Natalia Łęt - mezzosopranJagoda WyrwińskaMaciej Banachowski - fot. A. Łunecka

DYRYGUJE MACIEJ BANACHOWSKI

8 czerwca 2018 r. godz. 19:00
Bilety 30/25 zł

Występują:

Natalia Łęt - mezzosopran (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy)

Jan Lewandowski - wiolonczela

Maciej Banachowski - dyrygent (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy)

Jagoda Wyrwińska - dyrygent (Akademia Muzyczna w Gdańsku)

Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica

 

Program:

Wolfgang Amadeusz Mozart - Uwertura do opery Uprowadzenie z seraju, K.V. 384

Piotr Czajkowski - Wariacje rococo, op. 33

Manuel de Falla - Muzyka do baletu Czarodziejska miłość (El amor brujo)

 

W. A. Mozart - Uwertura do opery Uprowadzenie z seraju K.V. 384

Miejscem akcji opery, którą skomponował 26-letni Mozart, jest seraj – pałac tureckiego baszy. Rozgrywająca się w XVI wieku opera opowiada historię próby uprowadzenia z niego Konstancji i Blondy, które zostały porwane przez piratów i sprzedane Selimowi Baszy. Utwór jest wodewilem i powstał na przełomie lat 1781 i 1782, po przeprowadzce Mozarta do Wiednia. Opera była prezentem ślubnym dla dopiero co poślubionej Konstancji Weber. Premiera, która miała miejsce 16 lipca 1782, okazała się wielkim sukcesem. Jest to pierwsza opera w języku niemieckim, która zyskała taką popularność.

Piot Czajkowski - Wariacje rococo

Wariacje na temat rokokowy, op. 33 Piotra Czajkowskiego powstały przy współudziale znakomitego wiolonczelisty Wilhelma Fitzenhagena. Autograf jest dziełem obu muzyków - wiolonczelista nanosił poprawki bezpośrednio na manuskrypt kompozytora. Temat pochodzi z inwencji Czajkowskiego i jedynie stylizowany jest na dawną melodię. Siedem błyskotliwych wariacji-obrazów stanowi doskonały popis dla wiolonczelisty.

Manuel de Falla - Czarodziejska miłość (El amor brujo)

Fabuła baletu, z którego pochodzi suita, osnuta jest na starej andaluzyjskiej ludowej baśni. Gdy piękna młoda wdowa, cyganka Candela, odnajduje nową miłość, nocami zaczyna nawiedzać ją duch zmarłego męża. Tańcząc z nią i trzymając ją w ramionach, chce zachować Candelę tylko dla siebie. Jego zazdrość staje na drodze miłości młodych kochanków. Do czasu, aż wpadną na pewien fortel. Pełen emocji i namiętności rytualny taniec ognia kończy walkę ze śmiercią. Zwycięża oczywiście miłość.

Manuel de Falla  skomponował utwór w latach 1914-1915, wplatając w swoją partyturę autentyczne pieśni andaluzyjskie. Jego kompozycja tak się spodobała, że niebawem stworzył także wersję koncertową i dzisiaj Czarodziejska miłość prowadzi własne, samodzielne życie na filharmonicznych estradach. Słynny stał się również film pod tym tytułem zrealizowany w 1986 roku przez Carlosa Saurę z choreografią znakomitego hiszpańskiego artysty Antonio Gadesa.

 

Macieja Banachowskiego nie trzeba przedstawiać słupskiej publiczności. Jest absolwentem naszej Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w klasie gitary. Od trzech lat studiuje dyrygenturę na Wydziale Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Bohdana Jarmołowicza. Jednocześnie nie traci kontaktu ze swoim rodzinnym miastem, prowadząc młodzieżową orkiestrę Słupską Sinfoniettę. Koncert, w którym poprowadzi orkiestrę Filharmonii będzie jego dyplomem licencjackim. Do programu wybrał piękny utwór Manuela de Falli Czarodziejska miłość ( El Amor brujo), w którym partię wokalną wykona Natalia Łęt – mezzosopran, także studentka Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

Drugim dyrygentem wieczoru będzie Jagoda Wyrwińska z Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie dyrygentury prof. Elżbiety Wiesztordt. Do programu wybrała one kompozycje Piotra Czajkowskiego i Wolfganga Amadeusza Mozarta.

                  

MACIEJ BANACHOWSKI

Instrumentalista, dyrygent, aranżer. Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Słupsku, student III roku dyrygentury na Wydziale Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Bohdana Jarmołowicza. Założyciel i dyrygent młodzieżowej orkiestry kameralnej Słupska Sinfonietta. Orkiestra działa pod opieką Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku.
Od 2014 roku czynnie uczestniczy w życiu muzycznym Słupska. Jako student dyrygentury symfonicznej chętnie sięga po utwory klasyczne. Słupska Sinfonietta po jego batutą w ubiegłych latach przygotowała programy złożone z utworów Karola Szymanowskiego, Beli Bartoka, Camille’a Saint-Saensa i Franza Liszta. Wraz ze swoją orkiestrą dwukrotnie wziął udział w Urodzinach Jerzego Waldorffa, akcji okołomuzycznej w Parku im. Waldorffa zainicjowanej przez słupską Filharmonię. Dał się poznać także jako zdolny aranżer, opracowując m.in. piosenki z okresu międzywojennego, rockowe covery z lat 70-tych i 80-tych, piosenki z Kabaretu Starszych Panów. W całości zaaranżował program słupskiej, rockowej grupy WhitePin na zespół i orkiestrę symfoniczną. Maciej Banachowski występuje także jako instrumentalista (gitara, instrumenty klawiszowe) w zespołach kameralnych oraz akompaniuje innym artystom.

 

JAGODA WYRWIŃSKA

Ukończyła z wyróżnieniem studia I stopnia na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. dr hab. Elżbiety Wiesztordt-Sulecińskiej. Obecnie kontynuuje naukę na studiach drugiego stopnia, które niebawem ukończy. Została czterokrotnie nagrodzona Stypendium Rektora macierzystej Uczelni dla najlepszych studentów.

Swoją wiedzę i umiejętności poszerzała uczestnicząc w kursach prowadzonych przez dyrygentów takich jak: Rafał Jacek Delekta, Jose Maria Florencio, Paweł Kotla, Colin Metters (Anglia), Zsolt Nagy (Węgry), Jerzy Salwarowski, Georg Tchitchinadze (Gruzja) i Lena-Lisa Wüstendörfer (Szwajcaria). Miała okazję pracować z Filharmonią Warmińsko-Mazurską w Olsztynie, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Kameralną i Symfoniczną Orkiestrą Akademii Muzycznej we Wrocławiu i w Gdańsku, Chórem Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie oraz Polską Filharmonią Bałtycką.

Jako dyrygent brała udział w koncertach kompozytorskich na rodzimej Uczelni. Była również odpowiedzialna za koncert Mistrz i uczniowie, w którym zadyrygowała Orkiestrą Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku. Podczas owego koncertu wykonane zostały utwory Adama Makowicza z udziałem tegoż artysty. Pracuje w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. F.Nowowiejskiego w Gdańsku, gdzie prowadzi Orkiestrę Symfoniczną oraz założoną przez siebie Orkiestrę Kameralną – „Batuta contro il resto”, która została doceniona na tegorocznym I Ogólnopolskim Konkursie Orkiestr Smyczkowych w Bydgoszczy, otrzymując II nagrodę. W marcu 2017 roku otrzymała wyróżnienie na II Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu.

Jest dyrygentem Orkiestry Miasta Pruszcz Gdański, kieruje Gdyńską Orkiestrą Symfoniczną, pracuje w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. F.Nowowiejskiego w Gdańsku, gdzie prowadzi Orkiestrę Symfoniczną oraz założoną przez siebie Orkiestrę Kameralną – „Batuta contro il resto”, która została doceniona na tegorocznym I Ogólnopolskim Konkursie Orkiestr Smyczkowych w Bydgoszczy, otrzymując II nagrodę. W marcu 2017 roku otrzymała wyróżnienie na II Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu.

 

NATALIA ŁĘT (mezzosopran)

Urodziła się w Inowrocławiu. Ukończyła Szkołę Muzyczną I i II stopnia w klasie saksofonu oraz śpiewu solowego. Obecnie jest studentką I roku studiów II stopnia wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie ad. dr Kamili Kułakowskiej. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich m.in. Urszuli Kryger, Thomasa Heyera, Marka Rzepki, Izabeli Kłosińskiej, Marcina Kozieł, Ubaldo Fabbri. Dwukrotnie otrzymała stypendium Rektora macierzystej uczelni dla najlepszych studentów. W 2017 roku zadebiutowała na deskach Opery Nova partią III Damy w operze W.A. Mozarta „Czarodziejski Flet”, pod batutą Macieja Figasa. W tym samym roku wystąpiła również w studenckim spektaklu „Księżniczka Czardasza” I. Kalmana w roli Księżnej Izabelli Dowgiałło- Różyckiej. W 2018 roku wcieliła się w rolę Jadwigi w koncertowym wykonaniu opery „Straszny Dwór” S. Moniuszki, pod batutą Piotra Wajraka w Dworze Artusa w Toruniu. Zdobyła nagrodę specjalną na konkursie kameralistyki wokalnej „Cztery pieśni, cztery emocje, trzy języki” (Bydgoszcz, 2017) oraz nagrodę dla najlepszej aktorki podczas II Przeglądu Dyplomów i Egzaminów Muzycznych Wyższych Szkół Artystycznych w Polsce „Przygrywka” (Toruń, 2017). Solistka wykonuje także dzieła oratoryjne, m.in. Pasję wg św. Jana J.S. Bacha, Stabat Mater G.B. Pergolesiego oraz Mszę Koronacyjną C-dur W.A. Mozarta. Współpracuje z Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy. Jest aktorką Bydgoskiego Teatru Lalek „Buratino”.

Koncert organizowany we współpracy z Akademią Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

 
JAN JAKUB LEWANDOWSKI
Ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną I Stopnia im. Janiny Garści w Tczewie w klasie wiolonczeli mgr Mirosława Czochóra oraz Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II Stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku, w klasie znakomitej wiolonczelistki oraz pedagog – mgr Jadwigi Ewald oraz w klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej.
Od października 2014, Jan Lewandowski rozpoczął studia wyższe w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie jednego z najlepszych polskich wiolonczelistów – dr Marcina Zdunika oraz w klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej.
Ma na swoim koncie wiele osiągnięć na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in.: III Nagroda a także dwie nagrody pozaregulaminowe - Nagroda Orkiestry Filharmonii Zabrzańskiej za najlepszy występ w finale oraz Nagroda za największą osobowość artystyczną na X Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej, I Nagroda na XII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego w Warszawie, I Nagroda na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Zespołów Kameralnych Szkół Muzycznych II stopnia w Warszawie organizowanych przez Centrum Edukacji Artystycznej. Za swoje osiągnięcia artystyczne, Jan Lewandowski otrzymał Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dwukrotnie – Nagrodę Prezydenta Miasta Tczewa, Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska „Młody Gdańszczanin” oraz w latach 2013 - 2014 był uczestnikiem programu Krajowego Funduszu Na Rzecz Dzieci.
Doskonalił swoje umiejętności na warsztatach i kursach mistrzowskich u profesorów jak prof. Kazimierz Michalik, prof. Andrzej Bauer, prof. Julius Berger, prof. Roman Jabłoński, prof. Piotr Hausenplass, prof. Zdzisław Łapiński, prof. Andrzej Orkisz, dr hab. Dominik Połoński oraz Bartosz Koziak z którym wystąpił na jednym koncercie wykonując jedną z Sonat Luigi Boccheriniego na dwie wiolonczele. Współpracował jako solista z wybitnymi dyrygentami takimi jak Zygmunt Rychert, Sławomir Chrzanowski, Sylwia Anna Janiak-Kobylińska oraz Szymon Morus.
Występował na różnych scenach i salach koncertowych w Polsce, m.in. na sali koncertowej Zamku Królewskiego w Warszawie, na scenach Filharmonii Narodowej w Warszawie, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Teatru Wielkiego w Warszawie, Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Sali Białej Pałacu Wilanowskiego w Warszawie, Sali Balowej Zamku w Łańcucie, Pałacu Kultury Zagłębia w Dąbrowie Górniczej, Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku oraz w Willi „Atma” w Zakopanem, a także w Austrii, Bułgarii i na Białorusi.
Gra na instrumencie wykonanym przez Wojciecha Topę.
 

Bilety: 30/25 zł