Giuseppe Verdi "la Traviata"

24 kwietnia 2020 r. godz. 19:00
Bilety 60/55/50 zł

Szanowni Melomani!

W związku ze stanem epidemii, koncerty:
"Pożegnanie Zimy" (13.03.2020), "Powitanie Wiosny" (20.03.2020), "Mozart- Requiem w 15. rocznicę śmierci Jana Pawła II" (02.04.2020) oraz "LA TRAVIATA" (24.04.2020) są ODWOŁANE. Koncerty "CAFE BODO" oraz "Bajkowa Niedziela- Krasnoludki lubią nutki" odbędą się w nowym sezonie artystycznym 2020/2021. 

Zwrotów dokonujemy w takiej formie w jakiej bilety zostały zakupione (gotówka, karta, przelew) w kasie filharmonii po ustaniu epidemii.  W przypadku płatności kartą, prosimy o przygotowanie tej samej karty, którą Państwo płacili. 

UWAGA! Nie muszą Państwo czekać na otwarcie Kasy Filharmonii. Wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom, informujemy że jest już dostępny internetowy zwrot biletów. W tym celu należy przesłać na adres impresariat@sinfoniabaltica.pl:
1. czytelny skan paragonu i biletu (w przypadku braku paragonu- tylko skan biletu),
2. informację o ilości biletów do zwrotu,
3. imię i nazwisko oraz dokładny adres wraz z kodem pocztowym,
4. numer kontaktowy,
5. numer rachunku bankowego, na który ma nastąpić zwrot.
INTERNETOWY ZWROT BILETÓW OBOWIĄZUJE TYLKO NA ODWOŁANE WYDARZENIA Z UDZIAŁEM ORKIESTRY. 

KASA FILHARMONII JEST NIECZYNNA DO ODWOŁANIA.

_________________________________________________

 

 

la Traviata 

Giuseppe VERDI

Opera la Traviata jest jedną z najpiękniejszych oper napisanych przez genialnego Giuseppe Verdiego. Jest to bardzo lubiane dzieło, nie tylko w Polsce, ale i na Świecie. W odpowiedzi na potrzeby naszej publiczności postanowiliśmy wystawić operę la Traviata na deskach naszej sceny z otwarciem kanału! Oznacza to, że Orkiestra będzie grała z orkiestronu, a cała akcja będzie się rozgrywała na scenie zupełnie jak w profesjonalnych teatrach operowych. Libretto do opery napisał Francesco Piave na podstawie powieści Aleksandra Dumas'a Dama kameliowa. Sam tytuł opery la Traviata znaczy „ta, która pobłądziła, zboczyła z drogi”. Jest to historia, dramat kurtyzany, pokazanej jako postaci szlachetnej, zdolnej w imię miłości do największego poświęcenia. Udział wezmą artyści śpiewający na najlepszych scenach operowych w Polsce jak i na Świecie: Edyta Piasecka, Łukasz Załęski oraz Leszek Skrla. Ponad to udział wezmą studenci Akademii Muzycznej w Gdańsku: Marta Jundziłł, Oskar Silva, Łukasz Górczyński, Piotr Gryniewicki oraz Chór Akademii Pomorskiej w Słupsku Iuventus Cantans przygotowany przez dr Tadeusza Formelę. Orkiestrę Filharmonii poprowadzi maestro Ruben Silva.

 

Partnerami wydarzenia są : ENGIE, WODOCIĄGI SŁUPSK i LAMINOPOL

 

Edyta PIASECKA / Violetta

Łukasz ZAŁĘSKI / Alfredo

Leszek SKRLA / Germont

Marta JUNDZIŁŁ / Flora, Annina

Oskar SILVA / Baron Douphol

Łukasz GÓRCZYŃSKI / Markiz, Doktor

Piotr GRYNIEWICKI / Gaston, Posłaniec

Ruben SILVA / dyrygent

Chór Iuventus Cantans / Tadeusz FORMELA Kierownik Chóru

Andrzej ZBOROWSKI / słowo o muzyce

 

Edyta PIASECKA

Dramatyczny sopran koloraturowy, specjalizująca się w partiach belcantowych, wykonująca także repertuar oratoryjny i pieśniarski. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich, m.in. Bachakademie u prof. Anny Reynols, a także u Antoniny Kaweckiej, Christiana Elsnera, Alison Pears, Ryszarda Karczykowskiego i Izabeli Kłosińskiej. Zdobyła wiele nagród, m. in.: I miejsce na Kursie Mistrzowskim dla Śpiewaków Operowych organizowanym przez prof. Ryszarda Karczykowskiego (1997); Nagrodę specjalną dla najlepszego głosu żeńskiego (udział w koncertach z cyklu Promocja Polskich Talentów w Austrii (1998); nominację do Paszportu „Polityki” w kategorii „Muzyka poważna” (2004), Nagrodę „Gwiazda wokalistyki” na 47. Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy. Już podczas studiów zadebiutowała w Operze Krakowskiej partią Królowej Nocy w Czarodziejskim flecie Mozarta pod dyr. Kaia Bumanna. W 1997 roku rozpoczęła współpracę z Operą Dolnośląską we Wrocławiu. W 1999 roku została solistką Opery Krakowskiej, gdzie oprócz Rozyny wykonywała partie: Neddy w Pajacach R. Leoncavalla, Hanny w Strasznym Dworze S. Moniuszki, Łucji w Łucji z Lammermoor G. Donizettiego, Koraliny w Torreadorze T. Adama, Violetty w Traviacie oraz Gildy w Rigoletcie G. Verdiego, Zofii w Halce S. Moniuszki, Fiordiligi w Cosi fan tutte oraz Królową Nocy w Czarodziejskim flecie W.A. Mozarta, Rozalindy w Zemście nietoperza J. Straussa. W 2003 roku po raz pierwszy zaśpiewała w Teatrze Wielkim w Warszawie (rola Hrabiny di Folleville w polskiej prapremierze Podróży do Reims G. Rossiniego (u boku m.in. Ewy Podleś i Rockwella Blake'a, w reżyserii Tomasza Koniny, pod dyrekcją Alberta Zeddy). Za tę kreację otrzymała Nagrodę im. A. Hiolskiego za najlepszy debiut operowy sezonu. Na scenie warszawskiej zaśpiewała również Zofię w Halce S. Moniuszki (2004, w reż. Marii Fołtyn), Rozynę w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego (2007, pod dyr. Willa Crutchfielda, Violettę w Traviacie G. Verdiego (wznowienie 2015 i 2017, w reż. Mariusza Trelińskiego), Hannę w Strasznym Dworze S. Moniuszki (2016, w reż. Davida Pountneya, pod dyr. Andreya Yurkevycha), tytułową partię Goplany w operze W. Żeleńskiego. W roku 2010 wykonała w Krakowie koncertowo tytułową partię Normy w operze V. Belliniego, w 2015 roku wystąpiła w Cyganerii G. Pucciniego w partii Mimi w Filharmonii Podkarpackiej. W roku 2011 po raz pierwszy wykonała partię sopranową w Messa da Requiem G. Verdiego (ze Stefanią Toczyską pod dyr. Kaia Bumanna) podczas inauguracji Gdańskiego Festiwalu Muzycznego w Katedrze Oliwskiej. Wzięła udział w internetowych transmisjach operowych dzieł polskich emitowanych z warszawskiego Teatru Wielkiego na Opera Platform: Straszny dwór (Hanna, 2015) oraz Goplana (partia tytułowa, 2016), przedstawienie zdobyło „Operowego Oscara” - International Opera Awards w kategorii Work Rediscovered (Dzieło odkryte na nowo). W marcu 2017 wystąpiła ponownie w Teatrze Wielkim w Warszawie jako Fiorilla w Turku we Włoszech G. Rossiniego, zyskując entuzjastyczne recenzje. W październiku 2017 uczestniczyła w obchodach 50-lecia pracy artystycznej Jitki Stokalskiej, w Warszawskiej Operze Kameralnej, wykonując partię Rozyny w Cyruliku sewilskim. W listopadzie 2017 wystąpiła podczas inauguracji X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, wykonując II Symfonię Kopernikowską H. M. Góreckiego. W czerwcu 2018 wzięła udział w premierze Rigoletta w łódzkim Teatrze Wielkim (dyr. T. Kozłowski, reż. P. Bosisio), kreując Gildę u boku Andrzeja Dobbera. W roku 2018 wystąpiła na Festiwalu Gloria w Białymstoku, Festiwalu Sopot Classic w Sopocie, Festiwal Muzyki Polskiej w Bielsku-Białej (pod dyr. M. Wroniszewski) i wzięła udział w premierze Cyrulika sewilskiego (Rozyna) w Operze Bałtyckiej (pod dyr. J. Florenzio). Wystąpiła także podczas koncertu sylwestrowego w Teatrze-Wielkim – Operze Narodowej. Zaśpiewała w 2019 gale karnawałowe w Filharmoníi Baltica (dyr. R. Silva) i Filharmonii Podlaskiej (dyr. M. J. Błaszczyk).

 

Łukasz ZAŁĘSKI

Urodzony w 1989 roku w Olsztynie. W 2013 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie śpiewu prof. Krzysztofa Bednarka. Uważany za jednego z najbardziej utalentowanych tenorów młodego pokolenia. Profesjonalną karierę sceniczną rozpoczął w 2010 roku występując w prapremierze opery “Kochankowie z klasztoru Valdemosa” Marty Ptaszyńskiej w Teatrze Wielkim w Łodzi. Laureat I Nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego (Jury: Stefania Toczyska, Ewa Podleś, Mariusz Kwiecień, Andrzej Dobber, Rafał Siwek), a także zdobywca nagrody specjalnej dla najlepszego tenora Konkursu, wyróżnienia za najlepsze wykonanie arii Stanisława Moniuszki oraz 7 nagród pozaregulaminowych (udział w spektaklach operowych). Jego najważniejsze role operowe to: Faust (H. Berlioz – La damnation de Faust), Książę (A. Dvořák – Rusalka), Nemorino (G. Donizetti – L’elisir damore), Edgardo (G. Donizetti Lucia di Lammermoor), Alfred (G. Verdi La Traviata), Książę Mantui (G. Verdi – Rigoletto), Fenton (G. Verdi – Falstaff), Stefan (S. Moniuszko – Straszny Dwór), Jontek (S. Moniuszko – Halka), Kazimierz (S. Moniuszko – Hrabina), Pinkerton (G. Puccini Madama Butterfly) oraz Rudolfo (G. Puccini – La Bohème). Doskonale odnajduje się także w rolach operetkowych. W repertuarze posiada następujące partie: Tassilo (I. Kálmán – Gräfin Mariza), Barinkay (J. Strauss – Der Zigeunerbaron) oraz Sou-Chong (F. Lehar – Das Land des Lächelns). W sezonie 2018/2019 z przytupem świętował 200. urodziny Stanisława Moniuszki. W ramach obchodów wystąpił jako Stefan w premierze opery “Straszny Dwór” w Operze Nova w Bydgoszczy w reż. Natalii Babińskiej (spektakl zainaugurował XXVI Bydgoski Festiwal Operowy), jako Kazimierz w premierze opery “Hrabina” w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w reż. Krystyny Jandy oraz jako Max w ostatniej operze S. Moniuszki “Beata” w Operze Krakowskiej. Był także półfinalistą jubileuszowego X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. W ramach obchodów 100 lecia odzyskania przez Polskę niepodległości wziął udział w unikatowym na skalę światową projekcie “100 na 100. Muzyczne dekady wolności“, wykonując w sali koncertowej NOSPRu pod dyrekcją Michała Klauzy tenorową partię solową w “Te Deum” W. Kilara. Swój warsztat wokalny szlifował pod okiem tak znakomitych artystów, jak Izabela Kłosińska, Teresa Żylis-Gara, Kaludi Kaludov, Andrzej Dobber oraz Olga Peretyatko.

 

Leszek SKRLA

Należy dziś do czołówki polskich śpiewaków dysponujących głosem barytonowym. Ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie kształcił się pod kierunkiem Andrzeja Koseckiego i Piotra Kusiewicza. W 1987 wyróżniony na XXII Między­narodowym Konkursie Wokalnym im. A. Dworzaka w Karlovych Varach, a w roku 1988 na Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu. Debiutował na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku w roli Figara w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego. Od sezonu 1988/1989 jest solistą Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Występuje bardzo często jako solista koncertów oratoryj­nych w kraju i za granicą. Uczestniczył w Festiwalach Muzycz­nych: Warszawska Jesień, Vratislavia Cantans, Musica Polo­nia Nova. Viva il Canto, i wielokrotnie w Bydgoskim Festiwalu Operowym. W swoim dorobku artystycznym posiada ponad 50 partii operowych, głównie tych pierwszoplanowych. W lutym 2000 roku śpiewał spektakl premierowy Tannhäusera R.Wagnera w Operze Bałtyckiej. Rola Wolframa została uhonorowana Nagrodą Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego. W sezonie 2001/02 na scenie Opery Bałtyckiej odnosi kolejny wielki sukces, zdobywając uznanie za kreację Don Carlosa w operze G.Verdiego – Ernani. We wrześniu 2002 został zaproszony przez Teatr Wielki w Łodzi do estradowego wykonania opery Cyrulik Sewilski kreując tytułową postać pod dyrekcją Claudio Desderi. Znaczącym wydarzeniem w drodze artystycznej był udział w premierze opery Tosca G.Pucciniego (Scarpia), prezentowanej podczas festiwalu Viva il Canto’2005 w Cieszynie. W listopadzie 2005 został zaproszony przez Teatro Massimo w Palermo na Sycylii do zaśpiewania tytułowej roli w Królu Rogerze K.Szymanowskiego. W roku 2006 inaugurował sezon artystyczny w Operze Nova w Bydgoszczy śpiewając partię Uroka w operze Manru I.J.Paderewskiego. Dzieło to zostało nagrane i wydane przez firmę DUX na nośniku DVD . W maju 2007 na scenie Opery Bałtyckiej zaśpiewał tytułową rolę w operze G.Verdiego-Rigoletto w reżyserii M.Grzesińskiego.W październiku 2008 dokonuje premierowego, wydanego na nośniku CD, nagrania opery S.Moniuszko-Paria pod dyr.W.Kunca, gdzie śpiewa partię Dżaresa. W listopadzie w wielkiej scenerii Hali Globus w Lublinie bierze udział , u boku Joanny Woś, w spektakularnym przedstawieniu opery G.Verdiego Traviata w reżyserii W.Zawodzińskiego, wcielając się rolę ojca G.Germonta. W grudniu 2008 inauguruje otwarcie gmachu Opery Krakowskiej kreując role Grandiera w operze Diabły z Ludoun K.Pendereckiego, w inscenizacji Laco Adamika. W lutym 2009 bierze udział w spektaklach premierowych opery Wesela Figara W.A.Mozarta w reżyserii M.Weissa ,kreując rolę Hrabiego. W kwietniu 2009 na scenie Opery Narodowej w Warszawie śpiewa partię Marcina Pakuły w operze Verbum Nobile S.Moniuszko w reżyserii L.Adamika. Sezon 2009/10 rozpoczyna kolejnymi nagraniami oper S.Moniuszko Flis i Verbum Nobile pod dyr.W.Kunca i wydanymi przez firmę DUX. W kwietniu 2010 bierze udział w inauguracji Bydgoskiego Festiwalu Operowego, kreując postać Barnaby w operze Gioconda A.Ponchiellego w reżyserii K.Nazara. We wrześniu 2010 zaśpiewał po raz pierwszy-tytułową rolę w operze G.Verdiego Makbeth na scenie Opery Bałtyckej w reżyserii M.Weissa. Sezon artystyczny 2011/2012 to udział w premierze opery G.Verdiego La Traviata w reżyserii K. Sofulak. W listopadzie 2011 w Sali UNESCO w Paryżu odbywa sie światowa premiera opery E. Sikory Marie Curie w której kreuje rolę Einsteina. W czerwcu 2012 gościnnie śpiewa rolę G. Germonta w Staatstheater Nurnberg. 25 lecie pracy artystycznej świętuje w lutym 2013 śpiewając tytułową role Makbetha w operze G. Verdiego na scenie Opery Bałtyckiej. W czerwcu 2013 w uznaniu osiągnięć i osiągnięć znaczącego dorobku artystycznego otrzymuje z rąk Prezydenta Bronisława Komorowskiego tytuł profesora sztuk muzycznych. Rok 2014 to projekt i nagranie kolejnej płyty CD wydanej przez firmę DUX z dziełem K. Pendereckiego Powiało na mnie morze snów pod batutą Wojciecha Rajskiego. W październiku 2014 na scenie Opery Nova w Bydgoszczy śpiewa tytułową role w premierze opery G. Verdiego Rigoletto w inscenizacji N. Babińskiej. Kolejna wielka rola w repertuarze Leszka Skrla to rola Jago w operze Otello G. Verdiego, którą w maju 2015 z powodzeniem zaśpiewał w spektaklu na scenie Opery Bałtyckiej w reżyserii Marka Weissa i pod kierownictwem muzycznym Tadeusza Kozłowskiego. W kwietniu 2016 w Operze na Zamku w Szczecinie wystąpił w spektaklach premierowych opery G. Verdiego La Traviata w reżyserii Michała Znanieckiego. W czerwcu 2016 zaśpiewał rolę Conte di Luna w spektaklu opery G. Verdiego Il Trovatore w ramach projektu XX Festiwalu Opery Krakowskiej wykonany na dziedzińcu Zamku Królewskiego na Wawelu. W maju 2017 na scenie Opery Bałtyckiej po raz pierwszy śpiewa tytułową role w operze Nabucco G. Verdiego w reżyserii Krzysztofa Babickiego. Kolejną tytułową rolą, którą wykreował na scenie Opery Nova w Bydgoszczy jest Falstaff G. Verdiego w reżyserii Macieja Prusa. W październiki 2017 brał udział w wystawieniu opery Straszny Dwór Stanisława Moniuszko w Copernicus Center w Chicago, gdzie kreował postać Miecznika. W marcu 2018 w Operze Krakowskiej zaśpiewał spektakle premierowe w dziełach G. Puccini Gianni Schicchi oraz Pajace R. Leoncavallo w reżyserii Włodzimierz Nurkowskiego i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka. W kwietniu 2018 na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej zaśpiewał rolę Don Alfonsa w dziele Mozarta Cosi fan tutte w reżyserii Marka Weissa i pod kierownictwem Friedricha Heidera. Leszek Skrla zajmuje się także pedagogiką wokalną, kształci studentów w klasie śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

 

Marta JUNDZIŁŁ

Mezzosopran. Z wyróżnieniem ukończyła szkołę muzyczną I stopnia w klasie fortepianu i szkołę muzyczną II stopnia w klasie śpiewu solowego. Obecnie studiuje na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, na wydziale Wokalno-Aktorskim, specjalność Śpiew Solowy oraz kontynuuje studia magisterskie na Edukacji Artystycznej w Zakresie Sztuki Muzycznej, specjalność Animacja Kultury z Elementami Arteterapii. Od roku 2014 współpracuje z trójmiejskimi zespołami wokalnymi (zespół muzyki dawnej Simultaneo, zespół wokalny Art’n’Voices, Cappella Gedanensis), a także z profesjonalnymi chórami (Chór Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, Chór Opery Bałtyckiej w Gdańsku), jako artysta chóru. W swoim doświadczeniu scenicznym występowała z Orkiestrą Symfoniczną PSM. II stopnia w Gdańsku-Wrzeszczu, a także zespołami kameralnymi Akademii Muzycznej im.Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Jej debiut operowy to partia Czarownicy/ Sorceress w operze pt. „Dydona i Eneasz” w reżyserii prof. Dariusza Paradowskiego na deskach Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Gdańsku. Uczestniczyła w licznych kursach wokalnych prowadzonych m.in. przez Bożenę Harasimowicz, Annę Lubańską, Ewę Marciniec, Barbarę Iglikowską, Roberta Nakonecznego i Tony Shekerdzieva-Nowak.

 

Oskar SILVA

Urodził się w Chorzowie w rodzinie zawodowych muzyków. W wieku 7 lat rozpoczął edukację muzyczną w szkole muzycznej we Wrocławiu ucząc się gry na wiolonczeli i klarnecie. Obecnie jest studentem Akademii Muzycznej w Gdańsku na wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie profesora Leszka Skrli. Od dwóch lat bierze udział w licznych koncertach. W 2019 roku wystąpił w Filharmonii w Zabrzu w towarzystwie znakomitych śpiewaków. W tym samym roku brał udział w koncercie charytatywnym dla dzieci niepełnosprawnych, oraz w cyklu „Koncerty Balkonowe na Teatralnej” w Katowicach.

 

Łukasz GÓRCZYŃSKI

Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej jest studentem czwartego roku wydziału Wokalno-Aktorskiego gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie prof.dr. hab. Piotra Kusiewicza. Na scenie operowej zadebiutował w studenckim przedstawieniu Willidy G. Pucciniego (Opera Bałtycka, 2012). Brał udział w operowych spektaklach Nabucco G. Verdiego (Opera Bałtycka, 2017-2018), Edward i Krystyna, Mahomet II, Aureliano w Palmirze G. Rossiniego (Rossini in Wildbad Festival, 2017), Fidelio L. van Beethovena (Festiwal Solidarity of Arts, 2017). W partii solowej debiutował jako Eneasz w operze Dydona i Eneasz H. Purcella (Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku, 2018), wystąpił również jako baron Weps w operetce Ptasznik z Tyrolu (tamże, 2019) i kapłan w operze Apollo i Hiacynt W.A. Mozarta (Warszawska Opera Kameralna, 2019). Wykonał partie solowe w Requiem G. Fauré, w prawykonaniu Missa de Lissieux F. Nowowiejskiego, w Litaniach Ostrobramskich S. Moniuszki oraz w Oratorio de Noel C. Saint-Saënsa. Jako chórzysta Łukasz Górczyński zdobywał nagrody na licznych konkursach chóralnych w kraju i za granicą. Współpracował z wieloma zespołami wokalnymi Trójmiasta. Uczestniczył w nagraniach płyt z muzyką dawną: Gdańskie Krolestwo Kantat - Kantaty na Wniebowstąpienie i Święto Zesłania Ducha Świętego oraz Baroque Cantatas from Gdańsk (z Goldberg Baroque Ensemble pod kierunkiem A.M. Szadejki). Z Chórem Kameralnym 441 Hz nagrał płyty Modern Choral Masterpieces oraz Song of the North z utworami XX i XXI wieku charakteryzującymi się nowatorskim językiem muzycznym.

 

Piotr GRYNIEWICKI 

Ukończył studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Białymstoku na kierunku Edukacja Artystyczna w zakresie sztuki muzycznej I stopnia. Jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Białymstoku w klasie śpiewu solowego Przemysława Kummera. Brał udział w licznych warsztatach wokalnych prowadzonych m. in. przez Bogdana Makala, Urszulę Kryger, Ewę Vesin, Marka Rzepkę. W 2016 roku zdobył wyróżnienie na V Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Profesor Haliny Słonickiej w Suwałkach. Aktualnie jest studentem śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Piotra Kusiewicza. Będąc na pierwszym roku studiów wziął udział w studenckiej premierze opery Henry Purcella Dydona i Eneasz (rola Marynarza). Wraz z zespołem Octava ensemble wystąpił w scenicznej produkcji Nabucco Giuseppe Verdiego w czerwcu 2018 roku oraz w Cyruliku Sewilskim Gioacchina Rossiniego w czerwcu 2019 roku w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. W grudniu 2018 roku jako chórzysta wziął udział w koncertach świątecznych w Bremen (Niemcy) pod batutą Nicolasa Hrudnika. W maju 2019 roku wraz z Cappellą Gedanensis zaśpiewał solową partię tenorową w Kantacie na uroczysty dzień urodzin Króla Polski Augusta III. W swoim dorobku artystycznym posiada nagrania dla firmy fonograficznej Acte Préalable – wziął udział w nagraniu dwóch płyt CD z pieśniami Ottona Mieczysława Żukowskiego oraz Jerzego Gablenza. W listopadzie 2019 roku został jednym z laureatów I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, zdobywając III nagrodę oraz dwa wyróżnienia.

 

Tadeusz FORMELA

Jest absolwentem Wydziału Muzycznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Słupsku (1993) oraz Wydziału Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej w Gdańsku (1994). W latach 1994-1997 założył i prowadził chór chłopięco – męski „Chorales Pueri”, który działał przy lęborskiej parafii św. Jakuba Apostoła. Tadeusz Formela pracując w Polskim Chórze Kameralnym Schola Cantorum Gedanensis pod kierunkiem Jana Łukaszewskiego, wziął udział w dziesiątkach koncertów w kraju i za granicą oraz w nagraniach płyt: Crusaders (z niemieckim zespołem „Estampie”), Une Cantate pour l’Europe (Francja 1995), Heinrich Poos - Magnificat (Niemcy 1996), Antiphonae per coro misto Pawła Łukaszewskiego (1999). W latach 1995 – 2001 współpracował z warszawskim zespołem wokalnym „Lord’s Singers”, z którym odbył dziewięć tournées po Europie (Francja, Luksemburg, Niemcy, Anglia). Od 1994 prowadzi założony przez siebie chór kameralny „Sensus Musicus”, z którym wykonał ponad sto koncertów. Zespół brał udział m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce (1994), II Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kościelnej w Bern (2001). Podczas Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego na wyspie Jersey (2000) chór „Sensus Musicus” zdobył II nagrodę. W 2010 roku Tadeusz Formela uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Obecnie pełni obowiązki kierownika Katedry Sztuki Muzycznej Akademii Pomorskiej w Słupsku i prowadzi chór Iuventus Cantans.