Koncert Karnawałowy. AMERICAN POPS

10 stycznia 2020 r. godz. 19:00
Bilety 55 zł

AMERICAN POPS CONCERTS

 -“Z Nowego Jorku do Texasu”-

 

Formuła artystyczna “Pops Concert” została wypracowana i spopularyzowana kilka dekad temu głównie przez orkiestrę symfoniczną w Bostonie pod dyrekcją Artura Fiedlera. Słynną dziś tradycję “Boston Pops” kontynuują niemal wszystkie profesjonalne orkiestry symfoniczne w Stanach Zjednoczonych prezentując tego typu koncerty w każdym sezonie. Na repertuar typowego “Pops Concert” składa się najczęściej wybór:

- “lżejszych” dzieł tradycyjnej symfoniki,

- utworów “jazzujących” (często w stylu swingujących big-bandów),

- utworów z teatrów muzycznych na Broadway’u,

- muzyka oparta o bogate korzenie folkowo-etniczne Ameryki, (Dixieland, Bluegrass, Nigro-Spiritual, Cajun, etc.),

- muzyka filmowa,

- muzyka popularna,

- utwory i aranżacje pisane specjalnie na potrzeby stylu “symfoniczny pops.”

 

 

Zapraszamy na koncert pt. “Z Nowego Jorku do Texasu”

Popularny koncert symfoniczny odpowiedni na każdą część sezonu, a szczególnie na porę karnawału. Zawiera elementy niemal wszystkich powyższych stylów: fragment muzyki baletowej A.Coplanda, aranżacje przebojów z Broadwayu (m.in. L. Bernstein, C. Porter, G. Gershwin, L. Webber), symfoniczne aranżacje jazzowe (D. Ellington, T. Dorsie, G. Miller), muzykę filmową (m.in. J. Williams, H. Mancini), styl dixieland, folk, bluegrass i wiele więcej…

Koncert zjawiskowo ukazuje jednocześnie zróżnicowane tradycje muzyczne wybranych stanów USA.

 

 

Mariusz SMOLIJ /Dyrygent/

Jest jednym z najwybitniejszych dyrygentów swojego pokolenia prowadzących orkiestry w Stanach Zjednoczonych i Europie. Dyrygował ponad 130 orkiestrami w 28 krajach, na czterech kontynentach występując na najbardziej prestiżowych estradach koncertowych świata, m. in. Carnegie Hall i Lincoln Center w Nowym Jorku, Kimmel Center w Filadelfii, ABC Hall w Johannesburgu, Narodowym Centrum Kultury w Pekinie, Sali Concertgebauw w Amsterdamie, Tonehalle w Zurichu, Salle Gaveau w Paryżu oraz narodowych centrach kulturalnych Polski, Czech, Słowacji, Bułgarii, Serbii, Cypru, Niemiec, Austrii, Węgier, Włoch, Meksyku, Kolumbii, Boliwii, Chin oraz Korei Płdn.

 

Na liście prowadzonych przez niego orkiestr znajdują się między innymi: Atlanta Symphony Orchestra, Detroit Symphony Orchestra, Houston Symphony, Rochester Philharmonic, New Jersey Symphony Orchestra, Indianapolis Symphony, Indianapolis Chamber Orchestra, Orchestra of the Lyric Opera Chicago, Omaha Symphony Orchestra, Missouri Symphony, St. Louis Philharmonic, Symphony of Nova Scotia (Kanada), Johannesburg Philharmonic Orchestra (RPA), Jerusalem Symphony, Israel Symphony Orchestra, Israel Chamber Orchestra, Rotterdam Chamber Orchestra, Orchestra da Camera Fiorentina, Orchestra Teatro Olimpico Vicenza, Orchestra di San Remo, Orchestra Sinfonica Lecce (Włochy), Orchestre Lamoureux Paris (Francja), Bern Sinfonieorchester, Sinfonieorchester Basel (Szwajcaria), Bergishe Symphoniker, Gottingen Symphonie, Kiel Philharmonie (Niemcy), Staatsorchester Frankfurt, Budapest Symphony Orchestra, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Sinfonia Varsovia, Bułgarska Filharmonia Narodowa w Sofii, Serbska Filharmonia Narodowa w Belgradzie, Narodowa Filharmonia Boliwii, Kolumbii, Meksyku i wiele innych.

 

Artysta nagrywał dla firm płytowych Hungaroton, Universal Poland oraz Narodowego Radia USA (NPR). Od 2004 roku regularnie współpracuje z międzynarodową wytwórnią NAXOS wydając 12 płyt, często prezentujących światowe premiery nagraniowe. Wydane przez tą firmę CD z muzyką Andrzeja Panufnika, a nagrane wspólnie z Polską Orkiestrą Kameralną, było wyróżnione w Londynie przez prestiżową „London Evening Standard” a nagranie muzyki Grażyny Bacewicz z Capella Bydgostiensis otrzymało w 2015 roku nagrodę ”Fryderyka” i doskonałe recenzje międzynarodowych krytyków.

 

W Polsce dyrygent często współpracuje z Sinfonia Varsovia, z którą dokonał szeregu nagrań (Naxos, CDAccord) i którą prowadził podczas tourne koncertowych w Japoni, Francji oraz USA. Artysta dyrygował gościnnie większością polskich zespołów filharmonicznych i radiowych, m.in. Filharmonią Narodową w Warszawie podczas festiwalu Forum Lutosławskiego. W latach 2002 – 2004 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Wrocławskiej oraz Festiwalu Wratislavia Cantans, a w okresie 2016 – 2019 dyrektora artystycznego Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Jest obecnie dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Skrzypcowego im. K. Lipińskiego w Toruniu.

 

W Stanach Zjednoczonych pełni funkcję Dyrektora Artystycznego Riverside Symphonia w New Jersey oraz Acadiana Symphony Orchestra w Louizjanie. Wcześniej był stałym dyrygentem New Jersey Symphony Orchestra oraz Houston Symphony Orchestra. Pomiędzy 1996 – 2000 zajmował pozycję profesora dyrygentury na Northwestern University w Chicago – Evanston, będąc w tym czasie najmłodszym wykładowcą dyrygentury pośród wszystkich czołowych uczelni amerykańskich. Jest wysoce poszukiwanym pedagogiem i prowadził międzynarodowe kursy m.in. w Czechach, Słowacji, Stanach Zjednoczonych, Chinach, Korei Płdn. Polsce oraz dla Konserwatorium w Zurichu. Od 2009 roku artysta jest również gościnnym profesorem uniwerytetu muzycznego w Tianjin (Chiny).

 

Mariusz Smolij jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie skrzypiec. Wraz z założonym przez siebie Kwartetem Smyczkowym im. K. Pendereckiego, wyjechał do USA. Kontynuował tam studia m.in. w prestiżowej Eastman School of Music w Rochester, w stanie Nowy Jork. W 1998 roku z ramienia tej instytucji otrzymał stopień doktorski. W 2019 roku odznaczony został Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi RP za wybitne osiągnięcia artystyczne i promocję polskiej kultury za granicą.