Sinfonia Baltica
Polska Filharmonia Sinfonia Baltica

FOLK FIESTA - poznajemy egzotyczne instrumenty

Poniedziałek, 24 kwietnia 2017 godz. 09:00

FOLK FIESTA

Poznajemy egzotyczne instrumenty

Koncerty edukacyjne o godz. 9.00 i 11.00

 

Wykonawcy:

Kamil Radzimowski – duduk, mijwiz, flet-flażolet

Bohdan Jarmołowicz – dyrygent

Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica

Beata Młyńczak - słowo

 

Program ten to kolejny etap poznawania instrumentów. Po instrumentach smyczkowych, dętych blaszanych, dętych drewnianych i perkusyjnych używanych w orkiestrze, przyszedł czas na instrumenty egzotyczne, używane w innych (niż europejski) kręgach kulturowych.

Za sprawą solisty koncertu – Kamila Radzimowskiego – zapoznamy słuchaczy z dudukiem, mijwiz i fletem - flażoletem. Poznamy ich historię, budowę, sposób wydobywania dźwięku, ale przede wszystkim przepiękne utwory etniczne wykonywane z towarzyszeniem orkiestry pod batutą Bohdana Jarmołowicza.

Kamil Radzimowski jest jedynym w Polsce instrumentalistą grającym na duduku, najstarszym armeńskim instrumencie dętym. Zaprezentuje się on zarówno w autorskich kompozycjach, jak i tematach z filmów Gladiator i Pasja. Mistrz nastroju i orientalnych rytmów, czerpiący natchnienie zarówno z muzyki ludowej, etnicznej, jak i New Age. Kształcił grę na tym instrumencie pod kierunkiem mistrzów z Armenii.

Muzyka z Armenii jest niespokojna, tajemnicza, nostalgiczna. A wszystko za sprawą duduka, instrumentu dętego – wymyślonego ponoć przez dwóch pasterzy owiec z nudów – o ciepłym dźwięku i brzmieniu podobnym do saksofonu. Rozsławił go – i sam dzięki niemu zyskał światową sławę – ormiański muzyk Jivan Gasparyan.

Kilka nut, zagranych z wielką ekspresją: tyle potrzeba mistrzom duduka do stworzenia muzyki o niezwykłych barwach, pełnej nostalgii. Aurę roztaczaną przez instrument docenili filmowcy; duduk Gasparyana zagrał w Krwawym diamencie, Stanie oblężenia i Gladiatorze, które oglądał pewnie każdy miłośnik kina. Popularny na Bliskim Wschodzie, ma 1500-letnią tradycję i choć pochodzenie zawdzięcza Ormianom, jest także ważnym elementem kultury tureckiej, gruzińskiej i azerskiej. W Polsce jest jeszcze instrumentem mało popularnym.