mezzosopranu w I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego w Ueckermünde, a także III miejsce w XIII Ogólnopolskim Konkursie Moniuszkowskim w Białymstoku. Jako studentka zadebiutowała rolą Dorabelli w operze „Cosi fan tutte” W. A. Mozarta, którą wielokrotnie wykonywała w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, Teatrze Lope de Vega w Sevilli, Filharmonii Gorzowskiej i Podkarpackiej oraz wielu innych teatrach. W swoim repertuarze posiada partię Księżnej z opery „Suor Angelica” G. Pucciniego, Ježibaby z opery „Rusałka” A. Dvořáka, Olgi z opery „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego, Łucji z opery „Zamek na Czorsztynie” K. Kurpińskiego, Bianci z opery „Gwałt na Lukrecji” B. Brittena, Marty z opery „Straszny dwór” S. Moniuszki oraz Czarownicy z opery „Dydona i Eneasz” H. Purcella. Występuje również w repertuarze oratoryjno-kantatowym. Obecnie współpracuje z Polską Operą Królewską oraz Filharmonią Narodową w Warszawie.

Tomasz KRZYSICA

Absolwent gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie H.Mickiewiczówny i A.Kucharskiej-Szefler. Jako student uczestniczył w krajowych i zagranicznych kursach mistrzowskich, m.in. u Fedory Barbieri, Rolanda Paneraia, Siegfrieda Lorentza i Ryszarda Karczykowskiego. Laureat Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (III nagroda i Nagroda Specjalna, 1999), Międzynarodowego Konkursu Głosów Operowych „Rosetum” w Mediolanie(I nagroda, 2001) i Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie (II nagroda i nagrody specjalne, 2001). Otrzymał „Premio Basiola” - nagrodę włoskiej krytyki muzycznej dla najciekawszej osobowości artystycznej włoskich konkursów wokalnych w 2001 roku. Debiutował partią Leńskiego w „Eugeniuszu Onieginie” w Operze Bałtyckiej, potem spiewał w WOK m.in.: Tamina w „Czarodziejskim flecie”, Ferranda w „Cosi fan tutte", Ottavia " w „Don Giovannim" W. A. Mozarta (tournée tego zespołu po Szwajcarii, Holandii , Niemczech, Hiszpanii, a także w latach 2004 i 2006, 2008 i 2010 w Japonii), Leńskiego w „Eugeniuszu Onieginie” Czajkowskiego i Nemorina w „Napoju miłosnym"G. Donizettiego. W 2001 roku został zaproszony do udziału w premierze „Otella” Verdiego (Cassio) na scenie Opery w Tuluzie. W marcu 2003r w Paryżu w Theatre du Chatelet artysta wykonał u boku G.Grigoriana i D.Hvorostovskiego operę Jolanta P.Czajkowskiego pod batutą mistrza Yuri Termikanova. W Teatrze Wielkim w Warszawie zaśpiewał partię Pruniera w „La rondine" Pucciniego (czerwiec 2003), a w 2004 r. wykonał partię Narrabotha w „Salome" Straussa otrzymując entuzjastyczne recenzje. Wiele z wykonań artysty było zarejestrowane przez Polskie Radio i wydawnictwa fonograficzne, a płyta Musica Sacromontana z Mszą M. Koperskiego była nominowana do nagrody Fryderyki 2010. W roku 2012 wykonał operę „Faust „ do muzyki A. Radziwiłła w Pałacu Wojanów. Było to pierwsze pełne wykonanie tego dzieła w oryginalnej wersji językowej do libretta J.W. von Goethego. Tomasz Krzysica w 2014 roku rozpoczął działalność pedagogiczną w Akademii Sztuki w Szczecinie jako wykładowca śpiewu solowego. Artysta posiada także szeroki repertuar oratoryjno-kantatowy, wykonując m.in. utwory Bacha, Mozarta i innych kompozytorów. Mszę „In tempore belli” Haydna śpiewał w paryskim Théatre des Champs - Elysées i podczas Festiwalu w Nantes z towarzyszeniem Francuskiej Orkiestry Narodowej pod batutą Charlesa Dutoit, „Requiem" Mozarta w Festiwalu Saint-Denis z Filharmonikami Francuskimi pod dyrekcją Kurta Mazura. Artysta brał udział w prawykonaniu światowym „Magnificat" W.Kilara . Tomasz Krzysica występuje regularnie w ramach najsłynniejszych polskich festiwali muzycznych jak „Wratislavia Cantans" , „Festiwal Mozartowski" , „Muzyczna Praga", "Musica Sacromontana" współpracując z plejadą najwybitniejszych dyrygentów : A.Witem, K.Kordem, J.Katlewiczem, Yuri Termikanovem, Paulem Mccreschem, J.Maksymiukiem, R.Silvą, J.Kaspszykiem, Mirosławem Jackiem Błaszczykiem, Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim, T.Wojciechowskim, W.Rodkiem i śpiewakami : K.Ricciarelli , D.Hvorostowskim, C. Gallardo - Domas, V. Galouzinem, G.Grigorianem , U. Kryger, J.Woś , I. Kłosińską, I. Hossą, I.Sobotką, Jarosławem Brękiem.

Janusz ŻAK

Bas-Baryton. Urodził się w 1987 roku w Wejherowie. Od najmłodszych lat zdradzał zainteresowania muzyczne występując na estradzie oraz grając na fortepianie, gitarze i kontrabasie. Swoje pierwsze zawodowe doświadczenia sceniczne zdobywał na deskach Teatru Muzycznego im. D. Baduszkowej w Gdyni. W roku 2015 ukończył studia śpiewu solowego na wydziale wokalno-aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od roku 2016 jest solistą Opery Nova w Bydgoszczy, gdzie wykonuje m.in. partie: Figara w „Weselu Figara” W. A. Mozarta, Dulcamary w „Napoju miłosnym” G. Donizettiego, Colline w „Cyganerii” G. Pucciniego oraz Zbigniewa w "Strasznym Dworze" S. Moniuszki. Jako solista gościnny wystąpił na scenach Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie (Zbigniew w "Strasznym Dworze" S. Moniuszki), Opery na Zamku w Szczecinie (Guglielmo w "Così fan tutte" W. A. Mozarta) oraz Opery Bałtyckiej w Gdańsku (Colline w „Cyganerii” G. Pucciniego). Koncertuje w kraju i za granicą wykonując repertuar operowy, pieśniarski i oratoryjno-kantatowy. Jest laureatem III nagrody 53. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antonína Dvořáka w Karlovych Varach (2018). 

www.janusz-zak.com

 

Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej

Założony w 1965 roku, wykonuje przede wszystkim muzykę sakralną a cappella oraz oratoria różnych stylów i epok, począwszy od renesansu aż po muzykę współczesną. Chór jest wyjątkowo aktywny w kraju i za granicą, uczestniczy w dużej liczbie konkursów i festiwali chóralnych, osiągając bardzo dobre wyniki. Wśród osiągnięc ostatnich lat można wymienić: Grand Prix na II Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym „Canco Meditterrania” w Lloret de Mar i Barcelonie (2013), złoty medal na prestiżowym Festiwalu Chóralnym Seghizzi w Gorycji (2014), Grand Prix na Festiwalu Chóralnym w Kielcach (2015), pierwsze miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” (2016), drugie miejsce na konkursie Legnica Cantat (2017) oraz srebrny i brązowy medal na Międzynarodowym Konkursie Chóralnym w Rimini (2017). Poza działalnością festiwalową chór aktywnie promuje i wspiera rozwój kultury muzycznej, co w ostatnim czasie zaowocowało nagraniem płyty „Canticum Canticorum” z kompozycją o tymże tytule polskiego kompozytora Marka Kuczyńskiego.

Mariusz MRÓZ

Jest dyrygentem Akademickiego Chóru Politechniki Gdańskiej nieprzerwanie od 1992 roku. Jest absolwentem Wydziału Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej w Gdańsku. W ostatnich latach był wykładowcą na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy na Wydziale Muzycznym. W 2017 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego oraz rozpoczął pracę na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.