Sinfonia Baltica
Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara

Krzesimir Dębski - WITKACEGO PORTRETY KOBIET

Piątek, 15 września 2017 godz. 10:35

                                                                 

Krzesimir Dębski

WITKACEGO PORTRETY KOBIET

Cykl wariacji na głos solowy, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (prawykonanie)

30 września 2017r.  godz. 19.00

 

Utwór , który Polska Filharmonia "Sinfonia Baltica" w Słupsku zamówiła u Krzesimira Dębskiego, korzystając z programu operacyjnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Zamówienia kompozytorskie, a realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca został skomponowany z okazji 40-lecia działalności orkiestry. Wybór kompozytora jest świadomy, bowiem jego związki ze słupską instytucją sięgają początku lat 90­tych. W latach 2001-2003 orkiestra jako pierwsza nagrała jego utwory, które w postaci czterech płyt kompaktowych zostały wydane przez wydawnictwo Si Music. Inspiracją do napisania dzieła będącego przedmiotem projektu była najbogatsza w kraju kolekcja obrazów Witkacego, która znajduje się w Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, a właściwie jej część przedstawiająca portrety  kobiet.

Zdaniem kompozytora, który często odwiedzał słupskie muzeum, różnorodność nastrojów obrazów może gwarantować bogactwo emocji w utworze muzycznym, który jest cyklem wariacji na głos solowy, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną skomponowanych do tekstów Witkacego. Teksty śpiewane przez solistkę i chór pochodzą głównie z Nienasycenia, jednej z trzech powieści napisanych przez autora Szewców w 1930 roku.

● ● ●

Kompozycja Krzesimira Dębskiego została zestawiona z Koncertem fortepianowym g-moll Andrzeja Jagodzińskiego. To unikalne dzieło o budowie trzyczęściowego koncertu klasycznego z tradycyjną obsadą orkiestry symfonicznej i udziałem trio jazzowego w składzie: fortepian, kontrabas i perkusja. Jagodziński od dawna jest zafascynowany muzyką Fryderyka Chopina, co dokumentuje ponad dwudziestoletnia działalność jego tria. Również w wielu wypowiedziach kompozytor wskazywał, jak wielką inspirację stanowią dla niego utwory Mistrza. Koncert fortepianowy g-moll jest więc w pełni świadomym ukłonem wobec wielkiego polskiego romantyka, co wręcz dosadnie podkreślają oznaczenia temp poszczególnych części utworu: Allegro maestoso, Romanza, Allegro, Vivace presto.

 

KRZESIMIR DĘBSKI

Kompozytor, aranżer, skrzypek jazzowy, dyrygent, i producent muzyczny, urodzony 26 października 1953 w Wałbrzychu.
Studiował kompozycję w klasie Andrzeja Koszewskiego oraz dyrygenturę pod kierunkiem Witolda Krzemieńskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Od 1980, jako lider zespołu jazzowego String Connection, koncertował w Europie, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Uczestniczył w wielu festiwalach, m.in. w Reno, Paryżu, Berlinie, Norymberdze, Helsinkach, Hadze, Montrealu i Baden-Baden.
Jest laureatem I Nagrody na Światowym Konkursie Jazzowym w Hoeilaart (1983), Nagrody im. Stanisława Wyspiańskiego (1985), nagród czytelników magazynu Jazz Forum dla Muzyka, Kompozytora i Skrzypka Roku (1983-86). W 1985 znalazł się w ankiecie amerykańskiego pisma Down Beat wśród dziesięciu najlepszych skrzypków jazzowych świata. W 1986 otrzymał I nagrodę Konkursu Kompozytorskiego z okazji 25-lecia Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna. W 1988 zdobył nagrodę Kanadyjskiej Akademii Filmowej Genie Award oraz Nagrodę Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci. W 1998 uzyskał w Stanach Zjednoczonych nominację do Emmy Award za muzykę do filmu Andrzeja Maleszki Maszyna Zmian. W 2000 otrzymał nagrodę Fryderyk w kategorii Kompozytor Roku oraz nagrodę Międzynarodowej Akademii Filmowej Philip Award za muzykę do filmu Ogniem i Mieczem. W 2001 na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Pyrgos w Grecji nagrodzono jego muzykę do filmu W pustyni i w puszczy. Muzyka do filmu Stara Baśń została wyróżniona Złotą Kaczką 2003 przez czytelników czasopisma Film. W 2005 otrzymał zamówienie od hollywoodzkiej wytwórni Lime Light Films na skomponowanie muzyki do 16 filmów Charlie Chaplina z lat 1914 -17.
Krzesimir Dębski nagrał ponad 30 płyt ze swoimi kompozycjami dla wielu prestiżowych wytwórni płytowych. Od 1986 ograniczył działalność koncertową, poświęcając się twórczości kompozytorskiej. Skomponował ponad 50 utworów symfonicznych i kameralnych. Jest autorem muzyki do ponad 50 filmów fabularnych i dokumentalnych, tworzy także muzykę teatralną (ponad 40 premier) i eksperymentalną. W 1991 podjął również działalność dyrygencką, a jego dyskografia jako dyrygenta obejmuje już kilkanaście tytułów, m.in. z muzyką filmową dla Sony Classical. Prowadził koncerty z udziałem takich międzynarodowych gwiazd, jak: José Carreras, José Cura, Ewa Małas-Godlewska, Adam Makowicz, Canadian Brass, Vadim Riepin, Jean-Luc Ponty, Mark O'Connor, John Blake i Nigel Kennedy.
W latach 1995-99 Krzesimir Dębski był członkiem Prezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich. Był również wiceprezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Wykładał na letnich kursach muzycznych m.in. w Ankarze, Darmstadt i San Diego.
Krzesimir Dębski jest wziętym kompozytorem filmowym i większości melomanów kojarzy się właśnie z tą dziedziną. Ostatnio pisał muzykę do ekranizacji wielkich dzieł polskiej literatury, a komponuje również dla wytwórni w Hollywood. Ma za sobą wspaniałą karierę jazzmana. Nie  rezygnuje  jednak  z pisania muzyki poważnej i stawia ją na pierwszym miejscu w swojej pracy twórczej.

 - Pracowałem niemal w każdej branży muzycznej. Rockowcy uważają mnie za muzyka rockowego, jazzmani za jazzmana, jeszcze inni za kompozytora muzyki filmowej. Tymczasem wiem, że mój świat to świat muzyki poważnej. Na komponowanie muzyki poważnej, współczesnej, poświęcam około osiemdziesięciu procent czasu - a niekiedy nawet więcej. Niestety, świat muzyki współczesnej jest tak malutki, że czasami odnoszę wrażenie, że można się w nim udusić. No i ja w nim chyba nie jestem za bardzo akceptowany. (...) 'O! - powiadają - wszędzie go pełno, to po co się jeszcze do nas pcha.' Nie narzekam jednak, bo mam dużo wykonań. Wstrzymywałem się do tej pory z wydawaniem płyt (choć dawno mogłem opublikować je sobie własnym sumptem), ale teraz zapowiadam, że zaczną się one ukazywać. Na Warszawskiej Jesieni wprawdzie nigdy nie byłem grany, ale mam nadzieję, że dostąpię tego zaszczytu, gdy dożyję jubileuszu 80-lecia... (...) Co miesiąc mam jakieś wykonanie, często także za granicą. Cieszę się, że moje utwory są grane na normalnych koncertach filharmonicznych, a nie tylko na festiwalach. ("Studio" 1999 nr 5).

W 2010 Krzesimir Dębski został uhonorowany Orderem Ecce Homo – polskim odznaczeniem kościelnym nadanym przez Kapitułę Orderu Ecce Homo za: opisywanie życia muzyką, muzyczny retusz na obrazie kraju i świata, piękne kształtowanie codziennej rzeczywistości przez dobroć, ład i harmonię. 14 października 2015 roku odebrał  Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis W lipcu b.r. Krzesimir Dębski został uhonorowany medalem Pro Patria za szczególnie zasługi dla tradycji niepodległościowej. Wręczenie odbyło się w Klubie Dowództwa Garnizonu Warszawa, podczas koncertu, na którym wykonano Oratorium Wołyńskie odznaczonego kompozytora.

Strona internetowa kompozytora: www.kdebski.pl 

 

Aneta Łukaszewicz – mezzosopran

Jest absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej, którą z wyróżnieniem ukończyła w klasie prof. Jerzego Artysza (2004). Na studiach była stypendystką Ministra Kultury.
Działalność koncertową rozpoczęła już w czasie studiów biorąc udział w wykonaniach dzieł oratoryjnych Bacha, Handla, Vivaldiego, Pergolesiego, Mozarta, Rossiniego, Moniuszki, Szymanowskiego, Mahlera.
Występowała u boku znakomitych artystów takich jak Michael Chance i Emma Kirkby.
Współpracowała z orkiestrami:Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Koszalińskiej, Świętokrzyskiej, Dolnośląskiej, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeusz” pod dyrekcją A. Duczmal, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrą Sinfonia Varsovia, Concerto Avenna, Concerto Polacco, Sinfonia Viva, z zespołami Pirma Vista i I Solisti di Varsavia, Koncertową Orkiestrą Wojska Polskiego a także z Filharmonią im. R. Traugutta.
Występuje również w repertuarze kameralnym i pieśniarskim. Gościła na wielu festiwalach m. in. Letnim Festiwalu Kompozytorów Polskich i Festiwalu Pieśni Europejskiej w Warszawie, Dolnośląskim Fesiwalu Muzycznym, Międzynarodowym Festiwalu Odkrywamy Paderewskiego we Lwowie a także na polskiej edycji międzynarodowego festiwalu La Folle Journee/Szalone Dni Muzyki. Ma w repertuarze pieśni Mozarta, Chopina, Moniuszki, Schumanna, Schuberta, Brahmsa, Paderewskiego, Mahlera, Musorgskiego, Ravela, Szymanowskiego, Schönberga, Berga.
W swoim dorobku posiada nagrania płytowe. W 2001 roku uczestniczyła w nagraniu monograficznym dzieł Stanisława Moryto wykonując „Rapsod na mezzosopran i orkiestrę”. W marcu 2005 roku wzięła udział w koncercie i nagraniu „Małej Mszy Uroczystej” G. Rossiniego u boku Janusza Olejniczaka. Rok 2006 zaowocował nagraniem „Staub und Schatten sind wir…” Miłosza Bembinowa. W roku 2007 nagrała płytę z Mszami S.Moryty, a w 2008 roku ukazała się jej pierwsza płyta solowa, na której znalazły się cztery cykle pieśni Stanisława Moryto (nominacja do nagrody Fryderyka). W 2011 roku brała udział w nagraniu płyty kolędowej w nowych aranżacjach Tomasza Radziwonowicza wraz z zespołem Sinfonia Viva wydanej przez Polskie Radio.
W repertuarze operowym debiutowała na scenie kameralnej Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie partią Filipiewny w „Eugeniuszu Onieginie” Czajkowskiego - studenckim przedstawieniu macierzystej uczelni (2001). Była także Cornelią w „Juliuszu Cezarze” Handla, Marceliną i Cherubinem w „Weselu Figara” Mozarta,  Volpinem w „Aptekarzu” Haydna,  Lolą w “Rycerskości wieśniaczej” Maschaniniego.
W 2004 roku została solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Ma tam w repertuarze partie w operach C. Monteverdiego - Amora i Damigelli w „Koronacji Poppei” oraz Melanto w „Powrocie Ulissesa do Ojczyzny”, operach Mozarta - jako Dorabella w „Cosi fan tutte”, Giacinta w „La finta semplice” oraz Annio w „Łaskawości Tytusa”, występowała również jako Giulietta w „Il finto Stanislao” („Un giono di regno”) G. Verdiego, jako Karolka w „Jenufie” L. Janacka oraz Jona w “Prometeuszu” B. Matuszczak. W 2015r. roku brała udział w prapremierze opery Leszka Możdżera „Kant” jako Pani Kant. Z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej występowała w teatrach w Szwajcarii, Hiszpanii i Japonii. Artystkę można było także oglądać w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, gdzie brała udział w realizacji Katii Kabanowej L.Janaćka w reżyserii Dawida Aldena, pod kierownictwem wybitnego dyrygenta Tomasa Hanusa (partia Fiołkuszy).
Gościła również w Operze Lwowskiej, gdzie w 2015 roku wystąpiła z recitalem pieśni I. J. Paderewskiego.
W czerwcu 2016r. wraz z  Krzesimirem Dębskim i Orkiestrą Filharmonii Lwowskiej pod batutą Wolodymyra Syvokhipa w specjalnym koncercie pod patronatem Marszałka Senatu RP „W hołdzie Paderewskiemu” z okazji podjęcia uchwały rocznicowej w 75. rocznicę śmierci Ignacego Jana Paderewskiego przez Senat Rzeczpospolitej Polskiej.
We wrześniu 2016 r. artystkę można było usłyszeć na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, gdzie wzięła udział w polskim prawykonaniu opery „La Malentendu” F. Panisello.
Artystka prowadzi ożywioną działalność koncertową. W jej szerokim repertuarze znajdują się dzieła mistrzów wielu epok: od Haendla i Bacha, poprzez Mozarta, Rossiniego, Verdiego, Szymanowskiego aż po kompozytorów współczesnych, którzy często powierzają jej prawykonania swoich dzieł.        

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Zamówienia kompozytorskie, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

    

Dofinansowano ze środków Miasta Słupska               

 

Patronat medialny:

Telewizja Gdańsk, Radio Koszalin,  Radio Gdańsk, Głos Pomorza, gp24.pl, naszemiasto.pl