Sinfonia Baltica
Polska Filharmonia Sinfonia Baltica

Konfrontacje Sztuki Kobiecej

Wtorek, 19 lipca 2016 godz. 16:04

Organizator: Polska Filharmonia Sinfonia Baltica W Słupsku, Stowarzyszenie Kulturalne Pegaz w Słupsku.

 
Konfrontacje Sztuki Kobiecej to przegląd teatralno-muzyczny organizowany od 1996 roku przez Państwową Orkiestrę Kameralną i Teatr Impresaryjny w Słupsku i - od 2001 roku.- przez Stowarzyszenie Kulturalne Pegaz w Słupsku. Organizatorzy od dawna nosili się z zamiarem stworzenia przeglądu artystycznego, który łączyłby różne formy artystyczne i wspólną ideę. W powodzi rozmaitych festiwali chodziło o znalezienie formuły, która wyróżniałaby słupski przegląd.
 
Nieoczekiwanie w październiku 1995 r., dzień przed rozpoczęciem prób ze słupską orkiestrą, z powodu choroby odwołała swój przyjazd Agnieszka Duczmal, która, jak wiadomo, bardzo rzadko dyryguje innymi zespołami orkiestrowymi. Wyznaczono zatem inny termin, w tym samym sezonie artystycznym, lecz już w 1996 r. w marcu. Zastanawiając się nad nazwą koncertu wymyślono tytuł Kobieta w muzyce, a ponieważ data koncertu sąsiadowała z datą spektaklu Ewy Demarczyk, postanowiono zmienić nazwę na Kobieta w muzyce i w teatrze i dodać inne prezentacje teatralne i estradowe.
 
Podczas słupskiego festiwalu zaprezentowały się:
 
I
 
W roku 1996 - Ewa Demarczyk, Anna Szałapak, Katarzyna Skrzynecka, Agnieszka Duczmal z Państwową Orkiestrą Kameralną w Słupsku, Barbara Dziekan w spektaklu Teatr jest kobietą oraz Babski kabaret w składzie: Agnieszka Fatyga, Adrnianna Biedrzyńska, Krystyna Sienkiewicz, Elżbieta Zającówna i Barbara Wrzesińska.
 
II
 
W roku 1997 - Renata Przemyk z zespołem, Justyna Steczkowska z zespołem, Ewa Bem, Lora Szafran, Anna Maria Jopek z naszą orkiestrą i jazzmenami w premierowym koncercie złożonym z fragmentów opery Porgy and Bess G.Gershwina, Anna Dymna i Aldona Grochal w spektaklu Wznowienie (Teatr Stary w Krakowie), Grażyna Barszczewska w recitalu Kobieta, aha!
 
III
 
W roku 1998 - Hanna Banaszak w koncercie z orkiestrą, Ewa Błaszczyk w recitalu Nie żałuję, Kayah, Gabriela Kownacka, Wanda Warska (z Andrzejem Kurylewiczem) w recitalu oraz Magda Umer jako fotografik,
 
IV
 
W roku 1999 - Agnieszka Chylińska z O.N.A., Dorota Stalińska w Zgadze, Iga Cembrzyńska w recitalu, Teresa Budzisz-Krzyżanowska (z Markiem Richterem) w spektaklu A.Osieckiej Darcie pierza (Teatr Atelier w Sopocie) oraz plastyczka Elżbieta Radzikowska (wystawa grafiki i firan artystycznych).
 
V
 
W roku 2000 - Edyta Bartosiewicz z zespołem, Krystyna Janda w spektaklu Marlene, Jolanta Lothe z Videoteatrem Poza, Agnieszka Warchulska w monodramie Vita nuova, Ewa Wycichowska i Polski Teatr Tańca-Balet Poznański, tancerka z Włoch Afra Crudo, aktorki Ewa Kasprzyk, Marzena Trybała i Agnieszka Różańska w koncercie Aktorki śpiewają Grechutę, Justyna Szafran z recitalem, wystawy prac plastycznych modelki Małgorzaty Niemen i Krystyny Hrehorowicz.
 
VI
 
W roku 2001 - artystki krakowskie: Elżbieta Towarnicka, Anna Sikorzak-Olek z orkiestrą (programie m.in. muzyka kompozytorów krakowskich), studentki PWST w spektaklu Kurt Weil, czyli o samotności kobiet, Miho Iwata, artystka butoh, aktorki Teatru STU: Bożena Adamek, Anna Tomaszewska, Halina Wyrodek w spektaklu Prezydentki, artystki Piwnicy pod Baranami, plastyczka Małgorzata Szydłowska.
 
VII
 
W roku 2002 - gitarzystki tworzące Wrocławski Kwartet Gitarowy, Krystyna Sienkiewicz, Kasia Nosowska z zespołem Hey, Grażyna Braszczewska, Aleksandra Ciejek, Kasia Figura w sztuce Esther Vilar Zazdrość na trzy faksy, Joanna Żółkowska w monodramie Dziennik panny służącej, Anna Samusionek w spektaklu Narkomanka.
 
VIII
 
W roku 2003 - skrzypaczka Katarzyna Duda, aktorki Teatru Syrena w Warszawie w Scenariuszu dla trzech aktorek Schaeffera, tancerki Kieleckiego Teatru Tańca, Olga Bończyk z orkiestrą, aktorka Alina Czyżewska,  aktorki - Urszula Szydlik-Zielonka i Hanna Piotrowska w spektaklu kabaretowym Nie tylko dla mężczyzn, plastyczka Monika Klimkiewicz-Dudziec, wokalistka Mira Kubasińska.
 
IX
 
W roku 2004 - Justyna Steczkowska z zespołem i naszą orkiestrą, prezentująca program Alkimja, Hanna Banaszak w programie poetyckim Zanim będziesz u brzegu, Halina Frąckowiak z zespołem, Gabriela Kownacka i Danuta Stenka w spektaklu Pozwól mi odejść Katarzyny Grocholi, Grażyna Brodzińska z orkiestrą, siostry Lucyna Grzesiuk i Urszula Pawulska.
 
X
 
W roku 2005 - Irena Kwiatkowska i jej goście, Ewa Bem, Kabaret Szum, Dorota Stalińska i Joanna Koroniewska w spektaklu Love me tender, Edyta Geppert z zespołem Kroke.
 
XI
 
W roku 2006 - Sylwia Pakulska (wystawa fotografii), Małgorzata Kożuchowska, Dorota Landowska, Edyta Olszówka, Beata Ścibakówna w spektaklu One Pam Gems, Ewa Uryga z sekcją jazzową, chórkiem gospel i naszą orkiestrą, Edyta Geppert, Anna Jaroszewska, Magdalena Kordylasińska i Hanna Turonek - z orkiestrą PF Sinfonia Baltica, Anna Maria Jopek z kwartetem muzycznym, Adrianna  Biedrzyńska, Anna Chodakowska i Ewa Ziętek w spektaklu Harcerki.
 
XII
 
W roku 2007 - Stanisława Celińska, artyści Polskiego Teatru Tańca Ewy Wycichowskiej, Claudia Zorbas, Beata Kossowska (harmonijkarka), Małgorzata Rożniatowska w monodramie Uwaga - złe psy!.
 
XIII
 
W roku 2008 - festiwal stał pod znakiem monodramu, otworzyła go Urszula Szydlik-Zielonka monodramem Barbary Nativi Nie tylko dla siebie, Ewa Świdzińska zaprezentowała sztukę performance, Justyna Sieńczyłło - dowcipny monodram Mój dzikus, historię ostatnich lat życia Marleny Dietrich przedstawiła nestorka polskich aktorek, Barbara Krafftówna, a krakowska artystka Nina Repetowska schyłek życia Gabrieli Zapolskiej w spektaklu Genialne frau, Katarzyna Skrzyn­ecka wystąpiła w Tylko dla dorosłych, czyli Sztuce kochania Zbigniewa Książka, jedyna formą muzyczną był koncert solistek: skrzypaczki Kai Danczowskiej i jej córki Justyny oraz wiolonczelisty Bartosza Koziaka z towarzyszeniem orkiestry Polskiej Filharmonii Sinfonia­ Baltica pod batutą Bohdana Jarmołowicza, głównym punktem programu było wykonanie potrójnego koncertu Beethovena.
 
XIV
 
W roku 2009 - Sylwia Złotkowska jako Carmen i Monika Mych (Micaëla) wystąpiły w estradowej wersji najsłynniejszej opery Georgesa Bizeta, Małgorzata Zajączkowska zaprezentowała monodram Matematyka Miłości Esther Vilar, pianistki Anna i Ines Walachowski zagrały dwa koncerty na dwa fortepiany, Katarzyna Nosowska wyśpiewała piosenki Agnieszki Osieckiej a Dorota Miśkiewicz swoje najnowsze utwory z płyty Caminho, znakomite aktorki – Hanna Śleszyńska, Agata Kulesza i Agnieszka Wosińska brawurowo zagrały w komedii Bloczek Carole Greep. Konfrontacjom towarzyszyła wystawa fotografii Zbigniewa Bieleckiego Jej portret.
 
XV
 
W roku 2010 - Anita Lipnicka z zespołem promowała swoją najnowszą płytę Hard Land of Wonder, w koncertowym wykonaniu Traviaty Giuseppe Verdiego usłyszeliśmy znakomitą sopranistkę – Iwonę Hossę, Gaba Kulka z Konradem Kuczem promowali swój muzyczny projekt Sleepwalk; zobaczyliśmy też znane aktorki – Grażynę Wolszczak z Jackiem Poniedziałkiem w spektaklu Nigdy nie zakocham się, Hannę Śleszyńską w monodramie Kobieta pierwotna, Elżbietę Jodłowską, Krystynę Sienkiewicz, Elżbietę Jarosik i Grażynę Zielińską w przedstawieniu zatytułowanym Klimakterium... i już. Nie zabraknie też lokalnych artystek – swoje prace zaprezentują panie związane z Klubem Plastyka-Amatora im. Stefana Morawskiego działającym przy Słupskim Ośrodku Kultury.
 
XVI
 
W roku 2011 - z orkiestrą Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica wystąpiła primadonna światowych scen operowych - Małgorzata Walewska. Beata Rybotycka i Michalina Brudnowska wraz ze Zbigniewem Górnym zaprezentowały standardy muzyki rozrywkowej, filmowej i musicalowej na koncercie zatytułowanym One i on. Słupska publiczność mogła też podziwiać talent aktorek - Darii Widawskiej, Doroty Deląg i Magdaleny Nieć - w spektaklu Wszystko o kobietach i Magdaleny Boczarskiej, Katarzyny Ankudowicz i Dominiki Figurskiej w przedstawieniu Boeing, boeing. Na zakończenie XVI Konfrontacji Sztuki Kobiecej swój recital promujący najnowszą płytę zaprezentowała Eleni. Konfrontacjom towarzyszyły wystawy: obrazów Małgorzaty Mularczyk we foyer Filharmonii i wystawa Lata dwudzieste, lata trzydzieste – kobieta w literaturze i malarstwie w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Słupsku, Filia nr 8 przy ul. Braci Gierymskich.
 
XVII
 
W 2014 roku w ramach Konfrontacji Sztuki Kobiecej odbył się Koncert trzech sopranistek - Gabrieli Kamińskiej, Barbary Tritt i Marty Ustyniak z udziałem orkiestry PF Sinfonia Baltica pod batutą prof. Elżbiety Wiesztordt. W programie usłyszeliśmy m.in. arie z oper Mozarta, Verdiego, Gounoda, Belliniego i Bizeta oraz z operetek Straussa, Kalmana, Lehara i Offenbacha. Polski Teatr Tańca zaprezentował wieczór retrospektywny z okazji 40-lecia istnienia. Poznańscy artyści zaprezentowali spektakle: Tango z Lady M., Carmen, Romeo i Julia, Niebezpieczne związku oraz Święto wiosny. Usłyszeliśmy i obejrzeliśmy znakomity występ Katarzyny Groniec, promujący płytę Wiszące ogrody. Zwieńczeniem festiwalu był spektakl En Vogue, w którym podziwaić mogliśmy kunszt aktorski Darii Widawskiej, Beaty Kawki, Elżbiety Zającównej i Kamila Prubana.
 
XVIII
 
W dniach 2-21 marca 2015 w ramach Konfrontacji Sztuki Kobiecej Polska Filharmonia Sinfonia Baltica w Słupsku zorganizowała trzy koncerty. Pierwszym był występ Natalii Sikory z zespołem Mięśnie (muzyka alternatywna). Wystawiona została również opera komiczna "Apollo i Hiacynt" Mozarta - wydarzenie firmowane przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy. Pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym był dyrygent Damian Borowicz, który poprowadził orkiestrę słupskiej filharmonii. W wirtuozowskich partiach chłopięcych mogliśmy usłyszeć studentki Wydziału Wokalno-Aktorskiego oraz w partii Ebala obiecującego tenora. Na ostatnim koncercie w ramach festiwalu wystąpiła Hania Stach z orkiestrą Polskiej Filharmonii "Sinfonia Baltica" pod batutą Bohdana Jarmołowicza. W programie znalazły się utwory Whitney Houston w aranżacjach Jacka Piskorza.
 
Prezentacjom muzycznym towarzyszyła wystawa prac plastycznych studentek Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku: Edyty Kowalewskiej, Agnieszki Majewskiej i Sylwii Zdzichowskiej eksponowana w foyer Filharmonii.
 
Z założenia początkowo miał to być przegląd komercyjny z udziałem gwiazd polskiego teatru, muzyki, estrady. Był to zabieg świadomy i celowy. Chodziło o przyzwyczajenie publiczności do corocznego uczestniczenia w imprezie, oczekiwania na nią. Wszystko po to, by w przyszłości festiwal mógł przybliżyć publiczności utalentowane, mniej znane artystki. Przez trzy kolejne lata przegląd rozwinął się na tyle, by w roku 2000 cel ten osiągnąć.
 
Imprezie początkowo towarzyszyły promocje firm kosmetycznych czy artykułów żywnościowych związanych z propagowaniem zdrowego stylu życia (jogurty, soki owocowe, itp.). Organizatorzy popierają także walkę z rakiem piersi, umożliwiając akcje propagandowe słupskiemu oddziałowi stowarzyszenia Europa Donna czy firmie Avon Polska.
 
Festiwal zakłada pewne odstępstwa od formuły, która przewiduje prezentacji wyłącznie kobiet-artystek, czego dowodem występy Wandy Warskiej i Andrzeja Kurylewicza, Teresy Budzisz-Krzyżanowskiej i Marka Richtera czy Jolanty Lothe i Piotra Lachmanna etc