DYRYGUJE MACIEJ BANACHOWSKI
Występują:
Natalia Łęt - mezzosopran (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy)
Jan Lewandowski - wiolonczela
Maciej Banachowski - dyrygent (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy)
Jagoda Wyrwińska - dyrygent (Akademia Muzyczna w Gdańsku)
Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica
Program:
Wolfgang Amadeusz Mozart - Uwertura do opery Uprowadzenie z seraju, K.V. 384
Piotr Czajkowski - Wariacje rococo, op. 33
Manuel de Falla - Muzyka do baletu Czarodziejska miłość (El amor brujo)
W. A. Mozart - Uwertura do opery Uprowadzenie z seraju K.V. 384
Miejscem akcji opery, którą skomponował 26-letni Mozart, jest seraj – pałac tureckiego baszy. Rozgrywająca się w XVI wieku opera opowiada historię próby uprowadzenia z niego Konstancji i Blondy, które zostały porwane przez piratów i sprzedane Selimowi Baszy. Utwór jest wodewilem i powstał na przełomie lat 1781 i 1782, po przeprowadzce Mozarta do Wiednia. Opera była prezentem ślubnym dla dopiero co poślubionej Konstancji Weber. Premiera, która miała miejsce 16 lipca 1782, okazała się wielkim sukcesem. Jest to pierwsza opera w języku niemieckim, która zyskała taką popularność.
Piot Czajkowski - Wariacje rococo
Wariacje na temat rokokowy, op. 33 Piotra Czajkowskiego powstały przy współudziale znakomitego wiolonczelisty Wilhelma Fitzenhagena. Autograf jest dziełem obu muzyków - wiolonczelista nanosił poprawki bezpośrednio na manuskrypt kompozytora. Temat pochodzi z inwencji Czajkowskiego i jedynie stylizowany jest na dawną melodię. Siedem błyskotliwych wariacji-obrazów stanowi doskonały popis dla wiolonczelisty.
Manuel de Falla - Czarodziejska miłość (El amor brujo)
Fabuła baletu, z którego pochodzi suita, osnuta jest na starej andaluzyjskiej ludowej baśni. Gdy piękna młoda wdowa, cyganka Candela, odnajduje nową miłość, nocami zaczyna nawiedzać ją duch zmarłego męża. Tańcząc z nią i trzymając ją w ramionach, chce zachować Candelę tylko dla siebie. Jego zazdrość staje na drodze miłości młodych kochanków. Do czasu, aż wpadną na pewien fortel. Pełen emocji i namiętności rytualny taniec ognia kończy walkę ze śmiercią. Zwycięża oczywiście miłość.
Manuel de Falla skomponował utwór w latach 1914-1915, wplatając w swoją partyturę autentyczne pieśni andaluzyjskie. Jego kompozycja tak się spodobała, że niebawem stworzył także wersję koncertową i dzisiaj Czarodziejska miłość prowadzi własne, samodzielne życie na filharmonicznych estradach. Słynny stał się również film pod tym tytułem zrealizowany w 1986 roku przez Carlosa Saurę z choreografią znakomitego hiszpańskiego artysty Antonio Gadesa.
Macieja Banachowskiego nie trzeba przedstawiać słupskiej publiczności. Jest absolwentem naszej Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w klasie gitary. Od trzech lat studiuje dyrygenturę na Wydziale Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Bohdana Jarmołowicza. Jednocześnie nie traci kontaktu ze swoim rodzinnym miastem, prowadząc młodzieżową orkiestrę Słupską Sinfoniettę. Koncert, w którym poprowadzi orkiestrę Filharmonii będzie jego dyplomem licencjackim. Do programu wybrał piękny utwór Manuela de Falli Czarodziejska miłość ( El Amor brujo), w którym partię wokalną wykona Natalia Łęt – mezzosopran, także studentka Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Drugim dyrygentem wieczoru będzie Jagoda Wyrwińska z Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie dyrygentury prof. Elżbiety Wiesztordt. Do programu wybrała one kompozycje Piotra Czajkowskiego i Wolfganga Amadeusza Mozarta.
MACIEJ BANACHOWSKI
Instrumentalista, dyrygent, aranżer. Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Słupsku, student III roku dyrygentury na Wydziale Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Bohdana Jarmołowicza. Założyciel i dyrygent młodzieżowej orkiestry kameralnej Słupska Sinfonietta. Orkiestra działa pod opieką Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara w Słupsku.
Od 2014 roku czynnie uczestniczy w życiu muzycznym Słupska. Jako student dyrygentury symfonicznej chętnie sięga po utwory klasyczne. Słupska Sinfonietta po jego batutą w ubiegłych latach przygotowała programy złożone z utworów Karola Szymanowskiego, Beli Bartoka, Camille’a Saint-Saensa i Franza Liszta. Wraz ze swoją orkiestrą dwukrotnie wziął udział w Urodzinach Jerzego Waldorffa, akcji okołomuzycznej w Parku im. Waldorffa zainicjowanej przez słupską Filharmonię. Dał się poznać także jako zdolny aranżer, opracowując m.in. piosenki z okresu międzywojennego, rockowe covery z lat 70-tych i 80-tych, piosenki z Kabaretu Starszych Panów. W całości zaaranżował program słupskiej, rockowej grupy WhitePin na zespół i orkiestrę symfoniczną. Maciej Banachowski występuje także jako instrumentalista (gitara, instrumenty klawiszowe) w zespołach kameralnych oraz akompaniuje innym artystom.
JAGODA WYRWIŃSKA
Ukończyła z wyróżnieniem studia I stopnia na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. dr hab. Elżbiety Wiesztordt-Sulecińskiej. Obecnie kontynuuje naukę na studiach drugiego stopnia, które niebawem ukończy. Została czterokrotnie nagrodzona Stypendium Rektora macierzystej Uczelni dla najlepszych studentów.
Swoją wiedzę i umiejętności poszerzała uczestnicząc w kursach prowadzonych przez dyrygentów takich jak: Rafał Jacek Delekta, Jose Maria Florencio, Paweł Kotla, Colin Metters (Anglia), Zsolt Nagy (Węgry), Jerzy Salwarowski, Georg Tchitchinadze (Gruzja) i Lena-Lisa Wüstendörfer (Szwajcaria). Miała okazję pracować z Filharmonią Warmińsko-Mazurską w Olsztynie, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Kameralną i Symfoniczną Orkiestrą Akademii Muzycznej we Wrocławiu i w Gdańsku, Chórem Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie oraz Polską Filharmonią Bałtycką.
Jako dyrygent brała udział w koncertach kompozytorskich na rodzimej Uczelni. Była również odpowiedzialna za koncert Mistrz i uczniowie, w którym zadyrygowała Orkiestrą Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku. Podczas owego koncertu wykonane zostały utwory Adama Makowicza z udziałem tegoż artysty. Pracuje w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. F.Nowowiejskiego w Gdańsku, gdzie prowadzi Orkiestrę Symfoniczną oraz założoną przez siebie Orkiestrę Kameralną – „Batuta contro il resto”, która została doceniona na tegorocznym I Ogólnopolskim Konkursie Orkiestr Smyczkowych w Bydgoszczy, otrzymując II nagrodę. W marcu 2017 roku otrzymała wyróżnienie na II Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu.
Jest dyrygentem Orkiestry Miasta Pruszcz Gdański, kieruje Gdyńską Orkiestrą Symfoniczną, pracuje w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. F.Nowowiejskiego w Gdańsku, gdzie prowadzi Orkiestrę Symfoniczną oraz założoną przez siebie Orkiestrę Kameralną – „Batuta contro il resto”, która została doceniona na tegorocznym I Ogólnopolskim Konkursie Orkiestr Smyczkowych w Bydgoszczy, otrzymując II nagrodę. W marcu 2017 roku otrzymała wyróżnienie na II Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu.
NATALIA ŁĘT (mezzosopran)
Urodziła się w Inowrocławiu. Ukończyła Szkołę Muzyczną I i II stopnia w klasie saksofonu oraz śpiewu solowego. Obecnie jest studentką I roku studiów II stopnia wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie ad. dr Kamili Kułakowskiej. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich m.in. Urszuli Kryger, Thomasa Heyera, Marka Rzepki, Izabeli Kłosińskiej, Marcina Kozieł, Ubaldo Fabbri. Dwukrotnie otrzymała stypendium Rektora macierzystej uczelni dla najlepszych studentów. W 2017 roku zadebiutowała na deskach Opery Nova partią III Damy w operze W.A. Mozarta „Czarodziejski Flet”, pod batutą Macieja Figasa. W tym samym roku wystąpiła również w studenckim spektaklu „Księżniczka Czardasza” I. Kalmana w roli Księżnej Izabelli Dowgiałło- Różyckiej. W 2018 roku wcieliła się w rolę Jadwigi w koncertowym wykonaniu opery „Straszny Dwór” S. Moniuszki, pod batutą Piotra Wajraka w Dworze Artusa w Toruniu. Zdobyła nagrodę specjalną na konkursie kameralistyki wokalnej „Cztery pieśni, cztery emocje, trzy języki” (Bydgoszcz, 2017) oraz nagrodę dla najlepszej aktorki podczas II Przeglądu Dyplomów i Egzaminów Muzycznych Wyższych Szkół Artystycznych w Polsce „Przygrywka” (Toruń, 2017). Solistka wykonuje także dzieła oratoryjne, m.in. Pasję wg św. Jana J.S. Bacha, Stabat Mater G.B. Pergolesiego oraz Mszę Koronacyjną C-dur W.A. Mozarta. Współpracuje z Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy. Jest aktorką Bydgoskiego Teatru Lalek „Buratino”.
Koncert organizowany we współpracy z Akademią Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.
Bilety: 30/25 zł