Sinfonia Baltica
Polska Filharmonia Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara

Mistrzowie muzyki - Koncert jubileuszowy z okazji 40-lecia Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica 3

Sobota, 25 listopada 2017 godz. 19:00

                                                                                        MISTRZOWIE MUZYKI

                                              Koncert jubileuszowy z okazji 40-lecia Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica

Program:

Giacomo Puccini - Tosca - opera w wersji koncertowej

 

Wykonawcy:

JOLANTA WAGNER - sopran (Tosca, słynna śpiewaczka)

RAFAŁ BARTMIŃSKI - tenor (Mario Cavaradossi, malarz, kochanek Toski)

ADAM SZERSZEŃ - baryton (baron Scarpia, prefekt policji)

BOHDAN JARMOŁOWICZ - dyrygent

Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica

 

Giacomo Puccini - TOSCA

Opera w trzech aktach

Akcja opery rozgrywa się w Rzymie, w 1800 roku.

Akt I

Do rzymskiego kościoła Św. Andrzeja wbiega zbiegły więzień. To Cesare Angelotti, były konsul Rzeczypospolitej, skazany na śmierć za udział w spisku przeciwko tyranii rządzącej krajem. W dalszej ucieczce pomoże mu przyjaciel, młody malarz Mario Cavaradossi. Przyjaciele odchodzą. Do kościoła przybywa ścigający Angelottiego baron Scarpia, prefekt policji. Spostrzegając podobieństwo Marii Magdaleny z obrazu malowanego przez Cavaradossiego, do postaci rzymskiej arystokratki hrabiny Attavanti, oraz jej wachlarz, Scarpia wskazuje te szczegóły ukochanej malarza, śpiewaczce Tosce. Wzbudza jej zazdrość. Tosca nie wie bowiem, że hrabina Attavanti jest siostrą Angelottiego i że to ona ułatwiła mu ucieczkę. Nie wie też, że Mario nadał świętej rysy damy, której nigdy nie poznał, a tylko widywał ją w kościele. W porywie zazdrości Tosca biegnie do mieszkania malarza, a za nią podążają ludzie Scarpii. Prefekt policji wierzy, że uda mu się pochwycić więźnia i... zdobyć Toskę, o której względy od dawna zabiegał.

Akt II

Policja nie odnalazła zbiega, schwytano za to malarza. Scarpia każe poddać go torturom w obecności Toski i doprowadza do tego, że ta zdradza kryjówkę zbiegłego więźnia. Tortury ustają, jednak Mario odtrąca Toskę z pogardą. Żandarm Sciarrone wbiega z wieścią, że Napoleon rozgromił Austriaków. Słysząc to Cavaradossi, wydając na siebie wyrok śmierci, intonuje hymn na cześć wolności. Między Scarpią i Toscą rozpoczyna się targ o jego życie. Tosca zgadza się na wszystkie warunki, byle tylko ratować ukochanego. Scarpia wyjaśnia jej, że ze względu na potrzebę zachowania tajemnicy egzekucja musi zostać choćby upozorowana. Tosca żąda glejtu dla dwóch osób na opuszczenie Rzymu. Scarpia spełnia żądanie, kiedy jednak zbliża się do Toski, ta przebija go nożem. Z martwych palców Scarpii wyrywa glejt i śpieszy do więzienia oczekiwać uwolnienia kochanka.

Akt III

Noc blednie, zbliża się egzekucja. W więzieniu pojawia się Tosca, zwiastując ukochanemu ocalenie. Poucza kochanka, jak się ma zachować w czasie fałszywej egzekucji, jak upaść udając martwego. Pada salwa. Żołnierze odchodzą, a Tosca wzywa Maria, by powstał. Niestety, Scarpia nawet po śmierci oszukał Toskę. Egzekucja odbyła się naprawdę. Na szalejącą z bólu śpiewaczkę rzuca się straż, odkryto bowiem zabójstwo Scarpii. Tosca wyrywa się im i z murów Zamku Św. Anioła rzuca się w przepaść.

                                             (Streszczenie libretta za  Przewodnikiem operowym  Józefa Kańskiego)

 

                Tosca należy do ścisłej czołówki arcydzieł gatunku. Jest pięknym, mądrym i głębokim dziełem pełnym uniwersalnych znaczeń, a jednocześnie precyzyjna w swoim realizmie. Jest w tym dziele najpiękniejsza moim zdaniem aria ze wszystkich, jakie zostały napisane, ponieważ jest hitem wykonywanym przez wszystkich tenorów (…)

                                                                                                  Marek Weiss

Bilety: 40/30 zł

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego