Sinfonia Baltica
Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara

Mistrzowie muzyki - Koncert jubileuszowy z okazji 40-lecia Polskiej Filharmonii "Sinfonia Baltica"

Sobota, 30 września 2017 godz. 19:00

Koncert jubileuszowy z okazji 40-lecia Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica

 

Program:

Andrzej Jagodziński - Koncert fortepianowy g-moll      

Krzesimir Dębski - Cykl wariacji na głos solowy, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (prawykonanie światowe)

 

Wykonawcy:

Bohdan Jarmołowicz - dyrygent

Aneta Łukaszewicz - mezzosopran

Trio Andrzeja Jagodzińskiego w składzie:

  • Andrzej Jagodziński - fortepian
  • Adam Cegielski - kontrabas
  • Czesław "Mały" Bartkowski - perkusja

Dziecięco-Młodzieżowy Chór Fantazja z LO nr 2 i PSM I i II st. w Słupsku

Przygotowanie chóru - Lilianna Zdolińska

Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku

 

30 września zapraszamy na SOBOTĘ Z KRZESIMIREM DĘBSKIM:

13.30 - otwarta konferencja prasowa z udziałem kompozytora

17.00 - spotkanie autorskie i promocja książki p.t. Nic nie jest w porządku. Wołyń - moja rodzinna historia

19.00 - prawykonanie utworu Krzesimira Dębskiego pn. Cykl wariacji na głos solowy, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną
 

 
 

Krzesimir Dębski – Cykl wariacji na głos solowy, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną

Jest to utwór , który Polska Filharmonia "Sinfonia Baltica"  zamówiła u Krzesimira Dębskiego z okazji 40-lecia działalności instytucji. Wybór kompozytora jest świadomy, bowiem jego związki ze słupską instytucją sięgają początku lat 90-tych. W latach 2001-2003 orkiestra jako pierwsza nagrała jego utwory, które w postaci czterech płyt kompaktowych zostały wydane przez wydawnictwo "Si Music". Inspiracją do napisania dzieła będącego przedmiotem projektu była najbogatsza w kraju kolekcja obrazów Witkacego, która znajduje się w Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, a właściwie jej część przedstawiająca portrety kobiet. Zdaniem kompozytora, który często odwiedzał słupskie muzeum, różnorodność nastrojów obrazów może gwarantować bogactwo emocji w utworze muzycznym, który będzie cyklem wariacji na głos solowy, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną skomponowanych do tekstów Witkacego. Realizacja projektu jest możliwa dzięki środkom Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ( poprzez Instytut Muzyki i Tańca) oraz Miasta Słupska.
Kompozycja Dębskiego zostanie zestawiona na koncercie z Koncertem fortepianowym g-moll Andrzeja Jagodzińskiego. Obaj artyści są muzykami klasycznie wykształconymi, obaj uprawiają muzykę jazzową, obaj wreszcie, komponują także klasyczne kompozycje.

 

Andrzej Jagodziński -  Koncert fortepianowy g-moll

Koncert fortepianowy g-moll skomponowany przez Andrzeja Jagodzińskiego to unikalne dzieło o budowie trzyczęściowego koncertu klasycznego z tradycyjną obsadą orkiestry symfonicznej i udziałem trio jazzowego w składzie: fortepian, kontrabas i perkusja.
Wyjątkowa jest tutaj rola fortepianu jazzowego jako instrumentu wiodącego. Kompozycja ta jest zwieńczeniem dotychczasowej, ponad 30-letniej twórczości Andrzeja Jagodzińskiego jako kompozytora i aranżera.
Doświadczenie zdobyte we współpracy z orkiestrami i w pracy z własnym zespołem wykorzystał on do stworzenia Koncertu, w którym wykonuje partię fortepianu. Kompozycja jest wypadkową wieloletnich artystycznych działań związanych z twórczością Fryderyka Chopina. Andrzej Jagodziński opracował dziesiątki utworów tego wybitnego kompozytora, które wraz ze swoim Trio nagrał na kilku płytach.
W 2010 roku został wydany dwupłytowy album Chopin. Les brillantes, a także płyta z opracowaniem Sonaty b-moll Fryderyka Chopina. Andrzej Jagodziński podjął się tutaj ogromnego wyzwania, dokonując przekładu klasycznego utworu na język jazzu.|
Również jego Koncert fortepianowy to udana próba pogodzenia dwóch światów i stylów muzycznych, doskonałe połączenie elementów muzyki klasycznej (obsada symfoniczna, klasyczna forma) i jazzowej (harmonia, improwizacja, trio jazzowe).
Koncert fortepianowy g-moll, powstał z okazji 20-lecia istnienia zespołu Andrzej Jagodziński Trio. 

 

Aneta Łukaszewicz – mezzosopran

Jest absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej, którą z wyróżnieniem ukończyła w klasie prof. Jerzego Artysza (2004). Na studiach była stypendystką Ministra Kultury.
Działalność koncertową rozpoczęła już w czasie studiów biorąc udział w wykonaniach dzieł oratoryjnych Bacha, Handla, Vivaldiego, Pergolesiego, Mozarta, Rossiniego, Moniuszki, Szymanowskiego, Mahlera.
Występowała u boku znakomitych artystów takich jak Michael Chance i Emma Kirkby.
Współpracowała z orkiestrami:Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Koszalińskiej, Świętokrzyskiej, Dolnośląskiej, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeusz” pod dyrekcją A. Duczmal, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrą Sinfonia Varsovia, Concerto Avenna, Concerto Polacco, Sinfonia Viva, z zespołami Pirma Vista i I Solisti di Varsavia, Koncertową Orkiestrą Wojska Polskiego a także z Filharmonią im. R. Traugutta.
Występuje również w repertuarze kameralnym i pieśniarskim. Gościła na wielu festiwalach m. in. Letnim Festiwalu Kompozytorów Polskich i Festiwalu Pieśni Europejskiej w Warszawie, Dolnośląskim Fesiwalu Muzycznym, Międzynarodowym Festiwalu Odkrywamy Paderewskiego we Lwowie a także na polskiej edycji międzynarodowego festiwalu La Folle Journee/Szalone Dni Muzyki. Ma w repertuarze pieśni Mozarta, Chopina, Moniuszki, Schumanna, Schuberta, Brahmsa, Paderewskiego, Mahlera, Musorgskiego, Ravela, Szymanowskiego, Schönberga, Berga.
W swoim dorobku posiada nagrania płytowe. W 2001 roku uczestniczyła w nagraniu monograficznym dzieł Stanisława Moryto wykonując „Rapsod na mezzosopran i orkiestrę”. W marcu 2005 roku wzięła udział w koncercie i nagraniu „Małej Mszy Uroczystej” G. Rossiniego u boku Janusza Olejniczaka. Rok 2006 zaowocował nagraniem „Staub und Schatten sind wir…” Miłosza Bembinowa. W roku 2007 nagrała płytę z Mszami S.Moryty, a w 2008 roku ukazała się jej pierwsza płyta solowa, na której znalazły się cztery cykle pieśni Stanisława Moryto (nominacja do nagrody Fryderyka). W 2011 roku brała udział w nagraniu płyty kolędowej w nowych aranżacjach Tomasza Radziwonowicza wraz z zespołem Sinfonia Viva wydanej przez Polskie Radio.
W repertuarze operowym debiutowała na scenie kameralnej Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie partią Filipiewny w „Eugeniuszu Onieginie” Czajkowskiego - studenckim przedstawieniu macierzystej uczelni (2001). Była także Cornelią w „Juliuszu Cezarze” Handla, Marceliną i Cherubinem w „Weselu Figara” Mozarta,  Volpinem w „Aptekarzu” Haydna,  Lolą w “Rycerskości wieśniaczej” Maschaniniego.
W 2004 roku została solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Ma tam w repertuarze partie w operach C. Monteverdiego - Amora i Damigelli w „Koronacji Poppei” oraz Melanto w „Powrocie Ulissesa do Ojczyzny”, operach Mozarta - jako Dorabella w „Cosi fan tutte”, Giacinta w „La finta semplice” oraz Annio w „Łaskawości Tytusa”, występowała również jako Giulietta w „Il finto Stanislao” („Un giono di regno”) G. Verdiego, jako Karolka w „Jenufie” L. Janacka oraz Jona w “Prometeuszu” B. Matuszczak. W 2015r. roku brała udział w prapremierze opery Leszka Możdżera „Kant” jako Pani Kant. Z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej występowała w teatrach w Szwajcarii, Hiszpanii i Japonii. Artystkę można było także oglądać w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, gdzie brała udział w realizacji Katii Kabanowej L.Janaćka w reżyserii Dawida Aldena, pod kierownictwem wybitnego dyrygenta Tomasa Hanusa (partia Fiołkuszy).
Gościła również w Operze Lwowskiej, gdzie w 2015 roku wystąpiła z recitalem pieśni I. J. Paderewskiego.
W czerwcu 2016r. wraz z  Krzesimirem Dębskim i Orkiestrą Filharmonii Lwowskiej pod batutą Wolodymyra Syvokhipa w specjalnym koncercie pod patronatem Marszałka Senatu RP „W hołdzie Paderewskiemu” z okazji podjęcia uchwały rocznicowej w 75. rocznicę śmierci Ignacego Jana Paderewskiego przez Senat Rzeczpospolitej Polskiej.
We wrześniu 2016 r. artystkę można było usłyszeć na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, gdzie wzięła udział w polskim prawykonaniu opery „La Malentendu” F. Panisello.
Artystka prowadzi ożywioną działalność koncertową. W jej szerokim repertuarze znajdują się dzieła mistrzów wielu epok: od Haendla i Bacha, poprzez Mozarta, Rossiniego, Verdiego, Szymanowskiego aż po kompozytorów współczesnych, którzy często powierzają jej prawykonania swoich dzieł.        

 

KRZESIMIR DĘBSKI

Kompozytor, aranżer, skrzypek jazzowy, dyrygent, i producent muzyczny, urodzony 26 października 1953 w Wałbrzychu.
Studiował kompozycję w klasie Andrzeja Koszewskiego oraz dyrygenturę pod kierunkiem Witolda Krzemieńskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Od 1980, jako lider zespołu jazzowego String Connection, koncertował w Europie, Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Uczestniczył w wielu festiwalach, m.in. w Reno, Paryżu, Berlinie, Norymberdze, Helsinkach, Hadze, Montrealu i Baden-Baden.
Jest laureatem I Nagrody na Światowym Konkursie Jazzowym w Hoeilaart (1983), Nagrody im. Stanisława Wyspiańskiego (1985), nagród czytelników magazynu Jazz Forum dla Muzyka, Kompozytora i Skrzypka Roku (1983-86). W 1985 znalazł się w ankiecie amerykańskiego pisma Down Beat wśród dziesięciu najlepszych skrzypków jazzowych świata. W 1986 otrzymał I nagrodę Konkursu Kompozytorskiego z okazji 25-lecia Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej Poznańska Wiosna Muzyczna. W 1988 zdobył nagrodę Kanadyjskiej Akademii Filmowej Genie Award oraz Nagrodę Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci. W 1998 uzyskał w Stanach Zjednoczonych nominację do Emmy Award za muzykę do filmu Andrzeja Maleszki Maszyna Zmian. W 2000 otrzymał nagrodę Fryderyk w kategorii Kompozytor Roku oraz nagrodę Międzynarodowej Akademii Filmowej Philip Award za muzykę do filmu Ogniem i Mieczem. W 2001 na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Pyrgos w Grecji nagrodzono jego muzykę do filmu W pustyni i w puszczy. Muzyka do filmu Stara Baśń została wyróżniona Złotą Kaczką 2003 przez czytelników czasopisma Film. W 2005 otrzymał zamówienie od hollywoodzkiej wytwórni Lime Light Films na skomponowanie muzyki do 16 filmów Charlie Chaplina z lat 1914 -17.
Krzesimir Dębski nagrał ponad 30 płyt ze swoimi kompozycjami dla wielu prestiżowych wytwórni płytowych. Od 1986 ograniczył działalność koncertową, poświęcając się twórczości kompozytorskiej. Skomponował ponad 50 utworów symfonicznych i kameralnych. Jest autorem muzyki do ponad 50 filmów fabularnych i dokumentalnych, tworzy także muzykę teatralną (ponad 40 premier) i eksperymentalną. W 1991 podjął również działalność dyrygencką, a jego dyskografia jako dyrygenta obejmuje już kilkanaście tytułów, m.in. z muzyką filmową dla Sony Classical. Prowadził koncerty z udziałem takich międzynarodowych gwiazd, jak: José Carreras, José Cura, Ewa Małas-Godlewska, Adam Makowicz, Canadian Brass, Vadim Riepin, Jean-Luc Ponty, Mark O'Connor, John Blake i Nigel Kennedy.
W latach 1995-99 Krzesimir Dębski był członkiem Prezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich. Był również wiceprezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Wykładał na letnich kursach muzycznych m.in. w Ankarze, Darmstadt i San Diego.
Krzesimir Dębski jest wziętym kompozytorem filmowym i większości melomanów kojarzy się właśnie z tą dziedziną. Ostatnio pisał muzykę do ekranizacji wielkich dzieł polskiej literatury, a komponuje również dla wytwórni w Hollywood. Ma za sobą wspaniałą karierę jazzmana. Nie  rezygnuje  jednak  z pisania muzyki poważnej i stawia ją na pierwszym miejscu w swojej pracy twórczej.

 - Pracowałem niemal w każdej branży muzycznej. Rockowcy uważają mnie za muzyka rockowego, jazzmani za jazzmana, jeszcze inni za kompozytora muzyki filmowej. Tymczasem wiem, że mój świat to świat muzyki poważnej. Na komponowanie muzyki poważnej, współczesnej, poświęcam około osiemdziesięciu procent czasu - a niekiedy nawet więcej. Niestety, świat muzyki współczesnej jest tak malutki, że czasami odnoszę wrażenie, że można się w nim udusić. No i ja w nim chyba nie jestem za bardzo akceptowany. (...) 'O! - powiadają - wszędzie go pełno, to po co się jeszcze do nas pcha.' Nie narzekam jednak, bo mam dużo wykonań. Wstrzymywałem się do tej pory z wydawaniem płyt (choć dawno mogłem opublikować je sobie własnym sumptem), ale teraz zapowiadam, że zaczną się one ukazywać. Na Warszawskiej Jesieni wprawdzie nigdy nie byłem grany, ale mam nadzieję, że dostąpię tego zaszczytu, gdy dożyję jubileuszu 80-lecia... (...) Co miesiąc mam jakieś wykonanie, często także za granicą. Cieszę się, że moje utwory są grane na normalnych koncertach filharmonicznych, a nie tylko na festiwalach. ("Studio" 1999 nr 5).

W 2010 Krzesimir Dębski został uhonorowany Orderem Ecce Homo – polskim odznaczeniem kościelnym nadanym przez Kapitułę Orderu Ecce Homo za: opisywanie życia muzyką, muzyczny retusz na obrazie kraju i świata, piękne kształtowanie codziennej rzeczywistości przez dobroć, ład i harmonię. 14 października 2015 roku odebrał  Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis W lipcu b.r. Krzesimir Dębski został uhonorowany medalem Pro Patria za szczególnie zasługi dla tradycji niepodległościowej. Wręczenie odbyło się w Klubie Dowództwa Garnizonu Warszawa, podczas koncertu, na którym wykonano Oratorium Wołyńskie odznaczonego kompozytora.

Strona internetowa kompozytora: www.kdebski.pl 

                                         

ANDRZEJ JAGODZIŃSKI

Pianista, kompozytor i aranżer, urodzony 4 sierpnia 1953 w Garbatce.

Ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie w klasie waltorni. Już w okresie studiów - w latach 1975-80 - współpracował jako waltornista z Orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji w Warszawie. W 1977 założył swój pierwszy zespół, który towarzyszył w koncertach i nagraniach Anecie Łastik. Dwa lata później jako pianista otrzymał nagrodę indywidualną, a jego kwartet - nagrodę główną w konkursie Old Jazz Meeting "Złota Tarka" w Warszawie.
Od tego momentu całkowicie poświęcił się muzyce jazzowej i fortepianowi. Jako pianista i waltornista współpracował m.in. z zespołami "Old Timers" i "Swing Session" Henryka Majewskiego, kwartetem Janusza Muniaka, kwartetem Zbigniewa Namysłowskiego, Big Warsaw Band, "Prowizorką Dżez Będ", "String Connection", "Quintessence", kwartetem Tomasza Szukalskiego, "Polish All Stars" Jarosława Śmietany oraz "Czwartetem" Jana Ptaszyna Wróblewskiego. Od 1987 jest stałym akompaniatorem Ewy Bem.
Występował niemal na całym świecie (Europa, Australia, Stany Zjednoczone, Indie, Kuwejt, Kuba), biorąc udział m.in. w tak prestiżowych festiwalach, jak "Jazz Yatra - Bombay", "Ost-West Nurnberg", "Jazz in Europe - Paris", "Skane Festivalen in Malmö", "Edinburgh Art Festival", "Leverkusener Jazz Tage", "Istanbul International Festival", "Ankara Music Festival" oraz we wszystkich czołowych festiwalach jazzowych w Polsce.
W 1993 stworzył zespół Andrzej Jagodziński Trio, w skład którego wchodzi także perkusista Czesław Bartkowski i kontrabasista Adam Cegielski. Zespół realizuje różnorodne projekty, m.in. koncerty polskiej muzyki jazzowej w opracowaniu klasycznym z orkiestrą smyczkową oraz udziałem artystów polskiej sceny: Grażyny Auguścik, Jadwigi Kotnowskiej i Henryka Miśkiewicza. Odbył się on już m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
W 1994 ukazała się płyta Tria pt. "Chopin", zawierająca jazzowe aranżacje utworów Fryderyka Chopina. Album ten przyczynił się do wielkiego sukcesu zespołu, otrzymując m.in. nagrodę Polskiego Przemysłu Muzycznego "Fryderyk 1994" oraz nagrodę Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Jazzowej w Łodzi "Melomani '94". Kolejny krążek - "Chopin Once More" został nagrodzony w 2000 Złotą Płytą. Trio od 2002 współpracuje z włoskim pianistą Giovannim Mirabassi, koncertując na całym świecie. W 2003 ukazała się płyta "Giovanni Mirabassi & Andrzej Jagodziński Trio", która wydana została również w Japonii i przez kilka tygodni utrzymywała się tam na pierwszym miejscu listy najlepiej sprzedających się albumów jazzowych. W 2006, jednocześnie w Polsce i Japonii, ukazała się kolejna płyta - "C-minor", nagrana w tym samym składzie.
Jako aranżer i kompozytor współpracował z Polskiem Radiem i Telewizją Polską, uczestnicząc w nagraniach wielu programów, m.in. "Studio Hi-fi", "Count Basie Made in Poland" i "Inny Chopin". Jako akordeonista współpracuje z Januszem Stroblem, a ich wspólne dokonania zostały utrwalone na wydanej przez Polskie Radio płycie "Wierny sobie".
Andrzej Jagodziński został uhonorowany Nagrodą "Mateusz '94", przyznaną przez Program III Polskiego Radia za "Jazzowego Chopina i Poezję w Muzyce". W 2005 odznaczony przez Ministra Kultury Brązowym Medalem "Zasłużony Kulturze - Gloria Artis".
W 2005, jako jedyny Polak, zasiadł w jury I Międzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych w Moskwie.

Za: www.culture.pl

 

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.